Ved å åpne denne siden på en iPhone så kan du scanne QR koden og få generert et pass som inneholder det som trengs og som kan legges i Wallet. https://covidpass.marvinsextro.de/ Det sammen med det nasjonale ID kortet var det jeg viste frem.
Jeg likte denne! Men om noen er veldig opptatt av personvern, så innholder vel QR koden (fra Helsenorge) som man sender dit ganske mye personlig informasjon som de som styrer den tyske nettsiden evt kan velge å lagre. Fullt navn, fødselsdato, vaksine type og dato samt kanskje mer? Jeg vet ikke - og var ikke mer bekymret enn at jeg brukte tjenesten selv. Bare nevner det.
Dette skriver de i privacy-policy: (her har IF noe å lære …) https://covidpass.marvinsextro.de/en/privacy
Takk for link - så langt inne i nettsiden var jeg ikke. Dette var en detaljert og bra personvernerklæring
Noen som våger seg på en (kvalifisert?) gjetning på om reiser til USA kan bli en utfordring i vinter (mtp. restriksjoner)? Kilde
Har noen testet innreise etter gjennomgått covid sykdom? Holder det med recovery siden fra helenorge, eller må man ha "fit to fly" attest fra lege? Og, noen som har testet transfer på ARN med de nye reglene?
Så fremt du har testa positivt innan siste 90 dager må du ha bevis på det OG attest frå lege: " If you recently recovered from COVID-19, you may instead travel with documentation of recovery from COVID-19 (i.e., your positive COVID-19 viral test result on a sample taken no more than 90 days before the flight’s departure from a foreign country and a letter from a licensed healthcare provider or a public health official stating that you were cleared to travel). " https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/travelers/testing-international-air-travelers.html
Første usa tur etter covid og har samme spørsmål som alle andre reiser til ORD fredag førstkommende og reiser fra BGO via OSL og CPH. Trodde jeg kunne teste meg og ha resultat som var inntil 72 timer gammel før avgang BGO. Ser nå ut som det er kun 24 timer, stemmer det? tenkte å ta den hjemme onsdagen for å være sikret resultat, men må da gjerne ta den senere? Kommer drdropin etc inn i helseappen? Er det nok, eller må jeg ha det på papir i tillegg? reiser på visum, er det andre ting jeg må ha utskrevet? Takk for svar, Mvh #plutseliggrønnskolling
Det er ikke 24 timer, men dagen før. Flyr du på fredag, må testen være tatt på torsdag, det har ingenting å si om du tar testen kl 0800 og flyr kl 2000 dagen etter. Ville satset på en antigen test før avreise, da har du svar ganske umiddelbart og anledning til å skrive ut resultatet. Om du har veldig god tid på CPH kan du kanskje spare en del penger ved å ta den der. Ville satset på å skrive ut alt. Papir går ikke tom for strøm og trenger heller ikke nettilkobling... Da jeg reiste til Montreal i oktober var jeg glad for å ha laget en mappe med alt av dokumentasjon. Gir heller bort det enn min telefon, lettere å sprite i etterkant også. Ta forresten en siste sjekk om reglene ikke plutselig har endret seg dagen før avreise også...
Tror ikke det, hvertfall dersom det er gjennomgående billett fra Norge til USA med flybytte i CPH. Da sjekker de alt av dokumentasjon ved innsjekk i Norge, og har du ikke testresultat, får du ikke boardingkort, punktum.
Vaksinasjonsoversikt, QR kode, testresultat. Siden du har visum trenger du ikke ESTA (som jeg pleier å skrive ut selv om jeg vet man egentlig ikke trenger å gjøre det). Hotellbestilling pleier jeg å skrive ut i tilfelle jeg trenger adressen en tlfnr. Better safe than sorry. Er vel ikke verre enn å kun få boardingkort til første steg for å så hente ut neste på CPH når ting er i orden? Jeg har selv en 23 timers layover i CPH på vei til ORD i vinterferien...
Vi har en planlagt tur til Miami og under 3 uker, men med rekordhøye smittetall er jeg rett og slett blitt litt lunken til hele greia. Får se på mulighetene til å dra videre fra MIA til et sted med mindre smitte kanskje....
Trenger jeg «fit to fly» i tillegg til pcr test? tenker pcr hurtig på volvat Flesland? https://www.volvat.no/lokasjoner/bergen/tjenester/corona-test/koronatest-pa-flesland-flyplass/
For USA trenger du ikke PCR, holder med Antigen (hurtigtest). Trenger heller ikke noe "fit to fly", holder med QR-kode i HelseNorge.
Hmm.. det gjør jo livet en del enklere i forhold til oppmøte på flyplass. Men jeg kan ikke ra den selv(må være tatt av firma som flår deg)