Paypal lanserer vennebetaling i Norge

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av sam11net, 19. febr 2019.

  1. Bonusbonus

    Bonusbonus Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    34
    Bonuspoeng:
    18
    Hvordan skulle jeg vite dette? Har alltid ringt til kundeservice når jeg har lurt på ting om SAS master, Amex, Shell osv, og de har alltid gitt meg råd og advarsler som er fornuftig.
     
    thecoldfish liker dette
  2. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    797
    Bonuspoeng:
    113
    :eek: Jeg håper du tuller nå...
     
  3. Nille2000

    Nille2000 Medlem

    Innlegg:
    136
    Likes mottatt:
    448
    Bonuspoeng:
    63
    Det forklarer jo hvorfor alle muligheter lukkes/begrenses...
     
    magnusant and BendikHa like this.
  4. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,366
    Likes mottatt:
    1,286
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er vel helt i tråd med hvordan Amex opererer i andre land når de mistenker manufactured spend. I tillegg kan du regne med fryst konto hos Paypal. Jeg har ingen erfaring selv og jeg vet ikke hvordan internasjonal policy påvirker oss i norge, men nettet er full av skrekkhistorier rundt dette.
     
  5. Rgjertsen

    Rgjertsen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    255
    Likes mottatt:
    90
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg vet at dette kanskje ikke er den beste måten å gjøre ting på, men det er vel ikke den beste måten å ta i mot et tydelig nytt medlem til forumet..
    Tror ikke folk får det beste inntrykket når de første svarene de får er ørten meldinger med "Hvordan kunne du gjøre noe så dumt!?"
    Noen nevnte at en Dislike knapp manglet her på forumet, og dette er jeg enig i av og til..
     
    Gullars and Darkcho like this.
  6. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,988
    Bonuspoeng:
    183
  7. Bonusbonus

    Bonusbonus Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    34
    Bonuspoeng:
    18
    Skjønner ikke hvorfor dere klager på meg. Amex var jo allerede klar over dette og ga meg bekjed da jeg ringte. Tenkte det var god info og vite så man ikke plutselig mister poeng og CT.
     
    DanH, fly4fun, Darkcho and 1 other person like this.
  8. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Finnes det ikke en sånn "jeg er ny på forumet tråd" som hadde vært obligatorisk å signere lest og akseptert før en fikk bli medlem :D
     
  9. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Bare ta det med en klype salt, men poenget er spør her først, forumet er den beste kunde servicen i verden.

    EDIT takk for opplysningen, er som forventet, og signalene peker i den retningen at alt som blir spend/forbruk/manufacturing er under lupen, hos mange kreditt kort selskap (ikke fakta men subjektiv oppfatning), Strategien hos UT, er totalt forandret fra 2018 og inn i 2019... lav profil spend er nøkkelen
     
    Vaskehanske and Rgjertsen like this.
  10. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    797
    Bonuspoeng:
    113
    Tar selvkritikk, så ikke at det var en ny medlem og det er mange, inkludert meg som har loket rundt her lang tid uten å kommentere. Med Shell MC affæren frisk i minne, virker det for meg at historien gjentar seg og vi ikke har lært noen ting siden sist...

    Velkommen skal du være, men når vi finner fine måter å skaffe eb på, er riktig væremåte å ikke misbruke dette, altså mest mulig reelle transaksjoner. Samtidig så er slike smutthull en synkendebåt vi alle ønsker å sitte ombord så lenge som mulig. Så minst mulig spørsmål om hvor grensen for misbruk går ville vært fint. Tror alle her innerst inne vet godt en slik grense går uten å måtte spørre andre?
     
    jonss and Rgjertsen like this.
  11. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Enig der gitt, sitter i Titanic... kun spm. om når vi må faktisk bruke kortet i nett-/butikken for å få EB og CT :D i fremtiden og om Payr, Paypal, Vipps +++ blir fjernet for dagens goder slik vi sikler etter til det daglige(ikke alle her på IF med forbehold) :oops::(:confused:
     
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,524
    Bonuspoeng:
    293
    Ingen grunn til at du skal føle deg skyldbetynget.
    Vi bør, om ikke er, klar over det alle sammen, at er det noe kortselskapene har stålkontroll på, så er det pengestrømmen sin. Det er naivt å tro at ikke AmEx ville oppdaget dette uten at noen hadde spurt dem.
     
    DanH liker dette
  13. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Joda, delvis enig i det, men likevel....

    Tror nok det er et større problem med de som kjører tusenvis av kroner i fake spend. Men alt dette skaper bare flere og flere bølger, og til slutt skvulper det over.

    Sitt stille i båten, og ro så forsiktig som mulig, så tror jeg sjansene øker for at flere får rodd seg langt avsted, til en vakker strand, i varmere strøk. Helst i F.

    Edit: Ja, jeg er edru. Men det har muligens blitt litt mange episoder av Torpet, med Aune Sand.
     
    Last edited: 19. febr 2019
    pikarioh, magnusant, drsyk and 3 others like this.
  14. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    958
    Bonuspoeng:
    93
    Så lenge folk ikke bruker vennebetaling med paypal utover det som er normalt iht eget forbruk, så tror jeg ikke dette er noe Amex nødvendigvis vil straffe. Problemet oppstår når forbruket blir kunstig høyt, og jeg har ingen problemer med å forstå at Amex er på pletten i så måte. De vet at disse løsningene finnes, ref Payr som etter hva jeg kan huske angivelig har forsøkt å få til en avtale med Amex i en periode nå uten hell.

    Tror vi skal vegre oss litt for å skylde på nybegynnere, når folk her har utnyttet spesielt kanskje Shell MC og Payr ganske grovt.
     
    DanH, Sunnfjordingen, ejoa and 2 others like this.
  15. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    I utgangspunktet er det jo greit at det går utover kvar enkelt, slik eg forsto det, og ikkje kollektivt
     
    DanH and Sunnfjordingen like this.
  16. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg sjekket vennebetaling i Paypal-appen i kveld. Skal du overføre penger gratis mellom venner må Paypal belaste bankkontoen din, og ikke et underliggende kort, Amex eller noe annet. Ingen snarvei til Amex-omsetning gratis....
     
  17. Wendel

    Wendel Medlem

    Innlegg:
    198
    Likes mottatt:
    511
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg prøvde med en liten sum ikveld fra Amex kortet, og det gikk helt fint :)
     
  18. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Merkelig, jeg testet nå og ser at det gikk. Jeg finner ikke samme tekst på web som i appen hvor det under betalingsinnstillinger står under "overfører penger: Når du overfører penger penger til venner og familie trekkes de automatisk fra bankkontoen din eller saldoen slik at du slipper gebyr".

    Nå har ikke jeg reg. noen bankkonto der, men Amex gikk glatt - spørs vel hvor lenge det varer i lys av en gratis tjeneste hvor de garantert må ut med (neppe små) gebyrer til Amex....
     
  19. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    770
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Vil 5000 i barnebidrag PR mnd til min x-kone være godkjent som vennebetaling i Paypal, er det innafor?
     
    Sunnfjordingen liker dette
  20. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    533
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Litt naivt å tro at en henvendelse til kundeservice er det som vil stoppe dette, og ikke at folk (les: flere forumbrukere her inne) til stadighet misbruker slike tjenester?

    Som nevnt over har nok kredittkortselskapene full kontroll på dette, og de har helt sikkert noen som følger opp både dette forumet og andre :)
     

Del denne siden