I høst da jeg booket endel flyginger, så lå billettprisen på 884.- kroner til Hamburg og 976 Kroner til Gdansk ved flere anledninger på "Now or Never" tilbudet og andre slepp, sånn som 1 mill billige billetter. På black friday så kom det siste tilbudet jeg kan huske da det har vært mulig å fly fire segmenter for under 1000 kroner. Siden den gang så har det billigste tilbudet vært 1166 Kroner til Gdansk fra Kristiansand. Nå ligger tilbudene nesten aldri under 1500 kroner Tur retur lengre Når det gjelder flyginger til Oslo, så har situasjonen vært enda mer begredelig, for før var det vanlig å fly for 449 kroner med SAS, mens Norwegian ofte kom med tilbud på 299 kroner hver vei. Nå i disse dager ligger prisen på fly til Oslo på 699 kroner for SAS mens Norwegian også ligger på 699 kroner. Ingen virker å være interesserte i å krype under 699 kroner i det siste, noe som har fått meg til å få misstanke om at SAS Norwegian samarbeider om prisen på denne ruten. Når jeg har flydd disse rutene så har det vært god dekning for at det skulle kunne bli konkurranse på denne ruten. Kanskje senen er moden for at ett annet selskap kan kaste seg inn og lage litt priskrig snart, for det er jammen med på tide i forhold til dette
Stor forskjell på å prise seg etter markedet og prissamarbeid. Forøvrig booket jeg en rekke billetter til 374kr OSL-KRS på siste F&F tilbud. 299 får du nok ikke lenger pga flyseteavgiften. Men 399/499 finner du nok med litt tålmodighet...
Jeg vet ikke hvorfor du har så narsissistisk tone ovenfor meg. Du vet at nettrolling er den mest effektive måten å ødelegge ett forum på. Kanskje du er redd for at hvis SAS blir tatt for dette, og at de skal gå konkurs som følge av dette. Vi kan jo miste fordelene poengene vi har tjent opp i Eurobonus som følge av dette, så er det derfor du viser den spydige tonen ovenfor meg? Det er i så fall ikke den første gangen de gjør dette, som artikklene som jeg legger ved viser til: http://peterfox.no/article/forbrukerombudet-juks-flypriser/ http://www.nettavisen.no/na24/3025330.html
Det du driver med nå kan jo sees på som en slags form for nettrolling. Hvis du leser den øverste posten i dette underforumet så ser du klart og tydelig at meningen med dette underforumet er å poste gode tilbud på reiser. Nettopp av denne grunn har flere (inkludert undertegnede) satt opp e-postvarsling på dette underforumet. Det du kommer med nå er ikke gode tilbud på reiser. Jeg skal ikke spekulere i om det er noe du gjør med hensikt eller uvitenhet, men slike tråder hadde (på grunn av e-postvarsling) passet bedre på plasser som "Øvrige flyselskaper" eller "Bonusfeber lounge".
Et svar kun en fjompenisse kan bidra med som utelukkende bidrar til mindre aktivitet på forumet. Forsøk heller å bidra med innsikten din i markedsøkonomi og hvordan den fungerer i flybransjen fremfor å latterliggjøre bidragsytere.
Jeg flytter denne tråden til SAS-underforumet og så holder vi oss til en hyggelig og respektfull tone.
JEg synes prisene er ok. Det koster å drifte og å holde sikkerheten oppe slik at flyene ikke faller fra himmelen. Jeg reiser hjem til Tyskland 3x per år og prisene på 2600 kr retur er f.eks. helt Ok. Når jeg regner at jeg må kjøre 1000 km pluss ferge Oslo Kiel (eller hotell når jeg er så gale å kjøre landvegen^^) så er flyprisene billig (time is money). Det er selvfølgelig hyggelig med supertilbud. Men til slutt tjener mange i Norge god nok penger å betale nødvendige reiser. Eller ta toget. Minipris er ikke så ille og med 4 timer er det ikke langt fra sentrum til sentrum.
Synes nesten det er frekt å forvente 4 flights til under 1000kr, altså under 250 pr leg. I tillegg å hinte mot prissamarbeid når flybillettene ikke er billigere en flytoget eller en lunch på flyplassen blir jo bare urimelig.
Jeg har ingen mening om SAS eller Norwegians priser til f.eks. Gdansk, men til denne byen er det jo reell konkurranse fra Wizz Air fra flere norske byer .....i Gdansk treffer du flere nordmenn enn polakker ....og det generelle prisnivået øker deretter .. Jeg er helt sikker på om et flyselskap finner det lønnsomt å fly direkte fra Kristiansand til en flyplass ute i verden så gjør de det.
Jeg beklager mitt svar til @Snabelfaen (Nå er vel heller ikke det å beskylde andre for nettrolling, og karakteristikker som fjompenisse forøvrig noe konstruktivt bidrag.) I mange bransjer (eks. dagligvare/elektrobransjen) selger aktører produkter med tap. Jeg har ikke innsikt i flybransjen, men det er vel åpenbart at "lokkepriser" er vanlig også her. Det fleste har synspunkt på produkter og tjenester, derav også et aktivt og godt forum. Vi ønsker alle gode tilbud, men at tilbudsprisene til SAS og Norwegain ikke er lave/gode nok, er ikke noe som har bekymret meg. Hvis 699,- er grunnlag for uttalelsen til @Snabelfaen : "Kanskje senen er moden for at ett annet selskap kan kaste seg inn og lage litt priskrig snart, for det er jammen med på tide i forhold til dette " ...da har vi iallfall svært stor avstand i oppfattelsen av pris og konkurranse. Og vedrørende prissamarbeid så har @Are formulert det godt med at det er forskjell på prissamarbeid, og prise seg etter markedet. (Så er det selvsagt bra at vi konkurransetilsynet som kan overvåke om det skulle være mistanker om brudd.) Ønsker alle forumister en riktig god helg uavhengig av pris, ytelse og astronomi
Å foreslå at det foregår noe kartellvirksomhet og ulovlig prissamarbeid mellom SAS og Norwegian blir litt for dumt. Prisene du nevner, er det ingenting unormalt ved - og det er nok ikke deg de tjener inn pengene på om du kjøper til de prisene. Det er, som @Are også nevner, en vesentlig forskjell på ulovlig prissamarbeid og det å tilpasse priser etter markedet. Trådstarter burde vært godt kjent med dette allerede, dette er tredje gang vedkommende gjør noe slikt som jeg kan huske...
Ja, flyseteavgiften på 88 kroner endel å si + 2,8% inflasjon så 91 kroner, derfor antar jeg at prisene til Oslo ville gå opp med en hundrelapp. Det jeg ser nå derimot er at prisene har gått opp mye mer enn dette. Derfor bør vi se mer tilbud på 399/499 enn det vi gjør nå om dagen. Fortsetter dette lenge nok så begynner nok flere av oss å lure på om de faktisk samarbeider om prisen.
Det er nok riktig at nivået har økt noe siste par år. Det kan være fordi Norwegian satser mer på utenriks enn innenriks, kan også være at det ikke gir merkbart forskjell i salget fra 399 og 499. Da gir det jo ingen mening å gi bort kr 100 per billett. Jeg er såpass ignorant at jeg ikke følger prisene til Norwegian i særlig grad, men som nevnt var prisene til SAS på Friends & Family nede i 374kr OSL/KRS. Normale kampanjepriser har nok ofte vært 599 eller 669 i den senere tid. Det er ganske greit med folk på denne ruta når jeg flyr så det er vel kanskje heller ingen grunn til å smadret prisen helt. Så må de jo hente inn noen kroner for å dekke tapet av billetter til utlandet.. Spesielt LHR har jo fått hard konkurranse.
Personlig mener jeg, som flere andre, at det er et sunnhetstegn at man ikke lenger kan forvente at billettene koster 299,- eller 399,- per leg. En skikkelig kampanje en gang i blant er selvsagt hyggelig, men ordinære priser må være bærekraftige for samfunn, foretak og ansatte.
Veldig lett å gjøre noe med det vet du, stopp å fly, da faller forespørselen, som gjør at prisene faller. Det er bare å forsyne seg når det skjer
Kunne ikke vært mer enig. Når du sitter i et fly til over milliarden og griner på nesa over at flyturen din som er beskattet med diverse avgifter er dyrerer en togturen til flyplassen som er subsidiert med et par hundrelapper da får man ta seg en timeout. Alle vil reise på ferie billig, men det er lov å bruke fornuft.
Jeg flyr mest mellom Oslo og Trondheim, her skal SAS ha 899,-, mens Norwegian blir et par hundrelapper billigere hvis du reiser under håndbagasje. Prisene er ikke noe å hoppe i taket for, men samtidig svært fornuftige. Skal flyselskapene kjøre på med gode tilbud må de ha inntekter, en billett til 299,- genererer ikke overskudd. Så det er ikke mangel på konkurranse som sender prisen opp, men behovet for stabile inntekter som dekker utgiftene med å drive et moderne flyselskap, markedet fungerer. Verken SAS eller Norwegian er veldedige organisasjoner, de er bedrifter som opererer i et marked med små marginer og må høste penger der de kan.