Regjeringen vil forby bonus på kredittkort

Tråd i 'Nyheter' startet av OttoL, 31. mars 2017.

  1. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    913
    Likes mottatt:
    4,668
    Bonuspoeng:
    93
    Hvem sa noe om rentebærende??
     
  2. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg vil tro at de som dette tiltaket er tenkt å redde (fra seg selv) hypotetisk vil ha brukt mer kreditt enn de kan betjene, og i så fall koster denne kreditten skjorta. Jeg har ikke nok kunnskap til å avgjøre om dette virkelig er et utbredt problem. De fleste her inne ser ut til å mene at det ikke er et problem. Da betyr det at de aller fleste har ordnet økonomi. Og begrensninger av bonuspoeng via kreditt vil da ikke nødvendigvis bety mindre tilgang til poeng, bare en endring av tidspunktet for når poengkjøpene betales. Rent praktisk vil jeg tro at en har liknende muligheter til å gjøre kupp om en har 100' - 150' i reserve (i stedet for tilsvarende kredittramme). CT er en annen skål, det er mulig en omlegging vil ramme dette.
     
  3. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,895
    Likes mottatt:
    12,810
    Bonuspoeng:
    183
    Med alle den finansielle forbrukerkompetanse som har presentert seg på denne tråden burde det være mulig å få en av oss inn som statsekretær i FD. Og dermed ordne opp fra innsiden, gjerne ved at "noen har snakka sammen". Noen frivillige? Husk også å melde deg inn i riktig parti på forhånd, og betal gjerne kontingenten med kreditkort. :)
     
    funkenstein and anders82 like this.
  4. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    929
    Likes mottatt:
    2,080
    Bonuspoeng:
    93
    Dette er spot-on en stor årsak til problemet. Hvis en ansvarliggjør bankene selv for råtne lån så kommer de automatisk til å bli mer restriktive. Dette vet Finansdepartementet veldig godt men vektlegger at også fattige skal ha tilgang til kreditt og at økonomien ikke tåler et "sjokk".

    Videre vil jeg bemerke at det er helt vanvittig at bankene i Norge kan følge deg i graven med gjeld fra boliglån, mens i USA så er det banken som må svi når de selv har innvilget lån de ikke burde. Jeg kan garantere at den sinnsvake boligprisøkningen vi har nå i Norge aldri ville ha kommet hvis bankene ikke visste at de kan tvangsselge og så følge deg til graven med restgjelden.
     
    FastLane and bor_i_en_koffert like this.
  5. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,185
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    nr 3 sliter du med @Snabelfaen
    Du kan ikke overføre fra amex til et annet kredittkort, og om du velger uttak betaler du gebyr... ;)
     
  6. Spurs

    Spurs Aktivt Medlem

    Innlegg:
    439
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Sliter med alle tre.. Ingen av de kan gjennomføres som beskrevet i Norge. Men er jo 1. april..
     
    vegardg liker dette
  7. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Det jeg har vanskeligheter med å forstå er at bakgrunnen for akkurat dette forslaget må være at de som har fremmet det mener at noen (helst ganske mange), pga. bonus på kredittkortet vil kjøpe noe de ellers ikke ville ha kjøpt. Det har jeg veldig vanskelig for å tro på.

    Jeg har ikke vanskelig for å tro at noen kanskje kan bli "lurt" (store gåseøyne) til å overvurdere verdien av poengbaserte lojalitetsprogram, men ikke i den grad at man kjøper ting man ikke ellers ville ha kjøpt for å få disse poengene.

    At folk kan kjøpe ting de strengt tatt ikke trenger pga. tilgang på kreditt har jeg ikke vanskeligheter for å tro i det hele tatt, men forslaget her er jo ikke å forby forbrukskreditt.

    Jeg gjorde et raskt søk på Finansportalen, og i det store virker det ikke å være noen direkte korrelasjon mellom rente og hvilke kort som har andre fordeler. Så dersom man trenger en ny vaskemaskin (jeg liker å fremstå hakket mer folkelig enn dere F-snobber her inne;)), klarer jeg ikke se noe negativt med at man får en eller annen form for bonus enten man betaler regningen med en gang, eller fordeler den over en periode.

    Så kan man kanskje håpe at et forbud mot bonus vil føre til en knallhard konkurranse på rente, men jeg har også noen vanskeligheter med å tro det. Jeg vil tro renten er relatert til den risiko långiver mener påta seg når låntaker velger å utsette betalingen, mens bonus brukes for at akkurat deres kort skal ligge i lommeboken den dagen man har behov for litt ekstra likviditet.

    Jeg vil faktisk driste meg til å påstå at resultatet av et veldig strengt regelverk rundt markedsføring av forbrukskreditt kan føre til høyere rente for forbrukerne, dersom man blir prisgitt sin primærbank og ikke får høre om alternativene.

    Min magefølelse sier at dette forslaget ikke blir innført, men magen min har tatt feil før...

    Forslag jeg mener kan være positive er f.eks. gjeldsregister, og kanskje kunne man også sett på enklere måter å fremstille hva det faktisk koster å utsette en betaling. Men nå trenger man heller ikke være spesielt smart for å forstå at 20% rente er bedre enn 30%.

    Just my 2 (per)cents...
     
    Chrisbgg liker dette
  8. funkenstein

    funkenstein Senior Medlem

    Innlegg:
    1,013
    Likes mottatt:
    6,496
    Bonuspoeng:
    183
    Til tiltak 1: alternativt kan skolen istedet bruke tid og øvrige ressurser på å lære barna språk, realfag, historie, norsk mv. Så kan ansvaret for å lære alminnelig folkeskikk/bondevett, tilbakeføres til "vi skyldige", foreldrene, sammen med et fortsatt ansvar for å fø våre egne barn.
    #oldschool:)
     
    Travellingalf, Are, afirm and 3 others like this.
  9. thestig84

    thestig84 Medlem

    Innlegg:
    197
    Likes mottatt:
    163
    Bonuspoeng:
    43
    Dette er et utrolig viktig tema som blir tatt opp, men tror bonuser på kredittkort ikke er noe "it-faktor" for de som er ute etter raske penger. Hva med å ikke kunne benytte staten til innkreving av gjeld? Det vil jo ta problemet litt mer ved roten, og tvinge alle selskap som låner ut penger til å stramme kraftig inn på rutinene sine. Det er altfor få restriksjoner, før i tiden ble du kastet i fengsel om du ikke betalte gjelda di, nå er det bare å gå til namsmannen å si du har fucka opp alt, og så får du en gjeldsordning der du blir trekt noen kroner av lønna di (om du har det), så går det 3-5 år og du er klar til å ødelegge livet ditt på nytt.

    Sjokkerende system som Norge ikke har gjort noe med på lenge. En innrapportering fra bankene til et register kan ikke være så kostbart å lage - det er dette vi trenger, problemet må bli tatt ved roten, da tar vi problemet ved roten, i stedet for å gå på de ulike produktene som blir tilbudt i form av kredittkort, forbrukslån osv. Kan sikkert gjøres noe der også da, men et register vil være smart..
     
    FastLane liker dette
  10. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Problemet med det, er jo foreldrene..
    De som i dag sitter med 600k i gjeld hos komplett og Bank Norwegian, fordi de "trengte" nytt bad og en stor TV... har jo også unger..

    Kjipt om du skal bli dum, bare fordi dine foreldre ikke er så veldig skarp..

    #NewSchool? :)


    C
     
    funkenstein and Are like this.
  11. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    IMG_1574.PNG


    Og morsomt at i tråden vi diskuterer dette, dukker det opp reklame for kredittkort.. ikke nevnt bonuspoeng..

    Det er reklamene om "raske" penger som burde forbys..

    Og gjeldsregister bør komme på plass snarest...

    C
     
    mhsalv and Are like this.
  12. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det er vel også slik at de som har folkeskikk og sunn fornuft som regel overfører dette til ungene sine i dag.
    Det blir et skille mellom de som har forstått det og de som ikke forstår.
    Så er det jo også slik at noen foreldre skjemmer bort ungene sine så sinnssykt at det er til å spy av.

    Derfor tror jeg dessverre det er nødvendig å ha slikt på skolen, selv om man skulle ønske det var unødvendig...
     
    kaijoar and Fredrik81 like this.
  13. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Lovlig svindel for folk med manglende evne til å føle skam.
     
  14. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    Det skulle ikke forundre meg om folk med bonus-tilknyttede kredittkort gjennomgående har et mye mer bevisst forhold til privatøkonomien sin enn det som er normalt.

    Jeg er i "målgruppen" av folk i 20-årene som etter sigende skal mangle evnen til å være bevisst på eget forbruk, på hvordan det står til med økonomien, osv. Inntil for et par år siden passet jeg veldig godt inn i stereotypen.

    Jeg hadde omtrent null bevissthet på hvor penger tok veien. Jeg brukte glatt penger på impuls, og selv etter at jeg tok opp boliglån var det "Ah, det går ut av kontoen min automatisk? Jeg slipper å tenke på det? Kult!"

    Det satt egentlig ganske langt inne da jeg skaffet meg EB-Amex. Til da hadde jeg jo alltid brukt bankkort, jeg ante ikke hvor pengene mine gikk, jeg hadde liten oversikt over hvor mye penger jeg hadde, men alt jeg brukte var jo mitt - så trygt var det allikevel. Jeg hadde en aversjon mot kredittkort, fordi jeg vet hvor galt det kan gå om man ved en feiltagelse bruker mer penger enn man har. Men uten kortet gikk jeg jo glipp av verdifulle bonuspoeng!

    Kredittkortet var grunnen til at jeg satte meg ned for å se på forbruket mitt. Kredittkortet var inspirasjonen til at jeg ble bevisst på, og bestemte meg for å ta tak i, et antall små økonomiske uvaner som, når man la de sammen, faktisk monnet en del. Kredittkortet er grunnen til at jeg nå kan se på litt dyrere ting å tenke "Jeg kan unne meg det, jeg vet at jeg har råd til det" fremfor å sløse pengene mine på billigere, mer overflødige, ting fordi "det er billig nok til at jeg sikkert har råd til det".

    På to år har tankene mine rundt kredittkort endret seg totalt, og jeg føler nå at et kredittkort er noe alle burde skaffe seg tidlig nok i livet til at de gjør det fordi de kan - ikke fordi de må. Om man "venner" seg til et kredittkort, og farene ved det ("Oi, en 500-kroners ekstraregning fordi jeg ikke betalte ned hele summen? Det er jo unødvendig. Jeg må passe på at det ikke skjer igjen.") har man nok mye vanskeligere for å havne i økonomisk trøbbel av en grunn som er såpass unødvendig at man ikke vet hvordan renter fungerer.

    Dette var egentlig en veldig dryg måte å komme til poenget mitt: det må da være mye sunnere at folk velger kredittkort basert på lojalitetsprogram en på rente. Om man skaffer seg førstnevnte planlegger man vel antageligvis å bruke det på en "sunn" måte for å få fordeler, men om man går etter sistnevnte leter man etter den billigste måten å bruke penger man ikke har. Og når man først er vant til å bruke et kredittkort på en måte som forutsetter at man får alle fordelene, men minimalt med utgifter, da ligger det nok lenger inne å se på et kredittkort som "free money" heller enn en gjeldsfelle.
     
    Last edited: 01. april 2017
    Adrian E, Mbj, FastLane and 9 others like this.
  15. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,712
    Bonuspoeng:
    113
    Som de ansvarsbevisste foreldre-forumister vi er, burde vi vel alle ta barna våres med i en årlig F/C-verden-rundt for å lære de ansvarlig bruk av bonuspoeng...:D
     
    Mbj, Travellingalf and Are like this.
  16. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Mine barn vet ikke at det finnes noen som ikke stopper i loungen på flyplassen. :)
    Men de flyr kun Plus, bare C når det har vært et spesielt godt tilbud :D
     
    nonstop liker dette
  17. Fridtjof

    Fridtjof Aktivt Medlem

    Innlegg:
    355
    Likes mottatt:
    404
    Bonuspoeng:
    63
    Det blir interessant å se om de nye reglene om at hele beløpet skal stå på fakturaen i stedet for minstebeløpet vil ha innvirkning på folks oppførsel. Jeg vil anta at mange innimellom glemmer å betale regningen, og neste måned får rentesmell.
     
    nonstop liker dette
  18. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Tviler på at det er mange som glemmer det..
    Når regningen på kr 250 kommer, hurra! jeg trodde den nye jakke/tv/charterreise kostet minst 25000kr!:) For en deal jeg har gjort.
    Men man kan nok trykke feil, oppdager man det ikke før det er for seint blir det selvfølgelig dyrt..
     
  19. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Men det er lettere å fortrenge det....

    Håper og tror at faktura "pay in full" vil ha en god effekt..

    Selv liker jeg det veldig godt, da det gjør det unødvendig å gå inn på faktura og endre beløpet...

    C
     
    Mbj, bor_i_en_koffert and funkenstein like this.
  20. EgilSk

    EgilSk Kreativ lurendreier

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    344
    Bonuspoeng:
    63
    Etter å ha sett utallige episoder av Luksussmellen så kan jeg ikke erindre å ha hørt Hallgeir gå av skaftet for at noen svidd Amex'en for litt bonuspoeng..
    "Kæ i alle dager æ det du drive med? Shoppe så en gallning får å konna reisa i bissniss te Las Vegas??"
     

Del denne siden