Regjeringen vil forby bonus på kredittkort

Tråd i 'Nyheter' startet av OttoL, 31. mars 2017.

  1. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    Da er det jo litt rart at Amex har feks 500 i lønns krav. De fleste som har amex platinum betaler vel på tia? Tipper ihvertfall andel folk med amex plat vs bank norwegian som betaler på tia er veldig forskjellig av den grunn.
    Tror poengene hovedsaklig kommer hovedsaklig fra gebyret de tar av selger.
     
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Tror nok amex er unntaket her.

    Men et godt eksempel er kanskje Diners Club. De reduserte jo inntjeningen av bonuspoeng ved nyttår. Det kan ikke være en annen grunn til det enn at Eurobonus-folket er dårlig business. De betaler rett og slett gjelda si ... :)
     
  3. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    494
    Bonuspoeng:
    63
    Men det er vel ikke mer enn en mistanke. Kan jo hende det vil bote litt på problemet å ta fra folk incentiver for kredittkortbruk.
     
  4. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,547
    Likes mottatt:
    4,226
    Bonuspoeng:
    113
    he he, de kan forby kredittkort UTEN bonusopptjening i stedet
     
  5. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    494
    Bonuspoeng:
    63
    Gjeldsregister i Norge er jo diskutert og er kanskje en god idé. Det har vel vært en del innvendinger med tanke på personvern og annet som man ikke kan ta lett på.
     
  6. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
  7. grisefod

    grisefod Aktivt Medlem

    Innlegg:
    495
    Likes mottatt:
    799
    Bonuspoeng:
    93
  8. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Som alltid så går det ut over alle når noen finner ut at noen må beskyttes for seg selv.

    I utgangspunktet er dette ganske enkelt. Setter en restriksjoner på hvor mye folk kan få låne, så er det også begrenset hvor mye folk kan sette seg i gjeld. Og er en voksen nok til å ta opp lån, så må en også ta konsekvensene hvis en roter det til.

    Som alltid så snakkes kun om hva som er galt med den ene parten, mens enkeltpersoner blir aldri ansvarliggjort for sine egne handlinger.
     
    Swaggertarian and braathens safe like this.
  9. Sindre

    Sindre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, dette er jo svært typisk venstresidepolitikk, derfor er det så skuffende at høyresiden også tyr til slike idiotiske metoder.
     
  10. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    Hva tror folk? kommer dette forslaget igjennom?
    eller blir det stoppet.
    Tenker på bonusopptjening på kort, ikke gjelds register.
     
    nonstop liker dette
  11. nonstop

    nonstop Medlem

    Innlegg:
    191
    Likes mottatt:
    224
    Bonuspoeng:
    43
    Ofte viser regjeringen stor gjennomføringsevne, selv av de mest "idiotiske" forslagene (som flypassasjeravgift :p)
     
    Last edited: 31. mars 2017
    braathens safe liker dette
  12. Snabelfaen

    Snabelfaen EBG Lærling :)

    Innlegg:
    332
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Hvis de prøver seg på dette så får de EU på nakken, EU vil aldri tillate dette. Husk at det var EU som presset igjennom at vi kunne tjene poeng og segmenter på innenriksreiser i 2013, mens AP og SV satt i regjering, så dette er en EU standard Norge må følge :).... Basta sier EU :D

    Det andre er at bankene heller ikke ønsker dette, du kan tenke deg scenarioet at de utenlandske bankene boikotter Norge, bare for å demonstrere hvem som egentlig har makta i landet vårt,... "Ikke mess med vår business!!!" :mad:.... Dermed vel di bruke brekkjernet mot oss, og tvinge lille Norge til å føye seg :) vi er jo ikke så store i verdenssammenheng selv om vi har oljefondet ;)

    Det tredje, så samarbeider flyselskapene med hoteller, Leiebilselskaper, restauranter, og med trumf, de ender bare satsene for hva du får for å bruke kortet hos dem, i stedet for direkte med Mastercard eller American Express. Dermed "samarbeider" de ikke med kortselskapene direkte, men bare indirekte :)

    Den eneste måte dette usannsynlige vil skje, er hvis "Nei til EU partiet", senterpartiet kommer på vippen, med de grønne over sperregrensa, med en mindretalls AP, SV+ koalisjon av en regjering styrer de neste årene. Da kan sprøe ting skje utover neste år i forhold til dette, det er ett katastrofecenario jeg ikke tør tenke meg hva som vil skje sa :eek: ... Håper SP da har en fornuftig forståelse for konsekvenser at de holder seg lavt i terrenget, dette er ikke den rette saken å demonstrere makta si på, det ville heller være svært uansvarlig fra dems side å gjøre dette :) AP hadde nok også satt ett regjerings-ultimatum der, de ville reddet SAS fra å gå dundrende konkurs som følge av dette, alt annet ville vært politisk uansvarlig i en slik situasjon, for det handler jo om infrastrukturen i vårt næringsliv dette tross alt.

    Jeg vil tipse regjeringen om å se til ordningene i Sverige i forhold til gjeld, og ta etter dem, de er mye klokere enn oss i forhold til å forhindre og håndtere betalingsproblemer enn hva vi er :)
     
    Last edited: 31. mars 2017
    Xflipper liker dette
  13. nissen

    nissen Medlem

    Innlegg:
    174
    Likes mottatt:
    194
    Bonuspoeng:
    43
    De bør nok presse gjennom et felles gjeldsregister/oversikt. Kjenner flere som har fått nye kredittkort for å betale andre kredittkort. Eventuelt brukt mange kredittkort for å få egenkapital til bolig. Disse karene tenker aldri på "bonus". De tenker på "fordelene" de får i dag eller i morgen som f.eks en ny 70" TV (uten mulighet til å betale ned hele regningen neste måned)
     
  14. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Siden Aftenposten holder saken bak betalingsmur tar jeg meg friheten til å si hva forskriften er.

    Oppsummert er det ikke et direkte angrep på bonuspoengene, men de lider indirekte med at man ikke lengre skal kunne markedsføre fordeler i lojalitetsprogram. Dette er del av et forslag om å slå ned på den aggressive markedsføringen av kredittkort og forbrukslån.

    Det er en av våre mange ombudsmenn - ikke noe enkeltparti - har gitt regjeringen oppdrag om å utrede dette, nå er det på høring for å behandles skikkelig.

    Vi kan ikke skjule at nordmenn også er best i å ta opp forbrukslån. Folk mister alle hemninger når noen forteller at deres nye prosjekt kan finansieres neste dag, konsekvensene tar man senere.

    Jeg har lite tro på effekten her. Folk flest klarer fint å brenne penger over evne med kredittkortet fra banken, uten sære fordeler og aggressiv markedsføring. En rask telefon, 10 000,- nye kronasjer klar til bruk. Banken sitter jo på huset ditt.
     
    anders82 liker dette
  15. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    551
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63

    Foreslår at VI som KAN og VIL skriver et høringsinspill til dem. Har skrevet flere sånne innspill tidligere så inviterer de som vil gjerne til innspill så får vi sende dette med gode og konkrete faglig fakta.
     
    nissen and FastLane like this.
  16. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    "Kjære regjering.
    Vi bonusidioter trenger kredittkort for å ikke sette oss i gjeld når vi skal fly første klasse jorden rundt på en uke for å tilbringe to dager i Seoul.
    Det er ikke vi som ikke betaler regningene våre, vi har kontroll på hver eneste banan vi kjøper og hvilket kort som belastes for å betale for den aktuelle banan.
    Om vi sammenlikner de siste års økende tilgang på billige flybilletter og charterturer og de siste års økende andel av forbrukslån kan vi umiddelbart se hvem som er ansvarlig for dette.
    Det er en krystallklar sammenheng! Det må tas grep, men grep må tas på riktig måte mot de riktige kanaler, der det vil gi effekt.
    Det bør innføres en umiddelbar stans av markedsføring av lavprisselskapsbilletter og charterreiser. De bør kun få selges til de som oppsøker selger, på mange måter sammenliknet med tobakkssalget i dag.
    Husk, kjære regjering, de med gull driver ikke med tull!"

    Are
     
    BendikHa, Jorge, Olelink and 28 others like this.
  17. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    HAHA:D
     
    Petter B-C liker dette
  18. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Bra Are! Ditt forslag om å måtte oppsøke selgere av LCC-billetter og charterreiser er jo også en seier for miljøet! Folk uten peiling vil jo aldri ha råd til å fly igjen :p
     
    Last edited: 01. april 2017
  19. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Kan hende det er meg som er atypisk, men jeg tror ikke dette vil ramme meg nevneverdig. Kjører ganske stram linje med hva jeg tillater meg å ha av rentebærende kreditt til enhver tid.
     
  20. Snabelfaen

    Snabelfaen EBG Lærling :)

    Innlegg:
    332
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Her er tiltak regjeringen kan gjøre for å i hindre kredittgjeld:

    1. Innføre personlig økonomi i som eget fag GK og VG1. Vi kan kalle det for kreditt-sertifikatet. Uten sertifikat så blir du ikke kredittverdig, uansett hvor gammel du er!!!

    2. Gi max 100.000 kroner i personlig kreditt til folk under 25 år, unntatt hvis de stiller med en egenandel på 10% på kortet. Dette gjorde de i USA etter finanskrisa. Ordningen får ut på at hvis jeg setter inn 1000 Dollar på ett kredittkort, så får jeg 10.000 Dollar i kreditt.



    3. Innføre en 5 års ordning for tvungen gjelds-nedbetaling for rettet mot 25 eller dem som er ferdig med utdannelsen sin. Denne regelen vil gjelde uansett om en eier en bolig eller ikke. Dette er for de som ikke skjønte poenget, du ikke bør handle russedressen på kreditt, en er ikke voksen selv om en er 18-20 år gamle når det gjelder konsekvens-forståelse, og da mange blir klok av skade, så da bør vi gjøre noe der for å begrense skaden der. Kredittsertifikatet vil begrense dette, men ikke alle har impulskontroll dessverre :(

    4. Opprette aksjeselskap tilknyttet en bolig med 240 aksjer, som vil tilsvare 20 års nedbetaling. Banken eier formelt sett boligen din, også kjøper du deg gradvis opp i boligen din, med å kjøpe 1 aksje hver måned i 20 år, som tilsvarer nedbetalingstiden. Ligner litt på muslim-låns ordningen Dette vil gjøre det mulig for ikke kredittverdige å komme inn på bolig-markedet, også må de betale ett forsikrings-gebyr på 25% av avtalt kjøp av aksje om en må stå over en betaling en mnd.

    Så får jeg gi noen triks som bankene ikke vil at vi som forbrukere skal vite om. Dette er triks for viderekomne som liker å være litt avanserte ;)



    1. Manufactured spending or Credit card Churning:
    Dette handler om å fabrikkere ett kunstig forbruk. Det gjør du med SAS Amex Premium med at du setter inn 100.001 kroner på https://www.plus500.no/, så når kjøpet er registrert hos amex, så hever du bonusen du får får dette på Plus500, sender alle pengene på kontoen til https://www.banknorwegian.no/, også når pengene er der, så betaler du Amex kortet med Norwegian Visakortet ditt og får Cashpoints fra dem på kjøpet.

    Resultat: Du får 20.000 EBB fra Amex, + 1250 kroner fra https://www.plus500.no/, også betaler du 1% gebyr for å sette pengene inn på https://www.banknorwegian.no/. Da ender du opp med 100.237 kroner på Bank Norwegian kontoen. Deretter betaler du ned Amex Gjelda di, og henter 1000 Norwegian Cashpoints :)

    Du vil Tjene 236 kroner på denne sirkel-transaksjonen, du vil få 20.000 EBB og du vil få 1000 Norwegian cashpoints også vil du få neste eurobonustur for halv pris så bruk dem godt, sånn som å Fly Etihad til Australia :)



    2. Du fikk skattesmell, og må betale dette: Jeg fikk en skattesmell på ca 11700 kroner for to år siden, så jeg "Feilbetalte" dem 117.000 kroner, altså 10 ganger for mye fordi jeg "Plottet ett siffer for mye". Jeg "oppdaget feilen" to dager etter, så jeg ringte de skatteetaten og ba dem om og ordne opp i dette. Så de sendte pengene til ett annet kort, som jeg disponerte også betalte jeg tilbake Amex'en ;)

    3. Dette er til deg som må ta opp litt forbrukslån for å fikse opp leiligheten: Du kan betale det nye kjøkkenet med Amex, også betaler du Amex gjelda di med Bank Norwegian Visa, også betaler du Bank Norwgian Visa gjeld med Amex... Så hiver du pengene frem og tilbake mellom to kort fra separate selskaper Hvær 40 Dag, pass på at du gjør det hvær 40 dag!!! Så i mens betaler du litt ekstra fra din egen konto for å spise opp gjelda, uten å betale rentene på lånet. Det syke her er at du får ett lass med bonuspoeng både fra Amex og Bank Norwegian... Så de betaler deg for å la deg låne pengene dems, fremfor at du betaler dem, så når du er ferdig med å kaste rundt pengene 10 runder og lånet er nedbetalt, masse Amex poeng for å ha "Brukt 1 mill" også får du 10.000 Cashpoints for å ha brukt 1 mill" fra bank Norwegian, også har du ikke betalt ei krone, du kan flytte Amex-poengene https://www.jal.com/ og bruke "Miles fra dem til å fly Emirates til Australia. Du kan klart se hvorfor kredittselskapene ikke vil at dere skal vite dette ;)



    Disse kredittkort-triksene er 100% lovlige, så bare på at vær obs på å ta en bankutskrift av hver transaksjon og print dem ut, arkiver dem i ei mappe. Greit i tilfelle du blir undersøkt av økokrim. De vil kanskje lure på på hvor du får alle pengene i fra, men så lenge du har alt på det reine så ordner det seg, her er en historie om en som ble sjekket på grunn av dette :)

    https://www.travelcodex.com/2016/02/i-was-detained-for-manufactured-spending/
     
    Last edited: 01. april 2017
    chrisbu liker dette

Del denne siden