Det var bare hans reaksjon når jeg leste fra dokumentet fra amerikanske myndigheter .. Det skal sier han skulle sjekke nærmere og komme tilbake over helgen.
Her tar nok legen feil, og kanskje ble noe "lost in translation". Legen er lisensiert av norske helsemyndigheter, og kan helt klart skrive et par linjer på engelsk med de magiske ordene fit-to-fly
Min venn fikk svar hos sitt lokale legekontor at de ikke hadde kapasitet til å fylle ut slike dokumenter. Hva gjør man da? Alternativet er å ta sjansen på en prøve på OSL dagen før og håpe på at den er negativ. 3 uker til avgang MIA. Ikke enkelt for tante Olga dette.
Kjøp en hurtigtest eller tre. Hvis de er negative nå vil også dropins test være det, med mindre han blir smittet på nytt.
Hvis du på nøytralt ark forhåndsutfyller info'en fra mal skissert i min pos #829 skal dette være piece of cake. Få også stemplet og parafert kopi av Covid-sertifikatet ditt samt PCR-testen. Dette letter tidsbruken for fastlegen i en ellers rimelig overbelastet arbeidshverdag med utallige attesteringsforespørsler.
Nå har jeg snakket med både fastlege og teststasjon i kommunen. Ingen vil hjelpe med "Fit-to-fly" dokumentet for sønnen min som hadde Covid i februar. De henviser meg bare til Dr Droping.. Men der krever de en ny PCR-test for å skrive ut Fit-to-fly .. Hjelp! Noen med tips om hva jeg kan gjøre?
Mine unger testet negativt på PCR halvannen uke etter de var syke. Det er vel godt nok med negativ test selv om det er mindre enn 90 dager siden du var syk? K
Jeg leser dokumentet fra amerikanske myndigheter at en MÅ HA "fit-to-fly" hvis en har en positiv test mindre enn 90 dager før avreise. Er det ikke nødvendig hvis han får negativ antigen-test dagen før avreise? Edit: jeg leste igjen nå, og det er test ELLER dok. =)
Jeg og junior hadde covid i februar også (uten PCR bekreftelse og/eller dokumentasjon). Vi går for antigen test og kan ikke forstå at de skulle slå positivt ut (så frem til at en ikke har blit smittet på ny da).
Da er forskjellen at dere ikke har det i sertifikatet at dere har hatt Covid. Det har "dessverre" min sønn..
Det er valgfritt å benytte seg av documentation of recovery som alternativ til negativ test: "If you recently recovered from COVID-19, you may instead travel with documentation of recovery from COVID-19 …" https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/travelers/testing-international-air-travelers.html
Så du hadde redigert, ville bare dele erfaring: jeg reise til USA 2 uker etter positiv registrert test men pga styr med å få fastlegetime hos meg tok jeg heller en hurtigtest og reiste inn på vanlig vis, fungerte smertefritt.
Jeg har laget et dokument til en bekjent som er lege som signerer for meg og mitt reisefølge, men det blir på et nøytralt ark med stempel + signatur, så jeg får satse på at det holder. Er vel dem i skranken hos SAS som skal "godkjenne" dokumentasjonen eller har jeg misforstått der?
Avsporing, men husk å fornye barnevaksinene hvis det er mer enn 10 år siden sist. Ellers ser det ut til at du har alt på stell. Skriv ut CDC-papirene og ta de med på flyplassen, husk å fyll ut passinformasjon på flyselskapets websider under bookingen din
Jeg har ikke lest noen som er avvist med den typen dokument. Min medreisende reiste inn i USA to ganger i mars med et tilsvarende nøytralt printet dokument med stempel fra legekontor. Ingen utfordringer med det.
Takk for tips, barnevaksiner er allerede på stell men vi endte uansett med å ikke reise da jeg klarte å pådra meg covid. Funnet ny helg i mai, så vi prøver igjen da.