Reise til USA - test, regler osv

Tråd i 'Reisemål' startet av rookietrader, 22. april 2021.

1. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,689
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, et koronasertifikat som kun viser én dose (av en todose-vaksine) er ikke tilstrekkelig for reise til USA.

(årsaken til at jeg kommenterte var du skrev 2/2 i opprinnelig post. det ville trolig sklidd gjennom -- uten at jeg vil anbefale noen å teste dette)

2. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Skal mellomlande i Munchen på vei til USA. Har lastet opp dokumenter til Lufthansa, som de ber om. Her fikk jeg beskjed om at det mangler testresultater. Slik jeg har forstått det skal jeg ikke ha negativ test før jeg reise til Tyskland hvis jeg er fullt vaksinert:

https://www.flysas.com/travel/trave...NO&residentCountryCode=NO&transitAirports=CPH

Det står også i e-posten at jeg må, før jeg reiser til USA, må presentere negativ Covid-19-test 1 dag før avreise. Det står ingenting hos Lufthansa at jeg kan vise at jeg er friskmeldt. Så her mistenker jeg Lufthansa roter.

Det er ikke noe problem å få negativ Covid-19-test, men jeg skjønner ikke hvorfor jeg må ha det i følge SAS sine nettsteder, som jeg linker til. Kan noen hjelpe?

3. Wiolenze

Wiolenze Veteran

Likes mottatt:
    33,680
    Bonuspoeng:
    183
    Det er ikke Tyskland eller LH som lager krøll her, men du må nok ha negativ test for innreise til USA selv med gjennomgått Covid så det er nok der det stopper. Er det derimot mindre enn 90 dager siden gjennomgått sykdom så skal du nok slippe test?

Traveldoc.aero er gull for sjekking synes meg.

Jeg hadde overnatting i Frankfurt i natt som var, ikke noe testkrav

Last edited: 15. mars 2022
  4. Mavo

Mavo Senior Medlem

Likes mottatt:
    544
    Bonuspoeng:
    93
    Aha, da henger jeg med. Ser selvsagt nå at det står Pfizer 1/1.

5. tmolvik

tmolvik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    467
    Bonuspoeng:
    63
    Er det noen som har teksten de har brukt i en slik "legebekreftelse" (som har fungert), slik at man ikke må finne opp hjulet på nytt. Har fått en lege til å fikse for meg så lenge jeg kom med en ferdig tekst han kunne skrive ut og signere på ;)

haifinn and Hanen like this.
  6. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Da skjønner jeg ingenting med krav om testing, som Tyskland eller LH krever.

Det står flere steder at positiv test + fit for fly erstatter negativ test, gitt at det er mindre enn 90 dager siden positiv test - noe som er tilfellet her.

7. Hanen

Hanen Medlem

Likes mottatt:
    119
    Bonuspoeng:
    33
    Dette hadde hjulpet min lege også.

haifinn liker dette
  8. haifinn

haifinn If u are bored flying, your standards are too low

Likes mottatt:
    14,504
    Bonuspoeng:
    183
  9. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,401
    Bonuspoeng:
    93
    Alternativt for de som har gjennomgått Covid:
    "
    Regarding patient:
    Date of birth:
    National ID #:
    Passport #:

This is to certify that the above mentioned patient tested PCR-positive for Covid-19 on the 21st of February 2022 (Documentation is enclosed) and has fully recovered. he is therefore cleared for travel and "Fit to Fly".
    He is, according to current CDC-guidelihnes, excempt from providing a Pre-departure test."

tobeornot999, tmolvik and indahla like this.
  10. Trippeltrumf

Trippeltrumf Medlem

Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    18
    Måtte du vise noe sertifikat noe steder for å komme inn eller sjekke inn til Tyskland?

11. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,958
    Bonuspoeng:
    293
    Ang. Covid siste 90 dager er det slik jeg tolker det også. Ikke krav om test. Se markert i rødt på skjema som skal fylles ut før avreise til USA.

Og i tillegg B på side 2

80FEE025-D7D4-450D-BF59-C6037DB58963.jpeg

Attached Files:

tmolvik liker dette
  12. Wiolenze

Wiolenze Veteran

Likes mottatt:
    33,680
    Bonuspoeng:
    183
    Fullvaksinertbevis for lounger og restauranter gjelder fortsatt, om ikke må en test til.

13. tmolvik

tmolvik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    467
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg hadde ikke fått med meg at dette også faktisk skulle fylles ut. Skal dette da fylles ut i tillegg til bekreftelsen fra lege og en utskrift av testresultat fra helsenorge (som bevis på gjennomgått sykdom)?

I.f.t tilgang til lounger både her og i USA, antar jeg at Covid-passet holder som dokumentasjon for fullvaksinering?

Jeg har forresten ikke fått noe beskjed fra SAS om at jeg skal fylle ut noe fra dem, noe det var krav om før Covid. Er det slutt med eller bør jeg purre på dem?

14. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,958
    Bonuspoeng:
    293
    Det er vel dette dokumentet flere her har måttet betale 100,- for til SAS på OSL, mens de på ARN og CPH har delt det ut gratis (så vidt jeg vet).
    Må fylles ut og leveres ved gate der en går på flyet til USA.

15. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,159
    Bonuspoeng:
    293
    Innreiseskjema skal fylles ut ja, med mindre det er noen veldig nydelige forandringer der. SAS samlet inn for 14 dager siden. United var ikke intresserte for 4 dager siden, begge på innreise til USA.

16. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,161
    Bonuspoeng:
    183
    Har pleid å være gratis i pre-queue skranken før innsjekking hos SAS på OSL.

Skulle jo bare mangle. Koster godt under 3 kroner i papir og printer toner for SAS å skrive ut fra nettet for dem som tross alt har betalt for å reise med dem.

Jeanette liker dette
  17. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,339
    Bonuspoeng:
    183
    Som jeg har skrevet før - på vår tur i januar ble dette skjemaet delt ut GRATIS ved innsjekk med ny mulighet ved gate. Veldig rart at SAS har så ulik praksis.

indahla and tobeornot999 like this.
  18. haifinn

haifinn If u are bored flying, your standards are too low

Likes mottatt:
    14,504
    Bonuspoeng:
    183
    Gratis for biz hvertfall. Nå på fredag 11 mars i innsjekk.

Jeanette, Emma and indahla like this.
  19. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,958
    Bonuspoeng:
    293
    Ang. "Fit-to-fly":
    Jeg har snakket med min fastlege ang. "Fit-to-fly" for min sønn (13 år) som hadde Covid i starten av februar og skal til USA i påsken (innenfor 90 dager).
    Han sier selv han ikke er såkalt "licensed healthcare provider" og dermed ikke kan lage et slikt dokument.

Noen tips om hvem som kan skrive et slikt dokument?

20. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,689
    Bonuspoeng:
    183
    Har du en fastlege uten legelisens/autorisasjon?

Del denne siden