TP A330-900neo? Parseter er rad 1,3,5 osv … Seterad 1 er helt for seg selv med skap på begge sider. Vi har valgt 5E+5F
Live fra Turkish Airlines CUN-ISt, wifi funker alt fra gate, og er inkludert i biz! Smooth boarding, gode store seter med bra benplass, selv med 2-3-2 konfig. Veldig bra inntrykk så langt av CC, fikk en alkofri pre-departure drink, og bestillinger på mat alt tatt opp. Tror dette blir fine tolv timer ombord på denne 777en!
Her er menyen for flighten, litt usikker på om det er lesbart så rop ut om jeg skal ta flere bilder. Mat: Drikke:
Setene er like, men på rad 1 har du skap i stedet for seter og vindu på begge sider. Vi flyttet fra 1 til 5 av den grunn
Knapp halvtime fra take off og Tattinger Brut Reserve champagne, akkompagnert av varme nøtter har kommet på bordet
Mens vi venter på mat, har vi fått litt varmt brød, smør og olivenolje, samt et lite «stearinlys» for stemningens del. Kul detalj med salt- og pepperbøsser som har magnet til å holde seg fast på brettet.
Til forrett gikk jeg for røkelaks med asparges, heldigvis var aspargesen ikke overkokt og vasne som de fort kan bli, så dette smakte bra.
Her er det den yngre garde som hadde gått for barnemenyen fikk servert: Kommentar fra en av gutta: «På dette flyet var det veldig bra service!»
Hovedretten min ble biff med grillete grønnsaker og poteter. Kjøttet var litt mye varmebehandlet men godt på smak. Fruen gikk for sea-bass med gratinerte poteter, også fisken hadde fått litt mye varme, men ellers rapporteres det at alt var bra. Ungene fikk upscale kylling nuggets med ris og grønnsaker, dette falt også i smak. Som dessert valgte jeg en kombinasjon av tyrkiske godsaker, mens fruen gikk for ostene, som etter sigende ikke var spesielt spennende.
Ettersom vi flyr gjennom litt turbulens, og jeg er tom for rødvin kommer en liten oppdatering på amenity-kit fronten. Turkish delte ut kit fra Versace, som i følge fruen er et fancy Brand. Inne i mappen var det et nytt sett funky sokker, litt godlukt, ørepropper, tannbørste og tannpasta, og en sovemaske som ser bedre ut en noe jeg har fått utdelt på fly tidligere (men slår uansett ikke min medbrakte Tempur sovemaske).
Snart på tide og sove litt så CC var og fikset om til seng mens jeg var en tur på toalettet, tynn madrass og dyne på plass. Med 186 over havet butter det hverken oppe eller nede, kunne vært litt bedre bredde ved armene men virker ellers topp for noen timers søvn. Det er forøvrig gode og romslige toaletter ombord på den Boeing 777’en
Jeg har sjeldent sovet så lenge og så godt på fly som i natt. Syv timer klokket jeg inn og mine fordommer mot setekonfigurasjonen ombord er bragt til skamme. Vil si at det ga meg mye bedre liggekomfort å slippe å ha bena stappet inn på skrå i en liten boks under bordet til setet foran. Spesielt når man reiser flere sammen og ikke risikerer og måtte dele tilgang til midtgang med en fremmed så funker dette utmerket for meg. Tenker likevel at midtsetet i midten på 2-3-2 burde vært ofret til fordel for litt bredere seter. Halvannen time før ankomst kom frokost, juice og kaffe på bordet. Helt ok med litt frukt, kjøtt, noen rundstykker samt en omelett som ble forbyttet med pannekaker uten at det var noen krise.
Jeg vil tro at drikkemenyen fra @Upsaker er omtrent viktigste bidrag her Liker forøvrig hele tre ting fra Turkish sitt toalettmappesett. Sovemasken, som bare er slått av maskene til Singapore for min del. Fjeståken som skal "spreies" på sliten hud og de små sylindrene med godlukt jeg ikke ser i bildet. Som er perfekte å putte nedi en liten pose med toalettsaker som er med i kabin. Liker også veldig godt at plassen en faktisk får med denne setekonfigurasjonen er nevnt. Særlig for oss som er normalt lange ( og brede) og ikke smågnomete så er et sete med full plass i hele lengden verdifullt. 7 timers søvn kan være vel så viktig som den private opplevelsen andre seter kan gi.
Dette så jo veldig bra ut! Rettene var kanskje noe enkle (etter min mening bedre å treffe på dette en at en sauser sammen alt til en gugge) og det var jo veldig fint presentert!
Kjedelig innflytning til Istanbul med lavt skydekke. Lang taxing og vi var ved gate og fikk stablet oss ut. Gjennom noen kilometer av den nye svære flyplassen, første gang for meg på nye IST, og gjennom sikkerhetskontroll. Fruen ble fratatt ett stykk vinåpner og en neglefil, så nå er alle trygge. Siden vi måtte ta til takke med TK Eco på siste etappen hjem til Oslo ble det IGA lounge som slipper inn med lounge key. Her er det stort og romslig men ikke det helt store tilbudet av mat. Men virker som et helt OL sted å slå ihjel et pr timer, selv om wifi her er litt trøblete til tider.