Det er vel ikkje forbudt, men sterkt oppfordra om å ikkje gjere det.. "stopover paid by carrier". Ved "tvungen" mellomlanding på meir enn 8 timar får du visum og hotellovernatting av Qatar.
Stemmer, men man lar jo være om man er litt fornuftig. Er mulig å bade der hvor de har nett. http://www.qldbeaches.com/stingers.html
Interessant. Vi har en flight der vi ankommer Doha 17.00 og flighten videre til Johannesburg går 02.40, altså 9 timer og 40 minutters transit. Betyr det da at vi får hotell og visum selv om det ikke er en overnatting? Får man tilbud om et daghotell, eller må man ta til takke med de halvvonde sengene i loungen? Kanskje ikke så spennende, men det hadde vært kjekt å kose seg litt i loungen først et par timer, for så å ta en svipptur inn til byen for å slå i hjel et par timer. Er dette noe å anbefale, eller blir det bare stress? Med nesten ti timer på bakken, skulle det jo bli litt tid til sigtseeing, men det er kanskje begrenset hvor mye det er å se etter mørkets frambrudd.
Du kan feks bli med på QR sin egen "City tour" http://www.qatarairways.com/global/en/offers/doha-city-tour.page Eller så kan du fikse visum selv, og ta en tur på egenhånd. http://www.qatarairways.com/global/en/qatar-transit-visa.page
Så lenge det ikkje finnes tilgjengelige flightar samme dag med stop-over under 8 timar (uavhengig av klasse), så har du rett på STPC ja. Du vil då verta transportert til og innlosjert på eit av QR sine hoteller i Doha. Du må ha bookingklasse N eller høgare (Business Promo, R, er høgare) for at du skal ha tilgang på STPC (i tillegg til ei lang rekke andre krav, men hvis du bookar business er du som regel innanfor desse krava). Eit kjekt alternativ til loungen. Kan hende eg er i overkant negativ no, men Doha er i mine auger ein svært lite interessant by, spesielt etter mørkets frambrudd
Gikk litt hett for seg her og jeg bestilte OSL-BKK i Business i en taxi på vei til KLIA. Blingset litt og endte opp med en 19! timer stop-over på returen... Sannsynlig å tro at det kvalifiserer til STPC? Noe håp for at de putter meg på et tidligere fly fremfor å betale hotell for meg? Må samtidig ha tid til å kjøre Al Mourjan loungen litt hardt også
I og med at det går fly til BKK med svært høg frekvens, så er nok dette svært lite sannsynlig QR er diverre ganske kjipe på ombookingar, så hvis du vil på eit tidlegare fly pleier det å involvere fleire tusenlappar i ombookings-fee. Dine 5 alternativer: 1) Al Mourjan, Quiet Rooms (ikkje veldig godt egna til å sova) 2) Al Mourjan, gå gjennom heile utvalget i baren. 3) http://hiahotel.com/ Hotell inne på flyplassen, men ganske dyrt. 4) http://www.qatarairways.com/global/en/offers/doha-city-tour.page Doha City Tour. 5) https://www.qatarairwaysholidays.com/bh-en/extras/qatar-visa/ Ein tur inn i Doha på egen hånd.
Hvem er klar for skattejakt fredag formiddag mellom 11 og 12? http://www.qatarairways.com/no/en/offers/travel-festival-treasure-hunt.page
Hvordan fungerer denne STCP? Må den bestilles på forhånd eller kan man ordne dette ved ankomst i Doha?
Det går fint an å ordne dette ved ankomst i Doha. Rett ved "transit security screening" så finn du ei lang rekke med skranker, der mange av dei er for STPC. Hvis du reiser i Business så vil du bli fulgt av ein QR-ansatt frå STPC-skranken til ein lounge eg ikkje huksar navnet på, der ein immigrasjonsansatt vil håndtere passet ditt medan du ventar. Etter du er gjennom immigrasjonen er det berre å vente på transport til hotellet (kan ta opp mot 30 minutt).
AMS/BRU-HND/NRT i biz, 640EUR. Hurry hurry. EDIT: Fekk booka AMS-HND-AMS til 5'800.-, no snakkar me tilbud EDIT2: https://insideflyer.no/forums/threads/qr-ams-bru-hnd-nrt-j-5800.7122/
Det er et godt spørsmål. Det står ingen steder på billetten eller bookingen. Vi kom opp fra SIN med over 8 timer i DOH. Jeg spurte og fikk hotel. Neste gang vi kom samme veien så var det ikke mulig å få hotell. Tror det hang sammen med at det var mulig å booke en tidligere flight fra SIN som ga under 8 timer i DOH, men det hele er veldig dårlig beskrevet i dokumentasjonen fra QR. Forøvrig, jeg sjekket pris ifm denne festivalen, de 33000 kr som var lokkeprisen ble til 46000 kr de dagene vi skulle reise. Både EK (2-3-2 konfigurasjon gjør at jeg helst unngår dem) og EY (laang reisetid) er billigere.
Eg har vurdert KUL-CAI-KUL (9'100.-) i kombinasjon med CAI-PHL-CAI (8'600.-) i fleire dagar no, men eg får ikkje meg sjølv til å "pull the trigger". Hadde gitt meg AA Executive Platinum, men ein noko drøy sum å betale "berre" for miles og fyking Spesielt CAI-PHL er jo eit varp, miles-messig.