Påsketur til Istanbul

Tråd i 'Reisebrev' startet av Maggie, 26. mars 2024.

1. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,146
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for turen :) Tyrkia er fint altså

Maggie liker dette
  2. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,876
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for turen :)

Maggie liker dette
  3. Kristian

Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

Likes mottatt:
    38,489
    Bonuspoeng:
    293
    Tusen takk for at du deler med oss. Istanbul rykka endå litt lenger opp på lista over ønska reisemål :)

Maggie liker dette
  4. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,518
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for at du deler! :)

Maggie liker dette
  5. TravelAddict

TravelAddict Nytt Medlem

Likes mottatt:
    56
    Bonuspoeng:
    13
    Takk for at du deler. Ser ut som at dere fikk mye av byen med dere og var heldige med været :)

Maggie liker dette
  6. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Ble såpass inspirert at jeg har bestilt oss en helgetur til Istanbul!

Fant ingen egne tråder for denne byen, så antar at flere som søker det opp på forumet ender opp i denne posten, tillater meg derfor å "hijacke" litt med noen generelle spm som kanskje flere lurer på (og da må selvfølgelig også flere enn OP få svare :D ):

1. Har du denne ruten som Google Maps Trip Planner eller lignende?
    2. Bør man booke inngang på noen av stedene? Hvilke?
    3. Er det noen områder som er mer egnet enn andre å bo i? Vi liker å utforske til fots, men å ta kollektivt et par ganger om dagen går også fint
    4. Noe poeng å booke en "food-tour"? Eller er det for enkelt å oppleve/teste tyrkisk mat på markedene der på en trygg måte selv?
    5. Tyrkisk bad/Hamam - noen som er bedre enn andre her? Antar de kan være ganske crowded i helger :confused:
    6. Cash, eller holder det med Curve (eller andre kort) over alt?

og så kanskje det viktigste spørsmålet for dette forumet:
    7. Er Turkish Biz verdt det selv om man må fly litt omvei?

Har aldri flydd Biz før, så er veldig nysgjerrig, og det ser jo bra ut på YouTube. Har booket for poeng på direkteflyet IST-OSL, men det finnes et alternativ i Biz IST-ARN-OSL, med bare 1 time 40 min på ARN. Burde jeg bare bestille denne med en gang for å teste? 24.000 poeng ekstra er ikke noe problem, bare om samboer kommer til å synes det var verdt det med mer tid på fly vs direkteruten :p

Last edited: 28. april 2024
    milehigh liker dette
  7. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,146
    Bonuspoeng:
    293
    Skal du til Istanbul så book Turkish biz. Det er et fint produkt enten dere flyr direkte fra Oslo, eller aller helst i en av de wide body flyene fra Europa Så blir konemor imponert. Og sørg for at dere har litt tid i en lounge både på OSL og ta første frokost der. Eventuelt spar maten og nyt roen og freden, før det er god mat ombord.

Går du for ARN alternativet og dere flyr tidlig morgen fra OSL, rekker der fint å få noe å drikke og tygge på i loungen på ARN før dere får godt med mat hos TK.

Kan ikke svare på alt men har noen forslag.

2. Jeg har booket på forhånd til cisternene og sett det har vært fullt eller lang kø inn der. Synes det var en fin liten tur ned i fortiden. Ellers har det vært litt kø men ikke kaos eller umulig, uten at jeg kan si hvordan det er i høysesongen.

3. Jeg har tenkt noe sånt som at. Enten bor jeg omtrent ved Taksim eller i åsen nedenfor torget. I området er det mye uteliv, shopping, mat osv. Så for meg som liker å rusle på kvelden er det et fint område. Alternativt bor du på østsiden av stredet, mellom sjøen og de historiske områdene. Vakrere kanskje, fin utsikt osv. Men jeg oppfatter det som mye stillere på kvelden. Men det finnes mat osv her også.

Ellers er jeg ikke super kjent i byen, så godt mulig andre har bedre forslag på boområder.

4, Jeg synes en god food tour er gøy. Selv om jeg har null begrensinger på å spise rar mat på alle mulige steder. Og en sjelden gang blir straffet for det. Men det er noe med å få lære og se litt og være med en gruppe som også opplever noe sammen. Ellers oppfatter jeg generelt hygiene osv i Istanbul som helt greit. Så ville ikke vært superbekymret for å spise mat fra her og der. Også er det dette med en ny bakteriekultur. Det kan romle litt i magen i blant ;)

7.Ja, når det gjelder intra europa Biz er TK en av om ikke den beste, fordi en ofte får bedre seter, og god mat og drikker og service ombord. Også er jo loungen i IST artig fordi den er så stor og har så mye utvalg.

Men nå booker jeg konsekvent biz eller bedre med EB poeng, og er av typen som gjerne flyr en omvei for å komme frem ;)

Sonictravel and Preference like this.
  8. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for innspill @ccurrahee ! Tok i hvert fall rådet og booket den muligheten for retur i Turkish Biz (via ARN)

Har gjort litt mer research selv, så kan svare meg selv på noen av spørsmålene, kanskje til hjelp for andre i fremtiden :D

1. Her er en Google Maps trip/kart med oversikt over de fleste attraksjoner, og inndeling i forskjellige områder man kan tenke seg å bo i: https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1xwFuYf1XPw1rLqZeBus0QlNkePaONJ1l&usp=sharing

2. Har ikke undersøkt om man bør kjøpe billetter til de typiske historiske turistattraksjonene. Noen andre som vet?

3. Områder å bo i; Så vidt jeg har forstått kan man dele byen inn i 3:
    - Sultanahmet/Fatih: Her mesteparten av de historiske bygningene ligger. Sikkert greit sted å bo om man har kort tid og det er alt man vil se. Lite eller ingen nattliv her dog.
    - Taksim-området: Hovedområdet utenom det over, på Europasiden. Mye shopping, restauranter og uteliv. Samtidig praktisk hvis man bor i nærheten av buss/trikk for å komme seg rundt. Virker som det beste stedet å bo overall. PS: Har lest at taxi ikke er å anbefale, så ekstra praktisk med tilgjengelig kollektivtransport her. Fått anbefalt appen Moovit
    - Asia-siden/Kadıköy: Billigere, nyere/yngre/hippere. Bra med shopping og mat. Krever dog ferge/transport hver dag dersom man vil over til Europa-siden for sightseeing. Egner seg nok derfor best for lengre opphold, eller hvis man har sett attraksjonene fra før

4. Skal se på food tours etterhvert. Melder om det blir og i så fall hvordan det var!

5. Tyrkisk bad/Hamam:
    De fleste er adskilt for menn og kvinner (forskjellige tider). Litt upraktisk som par som vil gjøre det meste sammen. Finnes noen alternativer som har felles tider, fant f.eks https://maps.app.goo.gl/SoU9PpJxt8koqZS46 som jeg tipper vi prøver

6. Tar med Curve til hverdagene og SAS MC til helg, så får vi se om vi trenger å ta ut noe cash når vi er der tenker jeg

7. Får prøvd Turkish Biz fra IST-ARN, min første Biz reise - gledes!

jgroneng liker dette

Del denne siden