Retro reisebrev fra Widerøe Norge Rundt 2016

Tråd i 'Reisebrev' startet av kjeeli, 28. okt 2022.

  1. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,191
    Likes mottatt:
    22,475
    Bonuspoeng:
    183
    Ca 4 timer etter at vi hadde landet på KKN var det bare å ta plass på WF953 retning Alta (ALF).
    Der sjekket vi inn på Scandic

    B1.jpeg


    Gikk over gaten til senteret og fikk oss et måltid på Peppes, etterpå svingte vi bortom Nordlyskatedralen for å bekjenne våre klima synder.

    NRW-2.jpg

    Vi hadde også med badebukse, hotellet er nabo med Nordlysbadet så ble det bading noen timer.
    Litt synd at jeg ikke kjente @McBuljo på dette tidspunktet, hadde vært hyggelig å sagt hei til han.

    Nå har vi kommet til dag 4 på tur.
    Vi hadde god tid til å nyte frokosten denne morgenen, før vi dro til ALF.
    Dagens første flight var WF681 via Lakselv (LKL) til Tromsø.
    Fortsatt heldig med været

    NRW.jpg

    Vi hadde 1t 15 min på bakken i Tromsø før WF633 tok oss opp i luften igjen
    Tror dette er Stagnesfjellet og Stonglandet

    NRW-3.jpg

    Her er Harstad fra luften

    NRW-4.jpg

    Det er så herlig og kunne se ned på det norske landskapet

    NRW-5.jpg

    NRW-6.jpg

    Vi landet på Harstad/Narvik (EVE) rundt kl 15. Denne flyplassen ligger i ingenmannsland, så da virret vi bare rundt flyplassen til WF637 fraktet oss videre til Bodø (BOO) kl 19:30

    NRW-7.jpg

    Når vi landet på BOO, så hadde vi fullført ruten våres i Troms og Finnmark

    Skjermbilde 2022-11-19 kl. 18.04.53.png

    Dessverre fikk vi ikke til å teste ut Honningsvåg (HVG) og Mehamn (MEH) på denne turen.
     
  2. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,191
    Likes mottatt:
    22,475
    Bonuspoeng:
    183
    Tok bussen bort til Bodø sentrum. Dessverre fikk vi ikke brukt et klipp på Scandic tilbudet pga det ikke var ledig.
    I stedet hadde vi ordnet oss en natt på Bodø Vandrerhjem som ligger ved togstasjonen. Sjekket inn der i 21 tiden, og fikk tildelt køyeseng.

    B1.png

    Greit nok rom for den korte stunden vi skulle være der.

    Dag 5
    Klokken ringte 06:30 og vi var igjen klare for en dag på loffen.
    Gikk bort til Scandic Havet og spurte om de kunne oppbevare bagasjen vår der, siden vi skulle sove der til natten.

    Sikkert ikke overaskende at vi skulle tilbake til BOO.
    Vi ble tatt godt i mot på flight WF805 med avgang kl 07:58. Første vi får høre er
    -Jøss der er dere to ja!
    Hadde begynt å gå rykter om 2 «idioter» med Widerøe gensere som likte å fly rundt på basen i Bodø.

    Tok ikke lange tiden før vi hadde fått luft under vingene

    b2.jpg

    Første stopp ble

    b3.jpg

    Klokken 08:21.
    Siden dette ikke var vår stopp, måtte vi spørre pent om vi kunne gå ut av flyet.
    Det var ingen problem og flyvertinnen tok bilde av oss

    b4.jpg

    Som dere ser er vi ganske heldige med været i dag også.
    Kl 08:37 var vi allerede oppe i luften igjen

    b5.jpg

    På vår ferd videre passerer vi Værøy og Røssnesvåg

    b6.jpg

    Lofotenodden med Hellsegga og Stortinden bla.

    b7.jpg

    Ballstad fikk vi også med oss

    b8.jpg

    Før vi landet i Leknes kl 9.
    Her skulle vi ha et lite opphold og hadde leid bil hos et lokalt selskap. De leverte bilen til oss utenfor terminalen ved ankomst.
    Husker ikke hvilken type bil det var, men absolutt ikke nyeste sort.
    Kjørte så avgårde og hadde pekt oss ut Nusfjord ca 30 min kjøretid på forhånd

    b9.jpg

    b10.jpg

    b11.jpg

    Fint sted dette, og vi ruslet rundt der ca 1,5 time.

    Neste stopp på vår lille Lofoten visit er Hauklandstranda og Uttakleivstrand, Men på vei ditt begynte det å komme noen rare lyder fra høyresiden på bilen, disse lydene ble bare høyere og høyere.
    Jeg begynte å bli ganske nervøs, så stoppet bilen her

    b12.jpg

    Ringte til leiebilselskapet og fortalte om lyden, og hvor vi var. Fikk beskjed om og prøve å kjøre tilbake til Leknes Lufthavn som var ca 13 km unna.

    Etter at vi hadde stått stille en stund, kjørte vi et godt stykke før lyden kom igjen.
    Da var det bare å senke hastigheten, sette på nødblinken og håpe at vi kom frem.

    Vel vel, vi fikk karret oss til flyplassen og der fikk vi tilbud om en ny bil.
    Men det begynte å nærme seg neste flyvning fra Leknes, så vi takket nei til det tilbudet.
     
  3. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,191
    Likes mottatt:
    22,475
    Bonuspoeng:
    183
    Stopover tiden vi hadde på Leknes var på 4 timer og 13 min før WF809 skulle ta oss tilbake til Bodø kl 13:15

    Landet på BOO kl 13:40, ut av flyplassen og tuslet bort til nærmeste rundkjøring.
    Der fikk vi akkurat med oss tet gruppen av noen syklister som deltok i Artic Race

    b1.jpg

    Dagen var jo fortsatt ung, så vi måtte jo fylle på med noen flere flyvninger.
    Så vi dro tilbake til BOO og tok plass på WF707 kl 15:35.
    Fortsatt fin utsikt

    b2.jpg

    Vi landet på Sandnessjøen kl 16:15

    b3.jpg

    Her ble vi bare ombord for videre ferd til Brønnøysund.

    Hva som skjer på BNN har jeg nevnt i noen andre tråder på det tidspunktet vi var der.
    Men for å holde flyten i reisebrevet tar jeg det også med her.

    Når jeg satt på vandrerhjemmet i Bodø kvelden før, så tenkte jeg at vi hadde ett lengre opphold på BNN.
    Hva kunne jeg gjøre for å fylle den tiden med noe interesant for Jr?
    Så jeg fyrte av en mail til Avinor og fortalte litt om turen vår, og hans interesse for flyplasser og flyruter.
    Spurte om det var mulig med omvisning i tårnet eller noe annet en flyinteresserte gutt kunne syntes er gøy å oppleve utenom det vanlige på en flyplass.

    Kl 09:38 denne morningen fikk jeg svar fra lufthavnsjef på BNN om at de skulle finne et opplegg til oss.
    Vi skulle ringe ett tlf nr når vi ankom, og da møtte vi en hyggelig mann utenfor flyplassen.
    Første stopp ble flytårnet

    b4.JPG

    Oppe i tårnet fikk han forklaring på hvordan ting fungerte og fikk sitte i sjefsstolen.

    b5.jpg

    Etter tårnet var det besøk på alle rom bak stengte dører for reisende, var innom hangarene med ambulanse fly og andre fly.

    Avslutningen på rundturen ble av den bedre sorten.

    b6.JPG

    Vi tok plass i passasjersetene

    b7.jpg

    Det ble full gass på rullebanen til enden hvor han fikk lov til å styre vannkanonen.
    Far syntes også dette var stas, så foto hadde ingen prioritet der.

    Tusen Takk til Avinor og Lufthavn sjefen på BNN som tok dette på sparket :)
     
  4. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,473
    Bonuspoeng:
    293
    Så gøy! Skulle ønske jeg hadde vært med på samme turen. :cool:
     
    kjeeli liker dette
  5. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,191
    Likes mottatt:
    22,475
    Bonuspoeng:
    183
    Etter ett artig opphold på nesten 4 timer på BNN flyplass, måtte vi sette kursen mot bagasjen våres.
    Avgang kl 20:20 med WF714 som skal frakte oss nordover igjen til BOO

    Været holder seg bra

    B1.JPG

    b2.jpg

    På en kjapp stopover på Sandnessjøen (SSJ), kom Kapteinen ut av cockpiten og tok oppstilling ved siden av oss.
    Jr fikk da spørsmål fra Kapteinen om han ville sitte i cockpiten frem til BOO.
    Vel vel, svaret på det spørsmålet ble slik

    b3.jpg

    Det varmer ett pappahjerte å se en slik glede :)

    Han hadde fått litt formaninger om å ta litt bilder underveis, hvis han nok engang havnet på klappsete igjen.

    b4.JPG

    Mens far satt bak med utsikt kun til siden

    b5.jpg

    Fortsatte Jr å knipse bilder foran

    b6.JPG

    b7.JPG
    b8.JPG

    Etter landing på BOO kom Piloten og spurte meg om hvor lenge vi skulle være i Bodø, for han kunne ordne med omvisning på Widerøe's training center dagen etterpå.
    Huff huff :(
    Det svei i hjertet å fortelle han at vi måtte tidlig avgårde for å holde ruteplanen.
    Men gud så hyggelig forespørsel å få, Jr må ha gitt ett bra inntrykk over intercomen i cockpit på vei til BOO

    På bakken i Bodø tuslet vi til sentrum og ankom Scandic Havet ca kl 22, 15 timer etter at vi leverte bagasjen der.
    Det ble en kjapp tur opp på takterrassen på hotellet

    b9.jpg

    Før vi krøp til sengs etter en lang begivenhetsrik dag på farten.

    @RoadKing er du fornøyd med bildestørrelsen nå?
    Har skrumpet de til ca 1,5-2mb per bilde!
     
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Det hjalp dessverre lite, men du ska ha for forsøket. Tusen takk :)
    Det er herlige bilder, er glad for at du deler!
     
    kjeeli liker dette
  7. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,191
    Likes mottatt:
    22,475
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg skal prøve å krympe de enda litt til da!
    Men sånn generelt er bilde størrelsen et problem for dere andre, eller er @RoadKing i særklasse med sin mening her :)
    Vet det er litt forskjell å lese og se bilder på tlf og nettleser.
    Men hva liker folkens her på forumet, bilder i litt dårlig oppløsning?
    Eller et bilde man kan granske ned til minste detalje?
    Kjør debatt :)
     
  8. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    618
    Bonuspoeng:
    93
    Ser veldig bra ut i nettleser på PC her i alle fall. Kult reisebrev! Rakk dessverre ikke å være med på dette tilbudet før det forsvant, hadde i likhet med andre her lagt planer for første sommeren det ikke ble noe av :rolleyes:
     
    kjeeli liker dette
  9. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke noe problem her. Tar noe tid å laste på mobil, men det synes jeg det alltid gjør. Takk for supert reisebrev!
     
    kjeeli liker dette
  10. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,473
    Bonuspoeng:
    293
    God oppløsning er fint. Jeg tror det største problemet er når det er veldig mange bilder på samme side. Det er vel 20 poster på en side, og hvis hver av dem inneholder 8 bilder, så tar det til slutt veldig lang tid å laste inn siden. Men, jeg venter gjerne.
     
    Nordlands and kjeeli like this.
  11. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,147
    Likes mottatt:
    869,601
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke hør på @RoadKing
     
    kjeeli liker dette
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Når det blir mange bilder i høy oppløsning i en melding sliter man.
    Men bilder er stas altså :)
     
    Kristian and kjeeli like this.
  13. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,191
    Likes mottatt:
    22,475
    Bonuspoeng:
    183
    Dag 6:
    Kunne vi sove til kl 06:45, klare til frokost kl 07:15.
    Akkurat i dag hadde vi litt god tid til å nyte hotell frokosten, etter 5 avganger tidligere fra BOO kunne vi senke skuldrene litt.
    Det er fort gjort å komme seg til gate der!

    Dagens første flyvning startet kl 08:37 med WF727 via Mo i rana (MQN)
    Fortsatt godt vær

    b1.JPG

    Innom Mosjøen (MJF)
    På denne turen har fotografen tatt seg en pause.
    Vi landet på TRD kl 10:56 og da hadde vi unnagjort alle Widerøes flyplasser i Nordland

    b4.png

    Fra Værnes tok vi bussen til Trondheim for litt sightseeing.
    Var innom Trondheims stolthet Nidaros Domkirke

    b2.jpg

    På det tidspunktet drev de byggingen av TV settet til Anno, som var et reality TV show på NRK.

    b3.jpg

    Vi hadde ikke så veldig god tid i byen, før vi måtte være på flyplassen igjen.
    Så vi satte oss på flybussen kl 12:30, da hadde vi god margin for å rekke neste flight.
    På veien tilbake til TRD, ble det plutselig bråstopp for bussen, det hadde skjedd en ulykke i en tunnel på vei til Værnes.
    Så vi ble omdirigert til en sidevei.
    De fleste jeg kjenner her på forumet vet at jeg trives best når ting går i følge planen!
    Vel vel, dette var absolutt ikke i planen. Vi er plutselig strandet på vei til TRD.

    Sitter på bussen og krysser fingre og mine 10 tær, og håper vi rekker neste avgang.
    Men vi forstår at neste flight går ad dundas, så vi kansellerer vår plass på TRD-Rørvik(RVK)-Namsos(OSY)-TRD innenfor avbestillings fristen NR billetten opererte med.
    Synd den rundturen gikk i vasken, da hadde vi plutselig god tid til neste flight på programmet.

    Nå hadde vi vært på tur i 6 dager, med minimal bagasje. Vi hadde derfor planlagt en liten helgeperm for å vaske litt tøy.
    Så nå jukset vi litt ift Widerøe billetten og satte kursen sørover fra TRD-OSL med DY 769 kl 17:40

    DY769 landet på tiden kl 18:35 på OSL, flybussen hjem funket fint.

    Siden vi hadde 13 netter med overnattinger hos Scandic tilgjengelig, så måtte jo disse brukes.
    Vi gikk av bussen, en snartur innom heimen for å plukke opp Konemor :)

    Satte oss i bilen og kjørte til Scandic på Fornebu, husker ikke helt hvordan jeg fikk til familierom med 3 stk på ett hotellplass for to.
    Men her spiste vi middag, og koste oss sammen alle 3.
    Tilbake på rommet ser det ikke ut som vi var så sosiale!

    b5.JPG

    Familie rommet var fint det, høyt under taket og nok km2 for oss.

    Dagen etterpå dro vi hjem og satte vaskemaskinen i drift, vi trengte jo litt rent tøy til andre akt av denne turen.
     
  14. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Begge namna er korrekte. Du såg ut på den lett spektakulære vegen som går frå Svartnes ved Vardø til Hamningberg, og de flaug over Persfjorden:
    Screenshot_20221130-131147_Opera.jpg
     
    Flymunda, Eddie47, kjeeli and 2 others like this.
  15. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,191
    Likes mottatt:
    22,475
    Bonuspoeng:
    183
    Dag 8
    Nå har det gått 1 uke siden vi startet på dette prosjektet, og ferden fortsetter.
    Det var greit med en vaske og hviledag hjemme, hadde slitt litt hvis vi skulle hatt med klær for 14 dager på loffen.

    Søndags formiddag satte vi oss på Torp Ekspressen fra Oslo kl 10:55.
    Ankom TRF ca kl 12:40, så vi hadde god tid til avgang med WF484 til TRD kl 13:45
    Etter 1t10m ankom vi TRD, og tuslet bort til Scandic Hell for å sjekke inn.
    I følge den opprinnelige planen hadde vi ikke noe mer spennende på programmet denne dagen.

    Men siden vi var litt uheldige på fredagen med noen flighter som ikke ble gjennomført, hadde jeg jobbet litt med å få på plass disse denne dagen i helgen.
    Disse flightene har jeg glemt å registrere på riktig dag på FR24, så tider og slik utgår på disse.
    Trodde jeg hadde orden i sysakene, men bommet litt her.

    Etter å ha slengt fra oss bagasjen, bar det bort til Værnes igjen.
    Jeg hadde klart å skaffe oss plass på TRD-Rørvik(RVK)-Namsos(OSY).

    OSY-TRD var det ikke mulig å få plass, så jeg hadde funnet ut at vi kunne ta en buss tilbake fra Namsos sentrum til Værnes derfra.

    Tydeligvis vært litt slapp med fotografering på denne turen.

    Med Widerøe gensere fikk vi fort oppmerksomheten og kom i prat med CC.
    Vi viste jo allerede at det var fullt fra OSY-TRD, CC kunne legge til at t.o.m klappsetet var opptatt på den flyvningen.
    Men CC sa at vi ved ankomst OSY skulle stå utenfor flyet ved ankomst, i tilfelle det ble noen No Show.
    Pliktoppfyllende som vi er, stilte vi oss opp på perrongen utenfor flyet.

    Der stod vi og så folk vandre ombord for flyvningen til TRD, så kommer flyvertinnen bort til oss og sier:
    Det er en No Show, hva ønsker dere å gjøre med det?
    Ett kjapt far og sønn møte på perrongen konkluderte med at Jr på 12 år skulle få bli med flyet videre til TRD, mens far måtte komme seg til Namsos sentrum for buss til TRD.

    Tilbake til flyet
    Han som jobbet i Widerøe og opprinnelig skulle sitte på klappsete, satte seg på No Show plassen etter å ha pratet med CC.
    Og da ble Jr invitert til klappsete igjen.
    Her har han tatt bilde av innflygningen til TRD fra cockpit

    IMG_8117.JPG

    Mens far tok plass for en 3 timers busstur til TRD

    Skjermbilde 2022-11-03 kl. 16.28.21.png

    Noen kan kanskje kalle dette galskap, sende avgårde en 12 åring uten å ha noen som møter han i andre enden av flyturen.
    Men så lenge han kunne gå rett til hotellet, følte jeg meg trygg :)

    Når jeg endelig ankom Værnes og hotellet 3 timer senere, satt Jr i sengen og koste seg med Ipadén sin.

    Man kan jo ikke si ett vondt ord om servicen vi mottar av de ansatte i Widerøe på denne turen.
     
  16. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,191
    Likes mottatt:
    22,475
    Bonuspoeng:
    183
    Dag 9
    Så langt på turen har vi nå fått vært innom 23 av Widerøe sine 25 flyplasser nord for Trondheim,
    Honningsvåg og Mehamn får vi ta ved en annen anledning.
    Så nå er planene å jobbe seg sørover.

    En natt på Scandic Hell med påfølgende frokost smakte godt. Deilig å få en rolig start på dagen.
    Sjekket ut og vandret bort til terminalen kl 08:10, marginene før avgang med Widerøe har blitt mindre etter at vi har opparbeidet oss litt erfaring ift boardingtider hos WF.
    Dagens første flight er WF537 TRD-MOL kl 09:00
    Flyvningen på 40 min gikk fort unna.

    Vi er jo ganske godt kjent i Molde fra før, siden det er en mellomstopp for oss på vei til mine foreldre.
    Her hadde vi fått til ett lengre opphold og samtidig invitert Jr sin bestemor til sentrale strøk.
    Bestemor takket ja til invitasjon og tok gladelig reiseveien fra Ona til Molde som tar ca 3 timer for å møte barn og barnebarn :)

    Etter en busstur fra flyplassen til sentrum og litt vandring rundt i sentrum,
    møtte vi min mor rundt kl 11.
    Vi hadde planlagt å gjøre noe ingen av oss hadde gjort før ifm besøk i Molde.
    Turen skulle gå til

    mol-8.jpg

    Sekken er en liten øy i Romsdalsfjorden med ca 150 innbyggere (2014)

    Rundt neste sving med Andreas Lunnan på NRK i 2003, hadde denne dokumentaren fra Sekken (29 Min)

    https://tv.nrk.no/serie/rundt-neste-sving/2003/PRTY12002203/avspiller

    I 1162 skal Erling Skakke ha drept Håkon Herdebrei som var Norges Konge (1157-62) i et sjøslag utenfor Sekken, dette kan dere lese mer om på Wikipedia.

    Nicholas Oliver Lawson ble født på denne øya i 1790, han ble viseguvernør på Galápagos-øyene fra ca 1832 til 1837, Charles Darwin var fungerende guvernør og besøkte øyene i september 1835.
    Nicholas fortalte Charles om øygruppens kjempeskilpadder, og hvordan disse varierte i utseende mellom de forskjellige øyene.
    Denne samtalen ble senere omtalt av Darwin som et viktig utgangspunkt for det som senere skulle bli evolusjonsteorien hans.
    Må innrømme at disse historiske hendelsene hadde jeg ikke peiling på før jeg googlet Sekken ifm dette reisebrevet.
    Vel Sekken ligger her ift Molde

    b2.png

    Vi gikk ombord i ferjen MF Ørsta og var klar til avgang kl 12:30

    b3.png

    Ca 13:20 klappet vi til kai på Sekken

    mol.jpg

    Der ble det en kjapp tur i land, før vi ble med ferja tilbake til Molde

    mol-9.jpg

    Når vi kom tilbake til Molde ble jeg sjåfør videre.
    Kjørte først opp til Vardestua

    mol-10.jpg

    På vei nedover stoppet vi ved Inntaksdammen

    mol-11.jpg

    Her ble det også tid til en blåbærtur, marka i Molde kan anbefales.

    mol.jpg

    mol-12.jpg

    Vi svippa så innom Egon for et måltid før vi satte kursen tilbake til MOL
    Siden Bestemor måtte rekke siste ferjen hjem, ble vi sluppet av på flyplassen kl 16:30
    Der måtte vi vente til WF511 skulle frakte oss kl 18:05 til den beryktede Solkysten hvor @Eddie47 har tilhold.

    Etter å ha landet på BGO spaserte vi 1,8 km til Scandic Airport som det het den gangen, nå heter det Scandic Kokstad. Dette var på tiden når bybanen hadde endestopp ved Birkelandsskiftet.
    Sjekk inn og rommet var helt greit.

    Selvom det ikke var den mest flyvningsrike dagen, så var det hyggelig og treffe opphavet for både meg og guttungen.
     
  17. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,191
    Likes mottatt:
    22,475
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har surret det litt til for meg selv ser jeg, mange bilder har en annen tidskode enn det som er riktig.
    Her er et par bilder som skulle vært med i forrige post.
    Innflyvning til BGO
    Semco Hanøytangen

    b1.JPG

    Sotrabrua og Askøybrua

    b2.JPG
     
    Kristian, Earl, Sonictravel and 4 others like this.
  18. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,191
    Likes mottatt:
    22,475
    Bonuspoeng:
    183
    Dag 10
    Vekkerklokken ringte kl 07.
    Da var det på med klærne, ta med seg bagasjen til frokostsalen.
    Kaste i seg litt mat, sjekke ut og vandre mot BGO.

    Dagens første flyvning var WF102 med avgang kl 08:25, vi tok av på tid og satte kursen mot FRO
    Her er et bilde rett etter take off, kanskje @Eddie47 kan hjelpe til med hva man ser her.

    b1a.JPG

    Synes sommerresidensen din her @Eddie47 ?

    Kan ikke klage på dagens flyvær, fint å skue utover norsk landskap
    Her ser dere Lutelandet, og den høye holmen i bakgrunn er Alden,
    også kaldt den norske hest.

    b2b.JPG

    Den er et populært turmål for spesielt interesserte.
    Start: Alden
    Tid: 1,5 - 2 timar opp, 1-1,5 time ned.
    Høgde: 481 meter over havet.

    Men 3.Oktober 1990 skjedde det en forferdelig ulykke, klippet ut fra Wikipedia:
    Helikopterulukka i Alden 1990 fann stad 3. oktober 1990, då eit redningshelikopter av typen Bell 214ST rende i fjellveggen på sørvestsida av Alden i Askvoll i Vestland. Helikopteret tok av frå Gullfaks C og skulle delta i søket etter taretrålaren «Noralg» som hadde gått ned ved Geita fyrstasjon, då flygaren tok feil av høgda og rende i fjellveggen. Høgda på kartet flygaren hadde vart oppgitt i meter, medan han trudde det var fot.

    Fem personar omkom i ulukka. Fire av dei var mannskap i helikopteret og éin var sjukepleiar. Mannskapet på trålaren omkom i forliset.

    Vi nærmet oss @Stuttfeiten sitt rike Florø

    b3b.JPG

    Vi hadde billett til neste destinasjon, og ble sittende i flyet her.
    Opp i luften igjen

    b4b.JPG

    Etter veldig kort tid så kom vi stadig nærmere @Sunnfjordingen og @oleredv sin lokale flyplass

    b5b.JPG

    Lurer på om det er bergsvatnet vi så på forrige bilde?

    Vi landet på FDE (Bringeland, Førde) på tid.
    Denne flyplassen er litt spesiell for meg i flysammenheng, det var her jeg landet når jeg foretok min første flyvning i mitt liv FBU-FDE som 17-åring.
    Da hadde jeg gått lei av 8-9 timers busstur for å møte min ungdomskjærlighet.

    Etter ankomst tok vi bussen ned til Førde sentrum,
    Der ble det litt memory lane for min del, spaserte bort til området der det i tidligere dager hadde vært en skatehall.
    Den så stengt ut og vi fant i stedet for et lekestativ som Jr kunne utfolde seg i.

    b6b.JPG

    Når jeg var i Førde som ung, da var det ett sted som serverte god nattmat.
    Lå ikke det her hvor Venezia pizza er nå @Sunnfjordingen ?

    b7b.png

    Våre 3 timer i Førde nærmet seg slutten, og vi måtte ta bussen tilbake til Bringeland.
     
    Kristian, Earl, Sonictravel and 6 others like this.
  19. oleredv

    oleredv Senior Medlem

    Innlegg:
    816
    Likes mottatt:
    3,303
    Bonuspoeng:
    93
    Vil anta at du her tenker på det nattlige utsalget til Førdekroa. Det stemmer at dei hadde stor omsetning i helgane og at dei var lokalisert i det bygget, vendt mot øst.
     
    kjeeli liker dette
  20. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,191
    Likes mottatt:
    22,475
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, det var det stedet jeg tenkte på :)
    Var hektisk der på natterstid ja.
     
    oleredv liker dette

Del denne siden