Nye EU-regler på vei

Tråd i 'Off-topic' startet av chrt, 16. juni 2026 kl 18:21.

1. chrt

chrt EBD og litt annet ...

Likes mottatt:
    2,080
    Bonuspoeng:
    93
    (Så ingen tråd på denne, men om jeg tar feil, så slå sammen)!

Noen nyheter skriver litt om ny EU-forordning på vei:
    https://www.consilium.europa.eu/en/...greement-on-stronger-eu-air-passenger-rights/

Mye av det gamle består med krav til flyselskapers informasjonsplikt.
    Men noe falt meg for øyet:

No-show / manglende bruk av første flystrekning
    Flyselskap skal ikke kunne nekte en passasjer ombordstigning på en senere flystrekning bare fordi passasjeren ikke tok en tidligere/inngående flyvning på samme booking. Dette rammer særlig praksisen der hele billetten eller returen kanselleres fordi første leg ikke ble brukt.

Feilstavede navn
    Flyselskap skal ikke kunne ta ekstra gebyr for å rette stavefeil i navn. De skal heller ikke kunne ta gebyr for utskrift av boardingkort dersom passasjeren allerede har sjekket inn.

Seteavgifter
    Barn under 14 år skal sitte ved siden av ledsagende voksen uten ekstra setegebyr.

Forpleining ved forsinkelser:
    Ved lange forsinkelser blir omsorgsplikten tydeligere: forfriskninger hver andre time, mat etter tre timer og ved behov overnatting i inntil tre netter.

Har jeg misset noe?

PS: Kan ta noen år før det gjelder norske selskaper... Status nå er en foreløpig politisk avtale mellom Rådet og Europaparlamentet. Rådet sier at avtalen må gjennom juridisk-språklig gjennomgang og deretter formelt vedtas av både Europaparlamentet og Rådet. Deretter vil det bli en innlemming i EØS-avtalen, for så å bli innlemmet i Norge....

RescueMe liker dette

Del denne siden