E24 meldte på lørdag at OSL er den 59. beste flyplassen i verden (http://e24.no/naeringsliv/gardermoen/fersk-kaaring-dette-er-verdens-beste-flyplass/23949825) Nå har ikke jeg vært på alle flyplasser i verden, så jeg kan ikke lage min egne kåring. Men jeg mener da at OSL er en ok flyplass sammenlignet med mange av de jeg har vært på siden den er liten og oversiktlig. De siste årene har vært preget av at det har vært en byggeplass på OSL og de siste månedene har det vært dårlig med spisesteder i forbindelse med utbygging av pir nord. Det jeg ser på som har dratt ned OSL på kåringen er følgende: - Utfordringer med sikkerhetskontrollen (løser seg nå med mange nye sluser) - Kø i passkontroll (mye vil løse seg nå som politiet har fått ok til å ansette +20 betjenter. Det betyr at de kan holde flere sluser åpne) - Lite spisesteder (fra 27.april vil tilbudet være ok for de fleste til flyplass å være) - Ikke praktiserende/fungerende pre-boarding for statuskunder samt de med plus og business-seter (SAS ja) - Trangt og j**** på non-schengen (her skal det bygges og utvides) - Få flighter på Domestic Transfer (her skal alle SK og DY sine flighter implementeres før mai) Så slik jeg ser det, så vil jeg tro at OSL vil bykse oppover på de neste kåringene. OSL gjør i alle fall sitt, så får vi bare håpe at SAS kan få dreisen på pre-boarding. Noen som har meninger om hvorfor OSL ikke er på topp 15-listen og hva som evt. skal til for at OSL skal bli Europas beste flyplass? (Blir vrient å slå de beste)
Jeg har aldri forstått den massive kritikken fra mange når det gjelder OSL. Stort sett alle mine danske og engelske (og mange norske) kolleger og venner skyr OSL som pesten. Ingen tvil om at jeg også synes det er veldig irriterende at man må plukke opp bagasjen sin og sjekke den inn på nytt når man kommer fra utlandet og skal videre innenlands, men bortsett fra det så har jeg svært få problemer med OSL. Jeg har reist mange hundre ganger via OSL siden åpningsdagen og synes flyplassen bare blir bedre og bedre. Når det er sagt så gleder jeg meg VELDIG til den nye innenriksloungen, en større non-Schengen pir og ikke minst flere og bedre muligheter for direkte transfer til innland.
En ting som helt klart trekker ned er at det tar altfor lang tid å få bagasjen. Passkontroll og immigrasjon... Det er overbelastet.
De sier nå at det skal gå kjappere med bagasjen så fort alt det nye er innkjørt. Men så var det disse handlingselskapene da....
Vel, alle gjennomgående billetter med SK og DY skal være oppe å gå innen mai. Men flyr du feks inn med LH og videre innenlands med SK på samme billett, så må du hente ut bagasje på gamlemåten. Med LH så skyldes visst dette tyske tollregler etter hva jeg forsto...mer forsto jeg ikke..hehe Men en bedring blir det i alle fall
Det får vi håpe. Jeg syns ellers OSL er en fin flyplass. At Kastrup scorer så høyt er for meg helt ubegripelig.
Liker Osl helt kurrant flyplass, får de til transfer fra utland til innland blir dette bra. Kastrup har blitt et stort trangt kjøpesenter, reiser mye heller gjennom Arlanda.
OSL er kurant, men etter antall reiser tok seg opp ser jeg en del svakheter. Pre-boarding er en ting, men deler av flyplassen føles bare lite romslig. Sikkerhetskontroll har blitt bedre, særlig etter de som med de helt nye slusene. Sagt det før, men fasttrack kan ta seg en bolle sammenlignet med de nye som går mye smidigere. Så gir et gratis råd til SAS, få litt mer moderne fasiliteter utstyr i fasttracken deres.
Jeg liker også OSL godt, i alle fall sammenlignet med mange andre rare steder man har vært etterhvert. Som flere har nevnt, så er passkontroll og boarding to punkter som gjerne kan forbedres. Det begynner etterhvert å føles litt trangt på utenlandspiren, jeg synes det blir litt klaustrofobisk nå når de bygger ut "2. etasje" over utenlandspiren, samtidig som kiosker og spisesteder eser ut og spiser av plassen som det er behov for når trøkket er som verst. Pir nord er mye bredere og luftigere, og virker mye bedre. Det er selvfølgelig et spørsmål om arealer vs. inntjening på utleie av lokaler, men det er kanskje bare vi som reiser mest som ser slike ting?
Synes som flere her at ARN er finest av de 3 skandinaviske hovedflyplassene. Men forskjellen er ikke veldig stor. Jeg synes Norge bør gå foran som "annerledeslandet" av de tre og gjøre noe litt sprøtt. Changi har sommerfuglhage og penthouse pool, Incheon har isskøytebane, Helsinki har sauna! Norge bør ha noe litt gøy .. en x-faktor... f.eks: kino med simulert nordlys evt. midnattssol samisk museum ishotell
Syns OSL er trangt! Mye folk, mye restauranter og kiosker, som nevnt tidligere! Ingen steder å slappe av, lite ladestasjoner til pc / mobil ( så framt til at man ikke sitter i lounge )
(dagens rant) Har folk begynt å røyke sokkene sine? Arlanda er en helt ubrukelig flyplass sammenlignet med OSL og CPH. Sikkerhetskontrollen inkludert FT er helt jævlig, allltid kø, og utrolig treige bånd som gjør at køene hoper seg opp. Ligger laaangt unna Stockholm, alltid mye kø ut der i 17 draget når jeg pleier å dra. Terminalen er trang mørk og lite innbydende, spsesielt på armene ut til gate. Den laaange gangen ut til gatene 11-24 er jo så jævlig at selv ikke et kommunist land ville godtatt noe slik på en hovedflyplass. Overhodet ikke fokus på design noen steder, OSL er jo et praktbygg i forhold. OK, F gatene er helt grei, men det veier ikke opp for resten av denne ubrukelige flyplassen. (rant slutt)
OSL får "Norsk fauna" som tema i roten på pir nord når alt er ferdig (litt slik som når du kommer inn i taxfree på ankomst) Blir veldig pent ut fra tegninger i alle fall og godt oppe i Europatoppen arkitekturmessig. Blir spennende å se hvordan det blir. Eneste jeg ikke liker nå, er hvordan du må igjennom taxfree når du skal reise utenlands (Men skjønner at de må gjøre sitt for å dra inn kroner for å kunne fortsette å subsidiere småflyplasser rundt om i Noreg)
At Køben kommer så høyt opp er også for meg svært underlig. Syntes Kastrup bærer preg av å være litt sliten. Etter å reist litt i verden syntes jeg Oslo er svært bra. Største minuset der er hvor dårlig bag. systemet er. Total underdimensjonert. Selv om det vel er datamaskiner som styrer mye krever jo en slik pros også litt fysisk arb kraft. Her må de få ansatt flere selv om lønningene ikke er like billig som i Asia hvor jeg i 99 pros av alle tilfeller de siste årene har opplevd lynrask bag håndtering. Gleder meg til at alt på nye Gardemoen er ferdig rullet ut av serveringstilbud mv.
OSL er en grei flyplass, men bagasjehåndteringen er ræva. Det tar alltid lengre tid å få kofferten der enn på større flyplasser som f.eks Heathrow. Og priority-tag virker det som om bagasjefolket på OSL skyr som pesten for har du en sånn på kofferten så kommer den ihvertfall ikke først... Har særlig dårlig opplevelser med Menzies, men SAS ground er ikke mye bedre de
For meg som stort sett har Gardermoen som transittflyplass, må jeg innrømme at styret med tollgjennomgang er eneste (fornuftige?) grunn til at jeg ikke liker Gardermoen. Priser og bagasjetreghet er mer til å leve med, men selvsagt ikke optimalt. Tidligere stortrivdes jeg på Kastrup, men den senere tids besøk får meg, som andre over, til å føle at det er litt trangt om plassen, så den høye plasseringen virker på meg noe malplassert.