De bør holde dem som tar avgjørelsene angående oppfølging av sikkerhet personlig ansvarlig, slik at dem personlig kan bli dømt for uaktsomt drap og holdes personlig ansvarlige for å presse sine arbeidere til å ta snarveier angående flyene de jobber med. Folk som sitter i styrene kan også bli personlig ansvarlig for å ha presset mellomledere til å presse arbeiderne til å ta snarveier på jobben, og da kan mellomlederne saksøke ledelsen personlig i forhold til å betale erstatning for de juridiske skadene de har blitt påført, sånn som å denne søksmålet og erstatningen som er rettet mot en mellomleder for å ha presset en ansatt til å bryte loven på vegne av dem. Det er mye bedre å gjøre folk personlig ansvarlige for det de gjør, enn å gi dem muligheten til å gjemme seg bak at " Jeg gjorde bare jobben min".
Dårlig start på uka hos Boeing... All testing av 777X (777-9) er stoppet og flyene er satt på bakken etter at det er funnet sprekker i titan-fester som fester motor til fly. Er 777-designet også pushet for langt? https://theaircurrent.com/aircraft-...ter-failure-of-key-engine-mounting-structure/
Boeing trengte vel ikke en ny Dreamliner saken i tillegg, men det føyer seg jo inn i rekken av trøbbel... https://check-in.dk/flere-hundrede-dreamlinere-skal-inspiceres/
Tenker kjapt at digitale modeller ikke tar innover seg hele virkeligheten ennå - tipper de korrigerer dette raskt. Samtidig betyr det en kjip utsettelse for dem og kundene.
Dette kan vel også skje A320 motorene, så her er plutselig et mulig stor-problem som ikke bare rammer Boeing. Selv om det veldig sjelden kommer en diger "kalkun" inn i motoren, så er jo røykutviklingen i kabin og cockpit potensielt katastrofal.
Så fortsetter Boeing spiralen nedover… https://www.ch-aviation.com/news/151888-boeing-seeks-to-withdraw-guilty-plea-agreement-report
Det er dessverre en greie jeg har lagt merke til i USA: man setter inn ledelse basert på andre kriterier enn her i nord. I vår del av verden er det forståelse for fagkompetanse fra bunnen og relativt høyt opp i rekkene, og det er stort sett gjensidig respekt og god tone opp og ned i linjene på faglige spørsmål. I andre deler av verden, spesielt i USA, synes det å være en helt annen virkelighet. Her blir store deler av mellomledelsen byttet ut hver gang toppledelsen endres, og kriteriene går mye på bekjentskaper, lojalitet og evne til å gjøre sjefen fornøyd. Faglig forståelse er underordnet. Dette gir en merkelig oppførsel og kommunikasjon hos disse sjefene, hvor de oppleves direkte arrogant mot sine medarbeidere. Disse mellomlederne kan være hyggelige og åpne mot oss utenlandske eksperter, men i det øyeblikket de snur seg mot sine svært kompetente medarbeidere er det en helt annen kommanderende tone. Jeg bare undres om denne kulturen kan være medvirkende til noe av det vi ser der borte nå, både på Boeing og andre deler av samfunnet?
Det er interessant å se hvor vanskelig det skal være å ha litt ryggrad og si (og så for) at man har gjort feil, samt ta det ansvaret som følger med. For å spore av, Jan Erik Aalbu viste et prakteksemplar på hvordan man gjør det. Når alle ser at man har gjort noe feil er det smålig og ingen hjelp i å prøve å sno seg unna. I tro med trådnavnet. Nå skal jeg ut og fly både 787 og 737 Max med ET, så hvis dette blir mitt siste innlegg, vil jeg at halve erstatningen fra Boeing går til flere unødvendige reiser til forumets aktive brukere.
Nytt problem med 737 MAX, denne gangen relatert til motorer og kabinluften. https://simpleflying.com/boeing-737-max-engines-problems-performance/ Se også vidoe fra Mentour Now!: En veldig kort oppsummering: Et system pilotene ikke visste om (Load Reduction Device, LRD), som i verste fall kan gjøre at flyet fylles med giftig gass. Burde man ha med seg en brannflukthette i håndbagasjen når man flyr?
Er samme problemet som er nevnt 5 poster over, men det er såpass alvorlig at det ikke skader å nevne det igjen. Det gjelder forsåvidt ikke bare LEAP-1B som sitter på MAX, LRD (Load Reduction Device) som det snakkes om her, benyttes også i LEAP-1A som benyttes av A320neo-familien.