Påskeferie i Vietnam og Singapore

Tråd i 'Reisebrev' startet av Fridtjof, 02. mai 2017.

  1. LineE

    LineE Medlem

    Innlegg:
    78
    Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    33
    Dette ser fantastisk ut @Fridtjof! Og veldig kult at dere tok en Top Gear og kjørte scooter - selv om jeg selvsagt er verdens største pingle og ville vært i fistel hele veien. Hadde kanskje gått bra det også :p Gleder meg til siste delen! :)
     
  2. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,309
    Likes mottatt:
    35,204
    Bonuspoeng:
    293
    Herleg reisebrev og flotte bilete :)
     
  3. Fridtjof

    Fridtjof Aktivt Medlem

    Innlegg:
    355
    Likes mottatt:
    404
    Bonuspoeng:
    63
    Så var vi kommet til veis ende, og ti fantastiske dager i Vietnam er omme. Som nevnt booket vi separate billetter fra Singapore, så første leg på reisen er følgende:

    Silk Air 637
    Da Nang International Airport (DAD) - Singapore Changi (SIN)
    Mandag 24. april 2017
    Avgang (rute): 16.20
    Ankomst (rute): 20.15
    Flytid (rute): 2:55
    Flytype: Boeing 737-800
    Sete: 8E og 8F (Økonomi)


    Flyplassen i Da Nang er ikke noe å skrive hjem om (selv om jeg vel gjør det nå). Ingen Star Alliance-selskaper til SIN, så ingen lounge med Star gull. Silk er såpass rause at de gir deg et ekstra kolli som gullmedlem, men du må være KrisFlyer gold for å virkelig cashe inn ombord hos Silk. Nok om det.

    [​IMG]
    Ett år gammel 737. Husker ikke reg. nummeret, men jeg sjekket før avgang.

    Avgang ble forsinket med 25 minutter siden flyet kom sent fra Singapore, men boarding gikk raskt, så vi var på vingene ganske raskt. Jeg ble også kalt tilbake til bagasjesjekken fordi jeg hadde pakket ned en powerbank i sekken, og den kunne jo ikke ligge der, den måtte jeg ha i håndbagasjen.

    [​IMG]
    Knyttnevetest epic fail. Det var trangt bak i øko, men "ekte" regional business foran. Det var bemerkelsesverdig mange småbarn ombord, så det er tydelig at Da Nang er en populær feriedestinasjon for familier. Bosene ble flittig benyttet.

    Et stykke ut i flyvningen fikk vi servert varmmat. Valget sto mellom fisk og kylling, og valget falt for min del på fuglen.

    [​IMG]
    Helt streit til øko å være. Silk er etter min mening et bra selskap servicemessig, full servering på en tretimerstur er ikke dagligdags.

    [​IMG]
    Endelig var det min tur til å sitte ved vinduet.

    Før landing ble det servert nøtter og en ny runde fra drikkevogna.
    [​IMG]
    SAS, are you reading this?

    Ankomst SIN omtrent på rutetid og kort kø i passkontrollen. Siden min bagasje hadde blitt holdt igjen i Da Nang kom den nok først av flyet, og vi måtte vente i sikkert et kvarter på reisefølgets sekk.

    For ordens skyld nevner jeg her at vi hadde en natt på Sentosa og en dag i Universal Studios før hjemturen. Denne dagen ble ikke fullkommen ettersom det regnet og tordnet mye, noe som fører til at de strenger ned attraksjonene.

    Så var det endelig slutt, og leie av regn møtte vi opp på Changi ca. tre timer før avgang. Her burde jeg gjort bedre research, og det viste seg at TK flyr fra T1 mens alle de ettertraktede loungene ligger på T2. Hadde jeg vært ekspert i overtalelse og hypnose kunne jeg kanskje fått med følget på ekspedisjon, men dengang ei. Ikke vet jeg om jeg hadde kommet meg airside på T2 med T1 boardingkort. Nok om det.

    SATS Premier Lounge, Terminal 1, Singapore Changi
    Turkish bruker denne loungen, og det er også den eneste åpne *A-loungen på denne terminalen. Thai ligger ved siden av, men den var stengt på denne tiden av døgnet.

    [​IMG]
    Inngangspartiet. Loungen ligger over tax-freen, og rulletrappen er ikke umiddelbart enkel å finne selv om man følger skiltingen.

    Etter en dag i regnet var vi klare for en dusj, og dette var det heldigvis i loungen.
    [​IMG]
    Dass og dusj. Intet køsystem jeg kunne oppfatte, så det var bare å forsyne seg. Renholdet var såvidt jeg kunne se helt greit, men jeg tror ikke de tørker over mellom hver bruker.

    [​IMG]
    OK utvalg av mat og drikke, noen asiatiske og vestlige alternativer. Beskjedent spritutvalg jeg trodde jeg hadde bilde av.

    [​IMG]
    Kaldmat. Jeg savnet noe ordentlig snacks og dessert.

    [​IMG]
    Bra med sitteplasser. Dette er bare en del av dem. Det var også et eget spiseområde og tre massasjestoler.

    Bryter av her for neste strekk i lufta.
     
    SAJblue, Are, LineE and 6 others like this.
  4. Fridtjof

    Fridtjof Aktivt Medlem

    Innlegg:
    355
    Likes mottatt:
    404
    Bonuspoeng:
    63
    Turkish Airlines 55
    Singapore Changi (SIN) - Istanbul Atatürk (IST)
    Tirsdag 26. april 2017
    Avgang (rute): 22.50
    Ankomst (rute): 05.25(+1)
    Flytid (rute): 10.35
    Flytype: Airbus A330-300
    Sete: 2J og 2K


    Vi forlot loungen da go to gate ble annonsert på skjermene. Det var et lite stykke å gå til gaten, men vi kom oss greit gjennom sikkerhetskontrollen og gikk rett ombord.

    [​IMG]
    Fuglen. Jeg har inntrykk av at Turkish har relativt nye fly, og dette var nok ett av dem.

    [​IMG]
    2-2-2 konfig ombord. Helt greit når man reiser sammen. Reiser du alene bør du nok satse på et av setene i midten så du slipper å klatre eller bli klatret over. Det var full kupe på denne turen. Jeg reagerte på at lyset var på maks når man boarder om kvelden. Det er god plass i biz, og man bør kunne koste på seg litt hyggeligere belysning.

    [​IMG]
    Pre-departure drink ble ikke servert før boarding completed. Den kunne vi godt fått med en gang vi var i setet. Kun alkoholfritt før take-off. Limonaden var ypperlig, og jeg anbefaler å velge denne om du får muligheten.

    [​IMG]
    God benplass og frekke tøfler. Fotskammelen var utenfor rekkevidde i vanlig sittende posisjon. Under her er det fin lagringsplass til sko etc.

    [​IMG]
    Middagsmeny.

    [​IMG]
    Røde, hvite, og rosa viner.

    [​IMG]
    Søte og sprudlende viner.

    [​IMG]
    Diverse annen drikke.

    [​IMG]
    Frokostmenyen fylles ut og leveres til kokken før avgang.

    Før avgang fikk vi utdelt amenity kit fra Bentley med diverse innhold.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Plusspoeng for skoskje. Alt i alt et fint kit synes jeg. Toalettmappen kan fint brukes i ettertid.

    Det blir mange bilder nå, men vi holder det gående. Dere liker jo fly.

    Før avgang ble det servert nøtter, og endelig fikk vi hendene på champagnen.
    [​IMG]

    Champagnegaloppen ble avbrutt av matservering. Reisefølget var ikke lei av vårruller og valgte det. Hun angret etterpå.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Jeg valgte scampi, og en veldig god tomatsuppe.

    Til hovedrett falt vi begge for penne med sopp og parmesan.
    [​IMG]
    Legg merke til telyset. Koselig med candlelight-dinner.

    Så til høydaren. Den observante leser har lagt merke til et rikholdig utvalg av dessert og jeg hadde planer om å utfordre personalet på betydningen av "or". Kunne det kanskje bety "and"?

    [​IMG]
    Staselig presentasjon.

    [​IMG]
    Sjokolade. *sikle*

    [​IMG]
    Aprikos og mandelkake. Her stoppet dessverre/heldigvis desserttoget.

    Så ble det natt ombord, og jeg sov forbi frokosten. Min utkårende kom seg opp i tide og fikk servert frukt og pannekaker.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Jeg angrer på at jeg ikke sto opp.

    Sammenlikning av Swiss og Turkish på langdistanse:

    Materiell:
    Begge flyene var relativt nye og jeg har ingenting å utsette på kvalitetsfølelsen ombord. Det er stor forskjell på setekonfigurasjon og utforming mellom de to. Swiss kjører 2-2-1 med asymmetriske seter, og Turkish har 2-2-2 og alle setene er like. Swiss vinner med en hårsbredd.

    Komfort:
    Jeg synes setet hos Swiss var litt smalt å sove i, men jeg hadde god plass hos TK. Man sitter mer "på gangen" hos sistnevnte, men setene er stilt sånn at man ikke sitter parallelt med personen på andre siden av midtgangen. Sånn sett gjør det ikke så mye. Hva gjelder hard/mykhet i setene husker jeg ingen forskjell. Underholdningssystemet var rikholdig hos begge, men jeg synes det var litt langt til skjermen hos TK. Turkish er vinneren i min bok.

    Servering:
    Maten hos Swiss skulle være såkalt gourmet, og det var kanskje lagt for mye vekt på navn og ingredienser. TK hadde streite retter og ikke minst en imponerende dessertvogn. Frokostmenyen var også mer fristende. Ettersom jeg bare drakk øl til maten legger jeg ingen vekt på drikkeutvalget. Turkish klar vinner.

    Alt i alt:
    Swiss var bedre på service før take-off siden vi fikk drikke med en gang vi satte oss. Limonaden hos Turkish var strålende, men den burde kommet før. De burde også dimmet lyset. Legg til loungen i Istanbul, og jeg faller ned på at Turkish var den flyvningen jeg likte best av de to. Med rimelige priser i biz vil jeg helt klart vurdere å fly dem igjen. Jeg vil heller ikke advare noen mot å fly dem for poeng. Hvertfall hvis man reiser som et par.

    Kjør gjerne en debatt om hva dere mener!

    Ny pause her før vi tar en alt for kort tur i loungen i Istanbul og siste fly tilbake til Oslo.
     
    SAJblue, Are, RoadKing and 12 others like this.
  5. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,309
    Likes mottatt:
    35,204
    Bonuspoeng:
    293
    Slikt bidrar til reisefeber! :) Takk for et strålende reisebrev så langt!
     
  6. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,547
    Likes mottatt:
    4,226
    Bonuspoeng:
    113
    utrolig bra med et reisebrev fra TK. Har lenge vurdert de på en tur østover, og må si det frister mer og mer
     
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Skal ikke se bort i fra at det var når jeg satt sammen med dere. Det ble nok litt skummelt da jeg er kjent for å bite.. :)


    Kanskje kodens fra aircon? Har sett det noen ganger før..

    Flott rapport :)
    Vietnam frister ikke mindre nå enn det gjorde i går altså, det er helt klart.

    Artig også at du setter Turkish over Swiss. Har ikke testet Swiss LH, men synes Turkish har et overraskende bra produkt til prisen, selv om jeg ikke ville reist alene på 2+2+2.
     
  8. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,764
    Likes mottatt:
    10,062
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke noe problem det da. Er bare å sitte i midten, så slipper du å klatre/bli klatret over.
     
  9. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Turkish har også 2+3+2 business..

    Jeg ville uansett strekt meg langt for å få et singelsete om jeg skulle fly C alene..
     
  10. Fridtjof

    Fridtjof Aktivt Medlem

    Innlegg:
    355
    Likes mottatt:
    404
    Bonuspoeng:
    63
    Mulig at det var kondens, men det virket som det var med vilje, såpass mye vanndamp var det.

    Konfig-spørsmålet stiller seg annerledes når man er alene, så da ville jeg kanskje konkludert annerledes. Som par er det litt mer sosialt ombord hos TK.
     
  11. Fridtjof

    Fridtjof Aktivt Medlem

    Innlegg:
    355
    Likes mottatt:
    404
    Bonuspoeng:
    63
    Vi får gjøre oss ferdige her, beklager forsinkelsene :)

    CIP-lounge, Istanbul Atatürk

    Siden flyet fra Singapore var blitt endret til 50 minutter senere ankomst hadde vi ikke allverdens tid til å nyte fasilitetene i loungen på IST. Turkish sine langdistansefly ser ut til å lande samtidig tidlig om morgenen, noe som fører til voldsom trafikk i sikkerhetskontrollen. Jeg klarte ikke umiddelbart å finne en fast track, noe som irriterte meg litt, men jeg gadd ikke gå ut av køen for å spørre noen. Resultatet ble om lag 20 minutter i kø før vi satte kursen mot den legendariske CIP-loungen.

    [​IMG]
    Perleporten.

    Vi fikk i underkant av en time i loungen, og jeg glemte å ta bilder av alt, men herrejemini for et sted. Her er det ørten varmmatstasjoner med kokker, playstation til barna, svære toaletter, golfsimulator osv. Loungen er gigantisk, så det skal godt gjøres å ikke finne et sted å sitte.

    [​IMG]
    Litt av et kakebord klokken syv om morgenen.

    [​IMG]
    Drikkeskapet. Sånne sto tett i tett rundt om loungen.

    [​IMG]
    Spritstasjonen. Sånne er det også nok av.

    Dette var de bildene jeg rakk å ta før vi måtte haste videre til gate 223 for å komme oss hjem til snøen i Oslo. Denne loungen er et kjempeargument for å fly Turkish (eller innom IST i det minste). Den er nesten for god til å være sann.

    Turkish Airlines 1751
    Istanbul Atatürk (IST) - Oslo Lufthavn (OSL)
    Onsdag 27. april 2017
    Avgang (rute): 07.30
    Ankomst (rute): 10.20
    Flytid (rute): 03:50
    Flytype: Airbus A321 Sharklets
    Sete: 2E og 2F


    Et av argumentene jeg ser her inne mot å velge TK er at de er uforutsigbare med flytyper til og fra OSL. I mitt tilfelle var det ingen endringer på denne ruten i de fire månedene jeg hadde bookingen. Jeg så derfor frem til å prøve 2+2 konfigurasjonen som er en av få (den eneste?) "ordentlige" businessklassen intra-europa.

    [​IMG]
    Rad 1. Det er tv-skjermer i midtarmlenet. Utvalget på disse er ok, men ikke det samme som på langdistanse. Jeg brukte den mest til kart.

    Det var god benplass på rad 2, ikke helt United domestic first. Setene lente seg heller ikke særlig langt tilbake og benstøtten er mest til pynt. Uansett milevis bedre enn 3+3 med ledig midtsete.

    [​IMG]
    Etter boarding complete kom limonaden. Businesskabinen var ca. halvfull, så det var god plass. Ingen på rad 1, jeg tror disse var blokkert for bassinet og ikke valgt av noen.

    [​IMG]
    Frokostmeny. Jeg var mett etter loungen, så spiste ikke hovedrettene.

    [​IMG]
    Uansett en ok frokost. Tips: Ikke spis honningklumpen hel om du ikke vil pille bivoks ut av tennene en uke. Alt i alt meget bra her også.

    Flyvningen i seg selv var relativt hendelsesløs og vi landet på Gardermoen omtrent på rutetid.

    [​IMG]
    Flyet fotografert på OSL. Grufull følelse å komme fra 30 til 1 grad og snø når det burde være deilig vårvær. Null passkø, så det ble en konkurranse mellom manuell og automatisk passjekk. Manuell vant marginalt.

    Alt i alt en fin tur. Problemet er at reisefølget har fått smaken på Singapore sling, så jeg må utvide barskapet.

    Håper reisebrevet kan brukes til noe. Fyr løs med spørsmål, det er helt sikkert noe jeg ikke har fått med meg.

    Takk for turen!
     
    SAJblue, DanH, LineE and 10 others like this.
  12. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,078
    Likes mottatt:
    68,762
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for turen ... mange gode tips og ideer ...
    vår neste store ekspedisjon til ukjent sted er planlagt til Vietnam og Cambodia ...
    Takk igjen for et innholdsrikt reisebrev ...
     
    Fridtjof and RoadKing like this.
  13. LineE

    LineE Medlem

    Innlegg:
    78
    Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    33
    Strålende reisebrev! :D
     
    Fridtjof liker dette

Del denne siden