Da får en vel prøve å dele litt av årets godt planlagte impuls tur. Denne gangen til syndens by, og konsert Prolog, Gran Canaria vinterferie: Madammen ligger og "surfer" mens jeg er godt inn i en bok. "DU!!!!!! Kan vi dra til Las Vegas i juli?" "Ja, men hvorfor vil du dit da? Er jo ikke akkurat kaldt der på den tiden, og vil vi egentlig over dammen i disse dager?" "Det er Backstreet Boys konsert, fikser du fly billetter? Jeg kan holde konsert billettene i 9min" Og da var det bare å kaste seg rundt... Fant VS LHR - LAS t/r som ble booket på nett. Ville gjerne ha bekreftet feeder også før konserten ble booket, og klokken tikket.... Så da var det bare å kaste seg tråden til SAS for å fikse dette. Som viste seg å være helt problem fritt, måtte ut med 150,- i gebyr -> men, det fysiske kortet lå på rommet og jeg på sol sengen ved bassenget. Feriens interval økt var plutselig ett faktum, klarer jeg å komme meg dit med SAS på øret før tiden på ticket master gikk ut? Jada, med "god margin" på minst 20sek eller noe ringte jeg fra rommer og bekreftet at flybilletter var i boks.
Så var det selve reisen Som så mange andre som reiser med VS om dagen er SK803 OSL - LHR starten på turen. Og den er er det lite å skrive om, som ikke er skrevet fra før. Vi sov glatt over det som var av "servering" bak gardin, og våknet litt stive i nakken av "fest sete belte" skiltet. Ruslet av flyet og ned trappen merket "flight connection" for buss over til T3 (man trenger ikke UK ETA for denne typen transit) Vurderte å bruke noen av de snaue 7 timene til neste fly, ja VS til Las Vegas går sent, på en tur til sentrum. Men madammen var redd det skulle bli mer stress enn morro og var redd for å gå glipp av lounge tid. Og undertegnede var ikke kjempe gira på å drasse rundt på kabin kofferten i sentrum heller (nå finnes det løsninger for slikt også, men gadd ikke å legge så mye i å løse det) Så da ble det litt rusling på T3, de har vist en særs bra makron butikk der (Ladureé), før vi fant veien opp til klubbhuset. Denne loungen går gullstua og Senator lounge en høy gang, alacart slår (nesten) alltid buffet. Vi rakk tampen av frokost menyen, som må sies å være meget bra. Eggs Benedicte er jo ett lite hakk opp fra havregrøt (selv om man ikke skal undervurdere havregrøt heller) Og champagne er jo bedre enn cava. Før vi skle rolig over i delen med utsikt over apron (som vi først lurte på om var røyke rommet) og lunsj menyen med mer champagne og noen engelske bobler som så absolutt kan måle seg. Scan og bestill er fabelaktig Selv om de hadde "delli" disk også Der er heller ikke feil med takterrasse
Da det endelige nærmet seg avgang la vi inn en ekstra runde i de kommersielle arealene, T3 er jo ikke de freshest, på vei til gate. Og kom frem i det de spesielle behov gikk ombord, så ventet vel i ca 2 min før det ble vår tur. Helt fullt i den øvre klassen, så glad vi hadde reservert seter på forhånd (var nemlig 2 familier som var "godt" spredd utover). Setene på VS sine 787 er jo langt fra ideelle, med liten skjerm, endra mindre oppbevaring og beina ut mot midtgangen. Men, fortsatt mye bedre enn premium eller øko. Boblene kom på plass ganske kjapt, og "vår" vertinne kom innom og presenterte seg og slo av en liten prat mens vi ventet på at silden skulle fylles i tønnen lengre bak. Kaptein introduserte seg selv og mannskapet samtidig som han opplyste om gode fly forhold og en tur på rett over 10timer. Påfyll i glassene ble utført og beskjeden man ikke vil ha kom. Det er en familie med ett lite barn som er blitt dårlig og det er ikke forsvarlig for dem å reise. De skal tilfeldigvis emigrerte, og har med seg 10! Stk. bagasje som er spredd over flere containere. Selv om de vet hvor alle er, vil det ta noe tid å finne og ta dem av.... Ca 1t tok det (håper barnet ble fort friskt nok til å reise, kan ikke se for meg å stå med hele flyttelasset i 10 kofferter, ikke noe sted å bo og ett sykt barn) Besetningen ombord var flinke til å holde oss oppdatert og tilfredse mens vi ventet. Og da vi endelig var klare lovet kapteinen å kjøre på det han kunne for å minimere forsinkelsen så mye som mulig. Den forhåndsbestilte maten kom nesten litt for tett på potetgullet og drikken som ble delt ut rett etter at vi var kommet opp i luften. Men ikke så tett at det ble ett problem. Timing kan også være påvirket av en liten powernapp rett etter takeoff Layouten på setet tillater at 2 gode venner kan spise sammen (selv om det ikke kan sammenlignes med LH first) hvis man ikke er alt for bred over baken. God mat og godt drikke gjør mann søvnig. Det ble litt film og litt soving for å forsøke å tilpasse seg ny tidssone. Løsningen med å "vippe" setet fremover for å lage seng viste seg å fungere overraskende bra, selv om en på 190cm må krølle beina litt for å ikke stikke utenfor kanten sov jeg ganske godt. Våknet opp litt rastløs og tuslet bakover til baren. Der var betjening raskt på pletten og så absolutt på tilbud siden. Må si jeg liker dette konseptet, selv om det ikke er mer enn 3 sitteplasser og 3-4 stå plasser var det ikke trengsel. Og en god anledning til å slå av en prat med besetningen Landing 20min etter oppsatt tid. Immigrasjon som gikk på 5min gjorde at vi ble stående ganske lenge å vente på bagasjen. Uber til hotellet (litt kronglete å komme seg til hente plassen, men gikk som smurt når vi kom oss dit. Vente plass og betjening som viste hvordan man skulle finne rett nummerert plass til bilen i appen når den ankom.) Innsjekk på hotellet gikk greit, goodie bag ble utdelt og vi sa takk for i dag og skrudde av lyset
Første hele dag startet, som vanlig, veldig tidlig. 9timer tidsforskjell er mye, selv for oss (forumister) som er reiseglade og vante. Og her må undertegnede ta en stor porsjon selvkritikk, på valg av hotell, det er 10-12 min til nærmeste Starbucks. Og for den heldig (meg) som har i fast oppgave å fange kaffe (hvis vi velger å kalle Starbucks for kaffe....) hver morgen før frokosten åpner er dette litt dritt. Men, litt med sympati fra madammen fikk vi faktisk med oss Belagio, Vdara og noen fler "severdigheter" på kaffe jakten. Og runda 5000skritt før frokost. Da frokosten var fortært bar det tilbake til Stripa for å suge inn galskapen. Mye å se, langt å gå er vel mantraet her. Vi er generelt glade i å bruke beina på tur, da er det letter å få med seg de små tingen og danne ett bilde at stedet vi besøker. Tok en tur opp i High Roller, og fikk nevnte oversikt sant ett godt overblikk over hvor vi skal på selve konserten Sphere High Roller sett fra Linq promenade (ser man nøye kan kablene til zipline også ses) My trasking og mange inntrykk resulterte i at vi valgte ubereats som kveldens middagsalternativ
Så, var endelig Dagen kommet, og vi skulle på konsert. Dette er jo strengt tatt madammen sin dag, så jeg "dilter" i god stil. Ønsket om en rolig dag i nærheten av hotellet med sol stol og basseng var ytret. Men, da det viser seg at hotellet har investert mer i fotograf enn basseng fasiliteter ble gode råd dyre, som alt annet i Las Vegas. Og, vi endte opp med å rusle over til Excalibur hvor vi leide solstoler og parasoll ved bassengkanten for like mye som en bedre middag. Hva gjør man ikke for å oppfylle alle ønsker på Dagen.....? Da madammen bestemte at det var på tide å komme seg tilbake til "vårt" hotell for å gjøre oss klare var det bare å bruke Uber appen, 30min i flippflopp en gang til var vist ikke på programmet
Nok en gang ble Uber appen brukt, denne gangen til å forhåndsbestilte transport til Sphere, for å være sikre på å komme i god tid. Undertegnede er kategorisert som tidsoptimist (noe som andre i familien til stadighet sier seg enig i). Så da er det bare å utføre i henhold til instruks. Mens vi ventet på transporten ble både undertegnede og madammen kledd opp i matchende outfits og lokalt anskaffede bobler fortært til lyden av kveldens band. Vi ankom i særs god tid, og rakk å titt på merch og stå i kø, riktig nok først i køen, men kø. Før vi etter 20min fikk beskjed om å bruke en annen kø som noen hadde laget ett annet sted. Må si jeg liker arenaen Vi hadde godt med tid på å kjøpe mer å drikke, noe å spise for de som ønsker det, og å finne plassene våre. I rerrospekt, så var det kanskje å ta i litt i å kjøpe sitteplasser. For da gutta fra bakgaten kom på senen reiste alle seg i ett vanvittig jubelhvin, og ble stående resten av konserten. Ja, ja... fikk da hvertfall sittet men vi ventet Back street boys leverte, og innfridde. Madammen var tom for stemme og i full ekstase da begivenheten var over, og logistikk kaoset kalt hjemreise ble påbegynt. At det ikke er mulig å får til noe bedre når de vet at 20 000 mennesker skal forlate samme sted på samme tid er ufattelig. Bruke en god 1/2t på å komme oss ut av hente sonen og på en vei hvor trafikken fløt i noe over krabbe fart. Legg på 20min for at Uber transporten kom inn på området, så ja....... Men, alt i alt, meget vellykket dag
Neste dag var det tid for Gran Canyon, west rim med foto stopp på Hoover dam Madammen hadde kostet på oss både Skywalker og mat. Liten spasertur til oppmøte sted, og avreise ca 7:00. De skrøt av "frokost" i form av granola bar ombord i bussen, men var glad vi hadde fått med oss frokost pose fra hotellet. Glad de hadde gjort om på ruta, og tok dammen først for på returen var det ganske lunt for å si det pent. Gran Canyon er jo noe for seg sel, vanskelig å beskrive med ord, så legger ved noen bilder fra Eagel point (etter ørnen i steinen) og Guano point (etter gutta som prøvde å utvinne flaggermus møkk)
Hjemreisedag Dagene går fort, og det er på tide å pakke kofferten, sjekke ut, oppbevare koffertene og fylle den siste dagen. Vi valgte sightseeing buss, da fikk vi hoppet av på Fremont street og oppleve litt "original" Las Vegas også. Veldig god atmosfære og litt mindre stress enn the Strip Og så en liten tur nedom
Da, har vi kommet til London, og nyter utsikten fra Silver kris loungen med ett glass Champagne (takk for det tipset) Før vi kom hit var vi igjennom LAS T3, som egentlig ikke er mye å snakke om. Kontrakt loungen VS har avtale med like så. Liten, trang og med middelmådig mat. Ett lyspunkt var dusj fasilitetene. Store fine rom, og for en velsignelse når man må sjekke ut av hotellet tidlig og har en "full" dag i 40 varmegrader. Avgangen var nesten en time forsinket, noe vi fikk mail om i god tid. Så vi stresset ikke alt for mye med å komme oss ut på flyplassen, og godt var det. Tok oss ca 45min fra innsjekk til lounge, sikkerhetskontrollen i USA blir jeg aldri helt fortrolig med..... Kunn fast track for 1st klasse passasjerer, men ingen som sjekket VS levere bra på service, så selv om sete er noe utdatert blir det allikevel en flott tur. Det var utdeling av pysj og champagne før avgang, og siden det ble litt sent var de veldig kjappe med mat servering og bestilling av frokost. Prøvde bevist å ikke sove for mye, i håp om å klare å sove når vi faktisk kommer hjem i kveld. Så etter ca 4t var der opp og hoppe. Frokost, som bestilt ble servert 90min før landing. Baconet var litt "hotel" men fortsatt godt på smak. Landing 20min bak skjema, og transfer til T2 som gikk på skinner gjorde at vi rakk Singapore loungen før rusher. Måtte scanne SAS kortet i tillegg til BP, men ikke noe problemer med å komme inn. Nå venter bare siste strekket fra LHR til OSL, som forhåpentligvis blir begivenhetsløst
Og, som forventet var siste strekket tilbake til OSL fullstendig begiventhetsløst. Vi startet å tusle tilbak mot A gates så fort rett gate ble annonsert, og i det vi ankom A17 var de kommet til gruppe 2, så vi gikk rett ombord. Slumret lett på veien over, men fikk med oss tralla denne gangen. Ankomst hallen på OSL var lett kaotisk, og det å manøvrere seg gjennom både tax-free og folkehavet rundt karusellene krevde full konsentrasjon (som ikke er like lett å mobilisere etter en lang reise), men vi fikk det til og fant rette kofferter. Takk for turen