Paypal lanserer vennebetaling i Norge

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av sam11net, 19. febr 2019.

  1. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,217
    Likes mottatt:
    17,293
    Bonuspoeng:
    293
    Da bør de klare å kommunisere at det ikke er "tillatt" å bruke Paypal Vennebetaling.
     
  2. kobegwapo

    kobegwapo Nytt Medlem

    Innlegg:
    37
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    8
    det var strengt...:-(
     
  3. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,301
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    Hm...har 2 x 3179 kr i refunderte utlegg til en venn (fra forrige power-helg). Mon tro når de stenger meg ned..
     
  4. 91559226

    91559226 Medlem

    Innlegg:
    55
    Likes mottatt:
    53
    Bonuspoeng:
    18
    Ja de burde klare det, og det står muligens en eller annen plass i vilkårene, uten at jeg har giddet å sjekke det. Kundeservicen har vært svak siden Amex tok over selv, og hadde det ikke vært for den CTn...
     
  5. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    770
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Betalte 5000 til x-kona for barnebidrag med amex via vennebetaling på mandag, spennende å se hva som skjer nå... Hvis det ikke står spesifikt i vilkårene at dette ikke er tiltatt kan de vel strengt tatt ikke gjøre dette?
     
  6. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,639
    Likes mottatt:
    6,636
    Bonuspoeng:
    183
    Vi kan sperre kortet, kontoen og enhver annen tjeneste knyttet til kontoen dersom:
    • vi anser det nødvendig for kontoens sikkerhet;
    • du misligholder denne avtalen;
    • vi mistenker uautorisert, urettmessig, svikaktig og/eller bedragersk bruk av kontoen eller kortet; eller
    • vi anser med rimelighet at det foreligger en vesentlig økt risiko for at du ikke vil være i stand til å betale
    det du skylder oss, eller å oppfylle dine forpliktelser.
    Normalt vil vi varsle deg før eller umiddelbart etter at vi sperrer kontoen, og gi deg opplysninger om
    grunnen til at kontoen sperres. Dersom et varsel vil skade saklig begrunnede sikkerhetshensyn eller
    stride mot lov eller bestemmelser fastsatt i medhold av lov, kan vi unnlate å gi slikt varsel.


    Når det gjelder mislighold av avtalen så er det eneste jeg finner som kanskje kan dekke vennebetaling dette:

    Du kan ikke bruke kontoen din til ulovlige aktiviteter eller på en måte som skjuler transaksjonens egent-
    lige formål, for eksempel ved å ta ut kontanter gjennom en transaksjonen du vet vil bli behandlet som et
    kjøp av varer og tjenester, eller ved å bruke kortet på et brukersted du eier eller kontrollerer.


    Så hvis man betaler faktiske utgifter eller penger man skylder burde man være innafor. Med mindre man betaler narkotikagjeld, gamblinggjeld eller lignende :D Mulig det hjelper å beskrive hva man betaler for når man overfører pengene, men det spørs vel om amex får tilgang til den informasjonen uansett.
     
  7. Bonusbonus

    Bonusbonus Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    34
    Bonuspoeng:
    18
    Ikke så rart at dette skjer npr kundeservice har sagt det kanskje? De var ganske klare og jeg prøvde å advare men ble bare skutt rett ned her inne.
     
  8. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,639
    Likes mottatt:
    6,636
    Bonuspoeng:
    183
    Altså.. Jeg tviler ikke på at de sperrer kontoene til folk. Det som diskuteres er hva som er grunnlaget de har for å gjøre det :D
     
    gert liker dette
  9. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Det er jeg helt uenig i. For det første så er dette etter min mening ett Amex problem og ikke ett PayPal problem, og for det andre så er det helt urimelig at vi som bruker og har brukt PayPal i mange år med Amex skal straffes for dette.
     
  10. Malmo

    Malmo Status: EBD

    Innlegg:
    380
    Likes mottatt:
    609
    Bonuspoeng:
    93
    Dårlig formulert av meg, mener såklart at det er AMEX sitt problem. Men det kan ikke være slik at de tillater PayPal (eller andre) å støtte AMEX kort for så å straffe oss hvis vi bruker tjenesten. Da må de få fingen ut å forbedre infrastrukturen sin :)
     
    Vaskehanske and NoLimit like this.
  11. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    DA er vi helt enige :)
     
    Malmo liker dette
  12. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Har vært så opptatt av Saga opptjening og glemt bort "AmEx kortet" endel uker nå, fakturaen er på null for andre gang. Bør vel testkjøre i kveld på Circle K om går igjennom... Har vel selv betalt endel kr via Paypal for div. tjenester :rolleyes:
     
  13. Malmo

    Malmo Status: EBD

    Innlegg:
    380
    Likes mottatt:
    609
    Bonuspoeng:
    93
    Ble endelig oppringt av AMEX Brighton i dag. UK dama i andre enden var hyggelig og hadde full forståelse for at jeg ikke ønsket å sende inn kontoutskrift til dem.

    Jeg ba om begrunnelse for hvorfor de ønsket innsyn og med det så spurte hun om jeg hadde brukt Paypal og vennebetaling, noe jeg bekreftet. På grunn av dette så trenger de innsyn for å se jeg låner ut penger på AMEX´s regning uten å ha dekning selv, samt at det er et reell bruk og for å skape kunstig omsetning.

    Ønsket jeg ikke å sende inn kontoutskrift så forstod hun det og respekterte det, men da ville kortet blir terminert (mulig jeg hørte feil da det var dårlig dekning inne i bygget) innen 10. mai om de ikke mottok kontoutskriftene.

    Så enden på visa blir at jeg sender inn. Kan ikke risikere årets CT går i dass :p
     
    NoLimit liker dette
  14. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,217
    Likes mottatt:
    17,293
    Bonuspoeng:
    293
    Så de sier at det å sende penger via vennebetaling er å låne ut penger? Hva hvis det er å betale lånte penger tilbake?

    Er dette(kontoutskrift) noe de kommer til å kreve hver gang vi sender penger via vennebetaling?
     
  15. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    De vil med andre ord sjekke at du ikke bare betaler penger til deg selv? Forståelig.

    Tror en trigger her er veldig runde tall, like, flere ganger. Er barnebidraget akkurat 5000 f.eks, eller er det bare et oppdiktet tall?

    Jeg har nå begynt å bruke mer tilfeldige tall når jeg deler opp regninger med sas mc og payr for eksempel. Istedenfor 4000 hver fjerde dag så er det 3549. Og 3710. Og innimellom kommer det en regning på mobil som fyller opp litt av mellomrommet opp til 4000. Forrige måned hadde jeg bare ca 17000 på payr, så til og med langt under grensa på 30.000 :-o
     
    drsyk liker dette
  16. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    En del av meg synes egentlig dette er greit, selv om fremgangsmåten sikkert kunne vært utført bedre.

    Om dette ikke hadde blitt gjort kunne jo de mest samvittighetsløse bare kjørt tre betalinger til en «kompis du stoler på», eventuelt deg selv, og vipps så er én CT opptjent.
     
  17. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    378
    Likes mottatt:
    314
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg ble også oppringt nå av ei hyggelig dame fra Brighton. Hun beklaget den lange saksbehandlingstiden på 14 dager med at det hadde vært sykdom på hovedkontoret.

    Etter litt frem og tilbake så gikk hun faktisk med på at jeg ikke trengte å sende inn fullstendig kontoutskrift, så der slapp jeg billig unna :D Jeg hadde i forkant sendt inn lønnslipp og screenshots fra nettbanken på at lønnen kom inn på min konto hver mnd.

    Årsaken til at jeg fikk sperret kortet var som nevnt over at jeg hadde benyttet PayPal vennebetaling. Fikk beskjed om at vennebetaling til privatkonto ikke er lov iht. Amex sitt regelverk. Fikk også beskjed om at dette forbudet omfatter uttak i minibank. Hvis jeg tar ut penger i ATM eller benytter PayPal sin vennebetaling en gang til så blir kortet mitt terminert.

    Så da er kortet mitt låst opp igjen - nettopp testet på Meny:)
     
    Last edited: 20. mars 2019
  18. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Seriøst..!!??
    Tror aldri jeg har tatt ut penger med mitt amex kort i minibank, men det er bare helt tilfeldig, var ikke klar over dette...
     
  19. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    378
    Likes mottatt:
    314
    Bonuspoeng:
    63

    Akkurat det med at det er forbudt å ta ut i minibanken står visstnok i vilkårene som du finner på norsk på hjemmesiden til Amex. Men jeg har gjort det et par ganger på ferie i utlandet uten problemer, så sikkert derfor hun nevnte det...
     
    sam11net liker dette
  20. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    958
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke hørt noe på en stund, men jeg tror nok vi bare kan glemme Amex-støtte i Payr dersom dette er linjen de legger seg på.
     

Del denne siden