Ny SAS Business Class i Europa

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Henrik Olsen, 15. april 2025.

1. Jon_Noj

Jon_Noj EBD, LH Senator, ROP Gold

Likes mottatt:
    360
    Bonuspoeng:
    63
    Når i desember? Har sett litt etter det samme. Jeg er EBD og hun EBG (vent, du har ikke gitt madammen et gullkort? ;)

RoadKing liker dette
  2. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    5,012
    Bonuspoeng:
    183
    En liten observasjon. Jeg har en bestilling til LPA, samt en bestilling på den nye ruten til FUE (gjort i går) på samme datoer i desember. Alt bestilt i business I-klasse.

LPA står som Business bonus på nettsiden, men Premium bonus i appen. Motsatt står FUE som Business bonus i appen, men Premium bonus på nettsiden. Har valgt sete 2DF på samtlige. Dette er nok bare litt rusk hos SK IT.

Ettersom Premium bare er innenlands og for flygninger utenfor Europa, er jeg ikke bekymret for å ikke få business. Men er det ikke litt merkelig at Premium award ikke er med i den oppdaterte oversikten, mens Business award er?

upload_2025-5-15_7-46-33.png

Last edited: 15. mai 2025
  3. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,651
    Bonuspoeng:
    183
    Ville ikke lagt for mye i denne oversikten. F.eks. er F-kasse Premium Economy Award på long haul, ikke First Class. Regner med SAS vil fortsette med I-klasse for bonusreiser i Premium på innenriks.

Rscott liker dette
  4. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    5,012
    Bonuspoeng:
    183
    Godt poeng. La ikke merke til oppføringen med First Class :)

5. elgaaen

elgaaen Senior Medlem

Likes mottatt:
    626
    Bonuspoeng:
    93
    Hei.

Dette var en booking i hans egen app, så burde jo vært koblet.

Men sikkert som Holmen sa, bare en IT-glipp.

6. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Jo, men det har gått ut, og min nåværende EBD status er opptjent ifjor, så jeg mangler fortsatt noen poeng på å fornye EBD status så jeg kan gi henne gullkort på ny. Innen den tid, så får hun bare reise med meg og nyter godt av det :)

7. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,651
    Bonuspoeng:
    183
    Med opptjent EBD skal du ha fått fornyet gi-bort-kvote ved overgang til inneværende periode.

8. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Den overså jeg. Selvfølgelig. Gullkort sendt til fruen :)

Jon_Noj liker dette
  9. VikingFlyer

VikingFlyer Medlem

Likes mottatt:
    166
    Bonuspoeng:
    43
    Så gjenstår det å se om det kommer flere avtaler med lounger da. Skal dette være «orntli’» business så bør der være på plass etterhvert.

10. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,846
    Bonuspoeng:
    113
    Det kommer. Eneste usikkerheten er omfanget, f.eks. om det kommer lounge på typiske feriedestinasjer som f.eks. Malaga, Alicante og Las Palmas. Svaret kommer vel ila. september.

11. Busybob

Busybob Medlem

Likes mottatt:
    639
    Bonuspoeng:
    93
    Akkurat denne burde være veldig enkel siden det kun er Aena som driver loungene på spanske flyplasser

12. JonasHH

JonasHH Medlem

Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    18
    Vil dette også gjelde for EBG/EBD eller kun om man reiser i Biz med SAS?

13. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    883,773
    Bonuspoeng:
    293
    Det er vel ingen som vet!
    Om det blir lounger i det hele tatt ..

14. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,846
    Bonuspoeng:
    113
    Ettersom all praksis er at der det er lounge gir de tilgang til EBG+ selv om man reiser Go/Eco, så ville det være merkelig om de endret dette fremover... Så jeg vil forvente det.

15. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Noen som har sett et mønster på hva som legges ut av seter?
    Tidligere var det vel 4 pluss og noe mer i minus.
    Men har ikke fulgt med like godt etter covid må jeg innrømme...
    Frykter at tilgjengeligheten på LH for min del ødelegger en del av opplegget og hadde kanskje vært like greit å blåse alle poeng på kommende LPA shuttle istedenfor..
    Men gitt at man har kjelleren full av unger så må man vel dele seg i 2 flyvninger for å komme frem.. Og enda bedre, bosatt i utkanten av landet er det jo ingen feedere.. blæ...

16. Trent600

Trent600 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    680
    Bonuspoeng:
    93
    Var på jakt etter fire, men fant i hvert fall tre business billetter til LPA i april neste år. Disse dukket opp noen uker etter at økobillettene ble lagt ut (som jeg først booket).

Xflipper and Are like this.
  17. testflyver

testflyver Medlem

Likes mottatt:
    191
    Bonuspoeng:
    33
    Er det noen som har opplevd at SAS tester ut ny Business servering på reiser i løpet av sommeren?

Blir spennende å se hvordan service og servering blir fremover, for jeg har virkelig fått påminnelse om hvor elendig SAS Plus er i sommer.

På en 5,5 timer lang tur (Madeira) i SAS Plus, som startet rett før middagstid, fikk vi kun servert en liten salat med noen få skiver roastbeef. Heldigvis hadde vi spist like før, for det er ikke akkurat ordentlig middag å få servert på en så lang flytur.

På en annen tur i Europa på 1,5t ble det servert en veldig trist, tørr wrap med 1 skive ost i.

wrap.png

Et raskt søk på billetter i nye Business fra oktober ser ut til å vise at SAS setter prisene høyere enn f eks Lufthansa. En t/r CPH - MUC (business, februar 26) viser SAS 5800kr og LH 3900kr. Da har SAS virkelig en lang vei å gå for å få verdi for pengene.

18. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,908
    Bonuspoeng:
    113
    Helt ærlig så har jeg ikke så stor tro på SAS sin nye Business selv i Oktober. Det eneste som kan være nytt er at du fra nå av vil få varm laks eller kylling istedenfor kald i disse dager. Når de ikke har lært fra sine naboer i Europa de siste 10årene så tror jeg neppe det vil skje noe drastisk her heller. Når det er sagt, så er de veldig flinke til å promotere seg å snakke for seg men når det gjelder levering så har de en lang vei å gå, selv i 2025.

Lufthansa mellom Frankfurt og Munchen på en 50minuters flygning gir deg en troverdig lunsj hver eneste gang. SAS derimot, en wrap med ost mellom Køben og Oslo som er like lang sier bare hvor mye de tar tingene sine seriøst.

Er veldig enig med deg :).

19. Staralliance

Staralliance Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    549
    Bonuspoeng:
    93
    Som flere her inne er jeg spent på hva SAS kommer til å levere i Business etter 1.okt.. Jeg har søkt litt på billetter med SAS, Lufthansa, Swiss, Austrian, og så langt priser SAS Business seg en god høyere.

20. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,206
    Bonuspoeng:
    293
    De har faktisk OK priser mellom OSL og LHR i biz.

Konkurransen på den ruten er jo også relativt hard og særlig BA har priset sin egen biz ganske tøft om man bestiller tidlig og uten fleksibilitet. BA sin biz er veldig bra, og trolig bedre enn SAS noen gang blir uansett :p

Hadde en tidlig-booket SAS billett selv på 2. oktober, til gammel-pris kjøpt for et halvår siden. Når jeg skulle ta med en gjest og booket inn henne nå, kostet det 2800 kr èn vei.

Synes ikke det er helt galt for business, men får jo se om det er verdt det, da....

SVG_flyer, Rscott and Nordlands like this.

Del denne siden