Det synspunktet deler jeg. Reiste TOSOSL både den 2.1 og 4.1, men det var for jævlig kaotisk... Sjeleglad jeg bare hadde håndbagasje og fast track. Jeg vil mene at Avinor sier ja til for mange ankomster (behov for pengene tenker jeg) i stedet for å bremse litt ift. tilgjengelig kapasitet. Skal de ta i mot alle som vil, så trenges det et skikkelig løft igjen. PS. En ting er at de får fjernet (eller kanskje bare redusert?) problemene med innsjekk av bagasje og sikkerhetskontroll, men det er forholdsvis begrenset areale de får frigitt til reisende i passasjerområdet avgang når de flytter sikkerhetskontollen ned mener jeg. Det blir bedre, men langt fra bra...
De gangene jeg har vært på flyplassen har sikkerhetskontrollen kun brukt halvparten av slusene, selv med lang kø. Virker som de har lite bemanning.
De bruker jevnlig mer ja. Stor forskjell på sommer og vintersesongen ift. trykk i terminalen. Ref nå den siste tiden når alt har vært i bruk, og likevel står køa ned trappa og langt bortover innsjekk området... Ikke en holdbar løsning. Så nei er ikke bare bemanning alene nei, selv om det hadde hjulpet.
En stund siden jeg har vært på TOS nå, men reiste dit ofte i forrige jobb. Pleide alltid å være ok kapasitet, inkl i passkontrollen ut/inn fra Longyearbyen. Men mest var jeg i selve Tromsø, og ting fløt greit mens man kunne se ut på at de bygget den nye terminalen. Selv om teltet og bussen var PITA, selvsagt. Høres rart, og veldig dumt, om de nå har åpnet nye terminalen, har fysisk infrastruktur på plass - men kun mangler personale
I Syden kjører de slotregulering når det ikke er kapasitet i terminal eller flyparkering. Det burde de gjort her også, evt ikke solgt slotter så tett på hverandre. Det går an å spre trafikken utover døgnet…
Er nok presset til å gjøre det ja.. For mange av selskapene som vil ha slots for tett på andre.. (spes søndag).