Longhoul upgrade gir også poeng Plus saver og Business Saver. Dessverre. Selv om SAS har glemt å spesifisere. Alle forum rapporterer det samme. Er imidlertid en rapport her hvor et medlem fikk full pott etter å ha ringt kundeservice og vist til at det ikke er spesifisert saver på upgrade-sidene.
Jeg har nylig kommet hjem fra L.A. der jeg ble oppgradert fra Plus til Business begge veier (ARN - LAX - ARN) via PlusGrade og ser nå at jeg har fått poeng for Business Saver på ARN - LAX (returen har ikke kommet inn enda). Jeg har store planer om å sende en e-post til diamant-mailen og klage på dette siden det ikke står noe sted spesifisert at det er SAVER poeng man får. Så får vi se hva de svarer....
Finnes det noen oversikt over EB-poengopptjening etter billettklasse, både på short- og longhaul? Dyre Go-billetter kjøpt i siste liten gir jo gjerne like mange poeng som en billig Plus-billett kjøpt i god tid på forhånd eller på salg, så det er jo ikke Go/Plus/Biz som sådan som styrer poenguttellingen. Det kan være at SAS i forbindelse med Plusgrade kan være tjent med å spesifisere poenggivning pr. billettklasse pr. strekning (eller noe slik) for å unngå misforståelser. Det gjelder ikke minst også adgang til å endre oppgradert flight, nå som jeg vil formode at man ikke lenger oppgraderes til Z-klasse på shorthaul.
Da jeg bestilte min MR til HKG, så var laveste inngangspris 220€, gikk inn og titta nå, og nå er laveste bud 420€. Interessant at dette er dynamisk, kan vel bety noe om etterspørsel på ruta generelt og på budrunde?
For meg var det omvendt, €420 som laveste, og så €210 nå i sommer. Men sjekket to jeg har i oktober, der er det €420 på alle fire legsene. Hvilken dag reiser du på?
Reiser på en fredag, historisk sett skulle det da være mindre etterspørsel, med mindre forretningsreisende, men det har kanskje endret seg
Jeg har 420 euro på mine legs til Chicago og LA i oktober og til SF i november er det det sammen. Fra plus->Biz
Bare sånn ut av interesse, hva svarte de? Jeg er jo klar over (fra å ha lest her) at det er saver-opptjening jeg får, men i følge hva jeg søker om på Plusgrade og all informasjonen SAS oppgir på sine nettsider tolker jeg det som at jeg blir oppgradert til SAS Plus og dermed skal ha opptjening for Plus - og ikke Plus Saver.
Jeg gjorde dette fra Go til Plus i November, da fikk jeg svar tilbake at jeg denne gangen skulle få poeng for Plus (ikke Plus Saver). Så prøvde jeg meg igjen tidligere i Mars, men fikk ikke poeng for Plus, kun Saver. Begge mailer var bortimot identiske. Skrev noe sånn som at jeg var fornøyd med produktet, men veldig skuffet over å ha fått poeng i Saver-klassen og at dette ikke er spesifisert noen plasser.
Jeg vet ikke om det er en villet strategi fra SAS, men de har iallefall lykkes i å få meg til å kjøre Plus på de 4 innenriksbestillingene jeg har gjort ifb med salget som har gått nå. Hvorfor? Vel, ikke pga Mikkeller og sjansen for en rullebrød med innhold (OSL - EVE er vel så langt at det ytes), fast track og lounge, men simpelten fordi prisforskjellen til Go er så marginal (180-200 NOK) at en budrunde er en vits (400SEK ->). Så hvorfor Go, når jeg har EBD? Tja si det... liker å se litt større hopp på EB samlinga. Skjønt... 200 NOK for 600 EB er ikke all verden, men jeg får med meg en Mikkeller da, så det er ikke SÅ ille. Uansett, det jeg mente å si, var at ihvertfall innenriks, så er budprisen på oppgradering alt for høy.
Hvis man ikke har gullkort så får man mye igjen for å kjøpe pluss nå, og er helt enig at plusgrade star budene er alt for høyt.
Når jeg leser diverse tråder der folk rapporterer sine Plusgrade-bud, får jeg inntrykk av at folk virkelig hater sine egne penger.
Man blir nok litt "lurt". Jeg kan tenke meg mange ser seg blinde på totalprisen for en biz billett, f.eks 25000? Så tenker de at 6000 er lite i forhold til 25000, men glemmer at de allerede har betalt 9000, og at 6000 er bare en vei. Det er jo fortsatt billigere enn 25', men ikke så mye som kan kanskje tror i øyeblikket man legger inn budet. En annen sak er jo i de tilfeller man reiser for arbeidsgivers regning på Plus, da er jo utgangspunktet 0, og da kan jeg tenke meg at betalingsviljen er større. I slike tilfeller er det jo heller ikke noe alternativ i kjøpsøyeblikket å vurdere å gå opp til ekstra 4000 for å få oppgraderingen med en gang, fordi arbeidsgiver har en policy som ikke tillater det.