Reise til USA - test, regler osv

Tråd i 'Reisemål' startet av rookietrader, 22. april 2021.

1. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    114,844
    Bonuspoeng:
    350
    Det er ikke nok med recovery i Helsenorge. Du må ha med et skriv fra lege om at du er fit to travel om du fortsatt tester positivt. Og den positive testen så klart

emilsonsteby liker dette
  2. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,095
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis det er en stund siden du hadde covid skaffer du deg en hurtigtest og ser om du fortsatt er positiv. Hvis negativ er det bare å følge vanlig opplegg. Ellers trenger du et skriv fra lege sammen m maks 90 dager gammel pcr fra Helsenorge.

emilsonsteby liker dette
  3. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
  4. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,473
    Bonuspoeng:
    183
    Du trenger utskriften fra helsenorge som viser at du har en positiv koronaprøve. Det kalles sertifikat for gjennomgått koronasykdom. I tillegg til dette trenger du en attest fra en lege som sier at du er frist og klarert til å reise. Det er typisk fastlegen din som kan skrive en slik attest.

5. tmolvik

tmolvik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    467
    Bonuspoeng:
    63
    Har dette vært uproblematisk for andre å få hos fastlegen? Antar den må skrives på engelsk, men hva må egentlig stå i denne? Er det kun en bekreftelse på at jeg/vi har gjennomgått sykdom eller er det også andre kriterium? Som den andre delen av dokumentasjonen, er norsk/EU koronapass med bekreftelse på recovery ok eller er det noen spesielle krav der også? Antar man ikke trenger test innenfor 24t i tillegg?

Ser også det står noen steder at man må fylle ut en digital helseerklæring. Er det snakk om det samme eller er det noe annet?

6. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,993
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg kunne bare glemme å få det hos min fastlege. Som han så fint sa det: du kan like gjerne ha blitt smittet på nytt

tmolvik liker dette
  7. tmolvik

tmolvik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    467
    Bonuspoeng:
    63
    Det var litt slike situasjoner jeg tenkte på. Samtidig så er det jo egentlig ikke relevant for USA (med mindre man har symptomer), da man oppfordres til å ikke teste seg de neste 3mnd etter gjennomført sykdom. Dermed blir vel egentlig oppgaven å finne en lege som gidder å bekrefte.

8. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,566
    Bonuspoeng:
    183
    En lege som gidder er Dr Dropin.

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/travelers/testing-international-air-travelers.html

"
    People who have recovered from COVID-19 can continue to test positive for up to 3 months after their infection. CDC does not recommend retesting within 3 months after a person with COVID-19 first developed symptoms of COVID-19 (or the date their sample was taken for their first positive viral diagnostic test if their infection was asymptomatic).

If you have had a positive viral test on a sample taken during the past 90 days, and you have met the criteria to travel, you may travel instead with your positive viral test results and a signed letter from a licensed healthcare provider or a public health official that states you have been cleared for travel according to CDC’s travel guidance. The positive test result and letter together are referred to as “documentation of recovery.”

A letter from your healthcare provider or a public health official that clears you to travel, must have information that identifies you personally (e.g., name and date of birth) that matches the personal identifiers on your passport or other travel documents. The letter must be signed and dated on official letterhead that contains the name, address, and phone number of the healthcare provider or public health official who signed the letter.

If you have recovered from COVID-19 but are not able to obtain documentation of recovery that fulfills the requirements, you will need to show a negative COVID-19 viral test result from a sample taken no more than 1 day before your flight to the US departs.

Even if you have recovered from COVID-19, if you develop symptoms of COVID-19 you should isolate, not travel, and consult with a healthcare provider for testing recommendations."

Mitt brev fikk som header "proof of recovery" og ellers var all info som er hevet ut med i brevet, i tillegg til en referanse til PCR testen med dato. Null stress å bruke som dokumentasjon for å bli med på flyet.

9. obay

obay Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,629
    Bonuspoeng:
    183
    Hms om det skal refereres til en test (pcr?) så skjønner jeg ikke hvordan en skal få mekka et slikt dokument. Testet positivt på egen hurtigtest og meldte inn til kommunens egen løsning. Det var ikke mulig å gjøre innsendt hurtigtest/pcrtest for å bekrefte.

10. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,566
    Bonuspoeng:
    183
    Står ikke på CDC at det skal refereres til en test i selve legebrevet.
    Men du må ha en bekreftelse på positiv test, vet ikke om din kommune kverner ut en PDF eller noe slikt? Hvis du ikke har dokumentasjon på gjennomgått covid må du nok teste deg inn.

11. obay

obay Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,629
    Bonuspoeng:
    183
    Ingen offentlig dokumentasjon nei, så blir nok å satse på vanlig hurtigtest ved utreise

12. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,958
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke direkte relatert til innreise, men flere steder i California har nå fjernet krav om fullvaksinert eller negativ antigen for å slippe inn. F.eks. Six Flags i LA.

Maggie and Jeanette like this.
  13. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,586
    Bonuspoeng:
    183
    Nye forskrifter fra 7. mars 2022: vaksinemandatet i NYC gjelder ikke lenger, bevis på vaksinasjon for attraksjoner, innendørs bespisning og underholdning er ikke lenger nødvendig :)

Points4Fun, awt, indahla and 4 others like this.
  14. tmolvik

tmolvik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    467
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg gikk og bekreftet hele familien med PCR-test nettopp p.g.a ting som dette, men også for at jeg vil ha det logget i journalen min at jeg har gjennomgått Covid om det skulle bli noe i etterkant. Stoler ikke helt på verken forsikringselskaper eller NAV om man skulle få senplager som ikke kan dokumenteres.

15. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,229
    Bonuspoeng:
    183
    Kakkmaddafakka, eller «so close no matter how far». Vestlandsvinterferien går til 6.mars, og vi droppa derfor NYC i planlegginga. Rewind and start again

16. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,073
    Bonuspoeng:
    113
    Påskeferie is ON!

indahla and Maggie like this.
  17. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,958
    Bonuspoeng:
    293
    Vi drar til LA 9/4 :)

18. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,958
    Bonuspoeng:
    293
    Akkurat det jeg også gjorde med mine to gutter. Begge tok PCR og fikk dette registrert.

19. Cforoe

Cforoe Bonusjeger

Likes mottatt:
    655
    Bonuspoeng:
    93
    Vi planlegger å teste oss på OSL før avreise til USA i påsken (kanskje med samme fly som @indahla?) . Er Dr.Dropin sitt alternativ under tilfredsstillende?

2: Antigen/hurtigtest med Fit-to-Travel attest 895,-
    • På flyplassen får du prøvesvar i form av digital attest på e-post og/eller fysisk attest på stedet.
    • Vi anbefaler å være tidlig ute da vi opplever stor pågang på flyplassen. Prøvesvar kan ta opptil 5 timer.

Eller må man gå for «full pakke» som er «1: EKSPRESS RT PCR 2500,- ink. Attest»

https://drdropin.no/oslcovidtest

20. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,551
    Bonuspoeng:
    293
    Antigen er nok, ingen spør om Fit-to-Travel attest

Del denne siden