Nå har det vært stille fra oss lenge, men det er ikke fordi vi ikke koser oss. Tvert imot. Det har vært dårlig med tilgang på WIFI men nå er vi kommet i loungen på SIN og kan slappe av litt. Kommer mer snart..
SQ 351 CPH - SIN i Business, 15D og F. Turen fra København til Singapore var nesten perfekt. Vi hadde rad 15 (bulkhead) og fant oss godt til rette. Champagne før take off og utover i flighten. Litt meget god hvitvin ble det også. Vi ble tatt godt vare på og middag ble servert ca. 30 minutter etter avgang. 5 retter: I tillegg til disse fire var det også en ostetallerken men da var jeg så god og mett (og i godt humør) så jeg glemte å ta bilde.. La oss til å sove altfor tidlig og fikk selvsagt ikke sove. Tipper jeg hadde 2-3 timer på øye totalt. Ikke flyet sin feil men det var nok litt tidlig å forsøke å sove før klokken var blitt 18... Landet i SIN på tiden og kom oss raskt ut av flyet. En helg dag i Singapore ventet.
Singapore - lørdag 8/9 - flyplassen og toget Dagen startet tidlig da vi landet 06:20 og klokken var 00:20 hjemme. Hadde som nevnt bare sovet 2-3 timer (kona ennå mindre) men vi gledet oss fælt til dagen og satte snuten mot toget. Først stoppet vi på en bagasjeoppbevaring der vi betalte 8,50 SGD for en carry on i 24 timer. Passet oss bra. Deretter bar det mot toget. Vi hadde ikke tatt ut noen penger for dagen i Singapore så da vi kom til automaten fikk vi trøbbel. Den tok ikke kort.. Tilbake til ankomsthallen og fant en minibank. Noen minutter senere var vi tilbake ved automaten og kjøpte t/r billett til sentrum for 10 SGD for begge. Toget kom kjapt og ca. 45 minutter senere gikk vi av på Tiong Bahru.
Singapore - lørdag 8/9 - Tiong Bahru Da vi gikk av toget høljet det ned. Det hadde vi ikke planlagt for og dermed sto vi med to muligheter: ta taxi dit vi skulle eller gå i regnet. Værvante nordmenn som vi er valgte vi det siste. Målet var Tiong Bahru Bakery (http://www.tiongbahrubakery.com/) som kona hadde fått anbefalt. Bakeriet lå ca 850 fra togstasjonen og vi rakk og bli gode og våte på veien. Men det var så varmt (ca. 28 grader) at det gikk fint. Vi fikk i oss litt god frokost men da vi var ferdig fant vi ut at neste etappe måtte tas i taxi. Vi skulle nå til Garden by the Bay.
Singapore - lørdag 8/9 - Gardens by the Bay På forhånd hadde vi kjøpt billetter til Flower Dome og Cloud Forrest. Dette er to lukkete «drivhus» der Cloud Dome simulerer ulike klimaer og planter på planeten mens Flower Dome har en kjempestor samling av blomster og trær fra hele verden. Virkelig en fin opplevelse. Spesielt Cloud Forrest kan anbefales. Cloud Forrest: Flower Dome:
Nå er det straks boarding på SQ638 til NRT så vi får komme oss bort til gate A16. Resten av dagen og skildring av denne flighten kommer imorgen
Singapore - lørdag 8/9 - Merlion, Shops at Marina Bay Sands og Sands Skypark Etter Gardens by the Bay var det på tide å gå en tur «inn til byen». Vi gikk ca. 20 min. mot National Gallery og jammen viste det seg ikke at F1 Grand Prix skal arrangeres i byen neste helg. Gateløp! De holdt på å rigge opp gjerder, barrikader og tribuner og gjorde det litt vanskelig å forflytte seg rundt. Men det er jo kult å ha stått midt i en F1-løype Vi ble ikke lenge på National Gallery og gikk heller tilbake i retning Merlion. Vi hadde ventet at det var veldig mye folk rundt omkring på stedene vi skulle besøke men følte ikke det i det hele tatt. Bortsett fra her. Utrolig mange som skulle ta selfie og late som de fikk vannspruten i munnen.. Vi begynte å bli sulten og tok turen til Shops at Marina Bay Sands. Senteret har nesten bare eksklusive klesbutikker men også noen OK restauranter. Vi hadde fått anbefalt Din Tai Fung og spiste Dim Sum og kyllingvinger der. Veldig godt! Deretter gikk turen til Sands Skypark i 56. etasje på MBS. Det viste seg at billettene våre hadde gått ut 31/8 selv om bestillingen var satt til 8/9. Han som tok imot billettene mente først vi ikke kunne bruke de men kom på bedre tanker etter noen sekunder. «Så lenge ikke vi sa noe skulle ikke han heller...». Så da bar det med heisen til toppen av surfebrettet. Veldig bra utsikt (selvfølgelig) og veldig varmt og skarpt lys. Lunsjen på Din Tai Fung hadde vært god men vi savnet litt søtt. Så da tok vi hver vår dessert på Ce La Vi i 57. etasje. Kjempegodt men også kjempedyrt. 90 SGD (ca. 550,- NOK) for to desserter, en kaffe og en flaske 0,75 L vann.. Vi tok så heisen ned og turen tilbake til Gardens by the Bay. Tidligere på dagen hadde det regnet så Skyway hadde vært stengt. Nå var det åpent og vi kjøpte billetter og etter ca. 15 minutter i kø var vi oppe i 25 meters høyde og gikk fra Supertree til Supertree. Klokken var nå blitt rundt 15:30 og spørsmålet var om vi skulle dra tilbake til flyplassen eller vente til lysene på Supertree’ene tennes kl. 19:45. Heldigvis falt vi ned på det siste. Vi slo i hjel litt tid med en båttur inne på Shops at Marina Bay Sands, sovnet nesten på gresset inne i Gardens by the Bay og litt middag på McDonalds. 19:45 startet showet. Musikk og lys fra Supertree’ene var fantastisk. Masse folk hadde samlet seg (så ut som mest lokale) for å se showet. På slutten av dagen dro vi tilbake til SIN og SilverKris Business Lounge. Etter en 11-timers flytur CPH-SIN og 17 timer i Singapore var vi slitne, svette og uten energi. Vi hadde sjekket på forhånd at de hadde dusj i Loungen og det er lenge siden det har vært så deilig med en dusj. Litt kø (ca. 10 minutter) men det var det verdt. Maten i Loungen var OK. Bedre utvalg enn på OSL og CPH (det skal ikke mye til) av både mat og drikke. Dessverre ganske mye folk så vi fant ikke noe ordentlig sted å sitte før etter 20-25 minutter. Dagen ble avsluttet med å gå ombord i SQ638 mot NRT i Singapore Airlines sin (gjetter jeg) nye 787-10 Dreamliner.
SQ 638 SIN - NRT i Business, 11D og F Det første som slo meg da vi kom inn i flyet var hvor mye mindre setene var ift. flighten fra CPH. Vi hadde rad 11 (bulkhead) men dette ga ikke den samme fordelen som i den eldre 77w. «Hullet» til bena er det samme på alle rader og den deilig posisjonen på tvers av setet på 77w var ikke mulig å få til. Jeg skal ikke klage på setet men et steg ned er det.. Den store fordelen med 787’en er lyden: Utrolig stille fly! Dessverre var det meldt dårlig vær på flighten så allerede før avgang fikk vi beskjed om å ha på setebeltet hele turen og holde oss i setet så mye som mulig. Over 5 ganger i løpet av turen ble vi bedt om å sette oss og ikke benytte toalettet via callingen. Maten ble derfor utsatt til rett før landing. Jeg skiftet til pysj så fort fest setebeltet slukket og la sengen helt ned. I motsetning til på 77w sklir bare setet helt ned på 787. Man må ikke «dra setet over» for å lage sengen. Dette har sin fordel med at en kan gjøre det selv med den ulempen at skjøten mellom ryggen og rumpa av setet en følbart når en ligger. Setet er også mye smalere enn på 77w så jeg syns det var lettere å finne en god soveposisjon der. Når det er sagt sov jeg meget godt denne natten. Det var mye turbulens men jeg våknet ikke mer 2-3 ganger. Til frokost ble middagsretten som var bestilt via Book the Cook servert: hummer. Jeg er ingen hummer-ekspert men selv om den hadde stått over natten og tydeligvis var re-varmet var den veldig god. Litt roligere vær inn mot NRT og vi landet ca. 20 før tiden. Så er det alt (!) vi skal huske å gjøre på NRT før vi tar toget til hotellet, Hyatt Regency Tokyo.
Trasig å bli skjorteblaut tidlig på dag, men sånn er det å reise rundt utan paraply... (Eg har sjølv vore i byen utan paraply i fem dagar, så eg veit kor tom og hjelpeslaus ein kjenner seg.) Tusen takk for eit supert reisebrev så langt, og god tur vidare!
Vi tenkte flere ganger at vi bare burde kjøpt en, men nei da.. Det slutter sikkert å regne hvert øyeblikk
Vi brukte tre dager på omtrent det samme programmet i Singapore Gøy å være med på tur, nå gleder jeg meg til å få programmet for vår tur til Tokyo i april.
Takk for fint reisebrev! Skal gjennom deler av samme rute i November, så morsomt å følge med. Mente jeg hadde lest et sted at armlenene kan dyttes ned på nye 787, som gir en del bredere «seng». Testet du dette?