Paypal lanserer vennebetaling i Norge

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av sam11net, 19. febr 2019.

  1. MaddyX

    MaddyX Nytt Medlem

    Innlegg:
    25
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Hvor lang tid tok det ?
     
  2. MaddyX

    MaddyX Nytt Medlem

    Innlegg:
    25
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg fikk snakket med dem i dag og de kunne fortelle mer at mitt kort blir åpnet i morgen. Det var bra, men jeg måtte bygge opp tillit de første månedene og fikk bare lov til å bruke kr. 15.000 på kortet så måtte jeg betale inn igjen...det beløpet kom til å bli øket etter noen måneder. Det er jo helt latterlig.....føler meg halvkriminell....
     
    Joe liker dette
  3. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,364
    Likes mottatt:
    1,286
    Bonuspoeng:
    113
    Det er noe hevngjerrig over det hele. Reaksjonene her kan umulig være basert på reell risiko. Vi som ikke er rammet får inntrykk av Amex slett ikke kan stoles på. Det mangler bare et oppslag i DN så er omdømmet i fritt fall ( :cool: )
     
    gert and Joe like this.
  4. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,159
    Bonuspoeng:
    183
    Lykke til med det oppslaget....

    "Bonusjegere raser! Ble stoppet av American Express når de prøvde å fabrikkere forbruk"
    :p
     
    thecoldfish, vegardg and jgroneng like this.
  5. Malmo

    Malmo Status: EBD

    Innlegg:
    380
    Likes mottatt:
    609
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke ta alle over en kam her nå. Vennebetaling burde vært innafor så lenge det ikke er til for å skape kunstig forbruk:)
     
  6. Malmo

    Malmo Status: EBD

    Innlegg:
    380
    Likes mottatt:
    609
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg sendte inn bankutskrift 20. mars. Men nøyaktig når det ble låst opp vet jeg ikke. Var inne og skulle sjekket kreditering fra tidligere kjøp og såg at Spotify hadde trukket månedsavgiften:p
     
    MaddyX liker dette
  7. MaddyX

    MaddyX Nytt Medlem

    Innlegg:
    25
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Og ikke alle som tenkte poeng nå de skulle overføre. Jeg har tidligere brukt Paypal til venneoverføring men da med annet kort liggende inne. Det at jeg byttet til Amex trodde jeg ikke gjorde at kortet ble sperret i 4 uker! Hva med å få opp en melding i appen om at denne transaksjonen ikke er gyldig eller noe i den duren. Du ser den?
     
  8. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,653
    Likes mottatt:
    6,650
    Bonuspoeng:
    183
    Det kan jo være at amex ikke har noen teknisk mulighet til å skille mellom venneoverføring gjennom paypal og vanlige kjøp før transaksjonen blir bokført. Hvis de hadde hatt det så burde de jo allerede ha sperret for slike transaksjoner istedenfor å bedrive verdens dårligste kundebehandling i ettertid. Jeg er litt nysgjerrig på hvilken del av brukervilkårene man faktisk bryter med hvis man for eksempel betaler en venn for et utlegg og ikke driver noen form for manufactured spending...
     
  9. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Det går jo ann å booke for venner som skal på tur. Jeg booket 12 personer til Katmandu Nepal i februar, og de skal jeg møte i Nepal og feire påsken med dem der. De overførte penger til min konto også booket jeg. Ps... Det kan være lurt å si i fra til banken hva du gjør når du omsetter for 100 laken på ett blunk slik at de ikke slår alarm til skattevesenet ved en feiltakelse :)
     
  10. Boleole

    Boleole Aktivt Medlem

    Innlegg:
    378
    Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Dere som fikk kortene deres sperret, ble transaksjonen(e) gjennomført?
     
  11. Boleole

    Boleole Aktivt Medlem

    Innlegg:
    378
    Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Da ble kortet sperret, betalte en faktura fra et engelsk selskap tidlig i uken, først nå i dag (lørdag) ble kortet avvist i butikken.
     
  12. gert

    gert Medlem

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    18
    Hvis noen kan finne noe om at vennebetalinger med PayPal ikke er tillatt i vilkårene, skal jeg spandere en utepils: https://www.americanexpress.com/content/dam/amex/no/documents/medlemsvilkar/faktureringskort.pdf

    Er man uenig med Amex, trenger man ikke skrape og bukke og og sende inn kontoutskrifter - Hva skulle de uansett kunne bevise? Tror de folk bare har én konto? Om Amex ikke vil følge norsk lov og egne avtalevilkår, står det i vilkårene at man kan klage dem inn for Finansklagenemda. Det er både gratis og enkelt. Om Amex sperrer kort eller sier de opp på grunn av bruk av Paypal vennebetaling (som ikke er generering av "fake spend"), er det strid med både Amex sin egen avtale og finansavtaleloven, og den manglende varslingen beskrevet i tråden er også et klart lovbrudd. Eventuelle purregebyr som følge av manglende betaling av abonnementstjenester der man har lagt inn kortinformasjon, må de også pent dekke.

    Liten selvmoderering: Det er i utgangspunktet ikke noe i veien for at de ber om dokumentasjon på at spend ikke er fiktiv, men fremgangsmåten her er jo uansett ikke innafor.
     
    Last edited: 10. april 2019
    oyvindm, KVTL, Maggie and 4 others like this.
  13. MaddyX

    MaddyX Nytt Medlem

    Innlegg:
    25
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg har også kr. 15.000 i kreditt sperre i noen måneder, men skal betale en regning på ca. 50k om noen uker. Da jeg sa at jeg kom til å sette inn 50k i forkant slik at den gikk igjennom så ble de også "grinete". De var ikke en bank og da måtte de begynne å betale skatt etc. fortalte de meg fra credit avdelingen. Ja, ja..... det skal ikke være så lett.... :)
     
  14. Techsalsa

    Techsalsa Medlem

    Innlegg:
    109
    Likes mottatt:
    41
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg beklager om jeg skriver på feil tråd, men koster det penger om jeg bruker paypal? :$ jeg har lagt inn mine opplysninger om AMEX kortet der. Da kan jeg vel handle ok på Elkjøp og andre butikker online og samtidig tjene bonuspoeng?

    Jeg vet ikke hva grensa til AMEX kortet er, da jeg nettopp fikk det. Men håper det skal gå fint. Jeg brukte 3000,- i går og 5000,- i dag via paypal og betalte inn summen i dag morges så håper det går bra? Men kan ikke se så mye av dette i min amex app, når vet jeg at de har mottatt mine penger? :S hehe

    Ha en strålende dag videre!
     
  15. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,988
    Bonuspoeng:
    183
    Ingen gebyr av å bruke PayPal når du kjøper i nettbutikk som feks elkjøp nei.

    Amex bruker ett par dager på å registrere innbetalingen :)
     
    Techsalsa liker dette

Del denne siden