Ride report, skriv om din leiebil her

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av tommy777, 05. nov 2013.

  1. Snacky

    Snacky King's Advisor

    Innlegg:
    324
    Likes mottatt:
    255
    Bonuspoeng:
    63
    Leiebilselskap: National
    Status: Elite (gir tilgang til Executive Aisle)
    Stasjon: LAX
    Bil bestilt: Fullsize (minstekravet for å velge fra Emerald/Executive Aisle)
    Bil mottatt: Standard SUV 4WD (Nissan Rogue) til $225 uka (de fakturerte mid-size).

    Skulle på en "utvidet" road-trip i Death Valley i noen dager, og MÅTTE egentlig ha en firehjulstrekker for dette formålet (som gikk ut på å kjøre så øde strekninger som mulig), så jeg burde vel egentlig ha reservert et spesialkjøretøy, men tok (pga. pris) sjansen på å bare booke minimum bilklasse, og satse på at jeg iallefall fikk en firehjulstrekker fra oppstillingen av biler i Executive Aisle hos National. Da jeg ankom LAX en onsdag ettermiddag i mai, viste det seg (ved henvendelse til betjeningen) at de ikke hadde særlig stort utvalg av firehjulstrekkere, men de hadde ikke full oversikt (!?), noe som betød at jeg bare måtte gå rundt å se om jeg var heldig å tilfeldigvis finne en. Gikk rundt og sjekket absolutt alle rekkene av biler, og fant (heldigvis) til slutt den sannsynligvis eneste 4WD-bilen de hadde inne den dagen, så jeg følte meg ganske heldig på det tidspunktet, selv om jeg også hadde en plan B-booking (samme booking-opplegg) hos Hertz som jeg da avbestilte. Bilen var til gjengjeld relativt ny (gått 10K miles), og hadde alt av utstyr (NAVI, SiriusXM, ventilerte skinnseter etc.). Turen ble en ubetinget suksess, og jeg fikk oppleve et av verdens villeste og mest øde områder så og si helt uforstyrret (det var nemlig IKKE mange å treffe på veien), med masse spennende og tildels utfordrende offroad-kjøring på helt eventyrlige steder. Bilen hadde uheldigvis ganske slitte "vanlige" sommerdekk, men heldigvis punkterte jeg bare én gang men måtte samlet sett bruke halve dagen på å bytte til reservehjul og kjøre den lange veien tilbake for å finne et dekkverksted som kunne reparere dekket.

    Tips til andre som ønsker å ta turen til "indre ørken-California": (dette har jeg delvis fra "Nasjonalparkvett-reglene")
    - Dra helst ikke alene.
    - Sjekk dekk og kjøretøy ofte. Vurdér også underlaget du kjører på kontinuerlig.
    - Ta med mer enn bare nok vann (passende turmat, satellittelefon o.a. "villmarksremedier").
    - Si ifra til "noen" hvor du/dere har tenkt å dra.
    - Bli ved kjøretøyet hvis du/dere havarerer.
    Dra helst ikke midt på sommeren, da man risikerer 50 grader eller mer i skyggen, så fremt det ikke er hele poenget med turen. April/mai og september/oktober er gode alternativer.

    Anbefalte (off-road) ruter i Death Valley National Park: (disse har jeg kjørt selv)
    - Saline Valley Road (meget lang og tildels ganske utfordrende rute)
    - Hunter Mountain Road (Noe utfordrende og lang men veldig spektakulær rute)
    - Eureka Valley Road (kortere og mindre utfordrende rute, men også veldig fin)
    - Titus Canyon Road (veldig spektakulær og også relativt lite utfordrende rute).
    - Harry Wade Road (flat ørken-etappe nederst i dalen. Mest fin sand, morsom å kjøre).
    ALLE disse rutene krever UTEN unntak 4WD og visse kjøreferdigheter (vanskelighetsgrad er omvendt proporsjonal med grad av passende kjøretøy som benyttes på ferden).


    Snacky
     
    Last edited: 25. juni 2018
    Petter B-C, Kalsnes, Henrik and 6 others like this.
  2. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    En liten oppdatering, det ble en BMW 640. Greit nok siden det regnet hele lørdagen og det meste av dagen i dag.
     
  3. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Sixt Hamburg airport på fredag: Ble sendt rett i loungen av damene ute, og det tok 5 minutter inkl oppgradering fra vanlig S-klasse til SL63 AMG, damene i Hamburg vet hva kundeservice er. :)
     
  4. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    he-he, greit nok? Endelig en skikkelig bil spør du meg ;)
     
  5. stakar

    stakar Frequent Traveler - EBP

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    783
    Bonuspoeng:
    93
    Leiebilselskap: Hertz
    Status: Five Star
    Stasjon: CPH
    Bil bestilt: Golf
    Bil mottatt: Volvo S90 T8 R Design

    Ikke noenstor Volvo fan, men denne bilen imponerte meg. Abolutt alt av utstyr inkludert R seter og Bowers Wilkins lydanlegg. Godt over 400 HK og et herlig drag generelt.
     
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,524
    Bonuspoeng:
    293
    Leiebilselskap: Hertz
    Status: Five Star (President Circle på kort)
    Stasjon: EVE
    Bil bestilt: Peugeot 108
    Bil mottatt: Volvo S90 T8 R Design

    Århundrets oppgradering. Fy f... for en bil. Fra billigste økonomi til feteste limousin. Det hører med til historien at vi ankom med siste fly så Hertz var helt tom for biler.

    Det ble litt av en hjemkomst til Hertz etter å ha vært trofast Avis i over et år.
     
  7. sday

    sday EBS, Avis pres, Hertz pres,Sixt Plat

    Innlegg:
    203
    Likes mottatt:
    154
    Bonuspoeng:
    43
    Dette er riktignok ikke ridereport, men ska/vurdererl bestille leiebil på Sardinia om 2 uker, men prisene på barnesete er hårreisende:
    Hertz
    upload_2018-6-26_11-0-11.png

    Avis:
    upload_2018-6-26_11-0-49.png

    Er det noen som har en formening om hvorfor det er så dyrt?
    Har høyeste medlemskap hos Hertz og Avis, men ikke gode priser i det hele tatt.
     
  8. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Tek alltid med meg barneseter på flyet, gratis og sende og ein del kan også brukes ombord, samt at eg føler meg tryggare på sikkerheita. Skulle tru bilutleigeselskapa må kjøpe nye seter til kvar gong, men dei er ofte ikkje noko å skryte av.
     
    sday liker dette
  9. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Leiebilselskap: Sixt
    Status: Gold
    Stasjon: MUC
    Bil bestilt: PSAR - Audi A5 eller BMW 420 Coupe
    Bil mottatt: Audi A5 Quattro Coupe

    Snasen bil med 250 gamper under panseret, akkurat nok til komfortabel cruising på autobahn. Hadde dog håpet på BMW for kjøring på svingete veier i de tyske alper, Audien var litt for brei og tung til å trives utenfor autobahn.

    Ved utlevering var bilen ikke skikkelig vasket, og en massiv ripe på ene felgen var ikke registrert. Da var det bare å ringe og vente på at noen kom og registrerte. Sjekket heldigvis mailen før jeg kjørte ut, og de hadde selvsagt registrert den på en felg som allerede hadde skade. Så da var det bare å ringe igjen.... Og som ikke det var nok så hadde gutten i skranken glemt å gi meg utkjøringsbillett fra p-huset, så måtte få hele køen bak meg til å rygge når jeg plutselig stod der med bommen...
     
  10. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Leiebilselskap: Hertz
    Status: PC
    Stasjon: AGP/Malaga
    Bil bestilt: Gruppe D "Ford C-Max or similar Manual transmission"
    Bil mottatt: Volvo XC60 D5 Automat
    Plus: AGP har kommet seg gang for gang og leverer solide oppgraderinger. Denne gangen var jeg ekstra spent, siden vi skal ha bilen i 5(!) uker i høysesong til litt ut i august.
    Men: No problem: Ny bil med 14km på klokken, deilig nybillukt og innebygget NAV. Me happy!
     
  11. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,133
    Likes mottatt:
    7,761
    Bonuspoeng:
    183
    Leiebilselskap: Hertz
    Status: PC
    Stasjon: LAX
    Bil bestilt: Full size
    Bil mottatt: Ultimate Choice. Valgte Infiniti Q50 3.0t

    Krydde av kjedelige Chrysler 300-modeller, enkelte Toyota Avalon og Nissan Maxima. Av nevneverdige alternativer, så var det en Q50 (den vi tok) og en Jeep Wrangler, samt en Dodge Challenger.

    Kurant bil. Svingradius som en gammel seilskute, men motoren var tilstrekkelig. Nokså gode seter, greit nok bagasjerom, men svakt mediesystem.
     
    Gabface liker dette
  12. sday

    sday EBS, Avis pres, Hertz pres,Sixt Plat

    Innlegg:
    203
    Likes mottatt:
    154
    Bonuspoeng:
    43
    #1
    Leiebilselskap: Hertz
    Status: President's circle
    Stasjon: Alghero flyplass (Sardinia)
    Bil bestilt: Audi A4 stv
    Bil mottatt: Audi A4 stv

    i all den tid Hertz reklamerer for at det bare er til å hente nøkler og kjøre avgårde, så er det bare tull. Måtte inn til skranken på flyplassen, masse manuelt papirarbeid, også etter mye styr ble bilen utlevert. Bilen i seg selv var veldig fin, 1800 km, automat, GPS og nok trøkk i motor. Innleveringen var kaos, det skulle være folk som skulle ta imot bilen fra kl 08:00, men ingen italiener å se på innleveringen. måtte inn igjen til skranken inne på flyplassen, stå i lang kø og levere.

    Fin bil, men elendig service.
     
  13. sday

    sday EBS, Avis pres, Hertz pres,Sixt Plat

    Innlegg:
    203
    Likes mottatt:
    154
    Bonuspoeng:
    43
    #2
    Leiebilselskap: Hertz
    Status: President's circle
    Stasjon: Farranfore airport (Kerry, Irland)
    Bil bestilt: Gruppe D
    Bil mottatt: Gruppe D Skoda Octavia sedan

    Ok bil med lav km stand. nok en gang mye manuelt papirarbeid, ingen oppgradering. Jeg måtte betale 7euro pr dag for å ikke velge deres forsikring, uten å skrive under, så fikk ikke jeg bil. veldig misfornøyd med det. (har tatt bilde av skjema). Burde dette klages på?
     

    Attached Files:

  14. sday

    sday EBS, Avis pres, Hertz pres,Sixt Plat

    Innlegg:
    203
    Likes mottatt:
    154
    Bonuspoeng:
    43
    #3
    Leiebilselskap: Hertz
    Status: President's circle
    Stasjon: Chelmsford UK
    Bil bestilt: Gruppe C
    Bil mottatt: Gruppe D Opel Mokka

    Fin bil, lav km stand, og levert på 1 times varsel. Helt ok å kjøre, ikke noe å skryte av. ren og pen bil, rask service.
     
  15. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Fy flate altså. Leiebilselskapene blir søren meg bare mer og mer utspekulerte. De finner alltid noen "smutthull" de kan tjene noen ekstra kroner på og man har ofte lite eller ingenting å stille opp med siden man faktisk trenger bilen.
     
  16. sday

    sday EBS, Avis pres, Hertz pres,Sixt Plat

    Innlegg:
    203
    Likes mottatt:
    154
    Bonuspoeng:
    43
    helt meningsløst! Du kan tenke deg når kone og barn står i regnværet og venter på at du skal plukke dem opp... da har man ikke så mye valg.
     
  17. Aussie74

    Aussie74 United Airlines Million Miler

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,944
    Bonuspoeng:
    93
    Oh hell yeah. I hvert fall verdt et forsøk.
    Her er eposten til kundeservice:
    [email protected]
    Ser fram til svaret du får.
     
  18. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Nå er jeg normalt sett en sindig og tålmodig mann, men kjenner jeg blir forbanna bare av tanken på denne behandlingen.
     
  19. sday

    sday EBS, Avis pres, Hertz pres,Sixt Plat

    Innlegg:
    203
    Likes mottatt:
    154
    Bonuspoeng:
    43
    da har jeg sendt avgårde en sinna mail. Spent på svaret.
    Spør du meg, så er jo dette tilnærmet svindel.
     
    Travellingalf liker dette
  20. sday

    sday EBS, Avis pres, Hertz pres,Sixt Plat

    Innlegg:
    203
    Likes mottatt:
    154
    Bonuspoeng:
    43
    Fikk svar nå:


    "Hei,

    Takk for din tålmodighet mens saken din har vært til behandling.

    Vi har vært i kontakt med Hertz Irland som forklarer følgende:

    "The renter opted to use an external policy/cover for their rental in Ireland, therefore liable for all damages to the hire vehicle. As we have no way of interpreting the limitations of any external cover, Supplementary Liability Waiver (SLW) is applied to protect against any potential shortfall, including

    • Diminution of Value
    • Emergency Service charges
    • Legal expenses and assistance
    • Environmental charges

    Information related to the above is available at the time of making the reservation.
    For ease of reference I have attached a copy of the rental agreement and final invoice. As the charges placed are correct, a refund cannot be processed/authorised."



    Som de skriver er dette gebyret opplyst på nettsiden, og det ligger i siste steg i bestillingen. Personlig synes jeg ikke det kommer godt nok frem i forhold til hva en kunde, og spesielt Gold President Circle kunde kan forvente. Jeg har derfor meldt dette videre både internt i Norge og til Hertz International. Pr nå er konklusjonen i denne saken dessverre ikke noe vi kan overstyre, da dette er informasjon som styres av hvert enkelt Hertz land, med sine tilhørende lokale regler og vilkår. Jeg håper likevel at vi kan påvirke informasjonen om gebyret i fremtiden.

    Vi ønsker å tilby deg et gavekort på USD 50 fra Hertz Norge, som du kan bruke ved din neste leie. Gavekortet er gyldig over hele verden og i ett år (ikke forhåndsbetalte leier). Vennligst send oss postadressen vi kan sende dette til."

    Er ikke helt fornøyd med Hertz Ireland sitt svar. Blir nok siste gang jeg leier fra dem!
     

Del denne siden