OSL-DOH-BKK Qatar Airways B787/A380 C

Tråd i 'Reisebrev' startet av Herlov, 25. april 2015.

  1. Travelmate

    Travelmate Guest

    Oryx Rotana er helt supert. Fine rom, god mat, rent, nytt og fresht. Ligger på vei fra flyplassen til sentrum, tipper drosjen tok 5-10 min fra flyplass til hotell og like langt videre.
    Corniche var hyggelig med restaurenter, cafeer mm. Moderne Doha var ganske kjedelig. Om ikke hotellet betaler transporten må du ta ut lokal valuta om du ser en minibank på veien!
     
    Herlov liker dette
  2. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Så du prøver ikke å gå i null på disse billige C billettene, 10 flasker med Krug og QR taper penger på deg ;)
     
    mhsalv, SASDC8 and Herlov like this.
  3. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,930
    Likes mottatt:
    6,750
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for FET rapport med massevis av bra bilder.
    QR ruler, det er sikkert :)
     
    Herlov liker dette
  4. bern747

    bern747 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    375
    Bonuspoeng:
    63
    Meget bra levert!

    Det er nå så lenge siden jeg dro med Qatar at de fløy A330 med gammel C fra OSL... Rapporten din viser virkelig at det er på tide og gjøre noe med det:D

    Ser fram til fortsettelsen!
     
    Herlov liker dette
  5. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Park Plaza Bangkok Soi 18, Sukhumvit, Bangkok

    Til mitt 3-dagers opphold i Bangkok valgte jeg Park Plaza Bangkok Soi 18, som er ett av to PP-hoteller i Sukhumvit-området. En veldig god Tripadvisor-rating, en forventning om mye for pengene og Gold Elite-medlemskap var utløsende for valget. Innsjekk var en lang affære, men jeg ble godt mottatt av vertskapet og omsider var det klart for å komme seg opp rommet etter en svært god, men lang reise.

    Park Plaza Bangkok Soi 18
    Rom bestilt: Standardrom
    Status: Gold Elite
    Oppgradert: Nei
    Andre fordeler: Personlig velkomstbrev, tallerken med frukt, morgenavis, sen utsjekk (til 1500)


    hotellfasADE.JPG

    Hotellet er relativt nytt og tilbyr det vesentlige man forventer og har behov for, inkludert basseng (på taket), poolbar, treningsrom, etc. De hadde også concierge-tjeneste, "bellhop" (husker ikke det norske begrepet i farten) og noen andre tjenester man kanskje ikke forventer av et PP-hotell. Mitt rom var et standard deluxe-rom av god størrelse i 3. etasje. Selv om hotellet er nytt, legger man merke til noe slitasje allerede, når man ser godt etter. I tillegg luktet det av en eller annen grunn gammel svette (typ hockey-garderobe) i resepsjonsområdet, uvisst av hvilken årsak. Frokostserveringen var omfattende og inkluderte blant annet en egg-stasjon med kokk, hvor man kunne bestille ulike typer eggretter, pannekakemaskin, samt en blanding av asiatiske og vestlige varme og kalde matretter, nyskåret frukt, mm. Som man kunne forvente, var brødutvalget lite og kvaliteten lav, noe som kanskje skuffer enkelte nordmenn. Alt i alt et helt kurant hotell, som gir mye for pengene og som jeg gjerne kommer tilbake til.

    hotelllobby.jpg

    hotellbasseng.jpg

    Dagene gikk med til byvandring, litt sightseeing, bading, rapportskriving, svetting og også en del generell avslapning. Den siste halvdelen av oppholdet fikk jeg selskap av John in the Tower (eller "Fetter Anton", som jeg kaller han), som var på mileagerun med Emirates.

    turist1.jpg

    turist2.jpg

    turist3.jpg

    turist4.jpg

    turist6.jpg

    turist5.jpg

    Øyelokkene kan fort bli litt tunge i varmen, og da er det vel helt innafor å ta seg en kjapp 5-minutter?
     
    Last edited: 29. april 2015
    BangkokBob, Henrik, Robert H and 7 others like this.
  6. John in The Tower

    John in The Tower Senior Medlem

    Innlegg:
    904
    Likes mottatt:
    1,181
    Bonuspoeng:
    93
    Vel blåst @Herlov ! Super rapport.
    Du er vel hjemme alt.
    Jeg er på min andre hotellovernatting på EK sin regning!

    QR må nok prøves neste gang. Du burde få poeng fra QR for god reklame her. :)
     
    Herlov liker dette
  7. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    I utgangspunktet hadde jeg planer om å sette strek for reisebrevet etter ankomst hotell i Bangkok, ettersom jeg reiser med samme selskap og flytyper på returen, men med alle de hyggelige tilbakemeldingene, er det morsomt å kunne bidra med en liten rapport fra hjemturen også, med fokus på bildedokumentasjon og transitt.

    John og jeg hadde begge retur ca. 2100 tirsdag kveld, og ettersom Qatar ikke tilbyr sjåførtjenester til sine businessklassepassasjerer, i motsetning, til Emirates, fikk jeg et veldig generøst tilbud fra John om å bli med i hans bil til Suvarnabhumi. Og slik ble det. Turen fra hotellet til terminalen tok ca. 40 minutter, med noe trafikk sentralt i byen. Ved ankomst innsjekk ca. 3 timer før avgang var jeg nummer to i kø, men av ukjente årsaker var det 3 store, eldre karer av vest-asiatisk opprinnelig som drøftet noe med 3-4 agenter, og de kom ikke til bunns i saken med det første. Jeg måtte derfor vente … og vente. Til slutt fikk jeg nok og skar over til skranken ved siden av. Jeg fikk utdelt to boardingkort, fast track voucher og lounge voucher. Qatar benytter Thai sine lounger i Bangkok, noe som overrasket meg med tanke på hvor mange av deres samarbeidspartnere i Oneworld, som har egne, reputable lounger på flyplassen. Ettersom QR833 skulle avgå fra gate C3, fant jeg veien til Royal Silk lounge ved pir C. I umiddelbar nærhet ligger også Thai sin First lounge og en egen spa-lounge. Royal Silk lounge ved pir C er voksen og tilbyr store sitteområder med stort sett dype, komfortable stoler, flere drikkestasjoner, varm og kald buffet, bar, business-center, dusjer, mm. Alt man forventer av en asiatisk hub-lounge.

    thai1.jpg

    thai2.jpg

    thai3.jpg

    Jeg likte meg godt, men slitasjen var tydelig. Flere steder var det blant annet store, synlige revner i tapeten. Ettersom jeg heller ikke denne gangen ville fylle magen før avgang med Qatar, valgte jeg å prøvesmake kyllingen, samt noe innbakt bakverk med sopp og annet. I tillegg satte jeg til livs noe frukt.

    Qatar Airways 833
    Bangkok Suvarnabhumi International Airport (BKK) - Doha Hamad International Airport (DOH)
    Tirsdag 28. april
    Avgang (rute): 2040
    Ankomst (rute): 2330
    Flytid (rute): 06:50
    Flytype: Airbus A380-800
    Sete: 12A (business)


    Returen til Doha gikk smertefritt, dog noe mindre forsinket. Koreanske Seijin strålte som en sol og tok veldig godt vare på meg. Vi fikk mye tid til å konversere om blant annet reise og arbeid. Menyen var fristende og valget falt på arabisk mezze, strimlet biff og sjokoladekake. Til snack før landing valgte jeg kylling-panini. Arabisk mezze er standard-alternativ som forrett på Qatar sin meny, men det er tydelige forskjeller etter hvor den er produsert. Jeg må innrømme at jeg foretrekker Oslo-varianten foran Bangkok-varianten.

    bkkmeny1.JPG

    Drikkemenyen var identisk med tidligere turer og gjengis ikke på nytt.

    bkksmak.JPG

    bkkforrett.JPG

    bkkbiff.JPG

    bkkkake.JPG

    bkkpanini.JPG

    På denne turen mellom Bangkok og Doha tilbragte jeg mye tid i loungen. Enkelte er kanskje interessert i hva som tilbys av vått og tørt og hvordan det presenteres, så jeg vedlegger noen flere detaljbilder.

    bkkbar (2).JPG

    bkkkrug.JPG

    bkksnacks.JPG

    En av de morsomme tingene med å reise med de aller mest internasjonale selskapene, som Qatar og Emirates er at man får muligheten til å prate med interessante mennesker med ulik bakgrunn om bransjen. Koreanske Seijin planla opprinnelig å jobbe i Qatar i 2 år for å reise, men hadde nå blitt 4,5 år og hadde ingen umiddelbare planer om å slutte. Hun kunne også melde om at flyvertinnene (og –vertene) jobbet på kontrakter på 3 år, som normalt ble automatisk fornyet, dersom man ikke hørte noe annet. Qatar Airways hadde visstnok mange regler for de ansatte (ref. andre diskusjonstråder), men hun hadde mye mer frihet nå enn da hun jobbet på kontor i Korea, så hun var godt fornøyd.

    Ca. 15 minutter etter rutetid landet vi på Doha Hamad International Airport. Qatar tilbyr gratis transittovernatting for de som har transfer over 8 timer (forutsatt at det er korteste transfer som tilbys). 8 timer i en flyplasslounge gjennom natten kan bli vel lenge, selv om det er en av verdens flotteste, og jeg valgte derfor å be om denne transittovernattingen, selv om det kun ville bli noen få timer på ryggen.
     

    Attached Files:

    Last edited: 29. april 2015
    Baldrick, SASDC8 and Cecilie like this.
  8. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Transittovernatting i Doha, Qatar

    Ved ankomst Doha gikk jeg til en egen "Hotel accomodation transfer desk" i transfer-senteret på Hamad, hvor jeg ved å vise pass og begge boardingkort fikk utlevert dokumentasjon på en natt på Oryx Rotana, som er Qatar sitt standardhotell for denne typen overnattinger. På vei dit ble jeg kontaktet av to halvfulle russere fra QR833, som hadde klart kunstykket å rote bort en telefon i loungen på flyet, og de lurte når på om jeg visste hvor telefonen befant seg (underforstått om jeg hadde tatt den?). Jeg måtte bare beklage og erkjenne at jeg var totalt uvitende om sure telefonen. Etter transferdesken, måtte så gå tilbake, ut av transfersenteret og til den ordinære ankomsthallen, hvor det først var sikkerhetskontroll og immigrasjon. Begge er differensiert etter økonomi og business/first. Immigrasjon i Doha … Hva skal man si? Arbeidsmoralen er på bånn. Det går så treigt at man bare har lyst til å rive av seg alle klærne, skrike høyt og løpe gjennom sperringene. Selv om det var relativt få passasjerer. Det er faktisk så tragisk at man må ha vært der for å skjønne hva jeg snakker om. Nok om det, for jeg kjenner jeg blir irritert igjen bare ved å skrive om det. Etter å ha mottatt x antall stempler i passet, ble jeg henvist til en representant for Oryx Rotana, som plasserte meg i resepsjonen til ankomstloungen i påvente av noen flere transittpassasjerer. Vi var 3 mann som ble vist inn i en Ford Taurus, som satte snuta mot Oryx Rotana. Rett før sjåføren skulle kjøre inn på motorvei-rampen, fikk han en melding over walkien, og da var det tilbake til flyplassen for å hente enda en passasjerer. Vi ble altså til slutt sjåfør og 4 passasjerer i Forden, noe som må betegnes som relativt intimt. Oryx Rotana ligger ca. 11 km fra terminalen, og kjøreturen tok ca. 10 minutter.

    onyx6.jpg

    onyx7.jpg

    onyx1.jpg

    onyx5.jpg

    onyx4.jpg

    Oryx Rotana er et "ordinært" 4 –stjerners hotell av god standard. Ettersom jeg gikk rett på rommet for å maksimere utbyttet av senga, undersøkte jeg lite om hva hotellet ellers hadde å tilby. På den opprinnelige transittbekreftelsen min fra Qatar i Stockholm, står det at det skulle utdeles matvouchere. Dette så jeg ingenting til, og jeg etterspurte heller ikke dette, da jeg likevel var innstilt på frokost i Al Mourjan.

    onyx2.jpg

    onyx3.jpg

    Utsjekk var 0500, og denne gang var det en liten mininuss som skulle ta oss til Doha Hamad International Airport. 6 andre passasjerer, i tillegg til undertegnede.

    onyx8.jpg

    I terminalen er det et eget område dedisert til first- og businesspassasjerer. Jeg hadde allerede boardingkort og gikk direkte til immigrasjon og sikkerhetskontroll, hvor det ikke var antydning til kø, videre til Al Mourjan. Fra jeg forlot hotellet til jeg var i Al Mourjan gikk det 30 minutter. Dette inkluderer en ekstra treningsøkt da jeg måtte legge beina på ryggen og løpe det jeg var god for etter minibussen grunnet en misforståelse om "bellhop'ene" (husker ikke det norske begrepet i farten) hadde tatt bagasjen min eller ikke. Heldigvis stoppet den på økonomi-innsjekk like bortenfor … Puh.

    sjekkinn1.jpg

    sjekkinn2.jpg

    I Al Mourjan var det travelt, og jeg gikk til den "formelle" spise-avdelingen, hvor jeg valgte en omelett fra frokost-menyen. Dersom man er sulten eller tørst, finnes det ulike muligheter i Al Mourjan. I første etasje er det flere barer, flere små snackbuffeter og en sandwich-bar, hvor de lager sandwicher (og muligens andre småretter) på forespørsel og for åpen scene. I andre etasje er det en større bar, to buffeter (en på hver side av baren) og en A la carte-avdeling.

    alvann.jpg

    algang.jpg

    almeny.jpg

    alfrokost.jpg

    Oslo-flyet skulle gå fra D23, som er en bussgate helt ytterst på sentral-piren. Innsjekk hadde startet når jeg ankom gateområdet. Også denne gang var busstransport av business- og økonomipassasjerer segregert. Businesspassasjerene ble bedt om å vente til økonomipassasjene var fraktet avgårde. Temperaturen var fortsatt behagelig, og det var morsomt å få nærkontakt med alle de ulike Qatar-maskinene, som var linet opp på rampen. Verken på buss eller mens vi taxet så jeg noe annet enn Qatar-maskiner. Hvis man først kun skal se ett selskap, er jo for så vidt ikke Qatar sin profil den verste. Personlig synes jeg den er blant de lekreste!
     
    Last edited: 29. april 2015
    Robert H, Ruby, SASDC8 and 2 others like this.
  9. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Qatar Airways 175
    Doha Hamad International Airport (DOH) – Oslo Gardermoen (OSL)
    Onsdag 29. april
    Avgang (rute): 0740
    Ankomst (rute): 1320
    Flytid (rute): 6:40
    Flytype: Boeing 787-800
    Sete: 2A (business)

    vindudoha.jpg


    På siste leg hjem til Oslo ble jeg håndtert av cabin service director Milosh fra Serbia og flyvertinne Madhura fra India. På denne flighten var det faktisk en betydelig forbedring når det gjaldt "personlig service". Jevnlig gjennom hele turen var begge innom og forhørte seg om det var noe de kunne hjelpe til med. Qatar kan altså virkelig ekstraservice når de vil! Jeg spurte Milosh om det var mulig å kjøpe et Qatar-glass til min nylig påstartede samling av flyselskapsglass, men han ville i stedet donere et. Hyggelig! Blant de største høydepunktene på Qatar sine flighter er matserveringen, og man får vann i munnen bare ved å lese de fristende menyene. Også denne gang leverte de. Ballet startet naturligvis med champagne før avgang, til tross for at klokka såpass hadde passert 0700. I luften ble frokostserveringen innledet med en smoothie, etterfulgt av en frukttallerken, før jeg avsluttet med en tradisjonell, arabisk frokost. Undersveis måtte jeg prøvesmake kakeavdelingen. Nydelig. Like før landing i Oslo valgte jeg pastaretten som snack. Klokken 1320 tok vi til bakken i Oslo.

    dohmeny1.jpg

    dohmeny2.jpg

    Også denne gang var drikkemenyen identisk med tidligere. Jeg valgte denne gang å teste den alkoholfrie "champagnen" også.

    dohsmoothie.jpg

    dohfrukt.jpg

    dohfrokost.jpg

    dohdessert.jpg

    dohpasta.jpg

    "All good things must come to an end", som det heter, og det gjelder også denne turen, for å avslutte med en klisjé. En kjapp, intensiv og varm helg i Bangkok. Et flott førstebekjentskap med Qatar. Jeg håper de 3 månedene til neste tur med dette selskapet går raskt.

    (Beklager tidvis dårlig lys og varierende kvalitet på bildene.)
     
    Last edited: 29. april 2015
  10. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,712
    Bonuspoeng:
    113
    Super rapport @Herlov :)
    Skal også til BKK via DOH. Ordnet Qatar transittovernatting fra utreiseflyplass?
    Hvordan gikk du frem?
     
  11. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Helt super rapport, Herlov! Tusen takk for at du tok deg tid til å dele med oss :)
     
  12. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for hyggelig tilbakemelding og god tur til Asia! Shangri-La blir nok storveis.

    Takk så mye. Yes, heng deg på, vi trenger flere til å bygge opp Oneworld på Gardermoen!

    Min situasjon er at jeg er singel og at kompiser stort sett er gift/forelde, og derfor ikke har mulighet til å prioritere det samme som meg. Jeg synes også det er gøyere å dele opplevelsene med familie eller gode venner, men hvis alternativet er å sitte hjemme i sofaen, så reiser jeg heller ut selv og opplever verden. ;)

    Jeg tviler på at det er mange kronene de tjener på meg, uansett, men jeg gjør mitt for å gjøre innhugg i lageret av både vått og tørt ombord. ;)

    Takk for hyggelig tilbakemelding!

    Takk! Det er bare å kjøre på med en booking eller to. Qatar er sikker som banken.

    Takk! Ja, du må prøve Qatar. Det er ingen grunn til å vente. ;) Once you've trid it, you won't go back. ;)

    Takk så mye. De spanderer kun transittovernatting i Doha og på spesielel vilkår. Sjekk hjemmesidene. Booking gjøres ved å sende e-post direkte til kontoret i Oslo eller Stockholm. :)

    Hjertelig takk for hyggelig kommentar!
     
    Last edited: 29. april 2015
    Travelmate liker dette
  13. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,144
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    @Herlov - takk for super-duper rapport. Du er sikker klar over at Tårn-John aka @John in The Tower ble forsinket et døgn.
    Gleder meg til kapittel 2 av "Middle Eastern dreams" by Herlov !
     
    Herlov and John in The Tower like this.
  14. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,930
    Likes mottatt:
    6,750
    Bonuspoeng:
    183
    Oryx Rotana så veldig bra ut, for en service de gir sine +8 hos transittpassasjerer, det må en si.
    Og Al Mourjan er et imponerende syn og er en opplevelse å besøke. Bra bilder leverer du også.

    Tusen takk for en imponerende rapport :)
     
  15. MountainDew

    MountainDew Nytt Medlem

    Innlegg:
    10
    Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    3
    Genial rapport! takk takk :)
     
  16. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for hyggelig tilbakemelding! Ja, dessverre fikk John en litt mindre smidig retur enn meg, men det er jo tross alt en grense for ille man kan ha det når man reiser i First. ;) Selv gleder jeg meg også stort til neste kapittel med Qatar i begynnelsen av august, men neste langtur går OSL-ZRH-LAX med Swiss om noen uker. Det blir nok en jomfrutur, så jeg er veldig spent på produktet. Mulig det kommer en liten rapport derfra også, hvis tiden strekker til.

    Takk! Etter alle rapportene jeg har lest her inne, er det morsomt å kunne bidra litt selv også. Ja, jeg synes det er storveis av Qatar å tilby gratis transittovernatting på et flott hotell. Meget bra.

    Takk!
     
  17. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,128
    Likes mottatt:
    7,727
    Bonuspoeng:
    183
    Helt sjef!
     
    Herlov liker dette
  18. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    King Kong rapport! Sitter på loungen på Crown Plaza i Kobe og gleder meg allerede til hjemreisen med Qatar :)
    Forøvrig viser det seg at jeg har havnet her ved en ren misforståelse, men mer om det i en annen rapport.

    Serveres det Krug på loungen i Doha? Fikk meg ikke til å spørre om det på vei ned til Tokyo, og endte opp med et-eller-annet (riktignok godt) sprudlevann til frokosten.. det er jo ellers ikke så ofte jeg spiser speilegg akkompagnert av smilende bobler. Går det an å spørre om Krug?

    Håper du poster mer ved neste anledning - fantastisk fin rapport!
     
  19. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Hjertelig takk for hyggelig kommentar. Jeg ser fram til å lese om dine nye eventyr! De serverte tidligere Krug fra baren i 2. etasje i Al Mourjan på forespørsel, men usikker på om Krug fortsatt er tilgjengelig, nå som de nylig har åpnet egen førsteklasselounge ved navn Al Safwa. Det er jo naturligvis bare å spørre!
     
  20. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Al Safwa har ikke åpnet enda.
     

Del denne siden