Ja. En drøm som gikk i oppfyllelse. Lang tekst følger.
Vanligvis så må man bare møte opp utenfor Rockefeller Plaza med sovepose opptil tre dager før (kommer an på hvor populær hosten / musical guest-en er), og håpe at du holder ut, hvor organisert den køen er i starten er jeg usikker på, men det er høy selvjistis vet jeg.
For min del så gikk jeg inn på NBC sin webside rett før jeg reiste for å se om det var noen shows jeg kunne bestille billetter til. Der så jeg at de hadde endret rutine for showet, og at de torsdag, når som helst på dagen, uten forvarsel, kom til å publisere en e-postadresse hvis ditt navn skulle sendes til.
Deretter fikk du et standbynummer tilbake senere etter rekkefølgen de mottok mailer på.
Dette var jo så klart dagen jeg fløy over, så jeg satt hele flyturen og refreshet safari på iPaden min - så vidt jeg turte å bestille drikke eller spise maten min på vei over.
Så, rundt Grønnland, begynner nettet som vanlig å la 28,800-modemet ta over, og jeg sliter skikkelig med å laste siden. Jeg tenkte å la safari ligge og heller se 10 minutter video før jeg sjekket gjenn, men jaggu kommer jeg inn på siden igjen,og ser at de har publisert adressen. Navn sendes inn hurtigere enn du klarer å si «kremfløte», og jeg kan endelig slappe av!
Noen timer senere får jeg tilbake et tall: 29. Det kan være bra, og det kan være dårlig. Det får jeg ikke vite før lørdag kveld.
Neste skritt er å ta turen til NBC klokken 14 på lørdag. Der sjekker de e-posten jeg mottok, vaksinestatus of ID og setter deg på en ny liste. De som ikke møter opp innen 15 er ute av dansen.
Klokken 18 er det nytt oppmøte hos NBC, denne gangen på utsiden i et avsperret område. Sjekk av e-post, vaksinestatus, id, og at du ble satt på listen klokkken 14. Kom man etter klokken 19 her, så mistet man den nummererte plasseringen, og ble anvist bakerst sammen med de andre uregistrerte som fikk lov til å komme inn i køen etter kokken 19.
Her skal jeg være frem til 0700 neste dag. Vertskapet arrangerer køen slik at man havner i køen etter hvilket nummer man har. Jeg har med en bærepose med mat, pledd, og en krakk (fant ikke campingstol…arghh). Heldigvis var det meldt pluss to på det kaldeste den natten.
Det er lov til å ta kortere turer for å dra på do eller kjøpe mat, heldigvis.
Klokken 0700 kommer det pages fra NBC og gjør opp status i køen. Ny sjekk av vaksinestatus, e-post,Id, og kontroll mot listen. Nå skal jeg velge om jeg vil være med på dressrehersal eller live-showet. Jeg velger live-show, og får da standycard med nummer 14!! Da har jeg høye forhåpninger. Men det kan hende at de har plass til kun 5 … eller ingen. Det får jeg ikke vite før senere.
Nå er det rett i hotellsengen for å sove hele dagen. Ræva smerter etter den billige krakken fra Target.
Klokken 2130 er det oppmøte hos NBC igjen. De sjekker vaksinestatus, ID, og standbycarden. Vi må stå i kø, og vente på en gruppe med pages som skal ta oss gjennom sikkerhetskontrollen. Denne prosessen starter før vi vet hvor mange som får plass. Etter sikkerhetskontrollen blir vi stående i en trapp og vente igjen. Så kommer en fyr og annonserer at 30 stykker får bli med opp heisen! YESS!! Men det er ennå ikke sikkert at jeg får plass.
Oppe ved rainbow hall så blir det ny telling, ut utdeling av armbånd. Telefoner må av, og tar man bilde eller video fra dette punktet er det rett ut.
Jeg telles, de sjekker vaksinestatus, id og standbykort, og geleides videre. Plutselig er jeg inne i studio og får tildelt plass! Da var det nesten helt stappfullt. Aner ikke har mange flere som kom inn.
Dette var 11. desember med Billie Ellish som delt host/musical guest. Miley Cyrus gjorde en cameo på en sketsj også. For ikke å nevne at Tina Fey gikk rundt på gulvet der nede.
Sånn får man billetter til Saturday Night Live.
Edit: ikke sett episoden, men skimmet igjennom, og jeg er på skjerm. Men ute av fokus, så ingen kan kjenne meg igjen.
Vis alt...