Ny SAS Business Class i Europa

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Henrik Olsen, 15. april 2025.

1. Krjemb

Krjemb Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,557
    Bonuspoeng:
    93
    Full service CPH - PRG T/R ved et par anledninger.

2. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    4,095
    Bonuspoeng:
    113
    Nettopp kommet inn fra København med SAS Link E195. Servering med en liten salat, flambert laks og en slags ostekake.

Crew var på med drikke så fort setebeltelyset ble slukket, etter måltid spurte hun uoppfordret om jeg villa ha mer drikke og serverte kaffe. Litt over en time gikk fort.

Først av flyet. Fornøyd!

3. petrate

petrate Medlem

Likes mottatt:
    282
    Bonuspoeng:
    63
  4. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,718
    Bonuspoeng:
    183
  5. Mysterio

Mysterio Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,500
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke flydd med Støre hver gang han har flydd selvsagt, men aldri sett statsministeren ikke fly på 1. rad hos SAS.

Nordlands liker dette
  6. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    4,095
    Bonuspoeng:
    113
    Merkelig poeng å trekke frem. Støre er høyprofilert med stor risiko tilknyttet seg. Sannsynligvis sitter det noen livvakter rundt han og han ankommer flyet med Gardermoens VIP-tjeneste.

Flybilletten er en liten utgift sammenlignet med sikkerhetskostnadene. Han kunne vært som andre statsledere og brukt privatfly.

Ombo, FlyerOslo, Storbaba and 13 others like this.
  7. Ololsen

Ololsen Senior Medlem

Likes mottatt:
    7,269
    Bonuspoeng:
    163
    Helt enig. Enten er du statsminister eller så er du det ikke. Skulle bare mangle at han ikke skulle sitte der.

8. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,205
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, selvsagt. Ikke noe galt med det.

Får jo være grenser for politisk korrekthet. Jeg er ikke fan av han, men han er nå et demokratisk valgt statsoverhode. Klart han skal fly business.

Rapolo liker dette
  9. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,733
    Bonuspoeng:
    183
    Journalister lever desverre av klikk, ikke god journalistikk. Vi skal prise oss lykkelige for at vi har en statleder som flyr rutefly.

Ref Google kunne det vært mye verre:
    The total estimated cost for the new Boeing 747-8s is approximately $5.3 billion.
    Operating the existing Air Force One costs about $200,000 per hour.

Adrian E liker dette
  10. petrate

petrate Medlem

Likes mottatt:
    282
    Bonuspoeng:
    63
    Var ikke et forsøk på å være politisk korrekt. Jeg bare spurte. Husker det var en liknende sak for noen uker siden da oljefondsjefen hadde havnet i feil klasse pga overgangen fra plus til buisness. Må da være lov å stille et spørsmål uten å bli anklaget for å være politisk korrekt...

stekus liker dette
  11. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    4,095
    Bonuspoeng:
    113
    I god IF-stil sklir diskusjonen ut :D Det er en viktig forskjell. Statsministeren er et politisk valgt verv, mens sjef for oljefondet er en ansettelse underlagt en instruks.

Statlige ansatte skal benytte DFØs avtaler.

NoLimit and tobeornot999 like this.
  12. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,205
    Bonuspoeng:
    293
    Beklager hvis jeg misforstod deg. Når du sa "skattebetalernes penger", hørtes det ut som du la inn et premiss om at det var ugreit at han fløy buiness siden AS Norge betaler.

Det var forøvrig ikke deg, men Støre jeg mente ikke trenger å være så politisk korrekt at han dropper business bare for å unngå at noen beskylder ham for å fly dyrere enn nødvendig.

petrate liker dette
  13. mrtrond

mrtrond Medlem

Likes mottatt:
    108
    Bonuspoeng:
    33
    Kronprinsen flyr også business på første rad. Jeg fløy OSL-CPH helga Norge spilte mot Italia i Milan her, og da ramlet han og prinsen med følge inn i flyet rett før boarding slutt. Synes det er flott og mye bedre at de flyr rutefly på business enn at de chartrer et helt fly.

Kapteinen og CC var forøvrig veldig profesjonelle da de konsekvent hele tiden brukte "deres kongelige høyhet......" når de informerte om noe. :)

Lnbre and Calling like this.
  14. Sykkelthor

Sykkelthor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,228
    Bonuspoeng:
    93
    De kongelige betaler vel billettene sine via apanasjen? Verre er det med hele sikkerhetsriggen de drar med seg på tur. Den er dyr den! (Sånn hvis vi skal begynne å se på kostnader og sånt)

15. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,630
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har reist med Kongen på 1A mens jeg hadde mitt pandionsete 1D.

Kan gjerne reise med statsministeren også, så lenge han også holder seg på sete 1A. :D

petrate and Kjetil L like this.
  16. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,129
    Bonuspoeng:
    113
    Med fare for å trekke det her enda mer off topic

Stortingspresidenten fikk nylig oppstrekk i media for å ha flydd eurobiz mellom OSL og ARN. Så da er det ikke så rart folk spør om statsministeren har andre regler å følge.

Ellers har jeg personlig vært mest opprørt over å måtte sitte bak en av de høylytte MDG damene fra Oslo i pluss til LYR. HVA gjør ho på et fly, og enda til langt frem? Bemerk, ho var ikke høylytt på flyet, det er ho når ho skal uttale seg om andre personers flyreiser...

17. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    4,095
    Bonuspoeng:
    113
    Stortingspresidenten er som resten av Stortinget underlagt Retningslinjer til lov om godtgjøring og andre ytelser til stortingsrepresentanter. Paragraf 1-2 dekker reisebestilling og refererer til at avtaler skal benyttes.

Om billetttyper finner du dette:

Ikke en urimelig policy, men muligens nødvendig etter et par tidligere saker.

Kjetil L liker dette

Del denne siden