Reise til USA - test, regler osv

Tråd i 'Reisemål' startet av rookietrader, 22. april 2021.

1. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,551
    Bonuspoeng:
    293
    Ingen spør om vaksinepass, men det kan være smart å ha en kopi EU-passet i baklomma.

tadagast liker dette
  2. Trent600

Trent600 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke helt sikker på hva du sikter til her, men jeg ble ihvertfall spurt om vaksinepass på restauranter både i New York, LA og Honolulu og måtte vise det ved inngang til attraksjoner som f.eks Universal Studios, Warner Bros. Studios, Top of the Rock, Hanuama Bay, både i november og i forrige uke.

tadagast liker dette
  3. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,551
    Bonuspoeng:
    293
    Javel … jeg var i Los Angeles i slutten av januar og ble ikke spurt om vaksine noe sted, men jeg hadde en utskrift i baklommen.

tadagast liker dette
  4. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,989
    Bonuspoeng:
    293
    Kanskje nye reisende bør tenke igjennom begge erfaringene. Kjipt å ikke komme inn på puben.

tadagast liker dette
  5. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,551
    Bonuspoeng:
    293
    Ja .. derfor hadde jeg utskrift i baklommen

holmen, tadagast and jgroneng like this.
  6. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,618
    Bonuspoeng:
    183
    I San Fransisco spurte 9 av 10 siste helgen i januar. Mer enn nok å vise frem pdf på mobil av EU-pass. Halvparten ville ha ID også.

K

tadagast liker dette
  7. Flymunda

Flymunda Senior Medlem

Likes mottatt:
    8,368
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg hadde for California og andre steder en papirutskrift av EU-sertifikatet. Særlig «kjedehoteller» vil ha sitt på det tørre. De fleste bare kastet et blikk. En så på skjemaet, og konstaterte to vaksiner og var happy.

tadagast and Eddie47 like this.
  8. DrJens

DrJens Medlem

Likes mottatt:
    559
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg var på Saturday Night Live I December. I den prosessen måtte jeg vise vaksinepass 5 ganger(!!) før jeg slapp inn i studio. tredje gangen ble jeg truet med at det muligens ikke var gyldig siden den kun viste dato for siste vaksine. Men det gikk seg jo til for en stakkars nordboer.

9. tadagast

tadagast Medlem

Likes mottatt:
    182
    Bonuspoeng:
    43
    Tusen takk for mange gode svar. Imponerande på så kort tid!! Da blir det ein kombo av EU-pass, print og Wallet. Takk for hjelpa!

Eddie47 and holmen like this.
  10. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,566
    Bonuspoeng:
    183
    Ei venninne fra WA delte denne nyheten på facebook. Ting begynner å løsne "over there". Bra det.

Maggie liker dette
  11. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Minner om dette gode tipset fra @Trent600 for dere som skal over dammen og trenger pass til restauranter etc.

Trent600, 1884derby and Jeanette like this.
  12. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    En drøm jeg har dette! Hvordan var det å få fatt i billetter? Hadde du blitt tildelt en dato og booket reise deretter, eller fikk du standby-billetter samme morgen?

Har du sett episoden og sett etter deg selv? :)

13. 1884derby

1884derby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    833
    Bonuspoeng:
    93
    Postet dette i annet tema, men er litt utålmodig på svar, så prøver her:

A0E72019-1A5B-491D-8A5A-E5F44151B61A.jpeg

Noen som vet? Gjelder reise til USA via Frankfurt

14. DrJens

DrJens Medlem

Likes mottatt:
    559
    Bonuspoeng:
    93
    Ja. En drøm som gikk i oppfyllelse. Lang tekst følger.

Vanligvis så må man bare møte opp utenfor Rockefeller Plaza med sovepose opptil tre dager før (kommer an på hvor populær hosten / musical guest-en er), og håpe at du holder ut, hvor organisert den køen er i starten er jeg usikker på, men det er høy selvjistis vet jeg.

For min del så gikk jeg inn på NBC sin webside rett før jeg reiste for å se om det var noen shows jeg kunne bestille billetter til. Der så jeg at de hadde endret rutine for showet, og at de torsdag, når som helst på dagen, uten forvarsel, kom til å publisere en e-postadresse hvis ditt navn skulle sendes til.

Deretter fikk du et standbynummer tilbake senere etter rekkefølgen de mottok mailer på.

Dette var jo så klart dagen jeg fløy over, så jeg satt hele flyturen og refreshet safari på iPaden min - så vidt jeg turte å bestille drikke eller spise maten min på vei over.

Så, rundt Grønnland, begynner nettet som vanlig å la 28,800-modemet ta over, og jeg sliter skikkelig med å laste siden. Jeg tenkte å la safari ligge og heller se 10 minutter video før jeg sjekket gjenn, men jaggu kommer jeg inn på siden igjen,og ser at de har publisert adressen. Navn sendes inn hurtigere enn du klarer å si «kremfløte», og jeg kan endelig slappe av!

Noen timer senere får jeg tilbake et tall: 29. Det kan være bra, og det kan være dårlig. Det får jeg ikke vite før lørdag kveld.

Neste skritt er å ta turen til NBC klokken 14 på lørdag. Der sjekker de e-posten jeg mottok, vaksinestatus of ID og setter deg på en ny liste. De som ikke møter opp innen 15 er ute av dansen.

Klokken 18 er det nytt oppmøte hos NBC, denne gangen på utsiden i et avsperret område. Sjekk av e-post, vaksinestatus, id, og at du ble satt på listen klokkken 14. Kom man etter klokken 19 her, så mistet man den nummererte plasseringen, og ble anvist bakerst sammen med de andre uregistrerte som fikk lov til å komme inn i køen etter kokken 19.

Her skal jeg være frem til 0700 neste dag. Vertskapet arrangerer køen slik at man havner i køen etter hvilket nummer man har. Jeg har med en bærepose med mat, pledd, og en krakk (fant ikke campingstol…arghh). Heldigvis var det meldt pluss to på det kaldeste den natten.

Det er lov til å ta kortere turer for å dra på do eller kjøpe mat, heldigvis.

Klokken 0700 kommer det pages fra NBC og gjør opp status i køen. Ny sjekk av vaksinestatus, e-post,Id, og kontroll mot listen. Nå skal jeg velge om jeg vil være med på dressrehersal eller live-showet. Jeg velger live-show, og får da standycard med nummer 14!! Da har jeg høye forhåpninger. Men det kan hende at de har plass til kun 5 … eller ingen. Det får jeg ikke vite før senere.

Nå er det rett i hotellsengen for å sove hele dagen. Ræva smerter etter den billige krakken fra Target.

Klokken 2130 er det oppmøte hos NBC igjen. De sjekker vaksinestatus, ID, og standbycarden. Vi må stå i kø, og vente på en gruppe med pages som skal ta oss gjennom sikkerhetskontrollen. Denne prosessen starter før vi vet hvor mange som får plass. Etter sikkerhetskontrollen blir vi stående i en trapp og vente igjen. Så kommer en fyr og annonserer at 30 stykker får bli med opp heisen! YESS!! Men det er ennå ikke sikkert at jeg får plass.

Oppe ved rainbow hall så blir det ny telling, ut utdeling av armbånd. Telefoner må av, og tar man bilde eller video fra dette punktet er det rett ut.

Jeg telles, de sjekker vaksinestatus, id og standbykort, og geleides videre. Plutselig er jeg inne i studio og får tildelt plass! Da var det nesten helt stappfullt. Aner ikke har mange flere som kom inn.

Dette var 11. desember med Billie Ellish som delt host/musical guest. Miley Cyrus gjorde en cameo på en sketsj også. For ikke å nevne at Tina Fey gikk rundt på gulvet der nede.

Sånn får man billetter til Saturday Night Live.

Edit: ikke sett episoden, men skimmet igjennom, og jeg er på skjerm. Men ute av fokus, så ingen kan kjenne meg igjen.

Lillegutt, Upsaker, holmen and 3 others like this.
  15. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,473
    Bonuspoeng:
    183
    Du har svart på ditt eget spørsmål... ;)

Bevis på gjennomgått koronasykdom og fit-to-fly attest fra lege må manuelt godkjennes på Gardermoen eller eventuelt i Frankfurt.

tobeornot999 and 1884derby like this.
  16. 1884derby

1884derby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    833
    Bonuspoeng:
    93
    Takk! - hadde mistanke om at jeg gjorde det :) Men med første flyreise siden 2019 rett rundt hjørnet, så er skuldrene litt høye på formalitetene. Hardt rammet av reisefeber :D

17. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,473
    Bonuspoeng:
    183
    Skjønner det! :)
    Hadde selv min første USA-tur på alt for lenge i desember i fjord, kun tre uker etter jeg hadde testet positivt på korona. Ikke noe problem med fit-to-fly attest.

1884derby liker dette
  18. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,159
    Bonuspoeng:
    183
    Vet ikke svaret i akkurat denne settingen.

Men både PLF i UK på innreise gjennom flere år, og også Thailand Pass og Korea innreise, går best hvis du tar et skjermbilde av *kun* QR koden fra det EU sertifikatet som kommer opp på helsenorge. Og sender inn bare bildet av QR koden.

Det samme gjelder også internt i USA. Og der har jeg egen erfaring.

Vet ikke om det løser problemet ditt, men er i alle fall verdt et forsøk :)

1884derby liker dette
  19. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,159
    Bonuspoeng:
    183
    Litt samme story, men i LA:

Jeg møtte opp i Burbank, like utenfor LA - og satt 2 rader unna Jay Leno og peneste ever dama på den tiden: Cameron Diaz.

Sånn opplevelse man husker alltid!

DrJens liker dette
  20. emilsonsteby

emilsonsteby Medlem

Likes mottatt:
    1,419
    Bonuspoeng:
    93
    Klarte ikke finne i tråden her, men vet dere om det holder å ha med seg utskriften fra Helsenorge om gjennomgått covid for å reise til USA og den positive testen? Slik jeg skjønner reglene så skal det være nok, men har heller ikke lyst til å stå igjen på Flesland pga manglende dokumentasjon :rolleyes: Leser at noen har fått skriv fra fastlegen i tillegg...

Del denne siden