Det er flott i det området, men jeg ser dessverre ikke hvor det er. Hytten ligger 6-8 min flytur fra BGO med WF.
Som tidligere nevnt, så skulle jeg gjerne ha vært med på den turen! Veeeldig mange av disse flyplassene jeg ikke har vært på.
Spontant legge ansvaret for booking over på meg @holmen? Det er rasshøl takter fra din side Klar over hvor mye «jobb» det var for å sy sammen denne ruten med Jr? Dere fleste her inne på IF har problemer nok med å få til 8 leg på en CT booking, her fikk jeg til 63 leg. Ps. Ikke tolk dette innlegget bokstavelig
Skrev i første post at dette ville bli et langtids prosjekt fra min side, og det blir det folkens! Tilbake på Bringeland var det WF192 FDE-OSL avgang kl 13:48 som stod for tur, fortsatt bra vær Her passerer vi en isbre på venstre side, litt usikker på hvilken? Siden det ikke var så fullt fly kunne vi bevege fritt over til høyre side også. Bilde tatt på høyre side 2 min etter forrige bilde har fortsatt ikke klart å plassere disse bildene, selv etter iherdig forsøk med google map og earth. Ankom OSL rundt kl 14:45 Selv om vi ankommer vår hjemme flyplass OSL, blir det ingen tur hjemom. Ble en tur innom Uppercrust for en baguette, før WF 149 OSL-HOV skulle ta oss nesten samme vei tilbake over fjellet. Flott skue over Besseggen Vi ankom Ørsta/Volda (HOV) Ble kun et kort opphold rett utenfor flyet her Samme maskin videre til Sogndal (SOG) Her er Kaupanger under innflyvning Etter landing på SOG tok vi bussen ned til Sogndal sentrum. Der ruslet vi litt rundt og tok oss en matbit, før bussen brakt oss tilbake til SOG. Kveldens siste flight for oss gikk fra SOG kl 21:00 og vi landet på OSL kl 21:46. Ble mye frem og tilbake i dag Men vi har kost oss med en problemfri flydag. Selv om vi landet på OSL igjen ble det ingen tur hjem, vi sjekket inn på Scandic Oslo Airport for natten. Dag 11 En rolig morgen på oss, gikk til frokost kl 08. Etterpå slappet vi litt av på rommet. Siden vi hadde god tid gikk vi til flyplassen, da fikk vi samtidig med oss noen innflyvninger på den vestre rullebanen. Gå turen tok ca 45 min. Dette er dagen med lite fotografier. Dagens første flyvning WF 135 hadde retning Florø (FLO) via Sandane (SDN) Som vi har erfart med Widerøe så langt går ting på skinner, og vi kommer oss avgårde fra OSL kl 12:25. Vi lander på SDN som vi skal, men nå skjer det ting som får pulsen til å stige. Bakkemannskapet kommer inn i flyet og sier: Som dere sikkert har fått med dere er det mye tåke i Florø så dere får ikke landet der. Buss til Florø står klar til dere utenfor flyplassen, får vi beskjed om. Ok sa jeg til meg selv, vi har jo ikke noe på en 2 timers busstur ditt å gjøre. Vi skulle jo bytte fly på FLO for videre ferd til BGO, så dette tuller til hele timeplanen! Jeg vet jo selv at mesteparten av denne turen er planlagt med minimale marginer på noen flyvninger. Så om det skulle bli noe irrops, fikk vi ta det som det kom. Spurte piloten om hva som kunne være lurest, hans råd var å bli med tilbake til OSL for å booke om til en annen flight. Vi fulgte hans råd og ble de 2 eneste passasjerene som ble med flyet videre. Så da var det bare å sette seg tilbake på flyet. Når vi kom opp i luften fikk vi beskjed om at de uansett ville prøve om det var mulig med landing i FLO, men etter 3 runder rundt Florø og en avbrutt landing satte de kursen tilbake til OSL. Så 3 timer siden avreise fra OSL var vi tilbake til samme sted! Pratet med flyvertinnen ombord underveis til OSL, hun hadde ikke tro på at vi kunne bli ombooket til SAS OSL-BGO siden vi hadde NR billett. Når vi ankom OSL gikk vi til SAS skranken og spurte om de kunne hjelpe oss. Etter litt tasting på data’en fikk vi boardingpass til OSL-BGO med SAS om 45 min, topp service må jeg si! Med denne flighten hadde vi håp om å klare å hente inn ruten vår. Etter landing med SAS på BGO hadde vi 4 min til gate closing på HAU flyvning, den klarte vi! Takk gud for korte avstander på BGO.
Klarte å lokalisere de to bildene nå, bilde av fjorden er mot Flåm og Hardangerjøkulen. Så da tok jeg en nylig flydd rute FDE-OSL på FR24 og spolte 2 min tilbake fra Flåm, og kom da til Fresvikbreen.
Ombord i WF 507 gikk ferden litt sørover, det var tåkete på vei ned Landet på HAU til rutetid, bilde tatt fra døråpningen. Her fikk vi nok en gang disp til å bli værende på flyet, vi hadde jo ikke noe her og gjøre. Så da ble vi med WF 508 tilbake til BGO. Tok ikke lange stunden før vi kom over tåken Landet i Bergen kl 19:10 og tok flybussen kl 19:30 til Scandic Strand (det heter nå Torget) Sjekket inn, slang fra oss sekkene og svippet innom Subway for litt kveldsmat. Og spasertur bortom bryggen og tilbake til hotellet. Dag 12 Etter litt søvn var det bare å karre seg ut av sengen og ta plass ved frokostbordet kl 07:15. Kjapp frokost unnagjort og vi spaserte bort til flybussen med avgang kl 07:42. Ankom BGO kl 08:17, og klar til avgang med WF543 retning SVG kl 09. Ved ankomst SVG ble det flybussen inn til byen og vi startet vandringen ved Breiavatnet rundt kl 10:25. Siden været var såpass fint, kunne vi unne oss litt iskrem. Det ble en kortvarig glede for Jr, han rakk et par biter før en måke stupte ned og snappet hele isen. Det var ganske mye folk i gatene siden det lå 3 store cruise skip til kai. Etter lunsj og vandring rundt i gatene ble det flybussen tilbake til SVG litt tidligere enn planlagt. Da hadde vi god tid før neste flyvning, og Jr kunne nyte en is i fred og ro. Før far ble slått i noen partier sjakk. Ny flyvning på programmet WF471 til KRS med avgang litt før tiden kl 14:51 Fin utsikt ned til Stavanger Nå hadde vi noen timer før neste flyvning, så vi tok bussen bort til Hamresanden. Fikk byttet til badetøy Det var såpass kjølig at det ble med vassing. Hamresanden er også et fint utgangspunktet for litt airspotting. Etter noen timer på stranden ble det buss tilbake til KRS og dagens siste flyvning. Ved ankomst BGO ble det gåtur til Scandic Airport for overnatting. Etter en lang dag var begge slitne og satte pris på en seng.
Dag 13 Ingen vits å kaste bort dagen med å sove lenge, så vi fulgte skjema og stilte til frokost kl 07:30. Frokost innabords ruslet vi tilbake til BGO, WF148 med avgang kl 08:50 til SOG først på programmet. Landet på SOG kl 09:25 og der måtte vi bytte fly til WF145 avgang kl 09:40. Denne tok oss tilbake til OSL med en svipptur innom SDN, vi ankom OSL 11:25. Etter en liten pause på OSL var det klart for ombordstigning kl 12:52 Til turens nest siste flyvning WF052 som skulle fly oss til Røros (RRS) Landet der kl 13:50 Vi hadde håpet på å få til en overnatting her, men det var ingen Scandic hotell eller ledig tilgjengelighet på flyvningen på lørdagen. Da ble det en kort rusletur utenfor flyet og flyvertinnen knipset et siste bilde av gutta på tur. Kl 14:13 satt samme flyet med rutenr WF055 kursen mot OSL igjen. Fikk utdelt litt sjokolade og jeg kommenterte da at jeg skulle spare den til konemor hjemme. Etter at hun var ferdig med serveringen i flyet, kom hun tilbake til oss. Da fikk jeg en halvfull pose med sjokolade, ta med dette hjem til din kjære du. Det var jo sjenerøst, og ble absolutt satt pris på hjemme. (telte opp når vi kom hjem, og det var 135 sjokolader) Landet på OSL kl 15:06 og for natten hadde vi booket oss en overnatting på Scandic Oslo Airport. Vi tok så shuttelbuss bort ditt og sjekket inn, men egentlig så var vi litt lei av å bo på hotell. Så vi tok en kort cowboystrekk og dro fra hotellet uten å sjekke ut. Med litt rotete senger og online utsjekk dagen derpå fikk vi rasket med oss litt poeng. Men med prisen på shuttelbussen t/r tror jeg ikke vi tjente noe på det. Da var det bare å komme seg hjem til Oslo, og sove en natt i egen seng. Vi hadde igjen en natt på hotellpasset og den brukte jeg og konemor på Holmenkollen Park Hotell fra lør-søn. Da var 14 dagers ferie med Jr over, eller vil jo ikke akkurat kalle det ferie med det travle programmet vi har hatt. Det var utrolig stas å kunne se hans glede underveis, mest glede var nok nord i landet hvor de delte ut klappsete støtt og stadig. Jeg må ærlig innrømme at jeg var drittlei fly, lyden av propell og flyplasser på slutten. I løpet av 12 aktive flydager klarte vi å besøke 39 av Widerøes 43 flyplasser i Norge Fikk desverre ikke kommet innom Honningsvåg og Mehamn i nord. Heller ikke Kristiansund og Ålesund, men der har vi vært tidligere. Jr har i den senere tid tatt seg en MR til Bardufoss, så han har fått med seg de fleste flyplasser som har rutetrafikk i Norge. Slik så layouten ut, når t-shirt og gensere gikk i trykken Det ble noen forandringer etter dette, men ikke så langt fra sannheten. Han har jo nå blitt en kar som er høyere enn meg, så han har tatt over mine Widerøe plagg og bruker disse støtt og stadig nesten 7 år etter. Sånn på tampen, vi skulle jo egentlig ikke få segmenter eller poeng på denne type billett. Men det begynte underveis å tikke inn begge deler, og vi fikk sølvkort etter turen. Dette må ses på som begynnelsen på bonusgalskapen her i huset. Jeg har brukt høst, vinter og nesten vår på dette reisebrevet, tok sin tid gitt Men da har jeg fått skrevet en dagbok som jeg kan gå tilbake å lese ved en anledning når jeg blir gammel å grå. Snipp Snapp Snute så var Norge Rundt ute.
Fantastisk @kjeeli, du og junior har en fantastisk stayerevne .. og du har en utrolig tålmodig kone som lar deg/dere surre (med propell) på denne måten! Takk for at vi fikk være med!
Takk for turen! Skulle gjerne vært på tilsvarende tur selv, men det spørs om "Norge Rundt" billetten kommer tilbake...
Men du verda, vi som har venta på noko godt, vi har ikkje venta forgjeves! Tusen takk for at du tok oss med på denne retroturen! Og ikkje minst, imponerande å få besøkt så mange flyplassar over heile landet på så kort tid! Dedikasjon og interesse
Takk for et flott reisebrev, meget inspirerende! Med fare for å være et 5 mnd forsinket geografipetimeter… jeg fikk ikke hestesko/U-formasjonen på bildet til å stemme med Stetinden, samt at Stetinden ikke har en vei eller ferskvann ved siden av seg som på bildet. Her er det nok Stortinden ved E6, 15 km lenger nordøst for Stetinden som er foreviget.