OK å rappe fra loungen for å ta med på flyturen?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av tobeornot999, 02. febr 2025.

1. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,834
    Bonuspoeng:
    183
    Før moralpolitiet går bananas (pun intended) kan det være greit å minne om følgende sitat fra SAS selv. Det er faktisk ikke så sort-hvit som enkelte vil ha det til når det kommer til å ta med seg ‘noe’ loungen.

– Gjester har selvsagt anledning til å ta med seg en banan eller et eple og lignende, når de forlater loungene våre. Skulle man ta en wienerpølse på en torsdag i hånda, stopper vi heller ikke gjester av den grunn. Alkohol er derimot åpenbart noe man kun nyter på stedet.

Jeg tenker at SAS har en veldig pragmatisk tilnærming her. Det mest fornuftige vi kan gjøre, er å vise måtehold og holde oss til det SAS selv sier er greit.

https://flysmart24.no/2024/11/15/tok-med-seg-to-bager-med-mat-fra-flyplass-loungen/

2. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,345
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, og for å igjen bruke hotell-frokost sammenligningen: det er noe helt annet med et eple i hånden på vei ut, enn å smøre lunch til hele familien og "smugle det ut" innpakket i servietter som er gjemt i lommer eller veske/bag.

Man kan vel bruke samme standard for loungen: hvis du kan holde bananen/eplet (eller pølse, i sas lingo) i hånden når du passerer ut forbi dragen er det greit?

Da jeg startet tråden, snakket jeg om en fyr med 3 brusbokser (for å slippe å betale drikke ombord) som han neppe bar åpent i hendene da han forlot loungen. Åpenbart uttafor, mener jeg fortsatt.

3. Figaro

Figaro Nytt Medlem

Likes mottatt:
    60
    Bonuspoeng:
    18
    Er vel ingen dommer ved lav verdi lol. Vet ikke jeg, men ved nasking så har jeg bare hørt om tilbakebetaling, tilbakelevering eller kjeft. Så det er vel like straffbart som å kjøre litt for fort, kjøring med telefon i hånda etc der det bare ender i bøter utenom noe rettsystem.

Så du mener det er greit så lenge ingen ser det? Vinflasker på lounge har også "lav" verdi. Hvor går grensen? Ser det snakkes om epler og drikke der det de som har loungen sier det er ok.

Så kanskje fasit er: Spør om du vil ta med noe. Si ifra hvis du ser noen hamstrer brusbokser og vinflasker utover det eplet du tenker å ta med?

4. WingmanWizard

WingmanWizard Medlem

Likes mottatt:
    177
    Bonuspoeng:
    43
    Hvis du så sitatet fra @Rapolo så er det ikke nasking/stjeling, SAS sier det er helt fint å ta med noe smått. Har egentlig ikke sett andre argumentere for å ta en kasse brus eller fylle opp tupperwareboksene med mat:) Hadde jeg sett noen ta litt for mye er jeg vel ikke akkurat typen som går rundt og sier fra, men vil du så opp til deg. Bøter for å kjøre for fort er forresten en "straff" pga lovbrudd, vet ikke helt hva du tenker på med "rettssystem". Dommer og jury og slikt?

5. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,136
    Bonuspoeng:
    113
    I Austrian loungen i VIE sto frukt stativet vel lenge rett med utgangen. En åpenbar oppfordring til å ta med en frukt eller to på vei ut, vil jeg si.

6. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    738
    Bonuspoeng:
    93
    Våtservietter har jeg tatt med meg, men det er ikke mye igjen av denslags nå.
    SAS rengjør flyene heller dårlig mellom avganger, så jeg sveiper over armlener og bord for å fjerne skitt og smuler.
    Har absolutt ingen dårlig samvittighet for å gjøre jobben selskapet skulle gjort i utgangspunktet.

FlyerOslo liker dette
  7. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,135
    Bonuspoeng:
    113
    Hva med Ricolaen de tilbyr? :p

WingmanWizard liker dette
  8. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,136
    Bonuspoeng:
    113
    Ricola er vel Swiss? LH har også karameller ved utgangen i mange lounger. Tror nok tanken er at man stapper noen i lomma

FlyerOslo and eventyrer like this.
  9. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,135
    Bonuspoeng:
    113
    Stemmer. VIE /ZRH. Same same :p

10. magnusant

magnusant LTG

Likes mottatt:
    1,168
    Bonuspoeng:
    93
    De fleste her har vel sett andre i plus innland/norden som skal ha sjokolade, chips, muffins og en cola bare for å dytte det rett i veska når personalet er to rader lengre bak?

Tror jeg har gjort det med en sjokolade en gang fordi jeg plutselig følte det ikke var tid til å åpne den og spise den opp, så jeg har vel også "syndet".
    Men generelt synes jeg dette også er en uting akkurat som å ta med noe man ikke allerede har startet drikke/spise fra loungen.

11. kjeeli

kjeeli Veteran

Likes mottatt:
    32,575
    Bonuspoeng:
    183
    Mulig jeg må ta meg en tur i kirken på søndag, for å bekjenne mine synder.
    Fra SAS loungen på OSL har jeg noen ganger tatt med en banan ut.
    På LH/LX lounger har jeg grabbet med meg en neve med små sjokolader, når dette var tilgjengelig før (har ikke sett dette i det siste)

Nå vet jeg at denne tråden gjelder fra lounge, men legger til litt fra flyvninger.
    På LH F spurte jeg om det var mulig å ta med seg s&p bøssene, fikk til svar: så lenge jeg ikke ser det, så går det helt fint. De fleste spør ikke en gang.
    Samme gjorde jeg på Thai F, og fikk samme svaret som på LH F.
    Så noen ganger kan man komme hjem med souvenier bare ved å spørre.

Tilbake til å bekjenne sine synder.

Andre ganger sniker jeg unna ett glass eller to.
    Så klepto kjeeli har disse glassene hjemme

IMG_8135.jpeg

+ 2-3 av samme versjon.
    Tror neppe jeg er den eneste her inne med glass fra flyvninger.
    Har også en gjeng med duker og servietter i en skuff, pluss masse bestikk.

Mulig jeg lider av samlemani!
    Men synes det er hyggelig å ha en knagg å henge de forskjellige tingene på, ift reiser man har hvert på.

Huff og huff, nå fikk jeg flash back til de glade 20 årene i mitt liv!
    Trengte en barkrakk til min lille bar hjemme, fikk da en lur ide om å (her er vi inne på å stjele) ta med meg en barstol fra fra en bytur.

Fikk has på en krakk på utestedet Børsen i Drammen, kom meg pussig nok forbi vaktene med krakken under armen på vei ut.
    Det var digg

Jeg trengte jo ikke stå fremst i køen for nattbussen til Tranby for å få sitte, jeg hadde jo allerede med meg ett sete.
    Så jeg satte meg på krakken bakerst i bussen, og var storfornøyd!

Tilbake til temaet
    Tror de fleste lounger regner med at folk tar med seg ting, og de velger å se mellom fingrene på dette.

Moralsk sett, så trenger man ikke akkurat å fylle pose og sekk før man forlater loungen.
    Såpass selvinnsikt har jeg, tross av min kleptomania for glass og andre ting!

12. ccurrahee

ccurrahee Ikke helt statusløs da……

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
    Selv rappet cola light fra AF loungen på SFO

Lett inspirert av denne tråden

IMG_8078.jpeg

NoLimit liker dette

Del denne siden