Non-schengen terminalen med wide-body gates er planlagt å gi forbedret kapasitet på OSL fra sommeren 2022. Mye kan hende i verden fram til da, men om vi beveger oss innenfor de ytterkantene allerede kjent vil terminalen helt sikkert være i full bruk.
Ja, og på NRK Dagsrevyen blir det meldt at Avinor berre vil halde éin rullebane open i vinter for å spara pengar no under koronaepidemien, trass i at det vil føre forseinkingar fordi ein med berre éin open rullebane må stengja flyplassen heilt for å måka snø...
Kravet er at rydding, preparering og rapportering om forholdene på rullebanen skal gjøres på maks 15 minutter. Det er lite trafikk for tiden. Tror jeg aldri har vore i holding over OSL.
Sant nok, det var vel ikkje mi personlege bekymring eg målbar, det var berre ei vidareformidling av det som kom fram i Dagsrevyen (hugsar ikkje kven som var uroleg for dette).
Det var flygelederforeningen som var på NRK og mente begge rullebanen måtte åpnes med tanke på vintertrafikken , det ble også opplyst i saken om ventetid på 45 min pga. måking så det kan jo tyde på at kravet muligens ikke blir holdt? Avinor sa i intervjuet at de måtte spare penger så derfor kunne de ikke åpne begge rullebaner eller ha alle tjenester på Gardermoen åpne, så mulig de har lavere vinterberedskap enn normalt for å spare penger også
Vinterberedskapen er litt redusert i forhold til fjoråret. Avinor sine egne ryddelag er redusert med en eller to mann pr skift og de innleide som rydder rundt terminalen og som rydder sentralområdet er ganske kraftig redusert. Kravet om rydding og strøing av en rullebane på 15 min er også endret med noen få min. De bytter på med å bruke østre og vestre bane avhengig av vindretningen, så begge inkl taxebaner blir brøyta, men ikke så hyppig rydding på rulle og taxebane som ikke er i bruk.
Og så er det vel også slik at selv om rullebanen er ryddet, så er det noen kvadrat med taksebaner og apron som også skal ryddes. Det vil nødvendigvis gå lengre tid enn 15 min.
Ja, men dette gjøres paralelt. Det er fire ryddegrupper. Gruppe 1 og 2 har rulle og taxebaner, gruppe 3 har sentralområdet rundt flyoppstillingsplassene og gruppe 4 tar gater og internveier. Godt over 50 pers og maskiner i gang samtidig under snøfall
Takk for bilder! Kuleste delen av Gardermoen med stor margin! Kjipt at de valgte å bygge ut på en så klønete måte at det er nesten 2 km å gå innendørs for å komme dit. Joda, FRA og LHR (og sikkert mange andre) er verre - men vi hadde nå muligheten til å gjøre dette på en smart måte, og lot være. Under bakken mellom LHR T5C og T5A kan man jo gå i tunnel flere km, og jeg må innrømme at jeg liker det. Men OSL hadde alle forutsetninger for å være litt mer effektiv på gate-to-gate transport.
På OSL hadde de fra start av en god plan for akkurat det, med kulvert og alt klart og bygget for en terminal B. Men de droppet ideen og bygget pir nord istedet - som ga langt mindre kapasitet men unngikk interntog mellom terminal A og B.
OSL driver med demontering av det gamle bagasjeanlegget. https://ekstranett.avinor.no/osl/flyplassinformasjon/last-bag-on-belt
På fredag ble den nye non-schengen-delen satt i operativ prøvedrift som skal vare til midten av juni. Er det bare jeg som ikke har fått med meg at en eller flere av de nye broene er tilpasset A380? Mer info på osloairports.com
Stemmer, I følge tegningene er det foreløpig ikke bygd noe lounge... Mulig det kan legges til senere hvis de som bruker OSL føler det er behov...
Pre-covid vet jeg det eksisterte tegninger for lounge, men usikker på når det forsvant i prosessen. Kanskje er det slik du antyder, at de har disponible områder som kan omgjøres til lounge. Samtidig har vel CPH kun én lounge etter passkontroll, så mulig det kan bli en kontraktslounge på OSL? SAS er jo i sparemodus for tiden.