Nye SAS Go Light?

Tråd i 'Nyheter' startet av Gribb, 12. nov 2021.

  1. Staralliance

    Staralliance Medlem

    Innlegg:
    215
    Likes mottatt:
    427
    Bonuspoeng:
    63
    Det gjelder for både A Gold og SAS Diamond. Kan ikke se at hverken Gold eller Diamond slipper dette.
     
  2. FlyMCO

    FlyMCO Aktivt Medlem

    Innlegg:
    489
    Likes mottatt:
    605
    Bonuspoeng:
    93
    ARN i dag,1 Mars 2022.Kl 12:15
    4 sjekk-inn agenter på gate 9 som skulle til OSL.
    Ca 15 min før boarding.
    Alle som ikke hadde betalt for kabinkoffert på forhånd ble ropt opp,en etter en,
    Alle ble sjekket om de bare hadde ryggsekk eller veske.
    MANGE måtte punge ut med ekstra 285kr. Det var dagens pris for kabinkoffert.
    Avgang fra OSL til ARN var allt som før. Ikke noe sjekk.
    Jeg la merke til at det var nesten ingen SAS avganger fra ARN kl 12:30 i dag,så de hadde nok lite annet å gjøre,eller så var det første vårdag,og arbeids"lysten" var på topp.
     
    Kalsnes, Lillegutt, MarkSS and 6 others like this.
  3. olestolen

    olestolen Medlem

    Innlegg:
    171
    Likes mottatt:
    349
    Bonuspoeng:
    63
    Trudde først eg var kommen inn i eit Ryanair-forum x)
     
    kaijoar and chrt like this.
  4. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Blir ikke mye penger i kassa til SAS om alle skal betale 399,- og ha med seg halve flyttelasset.
     
    Eddie47 liker dette
  5. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,176
    Likes mottatt:
    3,233
    Bonuspoeng:
    113
    Er du sikker på disse 285,- kr? Det skal være ca. 80,- kr på nett og på flyplassen. Uansett høres det ille og uverdig ut å rope opp enkeltpassasjerer for kontroll. SAS burde levere en bedre opplevelse.

    Fra: https://www.sas.no/reiseinfo/bagasje/kjoep-ekstra/

    HÅNDBAGASJE
    PÅ NETT OG PÅ FLYPLASSEN
    DKK 65 til DKK 95
    NOK 80 til NOK 120
    SEK 80 til SEK 120
    EUR 8 til EUR 12
    USD 9 til USD 14
     
  6. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,184
    Likes mottatt:
    869,721
    Bonuspoeng:
    293
    Hva er uverdig med å rope opp passasjerer til kontroll?
    Det er vel mer uverdig å kjøpe billigste billett og prøve å lure med seg en koffert!
    På samme måte som de som kjøper ungdomsbillett og er for gammel ..

    Når jeg kjøpte SAS Go Light BGO-TRD til 399kr og kjøpte en bagasje kostet den 195kr
     
    Kalsnes, Kristian, view and 6 others like this.
  7. FlyMCO

    FlyMCO Aktivt Medlem

    Innlegg:
    489
    Likes mottatt:
    605
    Bonuspoeng:
    93
    Er ikke 100% siden du spør.
    Det ble mye mas med folk frem og tilbake. De ropte opp 3 og 3 pax for kontroll.
    Mener jeg hørte det var 285KR,men som sagt...
     
  8. MarkSS

    MarkSS Medlem

    Innlegg:
    107
    Likes mottatt:
    806
    Bonuspoeng:
    93
    Å betale for bagasje enten på nett eller ved innsjekk er litt annerledes enn å bli tatt i å forsøke å boarde med mer bagasje enn tillatt.
     
    Eddie47 and Nordlands like this.
  9. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,176
    Likes mottatt:
    3,233
    Bonuspoeng:
    113
    Du synes det er greit å rope opp passasjerer med navn til kontroll foran alle andre passasjerer? Det må vel være mulig å bare boarde de uten håndbagasje sist for å utføre en mer diskret kontroll. Ellers er jeg enig med det du skriver.
     
    kaijoar liker dette
  10. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,850
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Dette burde vel lette litt på den enorme mengden håndbagasje på enkelte flyvninger, synes ikke det er så dumt at et håndheves når den type billetter kjøpes.

    En annen måte å håndtere dette på er å ikke slippe inn passasjerer på flyplassen uten manuell innsjekk, altså stengt online/app innsjekk for Go Light. United praktiserer en slik løsning på Basic Economy, der alle med slik billett må sjekke inn i skranke og vise frem håndbagasje.
     
    tobeornot999, Eddie47 and Flyrlavt like this.
  11. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Det er en god tanke, men enkelte hadde nok bare overlatt håndbagasje til noen i reisefølge i det de sjekker inn.
    Med ungdomsbillett så er jo dette derimot en god løsning, så slipper man å bruke tid på det ved gate.
     
    kaijoar and Eddie47 like this.
  12. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Ingenting som stopper folk fra å gjøre akkurat det samme ved preboarding sjekk...
     
    kaijoar liker dette
  13. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Forsåvidt sant..og da er man jo like langt.
     
  14. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Akkurat.
    Så eneste måten å faktisk kontrollere dette på er ved bruk av boarding grupper.
    Risikoen er vel at man blir forsinket fordi det står 75 stk som må betale ekstra ved slutten av boarding.
    Forhåpentligvis en forbigående fase, men dette går jo i retning low-cost og ikke akkurat fullservice som man skulle ønske var SAS..
    Norwegian hadde jo en periode hvor de veide bagasjen til alle passasjerer også, men det er vel over..
     
  15. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,410
    Likes mottatt:
    21,232
    Bonuspoeng:
    183
    Tenker det er greit at det virker litt avskrekkende, for da vil folk enten betale for produktet de velger å bruke eller måtte godta å betale i gate. I kabinen kan det gjerne opplyses om "forsinkelsen er pga passasjerer som ønsket å ta med mer bagasje enn de har bestilt", gjerne både før alle de 75 kommer ombord samt når de har satt seg.
    Venter bare på den første VG overskriften med "SAS HAR SVINDLET MEG!!!" i større bokstaver enn Ukrainekrigen.

    Problemet med boarding groups er at SAS allerede nå viser gang på gang at priority boarding et et hakk for vanskelig å få til, så hvordan skal det gå med håndheving av dette?
     
    Eddie47 liker dette
  16. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Det er ikke helt utenkelig at man får en del som dukker opp ved gate uvitende om at de ikke kan ha med håndbagasje fremover. Ser f.eks. på løsningen til jobbens reisebyrå, der tildeles man alltid billigste type billett (som oftest Go Light) og det opplyses ikke om at man ikke får med håndbagasje noe sted i prosessen (kun varsel om manglende innsjekket bagasje). For meg som reiser ofte og har EBG så er det ikke et problem, men mistenker at noen kolleger som ikke følger med kan gå på en smell fremover....
     
    themichael liker dette
  17. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,176
    Likes mottatt:
    3,233
    Bonuspoeng:
    113
    Tenkte vi var ferdig med gapestokken...

    Man bør også huske at SAS - som alltid - har innført denne forbedringen i stillhet. Da må man ikke irritere seg at ikke alle får det med seg. Jeg tviler på at alle som blir tatt hadde til hensikt å spare avgiften på bagasje.

    Man kunne vel også informere 10 minutter før Boarding at Go Light ikke inkluderer håndbagasje, men at det fremdeles er mulig å kjøpe det før det utføres kontroll ved Boarding.
     
    tobeornot999 and petrate like this.
  18. FlyMCO

    FlyMCO Aktivt Medlem

    Innlegg:
    489
    Likes mottatt:
    605
    Bonuspoeng:
    93
    Bare for og presisere litt.
    Ingen ble ropt opp for
    "KONTRTOLL,HA BILLETTENE FREMME FOR INSPKSJON ".
    3 og 3 etternavn ble ropt opp,med vennligst og henvende seg ved skranken.
    Thats all,som ble ropt opp.
    Reisefølget mitt hadde go-light og sølv,og ryggsekk.
    Ved skranken ble hun bedt om "snu deg".
    Er det all bagasje du har med...
    Ja...
    allt greit...ha en go dag videre.
     
    Eddie47 and themichael like this.
  19. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,184
    Likes mottatt:
    869,721
    Bonuspoeng:
    293
    Før boarding på SK4163 på TRD i dag ble bedt om at de som reiste med Light billett og hadde mer med enn det som gikk under setet, gikk inn på sas.com og betalte for den ekstra bagasjen ..
    Hva som skjedde ved boarding vet jeg ikke for jeg gikk først ombord med gruppe A (med Go Light billett)
     
  20. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er vel en meget god måte å sørge for at reisen blir så ubehagelig som mulig for disse passasjerene og i alle tilfelle sørge for at de aldri velger SAS igjen om de har et valg.

    Tror ikke denne varienten er en god ide.
    Ved boarding kunne man eventuelt gjort som man gjør med ungdomsbilletter, men det er også problemskapende og lager unødvendig kø.

    Dette gjøres, men hvor mange er det som skal ut og fly i dag som ikke har på seg headset?
    Jeg tror effektiviteten av slike meldinger er drastisk redusert de siste 10 år og stort sett alt slikt må gjøres med pushmeldinger eller med tekst på en stor synlig flate (fortrinnsvis da en skjerm...).
     

Del denne siden