Ny SAS Business Class i Europa

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Henrik Olsen, 15. april 2025.

1. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    115,762
    Bonuspoeng:
    350
    Varer som selges i økonomi har man ikke tilgang på i business hos andre heller. Noen selskaper gir feks chips, men skal man ha noe fra «tralla» må man kjøpe. Det er normalt.
    Feks fløy jeg biz med Finnair til LPA og hadde lyst på chips. Da beklaget de og sa at det er ikke i sortimentet til biz, men jeg kunne få kjøpe en pose om jeg ville.

DJasko liker dette
  2. tmolvik

tmolvik Senior Medlem

Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Vi fikk samme menyen som deg mellom ARN-SKG i går, så vet ikke om kaken kan skyldes engelskmennene ;) Ellers falt ostene i smak og betjeningen var konstant på med forespørsler om vi ønsket noe mer å drikke. Vi reiste med barn og hadde bestilt barnemeny, men den hadde de ikke klart å laste, noe purser beklaget veldig og skulle melde som et avvik. Nøtter kom før middagen hos oss og champagnen satt løst (for dem som ønsket det), mens min sønn fikk hvertfall 2 poser med Haribo-bjørner (om det ikke var tre). Ut ifra at det er såpass ulike ruter som får samme meny, så virker det som om de kjører rimelig likt. Blir spennende å se hvor ofte det varierer framover, men førsteinntrykket har vært relativt ok. At man ikke kan be om noe (innenfor rimelighetens grenser) fra tralla derimot irriterer meg også, normalt eller ikke.

Earl, Eddie47 and Sonictravel like this.
  3. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,735
    Bonuspoeng:
    183
    Det er vel få selskap som har to ordentlige serveringer på så korte flighter? F.eks. på CDG-ABJ med AF er det kun et måltid i biz, men det er snacks tilgjengelig gjennom flighten.

En gang jeg fløy LH Biz som en del av en reise med LH F prøvde jeg meg på å be pent om en alkoholfri drikke fra buy-onboard-menyen, men det var et soleklart NEIN!

Spielhaug and Eddie47 like this.
  4. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,850
    Bonuspoeng:
    113
    Supert at det tikker inn reviews!
    Nå blir det helt sikkert endringer og justeringer underveis, men basert på det jeg har sett så langt har jeg endret en 4300 kr Business flex fra PMI til en 15K EB Economy.
    Så krysser jeg fingrene for at ledig midtsete slår inn av seg selv. (Jeg har nærmere 100% uttelling til "syden".)

Last edited: 06. okt 2025
    Earl and benair like this.
  5. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Ok, det var større forskjell enn jeg mente å minnes:
    OSL-LPA
    08:45 14:45 (5:30)

OSL - JFK
    14:24 21:40 (7:16)
    Jeg tenkte forskjellen var mindre enn to timer, mer 1 time.
    Men, da kunne de iallefall ventet med den ene serveringen, f.eks hatt den halvveis.

Rapolo liker dette
  6. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Kun endre etter først ha valgt sete? Eller betyr det at man ikke kan velge sete i utgangspunktet ved bestilling?

7. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Gender neutral... Men på bildene har damene fortsatt skjørt (dog noen har bukser, så antar kvinnene (og mennene) kan velge å bruke skjørt hvis de vil).

8. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,735
    Bonuspoeng:
    183
    En liten anekdote. Jeg fløy ADD-ABJ som er gode 6 timer, med avgang 09:00. Jeg hadde planlagt som vanlig at maten skulle komme i løpet av en time etter take-off. Crew kom rundt med drikkeservering og varme nøtter en halvtime etter avgang. Så skjedde det veldig lite annet enn at jeg så pilotene få mat, crew bare satt på klappsetet. Deretter så jeg at crewet spiste. Jeg tenkte mitt og satt ganske utålmodig og ventet på servering. Så, tre timer ut i flighten kom måltidet.
    Det var i utgangspunktet ikke noe problem, og jeg kan støtte at maten serveres et stykke ut i flighten på langre flighter med kun en servering, men her ble det ikke informert om på noen måte.
    Det brøt veldig med 'normalen' og jeg tipper at det er mange som hadde reagert om SAS plutselig serverte maten halvveis over Frankrike.

9. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    914
    Bonuspoeng:
    93
    Dagens hodebry: Vi er 2 som skal fly Venezia-Stavanger og vurderer sterkt å svi av 131000 poeng + CT for denne da jeg ikke har noe mer fornuftig å bruke CT på i 2025 (CT går ut 31.12.25). Billetten er SAS Business mes SAS Link via København.

Alternativet er å betale 7190 kr for oss to med KLM i økonomi via Amsterdam.

Hva bør jeg gå for? :)

10. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,897
    Bonuspoeng:
    113
    CT fungerer bare på bonusbilletter, du får ikke halvert poengprisen på "cash-reise betalt for poeng"

Skarven liker dette
  11. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    914
    Bonuspoeng:
    93
    Takk, da ble valget enkelt. Men nå går SAS "Verifiser at du er et menneske" i loop i begge mine nettlesere og jeg måtte bruke inkognito for å komme på. Virker som sidene deres trenger en skikkelig gjennomgang, dette er litt frustrerende.

12. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis de skulle innført en forskyvning må det selvsagt behørig varsles på forhånd.

Rapolo liker dette
  13. Jan Fredrik

Jan Fredrik Veteran

Likes mottatt:
    1,769
    Bonuspoeng:
    113
    OSL-ATH 5. oktober 06:00

Første runde: Se meny under, alt var veldig godt! Flere runder med varme rundstykker og surdeigsbrød.

Kun drikke fra Business-menyen, som man får opp i SAS-appen ved å scanne QR-koden. Mye nytt og spennende der, men det hadde de stort sett ikke fått inne enda (mocktail, cocktails, osv). Kun en rødvin og en hvitvin. Største skuffelsen var at de ikke hadde fått Charles Heidsieck pga leveringsproblemer, men Calvet istedenfor…

Andre runde: Varme kanelboller. Veldig bra! Og luktet helt sinnsykt godt i hele kabinen!

Denne gangen hadde de all drikke og snacks fra menyen i økonomi i tillegg (smoothie, sjokoladeball, flere viner, osv) og pushet nærmest på at folk skulle ta ekstra snacks i tillegg til kanelbollen.

Totalt sett veldig bra!

IMG_2336.jpeg

Earl, chipcampden, EndreD and 15 others like this.
  14. turaga008

turaga008 EBD | OWS | *AG

Likes mottatt:
    484
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg og samboer fløy vår første runde med europeisk business i dag med SK811, OSL-LHR. Noen tanker, og generelt ga dette et veldig godt inntrykk!

1. Måten var super! Jeg legger ved bilde av meny og mat, men her serverte de faktisk varme beef short ribs med mye godt til, samt en god kirsebærkake og ost og kjeks (knekkebrød à la SAS Plus). Purser kom også med varm brødkurv med 2-3 forskjellige typer å velge i.
    2. Vi merket god forskjell på servicen, og ved drinkservering fikk vi beskjed at det bare var å huke tak i de om vi ønsket mer etter tralla var ferdig rullet. Flyvertinnen poppet champagnen og serverte den med et smil, og tilbydde meg chips som erstatning for nøtter pga allergi da jeg nevnte det. Under og etter matservering kom begge vertene rundt og spurte om påfyll av drikke eller brød. Samboer tok en ekstra rødvin og jeg tok ramlösa og etter hvert en kaffe. Purser gjorde seg også ekstra synlig med jevne mellomrom ved å stå i gangen og se etter om noen skulle ønske noe.
    3. Purser tok seg tid til å ta en liten prat med alle i business (rundt 10-12 totalt), og kom først til meg og samboer på rad 1 og sa at de gjerne tok i mot feedback etter turen i dag, spesielt da siden jeg som diamant "reiser mye med oss". Ellers forklarte han at han var glad for at Europeisk business var på plass igjen, og at de håpet på å snart få ordnet noen voksesmerter mtp cateringen nå i begynnelsen.
    4. Dette er forsåvidt eneste gangen en kabinansatt har bemerket seg, uoppfordret, diamant-statusen (2,5 år), i motsetning til den litt kjipe "jeg er diamant, forresten" når man ønsker gratis drikke i economy.
    5. Kabine-gardinen til economy ble dratt for etter vi var ved cruising altitude, og det ble kommunisert klart at toalett for economy var bakerst i flyet. Det er det sikkert en del nordmenn som må høre for å forstå det, og det ble ingen trafikk bakfra til det fremste toalettet.
    6. En liten ting, men koppen de serverer kaffe i nå er så fin at man nesten skulle forvillet med seg en slik hjem..!
    Jeg var litt var for kald laks og klassisk begrenset SAS-service, men her imponerte de stort. Får de inn varme håndklær og en pre-departure drink så hadde dette vært på høyde med Aegean, Air France, og BA. Cabin crew virket glade for å kunne tilby et litt bedre produkt, og det la seg merke gjennom hele turen. Så får vi se om dette nivået holdes konsistent så klart, men credit where credit is due! :)

IMG_7578.jpeg IMG_7596.jpeg
    IMG_7597.jpeg IMG_7598.jpeg IMG_7599.jpeg

Spielhaug, Kristian, Berlioz and 31 others like this.
  15. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Jøss og jøss :)

turaga008 liker dette
  16. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    735
    Bonuspoeng:
    93
    Kjekt å se at kabinbetjeningen utfører jobben sin på den måten de alltid burde ha utført den..
    Ikke fullt så kjekt at prisen på eurobusiness er såpass drøy i forhold til hva man virkelig får.

17. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Biz på alle selskaper har skutt i været prismessig. Longhaul som shorthaul.
    Slik som @turaga008 beskriver her så leverer man jo. I motsetning til det man opplevde med misfosteret Plus.
    Hva mener du er feil på SAS’ nye Biz sammenlignet med f.eks BA, TP, AF ?
    Dette er bedre enn LH og KL.

Berlioz, NoLimit and turaga008 like this.
  18. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    735
    Bonuspoeng:
    93
    Enkelt forklart er det hva du får igjen for pengene.
    Skal jeg f.eks fly OSL-ATH blir det fort et par lapper ekstra for en flytur på skarve 4 timer, og det synes jeg ikke en skvett boblevann og en minimiddag er verdt.
    Jeg hadde aldri kommet til å kjøpe det måltidet separat til en sånn pris, så da lurer jeg på hva som får noen til å synes dette er en god pakkedeal.

themichael liker dette
  19. XIII

XIII Senior Medlem

Likes mottatt:
    362
    Bonuspoeng:
    63
    før klarte jeg å endre fritt alltid, nå får jeg ikke endre setene. klarer dere andre det?
    kun i appen forresten, nettsiden er fortsatt ok

Last edited: 08. okt 2025
  20. Jon_Noj

Jon_Noj EBD, LH Senator, ROP Gold

Likes mottatt:
    360
    Bonuspoeng:
    63
    Har egentlig syntes prisforskjellen var mer meningsløs før. Plus uten bedre komfort og plass, ikke blokkert sete, uinteressant mat - man betaler da veldig mye ekstra for en liten flaske eller to med bobler/vin som man kan kjøpe på Go langt billigere og ha akkurat samme flyturen/komforten.

Men for en 4 timers flytur synes jeg at ekstra plass/komfort (blokkert midtsete) gjør en betydelig en forskjell, og sammen med bedre service og mat rett og slett en hyggeligere tur (start på turen). Og jeg liker å hygge meg :) Det har selvsagt ikke ubegrenset verdi, så har selv nettopp bestilt en 4t flight i SAS economy fordi prisforskjellen opp til Biz var rundt fire tusen en vei.. Men hadde forskjellen vært under halvparten ville jeg nok gått for Biz, og har tenkt til å legge inn bud på oppgradering (minstebud per nå er rett over tusenlappen).

Del denne siden