Hei folkens, har opplevd 2 forskjellige situasjoner på kort tid 1 med SAS (gjelder min reise) og 1 med Air France (et vennepar). Sak 1: Første tilfelle skjedde på Oslo Lufthavn. Reisen var gjennomgående billett, Frankfurt-Cph-Oslo-Stavanger. I SAS Business for hele turen. Flyet fra Cph til Oslo ble forsinket inn ca: 15min, men likevel var jeg ved gaten før boarding startet til Stavanger. Jeg ble booket om til neste fly til Stavanger, selv om jeg krevde med å bli med det flyet jeg hadde på den originale billetten. Ved gaten nektet de å fikse billetten. Jeg sendte klage til SAS noen dager senere og forklarte at jeg ble nektet ombordstigning selv om jeg tok bilde at jeg var gaten før boarding. Deres svar på klagen og avslag på kompensasjon: ATC problemer i København forsinket fly inn til Oslo gjorde at du ble ombooket til neste fly til Stavanger. Så sendte jeg inn bildet som bevis at jeg var gaten på tiden. Og da gjorde de om vedtaket og utbetalte, men de nevnte ikke noe mer om ATC problemer i København. Hva tenker dere om denne? de prøver seg? Sak 2: Denne gjelder et vennepar. Reisen gikk senest i går kveld. Svg-cph-paris-Rio. Første fly ned til København med SAS gikk helt greit. Flyet til Paris fra København med Air France blir kansellert og de blir booket om til Fredag, altså i morgen. 2 dager venting. Jeg undersøker saken nærmere og finner ut at flyet som de skulle reise med til Paris ankom København som vanlig men litt forsinket inn. Så hva Air France gjorde egentlig var at dette flyet som ankom København som normalt var at det ble brukt til neste avgang fra København som første fly på morgenen i dag. Mens catchen i hele denne saken er at det siste flyet fra Paris som hadde avgang kl:21:00 i går kveld ble kansellert til København og som egentlig skulle fly i dag tidlig. Så derfor ble venneparets fly værende igjen i København i går selv om alt var normalt med flyet. Venneparet ringte Air France i dag for å spør hvorfor flyet ble kansellert i går, og svaret på telefonen var været. De fikk ikke noe hotell, eller bagasjen sin heller da de gikk ut av flyplassen. De måtte kjøpe inn klær i dag i København og finne seg hotell på egenhånd. Hva kan de kreve nå? I Paris var været i går regn, og flyene gikk, men en del forsinkelser, og noen kanselleringer. Spørsmålet er nå om de kan kreve kompensasjon for denne kanselleringen? Flyet deres var det ingen problemer med, det eneste her at Air France kansellerte flygningen deres til neste dag fordi kvelds flyet ikke kom inn som planlagt og som skulle fly ut neste morgen. Og hadde de flydd som planlagt selv med forsinkelse på 2-3 timer inn til Paris så hadde de fortsatt klart å nå Rio flyet videre. Noen tanker her? Været var det ikke noe problem heller med fordi mange fly landet inn til Paris i løpet av hele kvelden og natt til i dag. Prøver Air France å vri seg unna her også? og hva hadde dere gjort? alle fly er dokumentert i flightradar.
Da se så at du ble forsinket ut fra CPH og muligens ikke rakk videre connection til SVG, booket de deg om til neste mulige flyvning. Dette tenker jeg er gjort av god vilje, for å sikre at du kom deg frem. De har nok erfaring som tilsier at den forsinkelsen du hadde ut fra CPH normal sett ville gjort at du ikke rakk flyet til SVG. Det er mulig de ved gate kunne fått deg med det opprinnelige flyet, men det handler kanskje om at dette flyet nå var fullt. Hvem vet. Jeg tror ikke SAS booket deg om for å være slem eller "prøve seg". Prøve seg på hva, egentlig? Får deg senest mulig hjem ... PS: Du sier ingenting om hvor mye senere enn planlagt du kom frem til SVG.
Opplever du at noe selskap i noen bransje IKKE prøver å vri seg unna ting? Sak 1) Hvis du ble booket om fra CPH-OSL-SVG til CPH-SVG er det vel mye mulig at du ikke ble vesentlig forsinket til SVG? Flyselskap generelt (man er konspiratorisk om man tenker det har med SkyTeam å gjøre), her få (ingen) insentiver for å behandle EU261-saker 100% riktig. Alle flyselskap 'prøver' seg i større eller mindre grad å unngå å betale mer enn de må. I dette tilfellet virker det som at SAS gjorde en feil da de ikke lot dere boarde. Som nevnt over, de har nok booket dere om i god tro, da dere var litt forsinket. Hvis det er ledige plasser skal de klare å fikse dette i gate. Har selv stått i lignende situasjoner hvor jeg er booket om i det jeg lader på CPH, men rukket til gate før den stenger. Denne er vel uansett case closed da du har fått pengene. Sak 2) Det høres ut som det kan skyldes ettervirkningene av det som har vært denne uken. Det er ikke nødvendigvis kun flyet som skal være i orden, det er mulig de kom for sent nok til CPH at det brøt med hviletiden til crew. Evt at de fant det mer fornuftig å kansellere flight 1 heller enn flight 2 i et scenario de måtte velge. Hotell har de selvsagt krav på, men erfaringsmessig er det ikke alltid flyselskapet fikser dette. Dog ingen problem å gjøre det selv, og deretter få refusjon i ettertid. Det med klær er litt mer tricky. Her er det gjerne vel så mye flyplassen som AF som kan være problemet. Jeg tipper AF er vanskelige når det gjelder å refundere det. Spørsmålet er også hva som er 'rimelig' i en slik sammenheng. Hvor mye klær trenger man faktisk ved en forsinkelse her sikkert de en annen formening om enn kunden. Jeg vet også at LH har som utgangspunkt at ting som er ment å vare, som klær, kun refunderes med 50% av kjøpesum. Det er jo ikke helt urimelig. At været på CPH ikke var noe problem er potensielt ikke nok i seg selv. Det er vel saker hvor det er avgjort at man kan påberope ekstraordinære problemer med en knock-on-effekt 2-3 flighter tilbake i tid. Si at det var stengt luftrom over Tyskland/Østerrike på en flight på strekket PRG-CDG, og flyet måtte fly rundt, som gjorde at CDG-CPH ble forsinket som gjorde at hviletiden brytes og CDG-CPH ikke kan flys, så kan gjerne det være godkjent grunn til at AF er fritatt fra kompensasjon, men aldri care. Du kan jo legge inn i miksen når man visste at CPH-CDG ble kansellert, og om AF har gjort alt innen for rimelighetens grenser for å få dere frem. Kunne de feks ha booket dere om OSL-AMS-CDG, neppe en god idé denne uken. Var OSL-CDG eller OSL-ARN-CDG et alternativ. Hvis det er en aktuell problemstilling kan det være en vei å gå om du føler du har krav på kompensasjon. At fly har landet i Paris gjennom hele dagen er ikke indikasjon nok på at været ikke er en faktor. Her om dagen ba flyplassen (CDG) selskapene om å kutte x-antall flighter fordi de ikke klarte å holde alle rullebanene åpne samtidig pga snø og tilhørende brøyting.