Trengte ikke å vise covid pass eller noe som helst utenom vanlig pass på Ålesund lufthavn. Han fikk opp setekart for TK flyvninger og kunne fritt velge hvor jeg ville sitte Alt bra så langt. Touch down OSL. Videre til Brussel om en time.
På min CT booking med TK, var det umulig å finne billetten hos TK. MEN, ved å åpne bookingen hos SWISS (flyr ikke LX) så lot Swiss sine nettsider velge seter hos TK Bare et lite tips til neste gang
OSL-BRU. Litt forsinket ut fra OSL nå. Men flyet BRU-IST er også meldt om forsinkelser. Så opprinnelig 50 min mellomlanding er nå 1 time og 5 min. Krysser fingrene for at det skal gå bra 3 seter for meg selv i plus.
Da har vi kommet oss godt nedover mot Brussel og skal snart lande. 15 min til landing og flyet videre går om en time. Fikk en salat med røkelaks, 2 drikker var ok, sjokolade på slutten. Det vanlige. Edit: ingen munnbindkrav nei
Landet i Brussel på A terminalen. Videre med Turkish på B terminalen, B11. Godt skiltet, må igjennom passkontroll, heldigvis ingen kø, igjennom taxfree for å kjøpe solkrem, rask tur innom toalettet og siste mann ombord (very final call) og åpnet opp sperrebånd. Må ikke bruke mer tid en det trengs på flyplasser når man skal til Nepal Måtte vise covid pass, arrival form og munnbind for å slippe ombord. Vi kjører på videre!
Bare 20 minutter etter avgang så begynner ting å skje. 35.000 ft. På tide med mat. Her kjører vi 3 retters Første rett ble akkurat lagt på bordet:
Her går det unna, hovedrett allerede. Biffen er på bordet og wifi fingerer uten problemer. 1 GB inkl for Business Class. Skulle bestille meg lemonade, fikk kefir, same same
Litt nervepirrande innleiing på dette reisebrevet. Trykte 'Liker' i sympati, men bra det ordna seg! God tur
Landing ved IST, Turkish leverte nok en gang. Herlig Landet ved B gatene, lengst borte fra loungen. Men den skal besøkes uansett. Kjøkkenet i loungen var stengt for natten. Så bare det vanlige man kan ta selv. Flott uansett. Boarding en time før avgang… her er de tidlig ute
Vel ombord. Ingen overraskelser her, flydd med TK på langdistanse flere ganger. Ikke min favoritt hard produkt men gleder meg til maten. Den bruker aldri å skuffe. Eller? Etter vi var oppe i luften ved 02:30 tiden kommer en ung mann og spør meg om hva jeg ønsker til frokost. Gir han en fin liste og venter tålmodig på når han skal spør meg om hva jeg ønsker å spise nå før leggetid. Neida, plutselig ble frokosten servert kl 03:00, her var det bare 1 måltid å få og det heter frokost Maten var grei, ikke det beste jeg hadde fått servert hos TK, men ble ok mett og ikke helt fornøyd. Ikke engang noen lys på bordet som er så koselig. Huff. Totalt var vi 11 personer i Business Class, så det var romslig og stille. Rett etter mat kommer purser bort til meg og ber meg strengt ta på masken. Ok Ok, jeg tar den på uten noe drama. Ser rundt meg, jøss, hvorfor er jeg eneste som må ha maske? 5-6 av de andre i Business valgte ikke å ha måltid engang og de sitter å snakker eller ser film uten maske. JØSS! Det er greit. Gjør meg klar til en liten blund og slår ned setet. Det er ca 3 timer til landing. Kaster masken og sovner raskt.
Våkner til synet av Mt. Everest og flere flotte fjell. Vært her før men det er spektakulært å se det igjen. Vi lander uten noe tull på KTM. Business Class får gå av først og eco passasjerer blir holdt igjen. Vi får egen buss til terminalen og dette gjør det til at vi slipper noe kø for immigrasjon. Herlig. Da var jeg her igjen. Blir bare en kort tur så jeg bestemte meg for å gå rett på et Dal Bhat måltid. Anbefales på det sterkeste om du er i Nepal. Er dette som gjelder her + en lokal øl. Etter litt mat rakk jeg en sightseeing i byen før det blir på jobb dagen etter.