Først og fremst; Hickok, du har min dypeste medfølelse. Særlig med tanke på at BGO er din base. Dernest; 2013-tallene Antall flighter: 91 En marginal økning i et ellers veldig stabilt reisemønster, hvis vi ser år for år fra ca. 2008. En liten overvekt av intraeuropeisk (42) sammenlignet med innenriks (34), mens interkontinentalt og intranordamerikansk står for resten. Asia, Afrika og Sør-Amerika er som vanlig sorte hull i mitt reisemønster, dog med noen hederlige unntak her og der. I 2013 fløy jeg mest med... 1. SAS (47) 2. Lufthansa (11) 3. Southwest Airlines (7) 4. Norwegian (7)* 5. Swiss (4) * Southwest rangeres foran Norwegian p.g.a. antall miles. I 2013 fløy jeg i... 1. Economy (80) 2. Business Class (7) 3. Economy Extra/Plus (2) 4. US Domestic First (2) 5. SAS Plus (0 - null - niks - ingen) I 2013 benyttet jeg oftest... 1. OSL (58) 2. BGO (24) 3. CPH (8) 3. VIE (8) 3. FRA (8) Nye flyplasser CFU VCE LJU HHN SXF Beste opplevelser (tilfeldig rekkefølge) 1. ZRH-SFO (LX Business Class) Har flydd ruten før, da i First Class, men i Business Class det er fortsatt kun Swiss som får meg til sovne som en stein. 2. LAS-ORD (UA First) Etter 34 timer uten søvn, hvorav 18 timer sammenhengende rundt pokerbordet, kviknet jeg til da en strålende opplagt flyvertinne oppdaget at vi holdt med samme NFL-lag. Hun dro frem mobilen sin og viste bilder fra da hun hadde vært crew på charterflighten som tok laget både til Conference-finalen og Super Bowl - akkompagnert av en frokost-GT. Hadde aaaaaldri skjedd i Skandinavia. Aldri! 3. FRA-OSL (LH Economy) Kveldsflight. Kjempet mot søvnen da et mannlig medlem av kabinbesetningen plutselig tiltalte meg ved navn da de kom rundt med drikke. Fulgte senere opp med spørsmål om påfyll, noe ingen andre rundt meg fikk. Som nordmann og EBG blir man selvsagt satt ut av sånt. Hadde aaaaaldri skjedd med SAS. Aldri! 4. TPA-ALB (WN) Skjedde før avgang. Ved en feiltakelse ble passet liggende i innsjekket bagasje. Oppdaget dette da jeg ble nektet adgang til sikkerhetskontrollen. Ca. 40 min til flyavgang og kaotisk mye folk. En bakkeansatt hos Southwest tok tak, forsvant avgårde og kom tilbake med bagen på rekordtid. Alt med et smil. Billetten hadde jeg betalt 2.50 USD for, så god servicevaluta for pengene 5. OSL-BRU (SK Go) Topp crew bød på chips "on the house" da min sidemann og jeg bestilte drikkerunde nummer to. Noen måneder senere ble jeg for øvrig pålagt å betale for den samme chipsen i SAS Plus på OSL-EWR , men la ikke SAS' utrolige evne til å komplisere servicekonsepter ødelegge det flotte øyeblikket som ble skapt i luften på vei mot BRU denne ettermiddagen. Negativt (tilfeldig rekkefølge) 1. Utryddelsen av SAS intraeuropeisk Business Class. 2. Skjønnsutøvelsesløseevneveike vektere i Fast Track på OSL ("Det lyser rødt. Ja, jeg ser du har gullkort og flyr med SAS, men det lyser rødt. Gå og snakk med SAS. Flyet ditt går om 15 minutter, sier du? Gå og snakk med SAS."). 3. PC-laderallergiske vektere i sikkerhetskontrollen på TRD. 4. SAS-purseren som forlangte at jeg utsatte min sønn for økt sikkerhetsrisiko ved å ha han på fanget, fremfor i luftfartsgodkjent bilstol, under start og landing, samt CR som i etterkant mente det var en helt ålreit vurdering. 5. BGO.
Min første post på dette forumet, så da er det fint Bjørn Helge har laget en mal! Et reiseår helt på det jevne for min del. Har de siste årene ligget på rundt 45 000 miles, med mellom 55 og 70 flighter. I 2013 ble det ca 46 000 miles, fordelt på 62 flyvninger. I overkant av to tredjedeler av disse er kjipe innenriksflighter i jobbsammenheng med varighet på cirka en time. Total flytid ble omtrent 124 timer. Mitt reisemønster innebærer at jeg innimellom flyr på tidspunkter, dager, og til flyplasser hvor det ikke går så mange rutefly. Det har derfor blitt 18 charterturer i år, uten typer à la Charter-Svein om bord. Nye selskaper: Krohn Air, North Flying, Austrian Airlines, Brussels Nye flyplasser: HKG, SFO, LAS, VIE, KBP, BRU, EDI Beste lounge/bakkeservice: Lufthansas nye Senatorlounge i Frankfurt. (Lights-loungen). Verste lounge/bakkeservice: Bakkeservice/innsjekking/sikkerhetskontroller/lounge på MSQ. Beste flymat: Business: LX. Økonomi: LX. (Har i grunn ikke fløyet så mye økonomiklasse med matservering i år): Beste destinasjon(er): San Francisco, Glasgow, Kiev, Hong Kong, Chicago. Høydepunkter: MD80 NordicDO! Alle mine tre LX-flighter i Biz. En chartertur med Airwing fra jobb i Molde, hvor pilotene fløy langs Trollveggen i lav høyde. Utsikten var majestetisk, og diversen kameraer kom til sin rett. Nok en chartertur med Airwing, hvor vi var like mange passasjerer som det var crew. Det nærmeste jeg kommer til å komme en slags privatjetfølelse. (Sannsynligvis...) En serviceorientert gatebetjent på BGO, som booket meg med en tidligere flight enn den jeg hadde billett til, på tross av at det var en SAS-GO!-billett, som visst nok var vanskelig å booke om. Nedturer: Slenger meg med i hylekoret her; at SAS tok livet av intra-europeisk businessklasse. Krohn Air som charteroperatør. Har aldri opplevd før å måtte vente over en time på en jobbcharter innenriks før. Dessuten bråker Jetstream 32 mye, og mat- og drikkeserveringen er ikke mye å skryte av. BGO! Har også vært utsatt for disse PC-laderallergiske vekterne ved TRD. Hvorfor er ikke de andre laderne jeg har med meg like farlige? Ellers må jeg si at det stort sett er greit å fly. Ting går stort sett på skinner, og innenriks er det jo nesten kjedelig forutsigbart... Bestilt 2014: Bonustur til Argentina og Uruguay. Ruten er OSL-MUC-GRU-AEP på turen ut, med EZE-GRU-CDG-OSL på returen. Selskapene er LH, JJ og SK. Alt er i Business, med et (u)hederlig unntak. Mål 2014: Uganda i påsken. (Under planlegging.) Riga. (Brenne av Nordic Choice Club-poeng.) Brüssel. (Brenne av Thon-poeng.) Fly lenger enn i fjor. Rekvalifisere til EBG.
Et ganske vanlig år på meg: Høydepunkter: - Å bli oppvartet av Yvonne i business på Lufthansa FCO-FRA-OSL like før Jul. - MD80 MegaDO - First Class Spa'et til TG på BKK Ingen spesielle nedturer som jeg kommer på, bortsett fra at en AMEX/SAS CT gikk ut på dato.