"Priority" boarding

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av asc, 04. aug 2015.

  1. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,215
    Likes mottatt:
    4,294
    Bonuspoeng:
    113
    Helt enig. Andre steder funker det utmerket.
    Har diskutert temaet med et par av Gate-sjefene om hvorfor de gjør dette, sånn helt vennlig når det var lite kø og lite å gjøre for de. Svaret er ganske enkelt: det går fortere å boarde flyet hvis de ikke håndhever priority. I tillegg måles det på at flyet forlater gate på tid, og ikke på om rekkefølgen av sølv, gull, diamant er korrekt. Derfor kjører de mølje-boarding spesielt hvis det er forsinkelser.
    Når det er sagt, så har det skjedd en innskjerping i de siste månedene fra SAS ledelse, så denne mentaliteten er i ferd med å endres. Vet ikke om det er lagt inn nye KPI på Gate personalet som balanserer måling på tid, men det er uansett litt 'dårlig vane vond å vende' :)
     
    Scandi liker dette
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Haha, det gir all mening i verden.
    Folk snur seg etter det fremgår måles på..
    Begynner de å måle på hvor mange kasteløse som blir avvist under priority boarding så tenker jeg vi ser resultater :)
     
  3. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Det kommer neppe til å skje, kanskje om man fikk 100-150 klager per avgang. For økonomene så er punktlighet svært målbart både på tid og penger, mens ande ting som priority boarding forsvinner i en hel haug med parametere. Jeg har nevnt dette før og... det er lite gjort for å tilrettelegge (et skilt er stort sett alt), og mye som gjør dette vanskelig (vanskelig å vite umiddelbart hvem som har rett til prioritet ut fra systemer og BP).

    Man får også like mye klager selv om man har gjennomført prority boarding, fordi mange ikke skjønner at på enkelte avganger så har kanskje 75-90% rett til dette.

    Når det gjelder å ha to køer avdelt med skilt og stendere, så var det i de opprinnelige planene, men ble avblåst siden de fleste store SAS flyplassene er "Common Use" og de som driver flyplassene slår hardt ned på selskapspesifikt utstyr (som stendere for slike køer går inn under). På f.eks. OSL har vi nok problemer med både plass og å få lov til å benytte dette som blir brukt på SK907. Hadde det vært 4-5 daglige avganger, så ville det vært gjennomførbart, men SAS har langt flere enn dette. Flyplassene er skeptisk til å avgi permanent plass til dette også, siden det tar opp verdifult areal.

    Bemanningen i utgangene er også normert nå til å legge opp til en person på hubbene, og proriteringen til SAS er å jobbe mot selvbetjent-løsninger. Og Altéa har foreløpig ingen funksjoner til å støtte opp "priority boarding" via disse. Erfaringen med boardingkategorier i PACS (det gamle sjekkinnsystemet) og de gamle "vendekorsene" som var på innland var også at folk som ble avvist av de automatiske løsningene prøvde 5-10 ganger, veivet og viftet med armene, i stedet for å lese hva som stod på skjermene, og dermed blokkerte boarding fullstendig. Nordmenn og skandinaver står gjerne i kø, men å ta fra den tilmålte plassen er som å ta fra all ære.

    Men på en del avganger så fungerer det nesten automatisk helt fint, så passasjerprofilen er også vesentlig.
     
    nickilolk, view, Henrik and 4 others like this.
  4. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,215
    Likes mottatt:
    4,294
    Bonuspoeng:
    113
    Takker for input - alltid fint når noen som virkelig har innsikt kommenterer her :)
    Enig i beskrivelse av status og årsak. Men hva kan gjøres for å forbedre situasjonen?
    Og ikke minst: etter at SAS-ledelsen gjentatte ganger har lovet en forbedring, merker folk på gølvet (gate) noen reelle endringer?
     
    Anton80 liker dette
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Er det mange flights dette gjelder?
    Eller i hovedsak OSL-ARN-CPH samt OSL-BGO-SVG-TRD ?
     
  6. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Det er i hovedsak disse som du nevner, men svært mange SAS-passasjerer er innom disse og jeg antar de "tar med seg" inntrykkene på andre avganger.
     
  7. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg vet ikke hva som er en god løsning innenfor de rammene SAS har satt. Kreve og merke BP tydelig ville hjulpet betraktelig, men blir neppe brukt ressurser på siden man heller jobber mer mot automatiserte løsninger. Noen er flinke til å engasjere seg i priority boarding, men må bruke enorme ressurser på å argumentere med de som føler seg fortjent, har glemt eller "glemt" kort eller ikke forstår bedre. De fleste resignerer etter et par avganger. Noen synes at det blir alt for mye voksenopplæring og mas, og minst problemer er å bare boarde de som kommer. SAS burde kreve bedre fasiliteter for å gjennomføre dette av flyplassene. Det er ikke gjort så veldig mye fra SAS sin side ifbm. endringer. Rutinene i dag baserer seg på at passasjerene skal følge oppropene og skilt, det skal startes med prioritet, og etter en stund fortsetter man med resten.
     
    Scandi and kiev like this.
  8. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,850
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Helt enig, det som skiller andre flyplasser i Europa som har velfungerende pri boarding er gjerne egne fysiske boarding lanes hvor man går. Det meste OSL kan skilte med er vel akkurat det, et skilt.
     
    Scandi liker dette
  9. Asbjorto

    Asbjorto Bitt av basillen

    Innlegg:
    71
    Likes mottatt:
    89
    Bonuspoeng:
    18
    Liten kommentar: ser at BCN blir nevnt som sted der PB funker. Det er ikke min erfaring, der blei vi stilt opp i (tilfeldige?) rekker, og som både EBD og rad 1/Plus ville jeg trodd at jeg skulle relativt langt frem. Neida. Da PB startet, sto vi lengst unna. Og de hadde gooood tid på å sortere oss, for flyet var en time forsinket. Men kan jo også bare være at jeg har ualminnelig dårlig EBD-karma, ref Ramlösa-insidenten på annen tråd)
     
  10. teiker

    teiker Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    18
    Har vært på BCN 3 ganger med rett til pri boarding, og kommet inn med første pulje hver gang.
     
  11. Asbjorto

    Asbjorto Bitt av basillen

    Innlegg:
    71
    Likes mottatt:
    89
    Bonuspoeng:
    18
    Sukk. Det jeg frykta. Jeg blei sikkert EBD på en flight en tirsdag i oddetallsuke i motvind. Ikke rart det blir krøll!
     
    teiker and kiev like this.

Del denne siden