Poenget med SAS Plus i Norden

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Gresshopper, 22. febr 2018.

  1. Ragna Rekkverk

    Ragna Rekkverk Aktivt Medlem

    Innlegg:
    354
    Likes mottatt:
    882
    Bonuspoeng:
    93
    Flere av oljeselskapene har sånne bedriftsavtalet med SAS der de faktisk betaler mindre for Plus enn for vanlig billett.
     
  2. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    14 rader. Det må nok være forklaringen. ;-)
     
    OttoL liker dette
  3. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Bestilte forresten akkurat nye flybilletter Berlin-Oslo - Plus var 400 kr dyrere hver vei...
     
  4. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    14 rader er ingen abnormalitet.
    Har sett mer enn det tidligere OSL-CPH og tilbake.
    Ryktes også at det var oljebuss SVG-.BGO med en rad i Go :D
     
  5. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    913
    Likes mottatt:
    4,668
    Bonuspoeng:
    93
    Før det stramma seg litt til i oljebransjen gikk morgenavgangen TRD-BGO ofte med en 600 hvor det var 22 rader Plus og 0,5 rad Go.
     
    Xflipper liker dette
  6. netrom84

    netrom84 Medlem

    Innlegg:
    119
    Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    28
    Hadde pluss fra Oslo-Stavanger tidligere i februar da pluss-delen av flyet var nesten fult mens det var mye plass i go. Litt kjipt å måtte ha person i midtsete ved siden av når det er hele rader ledig i go..

    Reiser stort sett bare med billigbilletter, men akkurat disse ble kjøpt på pluss-salg i november for en planlagt jobbreise. Så da var de 200 ekstra kronene svært god verdig. Spesielt med tanke på at det fort skjer at slike turer kan bli avlyst. Reiste samme tur til Stavanger for 299 pr vei med Norwegian i januar og det er nok mer normen egentlig. Ikke veldig luksus å være statsansatt på reise ;P
     
  7. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    For min del blir det ofte Plus internt på røysa, spesielt dersom prisforskjellen ned til Minus ikke er mer enn et par 100-lapper.

    Som oftest har jeg minst to strekninger på mine reiser, så de ekstra poengene er en ikke helt ubetydelig faktor, men det er ikke verdt altfor mange hundringsene.

    Tidvis ser jeg at Plus er billigere enn Minus, da er valget enkelt.

    Dog ser jeg at på bussrutene sørpå kan Plus virke noe overflødig, spesielt når alt du får er en sjokolade og en smoothie. Ikke at polarrullen er noe å hoppe i taket for heller, selv om den er god.
     
    WannaBeFrequentFlyer liker dette
  8. Peregrin

    Peregrin EB Lifetime Gold, GHA Titanium, NCC Platinum

    Innlegg:
    106
    Likes mottatt:
    210
    Bonuspoeng:
    43
    Tror nok dette er svaret på hvorfor det kan være 14 rader med Plus. På min jobb betaler vi omtrent det samme eller mindre for Full Flex sammenlignet med Go på de rutene der vi har avtale med SAS. Tipper det samme gjelder for en stor andel av de som sitter på Plus.
     
  9. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Ja, jeg mente bare at dette nok ikke skyldes at det er så mange som reiser longhaul biz via CPH.
     
  10. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,850
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Neida, 6% er hvis du ikke har noe å bringe til forhandlingsbordet. Kjøper du inn reiser for et selskap med et visst volum kommer du veldig raskt opp i en høyere rabattsatser også.TPC Travel Pass Corporate er også vanlig hos enkelte selskaper, der rabatten er innarbeidet i en fleksibel booking klasse og man blir fakturert først etter reisen er gjennomført.
     
  11. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Fleksibel booking-klasse?
     
  12. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Type C eller Z vil jeg tro.

    Ellers er, som flere nevner over, 15-20 rader Plus aldeles ingen sjeldenhet i trianglet OSL-CPH-ARN eller, vil jeg tro, på diverse oljestrekninger. Mitt inntrykk er at de fleste i Plus på disse strekningene reiser på firmaavtaler eller travel pass - hvilket vel også er årsaken til at stort sett 5-10 rader Plus er tomme. SAS må allikevel ta noenlunde høyde for en massiv pågang helt til tett opp mot avgang nettopp pga. nevnte avtaler/travel pass. Det skjedde imidlertid noen ganger i min pendlertid at Minus plutselig ble flyttet frem fra rad 19 til 10 ca. 30-40 minutter før avgang, slik at det alltid lønnet seg å sjekke SAS-appen rett før muligheten for setevalg stengte.
     
    Gresshopper liker dette
  13. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,958
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har ikke brukt så mye tid på dette da vi stort sett reiser i Go. Jeg leser det som 6% rabatt innenlands, men hvis det er på full flex så er det uansett ikke interessant for oss. De skriver utrolig lite detaljer og linken til mer informasjon gir feilemelding.

    FORDELENE MED TRAVEL PASS CORPORATE
    -14 % rabatt på flyvninger i SAS Plus og SAS Business til USA og Asia
    - 6 % rabatt på flyvninger i SAS Plus i Norge og Europa
    - Ingen avgifter for å avbestille eller endre
    - Betal først etter avsluttet reise
    - Ingen krav til antall reiser
    - Kun én kvittering – uansett hvor mange ganger dere endrer bestillingen
    - Tilgang til SAS Lounger og SAS Fast Track
    - Reisene gir EuroBonus-poeng
     
  14. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Dette gjelder for mindre selskaper. Store selskaper typ Statoil/telenor etc har helt egne avtaler med SAS, med helt egne priser, også på LH. Da snakker vi fort nedi 14K i business til NYC feks
     
  15. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,958
    Bonuspoeng:
    293
    Det skjønner jeg. Vi er ikke i den kategorien, så spørsmålet var mer om vi fikk helt fri ombooking på vanlige plus-billetter. Men når ting virker for godt til å være sant, så er det som regel det.
     
  16. Sindre

    Sindre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Hvis man f.eks. rekker et fly som går en time tidligere er jo det 1-2000 kroner for kunden.
     
    Markal, Henrik and Xflipper like this.
  17. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,612
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    1000kr spart på flybillett vs 2 timer med lønn, regnestykket er enkelt, SAS får sin 1000lapp.. Flexibel bilett har enorm verdi for et foretak, og alle fornufige firma, flyr sine ansatte på fleksibel bilett, for å få de hjem raskere/minimere tid på reise.

    Arbeidskraft er den dyreste faktor i norsk arbeidsliv i dag.

    Som en elektriker fortalte meg her i fjor, før kostet material, nå kaster vi en halv rull med ledning, for det koster mer å kjøre den inn på lager..

    Så at sas plus og lignende har verdi, selvsagt, elllers hadde ikke det vært marked for det..

    C
     
    chrisbu liker dette
  18. netrom84

    netrom84 Medlem

    Innlegg:
    119
    Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    28
    Nja... Nå er det jo slik at mye jobb også kan gjøres fra en flyplass. Så om man må vente en time på en flyplass er det jo ikke slik at den timen nødvendigvis er bortkastet.

    Nå er det noen spørsmål om sikkerhet og hva man kan gjøre fra en flyplass, men med eget mobilt nett og jobb-pc bør de fleste ha mulighet til å jobbe fra flyplassen.
     
  19. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,612
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Har Alf Toresen tatt morgenflyet fra Bergen til Oslo kl 06.00, sittet i møter til kl 15.00, for så å dra tilbake med 17.30 flyet, så er det ikke mye effektiv jobbing, men joda, altid mulig å få gjort noe.. poenget er vell heller, Alf vil hjem med 16.00 flyet, og kjøper da bilett som muliggjør dette...

    Skulle møtet dra ut, tar han 17.30, denne fleksibiliteten betaler de aller fleste selskaper for..

    Det var mitt poeng..

    Sas plus er intet luksuriøst produkt, dog mange har det inntrykket, men de fleste som sitter forran gardinen på osl-bgo, nøyer seg med samme kaffekopp som nan får i go, så da er det jo utelukkende flex man betaler for..

    C
     
    chrisbu, veeegard and DanH like this.
  20. hifiman

    hifiman Veteran

    Innlegg:
    1,508
    Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    Sjekket akkurat TRD-ARN 200 kr dyre for plus, er no brainer for meg
     

Del denne siden