Dette må være noe av det mest idiotiske jeg har lest.
En studiekamerat som aldri har hatt noen form for inntekt eller likning fikk nylig innvilget et forbrukslån på kr 100 000, som han skulle bruke på en Asiatur. Dette er roten av problemet - bankene gir ut lån til folk som aldri skulle hatt det i utgangspunktet, da de vet at de uansett hva får det igjen (namsmannen, osv) selv om de markedsfører det som "usikrede lån".
Et gjeldsregister hadde løst mange av de resterende problemene, ved at bankene kan vite nøyaktig hvor mye du har i gjeld når du søker. Ref.
saken i E24 for et par måneder siden om en person som sliter med spilleavhengighet som fikk
2.7 millioner kroner (!!!) i forbrukslån, ved at han ikke fortalte at han hadde lån hos andre banker da han søkte. Om dette bare hadde blitt oppdatert live ved at hver bank loggfører det i et felles register hadde det ikke endt like tragisk for han.
Etter at jeg jobbet i USA i fjor sommer fikk jeg SSN og medfølgende Credit Score der, hvor det på min Credit Report står antall kredittkort jeg har, hvor mye jeg har brukt av de så langt denne måneden (blir oppdatert hver 2. eller 3. dag ser det ut som), hvor mye kreditt jeg totalt har tilgjengelig, inntekter og om jeg betalte inn hele beløpet i tide. De logger til og med hvor mange kredittsøknader jeg har hatt. Om de klarer å få til dette i et land med hundetusenvis av forskjellige finansinstitusjoner ser jeg ikke hvorfor dette ikke skal gå i Norge.
Å begynne å blande inn Airmiles-bonus inn i dette som årsaken til den eksplosive økningen i gjeld blant nordmenn er bare et skuespill.
Vis alt...