OSL bygges ut på ny - Østover

Tråd i 'Nyheter' startet av mrhaakon, 15. juni 2018.

  1. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Non-schengen terminalen med wide-body gates er planlagt å gi forbedret kapasitet på OSL fra sommeren 2022. Mye kan hende i verden fram til da, men om vi beveger oss innenfor de ytterkantene allerede kjent vil terminalen helt sikkert være i full bruk.
     
  2. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Avixlo liker dette
  3. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, og på NRK Dagsrevyen blir det meldt at Avinor berre vil halde éin rullebane open i vinter for å spara pengar no under koronaepidemien, trass i at det vil føre forseinkingar fordi ein med berre éin open rullebane må stengja flyplassen heilt for å måka snø...
     
  4. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Kravet er at rydding, preparering og rapportering om forholdene på rullebanen skal gjøres på maks 15 minutter. Det er lite trafikk for tiden. Tror jeg aldri har vore i holding over OSL.
     
  5. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Sant nok, det var vel ikkje mi personlege bekymring eg målbar, det var berre ei vidareformidling av det som kom fram i Dagsrevyen (hugsar ikkje kven som var uroleg for dette).
     
  6. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Det var flygelederforeningen som var på NRK og mente begge rullebanen måtte åpnes med tanke på vintertrafikken , det ble også opplyst i saken om ventetid på 45 min pga. måking så det kan jo tyde på at kravet muligens ikke blir holdt? Avinor sa i intervjuet at de måtte spare penger så derfor kunne de ikke åpne begge rullebaner eller ha alle tjenester på Gardermoen åpne, så mulig de har lavere vinterberedskap enn normalt for å spare penger også:confused:
     
    Kristian liker dette
  7. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Vinterberedskapen er litt redusert i forhold til fjoråret. Avinor sine egne ryddelag er redusert med en eller to mann pr skift og de innleide som rydder rundt terminalen og som rydder sentralområdet er ganske kraftig redusert. Kravet om rydding og strøing av en rullebane på 15 min er også endret med noen få min. De bytter på med å bruke østre og vestre bane avhengig av vindretningen, så begge inkl taxebaner blir brøyta, men ikke så hyppig rydding på rulle og taxebane som ikke er i bruk.
     
    Earl liker dette
  8. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,152
    Likes mottatt:
    7,897
    Bonuspoeng:
    183
    Og så er det vel også slik at selv om rullebanen er ryddet, så er det noen kvadrat med taksebaner og apron som også skal ryddes. Det vil nødvendigvis gå lengre tid enn 15 min.
     
  9. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Ja, men dette gjøres paralelt.
    Det er fire ryddegrupper. Gruppe 1 og 2 har rulle og taxebaner, gruppe 3 har sentralområdet rundt flyoppstillingsplassene og gruppe 4 tar gater og internveier. Godt over 50 pers og maskiner i gang samtidig under snøfall
     
  10. Thomas123

    Thomas123 Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    466
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg var det i går
     
  11. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Ser ut som de får lukket bygget før vinteren.

    [​IMG]
    Kilde
     
    tobeornot999, Earl and haakonks like this.
  12. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Første bildene jeg har sett fra innendørs.

    [​IMG]

    Trillet forbi forrige uke:

    [​IMG]
     
  13. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,752
    Likes mottatt:
    7,690
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for bilder! Kuleste delen av Gardermoen med stor margin!

    Kjipt at de valgte å bygge ut på en så klønete måte at det er nesten 2 km å gå innendørs for å komme dit.

    Joda, FRA og LHR (og sikkert mange andre) er verre - men vi hadde nå muligheten til å gjøre dette på en smart måte, og lot være.

    Under bakken mellom LHR T5C og T5A kan man jo gå i tunnel flere km, og jeg må innrømme at jeg liker det. Men OSL hadde alle forutsetninger for å være litt mer effektiv på gate-to-gate transport.
     
  14. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,121
    Likes mottatt:
    1,846
    Bonuspoeng:
    113
    Av nysgjerrighet, hvordan kunne man kutte avstand på samme kapasitet?
     
  15. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,752
    Likes mottatt:
    7,690
    Bonuspoeng:
    183
    På OSL hadde de fra start av en god plan for akkurat det, med kulvert og alt klart og bygget for en terminal B. Men de droppet ideen og bygget pir nord istedet - som ga langt mindre kapasitet men unngikk interntog mellom terminal A og B.
     
    Edvard and SayWhat like this.
  16. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    kaiarne, Adrian E and jgroneng like this.
  17. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,739
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    På fredag ble den nye non-schengen-delen satt i operativ prøvedrift som skal vare til midten av juni.

    Er det bare jeg som ikke har fått med meg at en eller flere av de nye broene er tilpasset A380?

    Mer info på osloairports.com
     
    RoadKing liker dette
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Merker meg at lounge der ute ikke nevnes med et ord.
     
    Upsaker liker dette
  19. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,157
    Bonuspoeng:
    183
    Stemmer, I følge tegningene er det foreløpig ikke bygd noe lounge... Mulig det kan legges til senere hvis de som bruker OSL føler det er behov...
     
  20. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Pre-covid vet jeg det eksisterte tegninger for lounge, men usikker på når det forsvant i prosessen. Kanskje er det slik du antyder, at de har disponible områder som kan omgjøres til lounge.

    Samtidig har vel CPH kun én lounge etter passkontroll, så mulig det kan bli en kontraktslounge på OSL? SAS er jo i sparemodus for tiden.
     

Del denne siden