Den siste kvelden i Cancun var det på tide med litt mer lokal mat enn hotellet kunne oppbringe. Motvillig fikk vi tvunget ungene av gårde i syvtiden for en privat Taco and street food tour.
Vi ble plukket opp av guiden vår for kvelden, Anna, med en sjåfør som jeg glemte navnet på.
View attachment 95505
Første stopp var på Pescaditos Las Torres hvor de var spesialiser på sjømattaco. Her spiste vi nydelig taco med fritert fisk og en saftig og god fiske empanada. Yum!
View attachment 95506
Neste stopp var Los de Jalisco.
View attachment 95510
View attachment 95509
Her var spesialiteten taco med pulled pork, servert med en kraftig kjøttbuljong med lag på lag med smak.
View attachment 95511
Tredje stopp, og nå begynte vi seriøst å bli mette, var på taquiria Los Tarasco hvor vi fikk servert tacos al pastor, svinekjøtt grillet i lag på en roterende «kebabgrill». Også dette veldig digg.
View attachment 95512
View attachment 95513
View attachment 95514
Siste stopp var på kveldsmarkedet i Parque de las Palapas. Her var det et yrende folkeliv på grunn av påskeferie. En masse matboder og underholdning, og folk som danset mellom benkene. Passe kaotisk og sjarmerende.
View attachment 95517
View attachment 95516
Jeg kunne ikke takke nei til en siste utskeielse før desserten, og fikk meg en tortilla variant med svinekjøtt og bønner, som jeg glemte navnet på før jeg hadde rukket å gafle den i meg, men som også smakte supert.
View attachment 95519
Kveldens høydepunkt for deler av reisefølget var avslutningen når vi kjøpte rykende ferske churros. Dette var heldigvis noe helt annet enn de vasne industrifrosne greiene de har servert på hotellet!
Underveis på turen hadde vi snakket med Anna om hvordan vi sliter med å få formet våre hjemmelagde tortillas bra når vi har prøvd å lage hjemme, spesielt når vi har brukt 100 prosent maismel. Konklusjonen var at vi måtte skaffe oss en tortilla presse, problemet var bare at markedene for dette var stengt i dag på grunn av helligdag. Men Anna visste råd og brukte «ring en venn trikset». Så på stopp nummer tre ble vi møtt av en fyr som litt motvillig hadde blitt dratt ut av søndagsprekenen for å selge oss en tortillapresse, han fikk hundre peso ekstra for umaken og virket happy med dealen. Så nå blir det mer prøving av å mekke hjemmelaget meksikansk mat når vi er tilbake fra ferien.
View attachment 95518
Vår nyervervede tortillapresse Vis alt...