Skal til USA/Alaska igjen om 1mnd ca. Har da 16t overnight layover i Istanbul. Tenkte å ta test dagen før avreise OSL, men vil dei da reagere på dette ved avreise IST? Flyr 11:20 fra OSL, så kanskje best å ta test før avgang den dagen så er den også gyldig neste dag? Men hadde egentlig tenkt Testifly heime dagen før reise….
Så lenge det er en sammenhengende booking så er det 1 dag før første fly som gjelder for USA. Som en ekstra forsikring ta med deg en ekstra test eller to, slik at du kan teste deg med testifly på flyplassen i IST ved behov.
Noen som har hørt rykter/lest noe om kravene skal senkes/fjernes? Koronasertifikatet mitt går snart ut på dato, noe som ikke er et stort problem på dette kontinentet lengre, men over fjorden blir jo vanskelig. Noe dose tre kommer jeg neppe til å ta, får holde med to doser + sykdom.
koronasertifikatets varighet har vel ingen betydning for reise til USA? Der er vel eneste krav at du er fullvaksinert?
Iht. EU-kravet er man ikke fullvaksinert med to doser etter 270 dager, og det er dette sertifikatet man må vise for reise til USA også.
Koronasertifikatet i seg selv endrer seg ikke når du går over 270 dager, men enkelte land vil nok slutte å regne deg som fullvaksinert. For innreise til USA er det fortsatt tilstrekkelig med to doser. Har du en gammel utskrift kan du hente ny PDF for nye 90(?) dagers gyldighet.
Drar til USA mandag. Fikk endelig passene til barna. Vi barna USA i høst og har ESTA fra da, men pga nye pass til barna har jeg forstått det slik at de må også søke om nytt ESTA. Gjorde dette i går kveld, men ser nå at det kan ta opp til 2 business dager og få det. Får vi ikke sjekket inn uten ESTA? Vi kommer til å ha dem innen vi lander i USA, men får vi ikke sjekket inn kan det hende vi ikke har fått dem enda. Første fly går fra KSU mandag kl 15, da er jo tidlig morgen over there… Hva om vi tar med de gamle ESTA til barna? Sjekker de nøye at de stemmer overens med den nye passene? Evt ta med de gamle passene i tillegg?
Dette sjekkes svært nøye og det finnes ingen slingringsmonn. ESTA sjekkes vel ikke ved avgang, så er du helt sikker på å få den innen ankomst USA kan du jo reise, men har det skjedd noe feil, den blir avvist eller rett og slett ikke blir klar innen dere lander er dere i trøbbel. Da slipper dere ikke inn i USA. Jeg har aldri opplevd å vente mer enn noen timer på godkjenning av ESTA. Så er alt i orden er det en automatisert prosess og svaret kommer raskt
Flyselskapene sjekker status på ESTA ved innsjekk/før avgang, så man slipper ikke ombord uten at dette er i orden.
Det var slik sist gang jeg søkte også. Nå fikk jeg svar om at det tok 1 business dag, muligens opp mot 2 før de kom. Merkelig… Regner de med lørdag som business day i USA da?
Hvilken webside brukte du sist det bare rok noen timer? vi har jo ESTAene til begge to som ikke er utgått enda, men de stemmer jo ikke overens med de nye passene…