Reise til USA - test, regler osv

Tråd i 'Reisemål' startet av rookietrader, 22. april 2021.

1. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    27,025
    Bonuspoeng:
    183
    Holder det med antigen er planen ta barna på antigen hurtigtest i regi av kommunen og vi voksne på fks Drop in. Da sparer vi i alle fall 50%

2. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,263
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tenker det er fair å ikke bruke kommunale testsenter for egen besparelse, men heller la de fokusere på å teste de som skal testes grunnet mistanke om smitte eller symptomer.

Ikke bare på generelt basis, men spesielt nå i lys av de nyeste restriksjonene i såpass mange berørte kommune.

3. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    27,025
    Bonuspoeng:
    183
    Vi får se hva vi evt ender opp med.
    Greit med besparelse for at ikke gribbene på privat klinikkene skal ha for stor gevinst.
    På vårt lokale test senter er det ikke veldig stor pågang.

tobeornot999 liker dette
  4. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,263
    Bonuspoeng:
    183
    Der er jeg nok litt uenig. Så lenge det er sentralisert testing på sykehuslaboratorium, spiller det vel ikke allverdens rolle om selve testsenteret har lite kø, all den tid prøvene går inn i den samme testkøen.

Skal ikke lengre tilbake enn til utbruddet i mars før det var tilsvarende kapasitetsproblemer.

vegardg, holmen, KRS and 1 other person like this.
  5. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    27,025
    Bonuspoeng:
    183
    Antigen tester blir ikke sendt inn. De blir analysert på stedet.
    La oss legge ballen dø der, så vi holder fokus i tråden.

tobeornot999 liker dette
  6. Origo

Origo Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,759
    Bonuspoeng:
    113
    Testet meg i Bergen (Festplassen) på mandag.
    Stod 1,5t i kø. Viste seg at kun 1/4 registreringspunkt var åpne. Testsvar kom allerede noen timer etterpå. For meg virker det som flaskehalsen i dette tilfellet hadde vært svært enkel å utbedre…
    (Så kan man selvsagt diskutere om man burde unngå offentlig testsenter for personlig besparelse av prinsipielle grunner :))

Last edited: 02. des 2021
    Maggie and Henrik like this.
  7. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    65,208
    Bonuspoeng:
    293
    Så da tenker du det er greit å gi regningen til hele Norges befolkning, i stedet for å betale selv, fordi du skal på ferie?

8. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    27,025
    Bonuspoeng:
    183
    Muligens. Grunnet at helsetjenester for barn er gratis i dette landet. Det blir mitt siste svar på dette, det er off topic.

tobeornot999 liker dette
  9. steve0

steve0 EBD

Likes mottatt:
    2,053
    Bonuspoeng:
    93
    Pressemeldingen er (kanskje med vilje?) veldig vagt: https://www.whitehouse.gov/briefing...n-variants-as-we-battle-covid-19-this-winter/

Så det betyr vel at vi må vente på mer info fra CDC til tidlig neste uke.

Maggie liker dette
  10. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    65,208
    Bonuspoeng:
    293
    Seriøst?

Nødvendige helsetjenester er gratis.
    Dette er ikke en nødvendig helsetjeneste. Dette er helt frivillig. Og jeg vil gå så langt som å si at det er helt hårreisende å dytte utgiften over på fellesskapet.

I tillegg til å lage lenger kø på de offentlige teststasjonene.

Henrik, Kenneth79, KRS and 2 others like this.
  11. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,477
    Bonuspoeng:
    183
    No er det slik at dette landet er langt, fleire av oss bur langt frå private test senter.
    Så her eg bur har dei tatt betalt 4-500,- for PCR viss testen er til reise eller krevd av arbeidsgjevar.
    Det var gratis i starten, men me var fleire som ikkje syns det var rektig då fleire arbeidsgjeverar hadde strenge krav. Så då vart det tatt betalt.
    Syns dette er ein heilt OK måte å gjere det på.
    Fleire gonger eg har tatt test har eg køyrd bil på jobb å ikkje vore innom f.eks Gardermoen der eg kan ta test på Dr Dropin.
    Når me reiste til USA i Juni så betalte me for PCR lokalt, men for å sikre oss tok me også Antigen på Gardermoen.
    No er det vel nok offtopic her, så dette kan sikkert flyttast til Corona tråden.

holmen and Henrik like this.
  12. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,263
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tenker dette er et fora hvor det generelt er god takhøyde for å diskutere etiske og andre nærliggende problemstillinger til reiser, og at det ikke er offtopic eller er utenfor det som bør kunne diskuteres.

Tidligere har der vært mange veldig interessante diskusjoner rundt eksempelvis Qatar (som nå igjen er høyaktuelt), og all den tid vi er så privilegerte at vi kan reise verden rundt omtrent når det måtte passe oss, er det også helt på det jevne å kunne diskutere måten man gjør det på og hvordan der påvirker både vårt lokalsamfunn og samfunnet der man reiser.

men kanskje greit å splitte ut i en egen, mer prinsipiell tråd?

Edvard, anders82, vegardg and 3 others like this.
  13. Gabface

Gabface Medlem

Likes mottatt:
    399
    Bonuspoeng:
    63
    Maggie liker dette
  14. runarg

runarg Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    766
    Bonuspoeng:
    93
    CDC har oppdatert innreisereglene. Gjeldende fra 06.12.2021 00:01.
    Heldigvis bedre enn mange rykter. Bare endring fra 3 dager før til 1 dag før. Ingen karantene, ingen ny test etter ankomst, ingen krav til PCR test!
    De gjølr det også helt klart at det er EN DAG, IKKE 24 TIMER. Og gir dette eksemplet:
    "For example, if your flight is at 1pm on a Friday, you could board with a negative test that was taken any time on the prior Thursday."
    https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/travelers/testing-international-air-travelers.html

Edvard, Meursalt, KRS and 6 others like this.
  15. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,133
    Bonuspoeng:
    183
    Dette blir plutselig litt mer spennende for min del. Jeg skal overnatte i London før jeg reiser videre til Argentina via USA. Jeg hadde planlagt at en test skulle dekke kravene fra USA og Argentina, men nå må jeg sjekke om det fortsatt lar seg gjøre, eller om jeg må teste meg to ganger. Helst så økonomisk som mulig. Vil heller bruke de pengene på biff i Argentina. :D

Eddie47, Maggie and snus_mumrikken like this.
  16. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,946
    Bonuspoeng:
    293
    Er Argentina åpen for innreise?

17. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,979
    Bonuspoeng:
    183
    Siden 1. november tillater de turister igjen.
    Ca samme reglene som USA, fullvaksinert med siste skudd minst 14 dager før innreise, PCR 72 timer.
    For de som ikke er vaksinert vanker de 7 dagers karantene + PCR test.

Visstnok mye kontrollvirksomhet og stive bøter.

Flymunda liker dette
  18. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,133
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, eller enn så lenge. Folk som har vært i det afrikanske kontinentet under 14 dager før ankomst i Argentina må i karantene. Skal følge med litt nøyere med noen uker før avreise.

Last edited: 05. des 2021
  19. christian1986

christian1986 Medlem

Likes mottatt:
    88
    Bonuspoeng:
    18
    Har booket en langhelg i New York neste helg. Må si jeg begynner å bli litt betenkt med å dra.

Noen andre som har planer om å reise til USA før jul som har gjort seg opp noen tanker?

20. Nordlys

Nordlys Medlem

Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    43
    Har bill til LAX 20. I øyeblikket ligger det an til at vi drar! Test siste 24 timer går bra, hadde det blitt karantene hadde saken stilt seg annerledes tror jeg..

Del denne siden