Ny SAS Business Class i Europa

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Henrik Olsen, 15. april 2025.

1. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    115,762
    Bonuspoeng:
    350
    Hva man får igjen for pengene er mye opp til hver enkelt hvordan man vurderer.
    De som er svært prissensitive og alltid velger billigste billett vil aldri kunne forsvare business. Da er man opptatt av et sete og å komme frem.

Jeg har hatt diamant hos SAS siden det kom, og kunne fint flydd eco siden jeg har gratis drikke, lounge, fasttrack, prioboarding og prioritet ved irrops allikevel.

Men jeg foretrekker allikevel å reise i business siden det gir meg mer komfort på reisen som ledig midtsete, (egentlig viktigst) servering av mat, mindre dasskø, (som oftest) og generelt en mer behagelig reiseopplevelse.
    For meg er det verdt en del penger, som allikevel ikke nødvendigvis gjenspeiler verdien av maten og drikke, men totalopplevelsen.

2. testflyver

testflyver Medlem

Likes mottatt:
    191
    Bonuspoeng:
    33
    Spørsmålet om det er verdt prisen vs. Economy er en ting, men nå som SAS har lansert europeisk Business igjen, kunkurrerer de da med business-produkt hos andre som AF, BA og LH.

Så vidt jeg kan se på diverse søk så har SAS satt prisen på business høyere enn alle de 3, faktisk dobbel pris ift BA på f eks OSL-LHR. Men kan ikke tenke meg at de leverer et produkt som er bedre enn konkurrentene.

magnusant and tobeornot999 like this.
  3. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Den er jeg med på. Men, dersom SAS legger seg på et prisleie som andre selskaper tar for samme strekning, så er det jo konseptet Business du er misfornøyd med og ikke SAS sin implementasjon av det, som kan kunne få inntrykk av i din opprinnelige post. Viktig å ikke sammenligne epler og appelsiner :)

For min del, hvis det virkelig leveres jevnt slik som beskrevet av @turaga008 over, så har jeg det privilegium at jeg kan velge å betale de ekstra kronene. Og da gjør jeg det heller, enn å betale nesten tilsvarende for de famøse Plus greiene SAS har tøyset med de senere år.

Syns det er verdt å ta med seg poenget til @Jon_Noj når du fokuserer på prisen. Det ledige midtsetet er et sete SAS kunne solgt, det er naturlig at de må ha dekning for det, og det er en del av "luksus" konseptet. Man får ikke noe gratis her i verden.

At forskjellen har blitt så mye som 4 lapper tilskriver jeg den generelle prisøkningen som har vært og spesielt i de eleverte klasser uavhengig av flyselskap det siste året. Til sammenlign; våre 2019 kjøpte jeg en First reise t/r OSL - LAX med Lufthansen og Swiss for 40 lapper. I dag er det ikke langt unna 100 lapper for en tilsvarende.

Last edited: 08. okt 2025
  4. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Godt poeng, jeg tenker at de prøver seg litt fram nå. Produktet deres vil ikke være levedyktig i lengden om de priser seg ut. Så det blir nok en realitetsorientering etterhvert.

Dette er det samme som når de starter nye ruter, da er det ingen bonusbilletter og prisene oppleves urimelige, så finner de sin plass i folden.

Her skal det dog også gjøres oppmerksom på at konkurrenter som BA, LH, AF osv selvfølgelig markedstilpasser prisene. Der de har lavere priser OSL-hub, så vil det gjerne være dyrere å kjøpe andre veien. Så jeg tenker at skal man sammenligne SAS og f.eks AF, så ville jeg f.eks sett på SAS OSL-CDG og sammenlignet den med AF CDG-OSL for å få et riktig bilde.

Last edited: 08. okt 2025
    McBuljo and Eddie47 like this.
  5. Good2go

Good2go Medlem

Likes mottatt:
    233
    Bonuspoeng:
    33
    CPH–ARN
    5. oktober

Ingen informasjon om servering i Business. Én passasjer fra Go klarte å snike seg gjennom for et toalettbesøk, mens den neste ble høflig sendt tilbake.

Det ble beklaget at vi ikke fikk glass – «innkjøringsproblemer». Flyverten var svært oppmerksom og ba oss bare si fra om vi trengte noe. Besetningen virket påskrudd og gikk jevnlig frem og tilbake for å følge opp.

Alt i alt en klar forbedring fra tidligere: porselen og ekte bestikk i stedet for papp!

ARN–OSL
    5. oktober

Vi fikk utdelt en ny meny før avgang – til stor begeistring. En annen rett enn forrige flyvning, trodde vi … men det viste seg å være den samme. Denne gangen fikk vi dog ekte glass, og purser tilbød mer Charles helt uoppfordret (ja takk!).

Da vi spurte om menyen, forklarte hun at det sannsynligvis var én meny per dag. Hun innrømmet også at dette var deres første Business-flyvning. Kun én rad var satt av til Business, og tre passasjerer fra Go benyttet sjansen til å «låne» toalettet foran.

Oppsummering
    Champagnen flyter godt fra CPH via ARN til OSL – og servicen er på vei oppover!

c.jpg gl.jpg m.jpg mm.jpg pl.jpg w.jpg

Spielhaug, Earl, EndreD and 9 others like this.
  6. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,846
    Bonuspoeng:
    113
    Tre flighter på BIZ søndag/tirsdag.
    OSLLHR lunchflight 19/20 biz-seter solgt
    15 min (e. takeoff) meny
    20 min drikke og nøtter Champis og hvitvin litt lite kald. Rødvinen var perfekt.
    25-30 min mat
    40 min mer drikke og ble tilbudt etter det også
    upload_2025-10-8_13-47-12.jpeg
    upload_2025-10-8_13-47-46.jpeg
    I motsetning til mange andre, så syntes jeg laksen var veldig god, selv hummus, som jeg ellers knapt spiser, var god. Vaffelen gikk den også. Veldig bra service.

LONCPH 18/20 seter solgt, middagstid,
    Ingen meny utdelt
    16 min champis og nøtter, litt lunken her også
    25 min indisk kyllingrett, veldig god!! men ikke varmet opp nok
    Tilbud om masse vin!

upload_2025-10-8_13-50-42.jpeg

CPHOSL (kveld) 16/24s
    15 min meny: smørrebrød med laks, samme som lunchen søndag, avsto, mett etter både mat i LH lounge og på flyet til CPH
    22 min mat
    24 min champis/nøtter - og her litt lunken
    Spørsmål om vi ville ha påfyll.

I sum vil jeg gi en 5'er på terningen. Fortsatt innkjøring, og noe småplukk, men i sum er det noe helt annet enn Plus. Ingen fra Eco fremme på WC på noen av flightene. Crewet "var på" på alle tre flightene og gjemte seg ikke bort. Også behagelig at det er bedre plass i hattehyllene siden det er færre folk foran.

magnusant, Earl, EndreD and 10 others like this.
  7. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,206
    Bonuspoeng:
    293
    Dette siste virker det som de har drillet på. En passasjer forsøkte å slenge inn koffert over rad 2 på LHR-OSL sist jeg fly, og fikk raskt beskjed om at de hyllene var kun for business.

Ironisk nok kom "boating complete" meldingen bare 20 sekunder etterpå, så det var ingen flere business class passasjerer som kom om bord og trengte plassen :p

Earl, EndreD, Kalsnes and 8 others like this.
  8. Flyrlavt

Flyrlavt EBB & Meny mer

Likes mottatt:
    4,803
    Bonuspoeng:
    113
    Gjør godt å lese dette, jeg har alltid irritert meg over de på rad 74898829 som tenker det er greit å slenge inn bagasjen fremme i flyet. For ja, det har faktisk vært et problem i SAS Plus at jeg har måttet gå bak til øko for å finne plass til håndbagasjen min.

magnusant, Earl, EndreD and 8 others like this.
  9. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,129
    Bonuspoeng:
    113
    Første eurobiz unnagjort, på Jettime, fra CPH til FRA.
    Intet forheng å se mellom biz og Eco. Forhenget forover var ikke tiltrukket et minutt. Ingen fra eco på do forover ble ikke håndhevet. Crew var på beina hele flyturen, men nådde bare en servering av kald og en servering av varm drikke. I tillegg til maten da. Mulig man kunne ha spurt om mer drikke, prøvde jeg ikke.
    Kald lunsj med varme rundstykker 20251009_133357.JPG

Attached Files:

Calling, Earl, EndreD and 1 other person like this.
  10. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,129
    Bonuspoeng:
    113
    Kan legge til at nå som man lander ved D / E på FRA må man holde tunga rett i munn. Det finnes transfer til A (har gjennomgående med LH), men følger man skiltene havner man utenfor og security var ikke rask, selv som senator i first køen.

11. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,058
    Bonuspoeng:
    293
    Første tur med ny business etter flaks med å få være med på et tidligere fly som var fullbooket i økonomi. Avgang 15:25 fra København. Én runde med lunken champagne før utdeling av kaldt smørrebrød med kylling. Ikke noe høydepunkt at de har kopiert rugbrødet fra longhaul. Ryddingen startet demonstrativt da vi var halvveis i flighten. I kjent stil er dette veldig crewavhengig. På flighten før satt jeg på rad 29 og der klarte et proaktivt crew og spørre om jeg ønsket noe mer allerede på vei tilbake med trallen.

IMG_9967.jpeg

Attached Files:

tobeornot999, Flymunda, Earl and 12 others like this.
  12. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Det rugbrødet er jo kjempegodt!

October and Storbaba like this.
  13. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,718
    Bonuspoeng:
    183
    OSL-MXP 10.okt:
    5 rader business, den ene flasken med Charles de hadde med gikk tom når de hadde fylt et halvt glass til meg på rad 4. Fikk en småflaske Calvet etterpå, men litt nedtur. Grei frokostservering, litt gummiaktige egg men bra smak. Kaffe etterpå i passelig tempo, og spørsmål om man ville ha noe mer litt senere igjen.
    20251010_085432.jpg

Ololsen, turaga008, obay and 14 others like this.
  14. Omaniac

Omaniac Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    294
    Bonuspoeng:
    63
    Rugbrødet gir meg brekninger. Det henger knapt sammen når man forsøker å skjære av en bit.

15. Flymunda

Flymunda Senior Medlem

Likes mottatt:
    10,610
    Bonuspoeng:
    183
    Brød i fly er vanskelig. Jeg synes SAS faktisk er det selskapet i verden som får til brød best. Det aller beste er surdeigsbrødet som de serverer på langrutene ut fra CPH. Så er de gode og mest konsekvente på varme rundstykker. På en rett som er tilbredt en god del timer i forkant er det mest krevende å få til brød. Å da gå for det mest skandinaviske i form av dansk rugbrød, som holder seg best over tid, synes jeg er en god løsning. Schønnemann følelsen i 40.000 fot.

Earl, RoadKing, Calling and 7 others like this.
  16. chipcampden

chipcampden Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    541
    Bonuspoeng:
    93
    En lunsj (eller frokost som danskene sier) på Schønnemann i København er verdt en tur i seg selv.

tobeornot999, Flymunda, paron and 2 others like this.
  17. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    493
    Bonuspoeng:
    63
    Fikk prøvd ny business-class fra LPA til CPH og CPH til OSL i går.
    Blokkerte seter var kjekt såklart. Personale var veldig aktive, og var rundt med "drikke", brødmat osv flere ganger. Varm-maten på LPA-CPH var et greit måltid med noe kjøtt som var helt ok, og det hele var egentlig ganske så bra. Og stålbestikk er veldig tilfredsstillende.
    Betjeningen så egentlig litt småslitne ut mot slutten av turen.

Tidligere nevnte (i tråden) smørrebrød ble servert på det sene flyet mellom CPH og OSL (avgang i 23-tiden), og de var veldig raske med servering og service her også. "Drikke" servert her også.

Var mange hakk oppgradering fra plus dette.

Liza, Earl, SAJblue and 10 others like this.
  18. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Nå gleder jeg meg veldig :)

lohelle liker dette
  19. baniii

baniii Nytt Medlem

Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Hei,

Er det noen som har erfaring med Business-konseptet i Skandinavia/Skottland, men utenfor det skandinaviske hovedstadstriangelet enda?

Tenker spesielt da på SVG-CPH, og ikke minst SVG-ABZ.
    Finner noen få poster på facebook at man bare får nøtter på SVG-CPH og SVG-ABZ, selv på Biz. Stemmer det?

Kan også rapportere om at jeg kjøpte en Biz-billett her om dagen mellom ARN-BGO, men at denne står som "Premium " i appen nå, så det er jo litt spennende...Noen som vet noe om bevertning på denne ruten?

20. Longtime

Longtime Nytt Medlem

Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Hei,

KRS-CPH i business nå på lørdag var til forveksling lik plus før 1. oktober :(

Del denne siden