Joda. Helt greit det. Reiser selv også med Pluss noen ganger. Det er jo i seg selv ganske belastende å reise mye i jobbsammenheng. Spesielt dagsturer man tar fly tidlig. Så det er jo ofte god arbeidsgiverpolitikk å gi ansatte plussbilletter slik at man har muligheten til å komme hjem tidligere når det er mulighet. Reduserer litt på belastningen stor reisevirksomhet er. Men føler ofte en del argumenter er litt vikarierende når man regner timepris etc. Det som ofte er vanlig hos oss (staten) er å reise med billigbillett om morgenen og heller kjøpe pluss hjem. Stort sett Oslo-Stavanger for min del og da er det største problemet egentlig at flyene hjem fra Stavanger ofte er smekk fulle og da hjelper det lite med en pluss-billett. Særlig torsdager er det nesten bortkastet med pluss-billetter.
Som EBG og snart EBD, så kan det på papiret sjå ut som lite vits med SAS plus billett. Men tingen er at eg liker bedre SAS en DY, og SAS plus kan kanselleres, og eg har stort sett ein DY flex billett eg kan endre om SK flyet eg har lyst til å ta er for fullt.
Er nok endel firmaer med gode eabatter på pluss. Shappa jeg jobber i har vel ca halv pris på bookingklasse C, men mindre og mindre rabatt på billige klasser. Så ofte vil plus være billigere enn go. Har nå betalt for å pendle i 2,5 år nå og hadde ikke orket det om jeg skulle styrt med DY eller ikke fleksible billetter. Så kan den derre økonomen som mener han vet hva det vil si å reise mye i jobb fordi han har reist en gang i mnd i seks mnd få si hva han vil. Sas har også blitt flinke til å lage en stor pluscabin så en nesten aldri har noen i midtsete innenlands om en unngår svg.
Når det er mulig flyr vi bare TPC med SAS/Widerøe på servicereiser. At man kan booke om helt sømløst og bare får en faktura til slutt er gull, spesielt siden vi har mye connections til Widerøe også. Man slipper vente i dagesvis på krediteringer og nye kvitteringer. Når faktura helst skal videre til kunde før vi har kommet hjem, så gjelder det å få unna reiseregningen så fort som mulig. Med EBD i tillegg har jeg stort sett fått blitt med på dyrere billetter direkte i innsjekk uten tillegg i prisen. (Hvis prisen er høyere, må vi ringe reisebyrå for å booke om). Reiser ofte til destinasjoner SAS ikke flyr til. Regelen er stort sett at det blir endringer i returen uansett i maritim servicebransje, så det er alltid et pes å få kontroll på kvitteringer og krediteringer i etterkant.
Travel pass klippekort (x-antall eller unlimited) deles inn både i mer definerte strekninger eller i små/store geografiske områder. Vanskelig å si noe om pris uten å vite hvilken strekning du tenker, men som ett utgangspunkt skal du reise mye før det lønner seg, type oftere enn 1 T/R hver uke.
Til spørsmålet om hvorfor så mange flyr pluss, det er helt riktig som nevnt tidligere her, større bedrifter (f.eks den jeg jobber) med gode avtaler får ofte sas pluss klasse billetter (ombookbare og refunderbare) billigere enn sas go klasse billetter (ikke refunderbare og ombookings gebyr på 600kr per vei), spesielt når det er under 1 uke til avreise og da er det jo en no-brainer. Bestiller mine billetter selv og det er veldig sjeldent jeg opplever at booking klassene som er fleksible er mer enn 100-200kr dyrere per vei enn økonomi billettene. Reisemønster er så klart også avgjørende her, jeg er også en av de som ofte må booke om enten tur, retur eller begge grunnet uforutsette endringer. I tillegg liker jeg fordelene med TPC og benytter alltid det så lenge ikke økonomi billetter er betydelig billigere og at sannsynligheten er lav for endringer etter booking. I tillegg får du som nevnt alle de med Travel pass klippekort/unlimited, alle som booker i siste stund hvor pluss faktisk er billigere enn økonomi billetter og de som legger noen kroner ekstra i fordelene som gratis servering og/eller lounge/fast track om de ikke er EBG/EBD/EBP/*Gold
Du får mellom to byer, OSL-KRS, områder, Oslo-Sørlandet, større region, Sør-Norge, hele Norge, skandinaviske hovedsteder og sikkert flere. Priser kan du finne her: https://travelpass.scandinavian.net/novaOnline/loginECommerce.do Når jeg regnet på det for en stund siden (før flyseteavgiften faktisk..) så var det slik at OSL-KRS unlimited 12mnd kostet 120000kr ca, så man må reise 2x tur-retur i fullflex før det lønner seg mot å kjøpe billetter. Rett etter avgiften kom ble prisen økt til ca 143000kr om jeg ikke husker feil. Er store penger, så har man ingen rabatter lønner det seg nok å kjøpe løse billetter, med mindre man da ikke dagpendler
Klarer ikkje heilt å finne ut av dagens regler i Noreg. På bestillingssida, så står det at SAS Go Flex kan endres gratis, men koster 600 kr å avbestille. Dette reknar eg med stemmer? Men det vil i praksis ikkje kunne endre tett opp til avreise? SAS Plus Smart står det enkelte plasser kan endrast, men andre plasser så koster det kr 600. Eg vonar at det er SAS Plus Pro ein må gå for, for å kunne kansellere dette? Was stimt?