Kan vel umiddelbart svare NEI. Jeg ble Diamant i april og har siden den gang hatt 2 turer til London i Plus hvor jeg og dragen ble plassert på ulike seterader (hun er Gull) til tross for felles booking. Hadde også i juni en tur over til EWR og da var det null forskjell. Men det minst hyggelige var returen hjem fra Orlando her forleden, så la meg forklare: Jeg booket ferie til familien hos SAS i business Saver (3 personer) med følgende reiserute: OSL-EWR-TPA med retur MCO-EWR-OSL. Onsdag den 13.juli var returen og flighten med United mellom MCO-EWR var forsinket grunnet grumsete vær i Orlando. Vi satt i flyet og venter, og jeg forsto fort at vi kom til å få problemer med å rekke SK908 fra EWR til OSL Jeg ringte SAS for å høre om de kunne booke oss over på United senere på kvelden, men etter å ha ventet i 20 minutter uten at noen svarte, så ga jeg opp. Jeg sendte deretter en mail til både United og Diamant-mailen til SAS hvor jeg forklarte om situasjonen vi var i, men null respons (fikk svar dagen etter.....ca. 20 timer etter sendt epost) Når vi omsider landet på EWR, så kunne vi se at SK908 sto ved gaten og vi øynet ett håp. Men just in case, så prøvde jeg å ringe SAS igjen. Omsider fikk jeg svar, men han trøtte fyren på telefonen sa at det ikke var noe han kunne gjøre og at jeg måtte løse dette med United. "Ok, men er det ikke slik at SAS har noe ansvar når jeg har gjort bookingen hos SAS og i tillegg er Diamant, kjærringa er gull og mini er sølv?) Nopp...snakk med United. Etter å ha kommet av flyet så var det å beine avgårde til rett terminal. Jeg forsto fort at det var ca. 10-15 andre nordmenn som var i samme båt som oss, så vi var en gjeng med svette og slite nordmenn som kom pesende til terminal B. Der ble vi møtt av en representant fra United som sa at vi var for sent ute. Vi spurte hvor vi skulle henvende oss og han pekte bare mot sikkerhetskontrollen og sa "out there". Når vi begynte å gå mot utgangen, så ropte han tilbake til oss og sa at det alikevel var ok for oss siden flyet ikke hadde gått, så alle sammen løp lykkelige til gaten. Vel fremme står det en godt voksen norsk sur gretten arrogant Gate Manager fra SAS og sa at vi var for sent og at vi ikke kom med flyet. Maskinen sto fortsatt ved gate og flere av oss sa at vi hadde fått beskjed fra United sin mann nedi gata at de alikevel kunne ta oss med. Da svarte GM'en "Nei, det sa han ikke" Hallo!!!???!! Jo, han sa faktisk det sier flere. Da svarer han igjen på en arrogant måte "Nei, det gjorde han ikke". Det ble litt munnhuggeri der og da før mannen i blått sa at flyet måtte gå "on time", hvis ikke ville de få bøter. Ok, men mens vi nå har stått her å diskutert, så kunne de jo åpnet døren og sluppet oss inn? "Nei...Dere må ta kontakt med United" Så der sto vi en hel bråta med folk (flere med diamant, gull og sølv-kort) uten å vite hvem vi skulle kontakte. Vi fant omsider representanten til United, men han var heller ikke spesielt behjelpelig. Han bare sendte oss ut med beskjeden om å finne United sin servicedesk (litt sånn difust borti der) For min del så ble jeg sendt fra sted til sted og til andre terminaler før jeg omsider fikk hjelp av noen som egentlig ikke skulle ha hjulpet meg..men det er en annen historie. P.S. 10 minutter etter at vi gikk fra Terminal B, så kunne jeg se at SK907 sto ved gate og ikke hadde blitt pushet ut...fun fun...Enden på visa...vel, ikke riktig, men nesten...ble at vi kom med United sin maskin over til OSL samme kveld (dog var denne maskinen ca 2 timer forsinket ut). Og når vi kom på Gardermoen, så var det ingen av oss som fikk bagasjen. Jeg gikk til SGH (SAS) i ankomsthallen og la faktisk frem Diamant-kortet (for jeg var møkksliten og ville bare ha hjelp) og forklarte hele smørja og at bagasjen vår ikke var ankommet. Da ble jeg bare henvist videre til Menzies som er United's handligagent her på OSL. Denne køen var lang som en vondt år, for Menzies handler også Norwegian (og der "hender" det at det er litt rot) Så jeg spurte kvinnemennesket hos SGH om de ikke kunne bistå siden de er i allianse, booking er gjort hos SAS, jeg er diamant, kom ikke med opprinnelig fly osv. Men neida, "ikke vårt ansvar, gå til Menzies" Etter 2 timer med venting på OSL, så kom vi oss omsider hjem og bagasjen kom dagen etter. Når jeg nå ser på min SAS-profil, så ser jeg også at jeg kun har fått 3700 poeng for flighten over fra EWR-OSL til tross for at det var i Business Saver. Så mine erfaringer som høy statuskunde hos SAS er ikke så veldig bra kan man si. Var tidligere Platinum hos Sky Team (Delta) og der var det "litt" bedre, så spørs vel om man kanskje skal vurdere noe annet enn Eurobonus? Bare det med London-flightene gjør meg forbannet. 2 personer i samme booking, plus-klasse, diamant og gull, og alikevel klare å plassere oss på forskjellige seterader??? Er det noen som vet om det er verdt å klage på noe av dette her, eller vil jeg bare få ett standard drittsvar med en dårlig beklagelse? Vil det hjelpe å sende en mail til SAS og be om mine ekstrapoeng siden jeg kun fikk 3700 poeng på vei over fra EWR-OSL? Fortsatt sliten, forbannet og grinete medlem takker for svar........
Å bli splittet fra reisefølge til tross for samme PNR og innehav av statuskort er et spesielt privilegium forbeholdt noen få utvalgte EBDs, deriblant altså deg. Gratulerer, og velkommen til klubben. Bare spør meg dersom du har spørsmål i sakens anledning, for jeg har en viss erfaring (men uten å ha blitt noe klokere). Når det gjelder forsinkelsen ut fra MCO, så har vel SAS teknisk sett rett: Å håndtere konsekvensene av den er Uniteds ansvar. Jeg har selv opplevd dette med billett booket gjennom SAS (forsinket med United fra LAX og skulle rekke SK908), og det blir nesten uunngåelig en drakamp mellom SAS og United, hvor man sendes i skyttel mellom de to helt til United gir seg og booker deg over på UA38 enten samme kveld eller kvelden etter. Samtidig har du kanskje vært heldig her: Værforhold faller vanligvis utenfor det flyselskap (særlig amerikanske) definerer som sitt ansvarsforhold, så du kunne risikert at de ikke ville gjøre noe som helst. United forsøkte seg med det på meg i forbindelse med nevnte forsinkelse inn til EWR, men da hadde jeg den skjebnens lykke at det hadde vært et eller annet i forbindelse med avgang fra LAX som forsinket flyet i alle tilfeller, selv om det var grisevær i New York. At så gateagent opptrådte klanderverdig, og hvorvidt dere kunne ha kommet med SK908 eller ikke, blir vel en skjønnsvurdering. Det kan jo oppstå ting etter boarding completed som gjør at flyet blir stående ved gate, men uten å kunne ta ombord passasjerer. At så gateagent hadde en litt uhøflig tone er noe man eventuelt kan påpeke i en mail til SAS, men neppe noe man skal forvente seg noen kompensasjon for. Så lenge Menzies er handling agent for UA på OSL (jeg hadde faktisk trodd det var SAS), så er det lite SAS får gjort, selv om SAS og UA begge er Star Alliance. Her stopper imidlertid forbindelsen. Slik sett var vel ikke dette direkte urimelig fra SAS' side, så langt som å ikke kunne gjøre noe for deg hos Menzies, selv om man jo gjerne skulle ha ønsket at EBD-kortet gjorde underverker i slike tilfeller. Kort sagt: Selv om jeg ofte er sur på SAS, så er det egentlig ikke så mye å klandre selskapet for her, kanskje med unntak av gateagentens tone.
Det er helt riktig. Poenget er at mange har urealistiske forventninger til EB status, og tror at SAS øker servicenivå og er villig til å gjøre en vri avhengig av fargen på kortet. Glem det. Man kan absolutt få utmerket service fra SAS, og jeg har flere ganger blitt hjulpet langt utover minimum ved irrops og forsinkelser. Men det har vært grunnet i personen bak skranken og ikke i EB status.
Ja. Du kan kreve og få poeng for opprinnelig booket reise istedenfor det du har fått når du ble booket om. Det skal være grunnpoeng og ikke ekstrapoeng.
Nå har jeg ikke forsøkt IRR-ops etter at jeg ble Diamond, men har prøvd der som Gold og det var slett ikke imponerende. Jeg gikk til transferskranken med en viss forventning om at ettersom de kansellerte at de ville få meg over på KLM (var en AMS-tur), men etter halvannen time (!) så ba de meg ringe reisebyrået, evt akseptere å komme ned via CPH 8 timer for sent. Reisebyrået ordnet heldigvis opp, men ekstraregningen ble saftig... Så IRR-ops med status har etter min erfaring nada å si, det er bare et tomt løfte.
. Jeg trodde et selskap som SAS booket om til andre selskaper ved behov... Jeg har forøvrig opplevd nøyaktig det samme opptil flere ganger - men da uten noen form for status (dvs. hadde vel EBS, men det er jo ikke så mye å slå i bordet med).
Man skulle jo tro at nivå hos Star Alliance og SAS skulle ha noen fordeler, men tydeligvis ikke. Som tidligere nevnt, så var jeg statuskunde hos Delta SkyMiles tidligere og der var man virkelig verdsatt som trofast kunde. Ved forsinkelser hos f.eks Air France med connection videre hos Delta, så kom ofte flyvertinnen bort til setet med info om at jeg var ombooket, jeg ble automatisk booket om (siden deres system hadde oversikt over hvem som var på hvilket fly og skulle videre etc.) og t.o.m. hatt personell ventende i gate på meg for å frakte meg kjapt til neste flight ved connection. Mulig dette har endret seg hos dem de siste 3-4 årene, men de kunne virkelig ta vare på sine kunder. Så å forvente lignende service hos SAS/Star Alliance synes jeg ikke er for mye forlangt. Man velger liksom ikke å være trofast pga kun goodie-bag og tilgang til lounge. (Bør også nevnes at jeg fortsatt har til gode å se min bagasje blant de første ut på båndet ved ankomst. Kun når jeg hadde HON-tag på hos LH har jeg opplevd å få denne ut tidlig) Så selv om enkelte her inne har ett "Gudaktig" forhold til SAS, så synes jeg ikke at mine klager er urimelige. Som statuskunde bør man kunne forvente seg bedre service på flere plan. Noen som forresten vet hvordan BA sitt statusprogram er sammenlignet med Eurobonus vedrørende service og det å ta vare på sine trofaste kunder med mer?
Jo, dette skjer nok også fra tid til annen i Star Alliance (men ikke alltid) at man får beskjed om ombooking - av og til per SMS og av og til direkte fra f.eks. SAS personell. Jeg har riktignok også blitt overlatt til å finne ut av slikt selv i både OSL og FRA. Hva angår priority bag så er det aldri sikkert hva som skjer. Sist jeg sjekket inn bag til London ble jeg stående til sist, og min bag (forskriftsmessig merket med Priority) kom som absolutt siste bag. Av og til, og veldig ofte ved ankomst TOS, så har jeg fått bagasjen omtrent som første mann. Alltid interessant å se hva som skjer...
Jeg er prinsipielt enig med deg, selv om jeg tror det kan bli utfordrende å få til på tvers av en allianse med mange selskaper (og enda flere statuskunder). Min erfaring er at status hos SAS har særdeles liten betydning hos United, og tror kanskje at europeiske selskaper er flinkere til å ta vare på kunder med status hos samarbeidende amerikanske selskaper enn omvendt - ref. din erfaring hos Air France.
Jeg og kona ble oppgradert til Business med United. Vi hadde eco award og ser ingen annen grunn enn at vi begge har SK*G. Eller, vi var så og si de første i køen når innsjekk åpnet og vi fikk ikke lounge pass siden de ikke kjøpte tilgang på den aktuelle flyplassen. Kanskje de synes synd på oss
Helt motsatt erfaring på AMS-OSL vinter. 30 sek etter at kapteinen hadde informert ved gate om sprukket vindu og kansellering tikket det inn SMS med ny rute med KLM i business til Oslo. Mistet siste flyet hjem til TOS og ble plassert på Thon da både BLU og Park Inn var fulle. Ankomstdesken var dog litt overrasket over at det dukket opp noen fra den kansellerte flygningen med KLM.
Det trodde jeg også, men det var en solid realitycheck akkurat der og da! Jeg har dog opplevd at de håndterte IRR-ops betydelig bedre, men det var før bonusforbudet ble opphevet, så noe status hadde jeg ikke da (og neppe voldsomt mange andre). Det var på BGO, men på OSL har de en lang vei å gå dersom min erfaring deles av flere.
Godt å høre at de kan dersom de vil - men et spørsmål, hadde du booket via reisebyrå eller på SAS.no? Har inntrykk av at så snart et reisebyrå har gjort noe som helst, så fraskriver SAS seg ansvar for det aller meste.
Nå blir jo en slik tråd anekdotisk og lite å stole på som datagrunnlag. Men drit i statistikk og representativt utvalg: Det er herved bevist at SAS leverer særdeles tilfeldig for sine statuskunder. Så det så! "Noen ganger er det helt ålreit" "In the mårning"
Kan vi da anta en Gauss-fordeling av misnøye/fornøydhet? Og at noen alltid havner i samme enden av skalaen uansett (som regnguden i Hitchhikers Guide to the Galaxy)?
En ting er i alle fall sikkert... det var bedre før .... Jeg har vært EBG (og senere EBD) siden midten av 90-tallet, bortsett fra de årene Victor Normann tok bort bonuspoengene på 2000 tallet. Det var lett å få service(utover det man kunne forvente) med EBG i Loungene, enten det var i på FBU (OSL), ARN CPH, BGO ... (det var faktisk Business-lounge i Bergen) ... fullmakter var store i ytre ledd for å tilfredsstille statuskunder. Det var mer enn en gang jeg sjekket inn på BGO til USA, hvor jeg et smil om munnen fra damen i skranken ble fortalt at jeg ikke kunne få boardingkort før jeg kom til CPH, hvilket betød oppgradering til biz. Gikk noe skjevt ute i verden var det bare å ringe EBG telefonen og ting ordnet seg .... ofte med oppgraderinger og endringer av flygninger som belønning ... Nå opplever jeg svært liten fleksibilitet og iblant lurer jeg på om det er noen grunn til å legge alle disse flygningene til SAS ... , men det skal SAS ha, de har enkeltindivider som tar noen innersvinger og gjør alt de kan ... På flygninger i Europa opplever jeg servicen hos vårt kjære SAS så dårlig at jeg ikke reiser med dem hvis jeg ikke er nødt ..... OSL-ARN/ARN-OSL flyr jeg minst to ganger i uka og da kan jeg liker gjerne reise Norwegian selv om jeg er EBD ...
Fornøyelige innlegg om status i dette forumet. Nå er vel snart SAS Gold i samme kategori som et Statoilkort hva gjelder antall brukere, så det beste er nok fortsatt å forvente lite, og glede seg over det som kommer, enten det er et smil, oppgradering eller ombooking med andre selskap ;-)
Jeg er "bare" et gullmedlem, men blir diamant i mars 2017. Når jeg er ute og reiser, passer jeg på å ha lave forventninger. Da blir man, som regel, positivt overrasket Opplever sjelden problemer, men er helt enig i at servicenivået kan være svært variabelt. Lar sjelden et ikke-smilende CC gå noe særlig innpå meg, så lenge jeg får kaffe/te/vin/GT (alt etter dagsform og behov).
Ting går vel i "feil" retning pga konkurransen fra Low Cost selskaper, sa da må se spare inn på det meste?