Har lest endel Trip reports av The Private Room(TPR), og det får ikke veldig skryt sammenlignet med LH Frankfurt FCL/FCT. Thai har f.eks bedre ground service for First Class reisende. Men Restauranten og drikkeutvalget på TPR er bedre, og SQ i luften gruser som regel TG. #first-world-problems, men når man først snakker om det..
Jeg var der i November og var veldig fornøyd med loungen. God mat og godt utvalg samt en stille og rolig lounge. Gjorde jo ikke saken noe værre at de hadde en Krug kampanje når vi var der og en egen dame som alltid passet på at glasset er fylt opp. De var flinke til å mikse Cocktails også. Neste gang skal jeg sjekke inn minst 30t før avgang og ta en natt på airside hotellet som de har på T3.
Siden The Private Room var en skuffelse. Klarte SQ å temperere og sette på riktig smokkstørrelse sånn at herren ble lykkelig på ammerommet på vei hjem?
Den er på ingen måte dårlig. Men sammenlignet med FCL/FCT og generell ground service kommer den jevnt over litt svakere ut på de fleste rapporter. Viktig å huske på at man vurderer det opp i mot et betalt (dyrt) produkt og hva en kan forvente når man betaler mellom 40-100K for en billett...
Fornuftig poeng. Husk samtidig at man sammenligner også med andre alternativer i området. Lufthansa har svært bra F lounge, men sammenlikner du F på bakken mellom eksempelvis PEK og ICN hadde jeg klart valgt ICN. BKK skal vel være skarpere, men det har jeg ennå ikke testet. Tokyo er vel også greit, men kun testet C der. Ikke minst, sammenlikner du med de andre loungene på ICN er det et bra hopp opp synes jeg. De andre er rimelig triste, selv SQ sin...
SIN-CGK SQ 966 18:30-19:20 (+1t) Singapore First Sete 1A I versjon 2,3 av reiseruten var det dette som skulle være høydepunktet. Et lite kvarter før boarding satt jeg kursen mot terminal 2, en kort reise som inkluderte skytrain. Skytoget går hvert andre minutt og krysser hovedveien inn mot Changi. Anbefaler å stå på venstre side for å få et godt bilde med flytårnet i bakgrunnen. Det fine med Changi er at de har tilrettelagte toaletter for 6-åringer på tur alene. Det var lite trøkk i priority boarding og gatepersonellet hadde full kontroll på passasjerlistene som snart skulle fakses til SQ retro. En Boeing 777-300 med *A-livery og reg nr 9V-SYL stod pent og ventet på meg. Fra nå av må jeg bare beklage den begredelige bildekvaliteten en GoPro gir i dårlig lys. Neste gang skal jeg passe bedre på telefonen min. Setet er stoort og jeg kunne lett delt det med en hyggelig venninne. Både foran og bak de to radene med first er det så god plass at de kunne hatt en rad til. Kanskje ikke nødvendig når vi uansett bare er tre pax i kabinen. 1C og D ser slik ut forfra. Mens 2C og D ser slik ut bakfra. Riffraffet har vi plassert bak gardina i 2+2+2. Ser ut som det er ok benplass der også. Benstrekktesten er godkjent og Champagnen er i glasset. Av en eller annen merkelig grunn trodde jeg de serverte Krug ombord i alle F-kabiner, det viste seg å være feil. Jeg måtte nøye meg med enda et glass Dom Pérignon både på bakken og i luften. Med litt research her og her burde jeg selvfølgelig visst det, men dommen (bada-bisj) er godkjent. Da vi nærmet oss 40.000 fot ringte DN igjen, så da bestilte jeg nok en Singapore Sling og det er her Singapore First skiller seg ut i mine øyne. På spørsmål om jeg ville ha nøtter spurte jeg om de hadde typen cashew. Selvsagt, og det tok ikke lang tid før det kom tilbake en varm skål. Om hun plukket de ut av nøttemiksen eller hadde de i vesken er fortsatt uvisst. Når kontorarbeidet var over var det på tide å spise litt igjen. Pasta/nudler med woken kylling var verken innbydende eller særlig godt, men hvitløksbrødet kan jeg like. Før landing i Jakarta rakk jeg akkurat en kort sesjon med det jeg kaller Champagne Yoga.
Dette ser herleg! Og godt å vite at visse fasilitetar er spesialtilpassa herrens 'alder' Kjipt at telefonen bestemte seg for å ikkje reise heim i lag med eigaren...
«..du, det er boarding her nå kan jeg ringe deg tilbake når jeg kommer frem til Bora Bora?» ....nå til dags funker jo ikke det lenger....journalistene finner deg tydeligvis overalt
CGK-ICN OZ 762 23:45-08:55 (7t 10min) Asiana Business (A330) Sete 5K Premier-loungen man får tilgang til som businesspassasjer i Jakarta er ikke verdt mye spalteplass, så det oppsummerer jeg med man bør bruke så lite tid som mulig her. Det finnes også en som heter Pura Indah, den tror jeg du bare får tilgang til som Thai-passasjer. Jeg gikk mot gaten et par minutter før boarding hvor alle passasjerer hadde blitt preboardet inn i et eget område med sitteplasser. Noen minutter senere åpnet det seg noen dører og preboarding ble annonsert over høyttaleranlegget. Så vidt jeg fikk med meg boardet de business og muligens *G, noe de foran meg i køen smertelig fikk erfare. Ved innsjekk hadde jeg fått byttet fra 3K til 5K for å få en toseter alene. 1HK var også ledig og den ganske grelle kabinen var omtrent halvfull. Jeg fant raskt plassen min og like etter kom det en flyvertinne bort for å tilby noe leskende. Vann, appelsinjus eller Champagne av ukjent opphav. Det ble også utdelt en varm klut som fort kan gi deg førstegrads forbrenning. De var så varme at det røk godt av de og var ordentlig ubehagelig å holde i. Minst 50 grader vil jeg tro. De deler verken ut pysj eller amenity kit, men du får sokker og sovemaske. Kabinen består av to klasser med 2-2-2 i business og 2-4-2 i økonomi. Hvert sete har en såkalt LCD-skjerm. Et LCD består av flere lag av flytende krystall-molekyler som står mellom to gjennomsiktige elektroder og to polariseringsfiltere. Det jeg ble mest imponert over var hvor utrolig raskt boarding gikk. Et eller annet sted mellom 15 og 20 minutter tok det fra boarding startet til boarding complete og dørene ble lukket. Well done, Koreanere! Og apropos det så er jeg ganske sikker på at jeg var den eneste vestlige på hele flyet. Jeg var både sliten og trøtt nå og så fort setebeltelyset var slukket la jeg setet så flatt jeg kunne og sov til det var på tide å rette opp stolryggen igjen. Setet er ikke flatt, men søvnen var helt middels. Det var i hvert fall mer behagelig temperatur i kabinen enn de "beste" førsteklassene.. Jeg kan derfor ikke si noe om verken vått eller tørt, men synes det er positivt at jeg ble tilbudt en vannflaske med en gang jeg våknet. Ellers fikk jeg følelsen av de ikke behersket eller forstod engelsk spesielt godt og ting måtte omformuleres flere ganger før de skjønte hva jeg mente. Mer om det på neste flight.
Ser ut som om jeg følger ett/to døgn etter deg, i OZ F fra ICN til FRA. Håper jeg rekker infoen om språkforvirring før den tid... Takk for flott skildring, så langt!
De som holder til i F ICN/FRA kan nok engelsk bedre enn de som flyr småruter i Asia. Har forøvrig ikke opplevd språkproblemer på mine 3 segment med Asiana..
Språkforvirring er så og si garantert hos OZ....blir spennende å høre hvordan din opplevelse var. Selv om de sikkert har et minimumskrav ift engelsknivå på crewet kunne crewene på våre turer (FRA-ICN og ICN-JFK) bekrefte at de roterte på andre intra-asia ruter også, ikke bare long haul (som OZ forøvrig ikke har fryktelig mange av).