Reise til USA - test, regler osv

Tråd i 'Reisemål' startet av rookietrader, 22. april 2021.

1. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,101
    Bonuspoeng:
    113
    Men i tillegg til recovery certificate må man fremlegge en positiv PCR test tatt 15-90 dager før avreise.

2. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,689
    Bonuspoeng:
    183
    Maggie liker dette
  3. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,101
    Bonuspoeng:
    113
    Se der ja, mener bestemt det stod 15-90 dager for en stund tilbake. Jeg leste meg ganske godt opp selv i perioden før vi skulle reist til New York, jeg hadde selv satt en deadline på smitte til 5 mars når vi hadde avreise 21mars. Hele planen gikk i vasken da jeg klarte å bli smittet 18mars...
    Uansett så tar det 11 dager fra positiv test til den dukker opp i sertifikat på helenorge.

Maggie liker dette
  4. Magnus77

Magnus77 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,041
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, det var det eneste jeg også tenkte på når jeg mottok dette. Så spørs det hvor nøye de er på det da… Vi flyr fra Kristiansund, så det er vel dem som skal sjekke oss inn helt fram og som avgjør om dokumentet er greit nok, er det ikke? Trenger vel ikke vise dette noe mer etter vi har sjekket inn? Vi bor jo 2 min unna flyplassen, kan jo evt dra innom og høre med dem om det er greit nok. Drygt å måtte bedtille time til fastlegen for å tilføye to ord!

5. Cforoe

Cforoe Bonusjeger

Likes mottatt:
    655
    Bonuspoeng:
    93
    Angående all dokumentasjonen man må vise fram i innsjekk: er dette noe de beholder eller får du det tilbake i tilfelle man trenger å fremvise det senere? Og skanner de QR-koder eller er det «manuell» kontroll av dokumentene?

6. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,159
    Bonuspoeng:
    293
    Manuell kontroll.

Har aldri opplevd at noen vil scanne, verken elektronisk eller papir utgave.

Egendeklareringsskjemaet har stort sett blir samlet inn, har opplevd at de har glemt det også. Ellers har ingen beholdt noe dokumentasjon.

Cforoe liker dette
  7. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,570
    Bonuspoeng:
    113
    Ta antigen test dagen før du reiser, og bekreftelse om at du har fått 3 vaksiner. Dette viser du på flyplassen ved innsjekk og du er good to go :). Slår antigentesten positivt samme dag (dagen før avreise) så bytter du bare avreisen til senere dato, eventuelt kansellerer hvis det er bonusreise. God tur :)

Cforoe liker dette
  8. johkon

johkon Medlem

Likes mottatt:
    144
    Bonuspoeng:
    33
    Reiser til USA kommende fredag (OSL-CPH-SFO). Hadde corona tidlig mars og oppdatert coronapass siden jeg tok en PCR-test. Fastlege har skrevet en attest som sier jeg er frisk. Holder dette for å reise eller kommer folka i innsjekk til å si dette ikke er godt nok? Vurderer å ta en hurtigtest dagen før hos på Volvat på Flesland siden jeg reiser fra Bergen, slik at jeg får negativ test + attest i tilfelle de blir vanskelig på innsjekk. Har hørt at de ikke sjekker da på CPH. Noen som har noen tanker rundt dette?

9. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Prøv selvtest hjemme og se om du tester negativt. Hvis du tester negativt med selvtest, bruk testifly og sikre deg en negativ-attest, som sammen med vaksineringsbevis er nok for å få deg til usa.

johkon and SVG_flyer like this.
  10. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,570
    Bonuspoeng:
    113
    Helt enig :)

johkon and Cforoe like this.
  11. johkon

johkon Medlem

Likes mottatt:
    144
    Bonuspoeng:
    33
    Takk! Da gjør jeg det. To doser og gjennomgått covid..la oss håpe dette restriksjonstullet oppheves snart.

12. christian1986

christian1986 Medlem

Likes mottatt:
    88
    Bonuspoeng:
    18
    Vi reiste samme rute i går. Tok i forkant en PCR test, men hun i skranken på Flesland sjekket ikke noe som helst. På CPH sjekker de bare billetten din, og grensekontrollen på SFO var mest interessert i om vi hadde med kontanter.... Så enn så lenge hadde vi faktisk ikke trengt å ta noen test:p.

johkon liker dette
  13. obay

obay Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,629
    Bonuspoeng:
    183
    Hva har det seg at de bestandig gnåler om hvor mye kontanter en har? De blir jo like forundret hver gang en har tenkt å bruke kort i hovedsak :p

Maggie liker dette
  14. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,159
    Bonuspoeng:
    293
    Sikkert fordi du verken skal ha med for store summer inn. Samtidig som det kommer mange til USA som nok har behov for å vise til konkrete midler for å kunne bevise at de har råd til å gjennomføre oppholdet.

Vi , hvite menn på 50 med Amex hører ikke til i den gruppen.

Har forøvrig lagt merke til det samme. Kontant spørsmålet har kommet på stort sett alle 8 innreisene nå post Covid.

obay liker dette
  15. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Har ikke vært i USA post-covid, men pre-covid har jeg til gode å bli spurt om kontanter en eneste gang, selv da jeg var i tyveårene. Blir spennende å se på neste innreise i mai om de spør.

Jeg har jo med 200 dollar i kontanter som håndpenger, er det nok? :)

Vi er nordmenn, vi bruker kort til alt..

16. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Aldri blitt spurt om cash, verken før eller etter Covid. Hva nå enn det betyr .. :cool:

17. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,583
    Bonuspoeng:
    183
    Det er fordi du har PB-logoen limt på passet ditt :D:D:D

HaraldOslo liker dette
  18. johkon

johkon Medlem

Likes mottatt:
    144
    Bonuspoeng:
    33
    Så det er litt bingo ute å går..intet nytt med andre ord. Takk for at du deler erfaring!! Regner med jeg kommer lett gjennom da.

19. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg bestilte dollar fra DNB, så jeg hadde faktisk en liten DNB-pose med endollarsedler :D

Ganske praktisk i land of tipping, og på cruise

Og strippebar?

20. runarg

runarg Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    756
    Bonuspoeng:
    93
    På vei hjem fra EWR for en uke siden ble jeg overrasket da det sto flere sikkerhetsfolk mellom gaten og flyet. De stoppet alle og det eneste spørsmålet var "Hvor mange dollar har du med deg ut fra USA i kontanter"? Det har jeg aldri opplevd før.

Del denne siden