Nybegynner spørsmål

Tråd i 'Velkommen nye medlemmer!' startet av Kottoney, 16. mai 2015.

  1. sday

    sday EBS, Avis pres, Hertz pres,Sixt Plat

    Innlegg:
    203
    Likes mottatt:
    154
    Bonuspoeng:
    43
    Hei,
    jeg skal fly fra Dusseldorf-Oslo-Bergen neste uke, i den anledning lurer jeg på om jeg må ta ut bagasjen på OSL og sjekke den inn igjen.
    Har søkt litt her på forumet og googlet litt, men blir ikke helt klok på hva som er vanlig nå til dags.

    Ringte SAS og han svenske i skranken mente jeg måtte sjekke bagasjen inn og ut igjen.

    Har noen erfaring og peiling på hva er vanlig?
     
  2. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det må du. Kommer man fra utlandet og skal videre til destinasjon i Norge, så må man gjennom ny sikkerhetskontroll. Bagasjen må hentes og fortolles. Deretter må den leveres via flyselskapets bagdrop i innsjekkingsområdet.
     
  3. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,225
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, Connecting Norway for reisende med innsjekket baggasje gjelder vel bare for noen få destinasjoner enda?
    https://avinor.no/flyplass/oslo/planlegg-reisen/transfer/connecting-norway
     
  4. Jornaa

    Jornaa Photo, seat 61K on BA 747-400, LHR-LAS

    Innlegg:
    34
    Likes mottatt:
    65
    Bonuspoeng:
    18
    Hei,

    Jeg er nok litt "nerdete" og synes det er gøy å få bonus i alle varianter.

    Jeg har alle de kredittkortene jeg opplever at er bra for meg. For hvert kredittkort, har jeg opprettet en egen konto i nettbanken, slik at jeg kan overføre forbrukt til konto med en gang. På den måten har jeg alltid pengene klar når regningen kommer.

    Vinningen går fort opp i spinningen om man ikke betaler utestående. Til nå har jeg kun betalt 2, 50 i renter, da jeg glemte å betale en liten regning mens jeg var på sommerferie i Thailand.

    Mitt reise- og hotell mønster er stort sett minst en gang til Thailand i året, og så en liten t/r fra BKK. Finnair/OneWorld ble en gang valgt på grunn av hyggelige priser til BKK i business (13-15.000). SAS EB var mitt prefererte selskap fem til de avsluttet direkterute mellom CPH og BKK for noen år siden. Da var det oppgradering til øk ekstra for poeng til BKK som gjaldt.

    Følgende kort har og bruker jeg regelmessig. Noen mer enn andre;

    1. Finnair Mastercard. Årsavgift (390?). Brukes masse. Alt av varer og tjenester som ikke dekkes av andre kort jeg har. Alt av hotell og reiser som ikke uføres med Norwegian. Man får 1 Finnair Plus poeng pr. 10,- kr. brukt. Koret er knyttet opp i mot Finnair Pluss medlemskap med forskjellige nivåer. Silver som jeg har, gir 10% ekstra nivåopptjeing på flyreiser med OneWorld. Vi reiser ofte til Thailand/England med Finnair/OneWorld. Det var god startsbonuser, og jeg har enda ikke registrert at årsavgiften (kr. 390?) er belastet. Koret er integrert kredittkort og Finnair Pluss medlemskort, og gir rabatter og poeng ved kjøp av tax-free på Finnair sine tax-free butikker på HEL, pre-order og ved kjøp av tax-free under flygning. Jeg har booket flere bonusturer t/r på business OSL-HEL-BKK, og ser at poengene lett kan brukes til oppgradering til biz, øk ekstra, internett, setereservarjon, bagasje mm. Det gir effekt allerede på første returreise i økonomi :). Gode nettsider og god App.

    2. Trumf Visa. Ingen årsavgift. Brukes på alle Norges Gruppen sine butikker. Jeg bor i nærheten av en Kiwi, og der får jeg stort sett alt jeg trenger av dagligvarer. Jeg lager handlelister til bruk ved trippel-trumf. I den senere tid er det innført Trumf Pluss som gir ekstra trumf på frukt og grønt. Gode nettsider og nettbank.

    3. Bank Norwegian Visa. Ingen årsavgift. Brukes ved kjøp av Norwegian billetter og kontantuttak i utlandet. Kortet er gebyrfritt, MEN i motsetning til f.eks. gebyrfritt kortet, betaler du heller ikke renter på uttaket frem til forfall. Gode nettsider og app. Svært lett å å bruke Reward.

    4. Shell Mastercard. Ingen årsavgift. Brukes ved fylling av Shell bensin, og andre bilrekvisita på Shellstasjoner. Brukes også om jeg ved en tilfeldighet skulle ramle innom en REMA1000 butikk. Kortet gir god opptjening av Trumf poeng og god rabatt på bensin. Grei nettbank.

    5. Coop Mastercard. Ingen årsavgift. Dette kortet brukes kun om jeg ramler innom en Coop butikk. Var mye i bruk tidligere, men sjeldent nå. Jeg bruker kortet mest for registrering av Coop medlemskap for kick-back, og så betaler jeg med Finnair Mastercard. Coop-medlemskap gir fra tid til annen gode medlemskjøp. Gode nettsider og grei nettbank.

    6. DNB Mastercard. Ingen årsavgift. Dette kortet har jeg først og fremst for at jeg får det automatisk som DNB SAGA kunde. MEN, koret gir regelmessig 25% rabatt på diverse butikker/kjeder. Jeg har brukt det mest på XXL og Expert, og da kan 25% utgjøre en del kr. DNB har etter min mening en av de beste nettsidene, mobilbank, Vips mm.

    7. DNB Visa - vanlig bankkort. Brukes unntaksvis når salgssted ikke tar kredittkort, eller om jeg synes at beløpet er for lite til å gidde overføringer av penger til konit osv. Det er sjeldent, men parkering kan være et eksempel.

    Jeg er også aktiv bruker av Kick-back, Via Trumf, Pointshound, mfl.
    Jeg forsøker alltid å kombinere disse med kredittkort for å få mest mulig poeng. Jeg sjekker priser før jeg velger kombinasjon. Er hotelloppholdet usikkert, bruker jeg normalt Booking.com først (gratis avbestilling), og så booker jeg evt. på nytt gjennom f.eks. Expedia til bedre priser med Kick-Back/Via Trumf. Eneste unntaket for min del, er når jeg kan booke direkte med Accor (jeg har IBIS Business og Accor Gold). Da blir det Accor og Finnair Mastercard.

    Eksempelvis har jeg booket flyreiser og hotell hos Expedia (hyggelige priser), med kick-back/Via Trumf opptjening, og så betalt med Finnair Mastercard. Flyreisen med OneWorld blir registrert med Finnair Pluss. Det gir opptjening hos Kick-back/Via Trumf, hos Expedia, hos Flyselskapet(også nivå) og til slutt Finnair Pluss poeng for kredittkortkjøpet. Til informasjon mener jeg at Finnair tar et lite gebyr ved betaling med kredittkort.

    Det var en også tidligere i år kampanje hos Finnair/pointshound. Første booking gav 10.000 Finnair Pluss poeng. Jeg booket en natt i Bangkok, og får 10.600 Finnair Plus poeng når den er gjennomført i juli. det tilsvarer et forbruk på kr. 106.000,- med kredittkort. I tillegg får jeg Finnair Plus kredittkortpoeng for hotellkjøpet som var på rundt 950,- kr., dvs. en total på kr. 10695, poeng. Jeg så at det var flere flyselskaper som var med på Pointshound. Det er mulig at kampanjen fortsatt er gyldig.
     
    larsen, wilhelm, Kjakan and 4 others like this.
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Står for Star Elite. I praksis betyr det vel *G eller høyere, uten at jeg kan forklare hvorfor det er slik.
     
  6. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har EBS og flere ganger fått sk *e. Ifølge agent i skranke betydde det at EB nummer var registrert. Men høres merkelig ut syns jeg
     
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Ok. Da betyr det nok bare Star Elite som i betydning bedre enn ingen status.. :)
    Innimellom står det også SK*P som i Star Program, man blir i utgangspunktet ikke pandion over natta ;)
     
    Anton80 liker dette
  8. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Det skal nok stemmer ja... For en gangs skyld hadde jeg nemlig ikke bestilt flybillettene selv(noe jeg ønsker å gjøre), så de måtte legge inn mitt EBD nummer manuelt i checkin :)

    Da fikk jeg svaret på det. Takk :)
     
  9. Jornaa

    Jornaa Photo, seat 61K on BA 747-400, LHR-LAS

    Innlegg:
    34
    Likes mottatt:
    65
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg oppdaget på første regning nå at Shell Master Card ( Ikano Bank) tar kr. 30 i mnd. gebyr. :mad: Kort blir sagt opp og makulert, og så er jeg tilbake på Trumfkort i kombinasjon med Finnair Mastercard på Shell.
     
  10. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    913
    Likes mottatt:
    4,668
    Bonuspoeng:
    93
    Er vel bare om man har papirfaktura? Du slipper gebyret om du bruker eFaktura. Mener det var akkurat samme ståa med Trumf Visa på første regninga.
     
    Jornaa liker dette
  11. TOS_EBG

    TOS_EBG Lost in Space (and currently EBD)

    Innlegg:
    455
    Likes mottatt:
    492
    Bonuspoeng:
    63
    Det er vel bare for papirfaktura, ikke noe gebyr for eFaktura.
     
    Jornaa liker dette
  12. Jornaa

    Jornaa Photo, seat 61K on BA 747-400, LHR-LAS

    Innlegg:
    34
    Likes mottatt:
    65
    Bonuspoeng:
    18
    Ja, fikk bekreftet det akkurat. Da fortsetter jeg som planlagt. ;)
    Pussig at de kaller det "mnd.gebyr"....
     
  13. larsen

    larsen Nytt Medlem

    Innlegg:
    10
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Det er en del gebyrer man kan slippe unna med e-faktura. Krever et kort fortsatt faktura uten at du får noe 'igjen' for fakturaen, er det bare en pengemaskin.
     
  14. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,390
    Likes mottatt:
    3,327
    Bonuspoeng:
    113
    Tommelfinger er å alltid opprette efaktura ved nye kort eller avtaler. Be kundeservice om efakturareferanse rett etter kundeforholdet er opprettet.
     
  15. oddmartinsn

    oddmartinsn Medlem

    Innlegg:
    63
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    18
    Bestilt t/r osl-tos. Kan man fly ene veien, og overdra returen til noen andre?
     
  16. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    Navn endring er lov på SAS award når det flys av sas mot 150 nok. dog kun til 24T før avreise. Så du kan nok dessverre ikke gjøre det og må bestille 2x en vei billetter som da koster 1000 poeng mer :(
     
  17. oddmartinsn

    oddmartinsn Medlem

    Innlegg:
    63
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    18
    Takker for svar. Enn når billettene er betalt med cash? Vi blir kun å benytte oss av turen sørover :)
     
  18. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    Litt usikker her, men tror det kan bli vanskelig. Trodde det var en award billett.
    Er du gull hadde jeg sendt mail til gull mailen, eller eventuelt ringt kundeservice og spurt.
    Mulig noen andre her inne har svar :)
     
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Når ble du sist sjekket id på, ved boarding?
    Hvis vedkommende du skal overdra til, har litt guts, så er det bare å ta billetten og reise ut til flyplassen. Sjansen er rimelig stor for at vedkommende aldri blir bedt om å identifisere seg, så lenge man benytter online/automat innsjekk.
     

Del denne siden