Ride report, skriv om din leiebil her

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av tommy777, 05. nov 2013.

  1. PCR

    PCR Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    666
    Bonuspoeng:
    93
    Leiebilselskap: Hertz
    Status: Five Star
    Stasjon: Göteborg Airport aka Landvetter (GOT)
    Bilklasse bestilt: Cat A "Mystery vehicle"
    Bil levert: Category X Standard Convertible. Volvo C70Som vanligt hade jag beställt "cheap ass" mystery vehicle - Cat A. Kom in på kontoret och fick kommentaren "Vi vet att du inte tycker om V40 så du får en C70 istället då det skall bli fint väder i helgen, ENJOY och GLAD PÅSK! Tack för den, vroooooooooom!
     

    Attached Files:

    tommy777, EB, SASDC8 and 1 other person like this.
  2. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Nuvel.. Ser at du har leiebildekk, de dekkene er som å kjøre på glattisen ;)

    Har selv en 2013 Wrangler på hytta i Colorado med en 3.6 liters 285 hesters motor. Command Trac og Rock Trac er standard på de fleste modeller og bilen har meget bra balanse og off road egenskaper, mye bedre enn f.eks. en 2003 modell som sjefen har og kan ihvertfall ikke sammenlignes jernsengen Willys jeep. Bilen er ikke laget for høy hastighet og egner seg best til bykjøring/hastigheter under 110 km/h men funker helt greit innenfor fartsgrensene opp til 140 på motorveien her, men selvsagt er det veistøy siden den er cab eller t-top. Men når du kommer off road, skal det mye til å finne biler som kan måle seg med en Wrangler.

    Hadde aldri hatt den som bil #1, men på hytta funker den glimrende.

    PS! Har du klart å kjøre 200 miles på en halv tank med en Wrangler, fortjener du en medalje. Det tar meg 300 miles å nuke en hel tank ;)
     
    SASDC8 liker dette
  3. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Tror muligens de som vedlikeholder bilen hos Hertz på SXM ikke helt vet de gjør, da det føltes som å kjøre en bil hvor karroseriet og understellet ikke var skrudd sammen rett :)

    Når det gjelder forbruket burde det nok vært en halv tank på 200 Km, men da max hastighet på SXM sine smale og dårlig vedlikholdte veier var 100 Km/h drakk den ikke veldig mye syns jeg ;)
     
  4. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Ahh. Du skrev miles. Km kan jeg tro på. leiebil er leiebil. Dekkene har mye å si, det samme at det er en sport, så lite utstyr og den har sikkert ikke Command Trac
     
    SASDC8 liker dette
  5. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Leiebilselskap: Hertz
    Status: Bare vanlig menig medlem
    Stasjon: Los Angeles (LAX)
    Bilklasse bestilt: SUV (SFAR)
    Bil levert: Chevy Equinox

    Annet: En skikkelig møkkabil av en symaskin, likte seg best på ca. 5000 rpm med en gang det var antydning til motbakke. Ut over det så var den behagelig å sitte i og sånn. Var one-way rental til San Franisco (by-kontor), kr. 1450 for fem dager inkl. forsikringer, noe som jeg synes var en grei pris sammenlignet med at en Corolla kostet kr. 2200

     
    SASDC8 liker dette
  6. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Leiebilselskap: Avis
    Status: null og niks
    Stasjon: Edmonton Airport
    Bilklasse bestilt: Small Standard
    Bil plukket: Chevrolet Malibu

    Pluss: At jeg fikk oppgradert 2 klasser av dama bak disken, med forklaring at jeg var så hyggelig. Det hjalp nok at fyren foran i køen var en skikkelig dust (DYKWIA) fra Quebec som krevde å prate Fransk, selv om han pratet utmerket Engelsk, og veivet rundt seg med diverse shiny kort og skulle ha oppgradering.
    Dama var forøvrig relativt glad i å kjøre bil, for hun gledet seg grusomt til å kjøre hjem til foreldrene i Nova Scotia. Sjekk den kjøreturen på Google maps du.
    Minus: Balja hadde ikke veldig stor motor da.
     
  7. Finn Erik Edvardsen

    Finn Erik Edvardsen Medlem

    Innlegg:
    237
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Leiebilselskap: Dollar
    Status: null og niks
    Stasjon: Kahului - Maui
    Bilklasse bestilt: Full Size
    Bil "plukket": Dodge Grand Caravan

    Bestilling: Det er ofte interessant aa bestille leiebil paa Hawaii og det kan gi interessante opplevelser. Denne gangen skulle vi til Hana paa soerostre del av Maui og det betyr "The Road to Hana" ( http://en.wikipedia.org/wiki/Hana_Highway ) 84 Km med 59 broer, 620 krappe kurver en tur som tar godt over 2 timer. I Hana ville omtrent ikke bruke bilen, saa vi helte mere mot en mindre bil, jeg hadde en Dodge Dart (Alfa Romeo) i tankene - men Full Size var betydelig billigere enn de mindre. Full Size kan vaere "farlig" det finnes ennaa en mengde Ford Crown Victorias (bedre kjennt som Ford Police Interceptor) igjen - og den sivile versjonen av denne er forferdelig. Men det finnes ogsaa en del Dodge Charger som Full Size og Dollar heller mot Chrysler Produkter.
    Shuttle og Utleie kontor: Paa Maui, som paa svaert mange Amerikanske flyplasser betyr leiebil en tur med en Shuttle, det er ikke de stoerste forholdene paa Maui, saa den lille Italienerinnen ble plassert under en palme med bagasjen og rikelig adgang til sol, men jeg tok paa meg "the Shuttle Gloves" - pga Lufthansa streiken vi ankom Maui paa en Loerdag, noe som betyr at omtrent hele USA ankommer samtidig (derfor strategien med bagasjen), saa jeg plasserte meg ved Shuttle doeren og var soleklart # 1 inne paa Kontoret - hvor de ennaa hang igjen 5 stykker i koe fra forrige Shuttle. Selve kontrakten er stort sett greie saker, fikk tilbud om oppkjoep til SUV eller Cabriolet - begge forholdsvis dyrt (endte med USD176.00 for 10 dager - SUV ville ha kostet USD 400.00+) takket hoefflig nei, og fikk valgt bort alle forsikringer (vaar bil forsikring dekker leiebiler). Men det var en en times ventetid paa Full Size - dog kunne jeg faa en Soccer Mama Express (MiniVan) med engang. Tankene paa noe skikkelig munngod fra Cafe des Amis i Paia vant klart over "image utfordingene" med aa kjoere en Soccer Mama Express !
    Pluss: Fikk bilen med engang, var paa plass hos Cafe des Amis i Paia 20 minutter er Touch Down (Maui Brewing Company Big Swell slukket toersten 23 minutter etter Touch Down), vi endte opp med aa like bilen, enormt med plass, den var ogsaa god aa kjoere selv i en tropisk regnstorm lange The Hana Highway.
    Minus: Image - Soccer Mama Express
     
    Roberto, tommy777 and Fnate like this.
  8. Trety

    Trety Aktivt Medlem

    Innlegg:
    287
    Likes mottatt:
    179
    Bonuspoeng:
    43
    Leieselskap: Sixt
    Status: Platinum
    Lokasjon: Bergen Lufthavn Flesland
    Bilklasse bestilt: CDMR - "Ford Focus eller tilsvarende"
    Bil utlevert: Volvo V40 - IDMR.

    Den trivelige fyren hos Sixt på Flesland beklaget veldig at han ikke hadde nok biler til å oppgradere til større bil, men jeg ble likevel oppgradert en klasse. Uansett så spilte det liten rolle for en dagstur rundt i Bergen by.

    Har blitt tildelt V40 i Bergen før, og det er et ganske så trivelig bekjentskap. Standard V40 er litt mindre stump i fjæringen over dårlig underlag enn CrossCountry-versjonen, men fremdeles ganske fast. Leiebilen var utstyrt med Volvos PowerShift-girskasse, og jeg opplever denne som mer harmonisk og behagelig enn f.eks. DSG-girkassen i VW Golf, om enn ikke like kvikk. Presise kjøreegenskaper, en herlig kjølig skandinavisk stil og en smått imponerende kvalitetsfølelse trekker solid opp.
     
    Roberto and EB like this.
  9. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Leieselskap: Sixt
    Status: Diamond
    Lokasjon: Firenze downtown
    Bilklasse bestilt: C.
    Bil utlevert: B. Fikk en Fiat Panda. lol..

    Min første Sixt leie siden jeg ble oppgradert til Diamond. Nå henger jo banannykkene fortsatt igjen i enkelte områder i Italia, en av disse er dessverre bilutleie. De har ikke så lyst til å gi bort noe som helst. Hertz og National var fullstendig utsolgt så jeg aktiverte linken jeg hadde mottatt av Sixt siden de hadde biler tilgjengelig på lokasjonen som var noen hundre meter unna hotellet.

    Invitation only nivå og garantert oppgradering to klasser, så jeg fant ut at C burde holde. Venta i ett parkeringshus en time for å hente bilen, kjerringa som sjekket meg inn sa at jeg har ikke flere C ledig, her er en B. Etter litt diskusjon kom det raskt ett ultimatum på bordet: Godta bilen eller pell deg ut herfra :D

    Rene ord for penga.

    Tok selvsagt Pandaen og forlot området for å finne ut at tanken var på langt nær full. Ingen sjans at jeg kom til å snu i det kaoset jeg var i, så jeg tok bilde av speedometeret med tanken og vi fortsatte. Bilen var ett begredelig kapittel, så jeg ringte til Pisa Sixt og fortalte historien og spurte pent om de hadde biler. De hadde og jeg var velkommen innom. OK, ikke veldig mange kilometerne deviation. Dum som jeg var, fyllte jeg opp tanken på bilen slik at damen kunne putte den raskt inn i inventory siden det var veldig lite biler.

    Fikk en Fiat 500L, som er levelig, det er klassen jeg hadde bestilt, intet mer eller mindre. Så noen beamer 3ere og de var også tilgjengelig for kjøp, men njet. Ikke tale om.

    Kjørte ut og merket IGJEN at tanken under 7/8. Jeg trippelparkerte utenfor og sneik i køen for å finner manageren. Hun ble med ut og sa "det er slik Fiat 500 er, dersom du fyller den helt opp, er det kun dit du kommer". Jaggu sa jeg italiensk kvalitet :p

    Avgårde gikk turen og etter noen herlige dager på rivirævaen, fyllte jeg opp tanken ett par kilometer unna Milano Central. Jaggu ble den ikke helt full, du. Jug og fanteri på høyt nivå.

    Leverte tilbake bilen, fortalte historien og viste Milano manager bildene av begge dashbord. Han sa at han ikke kom til å close kontrakten og jeg kom til å bli kontaktet for en beklagelse. Akkurat. Fredag ble kontrakten closet og hele leiebeløpet belastet.

    Så bedre oppgradering uten status for meg med Sixt så langt :p
     
    Last edited: 08. jan 2015
    Cecilie, Roberto and Trety like this.
  10. Trety

    Trety Aktivt Medlem

    Innlegg:
    287
    Likes mottatt:
    179
    Bonuspoeng:
    43
    Leieselskap: Hertz
    Status: Five Star
    Lokasjon: Stavanger Lufthavn Sola
    Bilklasse bestilt: B - Peugeot 208 eller tilsvarende
    Bil utlevert: Skoda Fabia Scout (oh joy....)

    Det er i grunnen bare å bla seg tilbake til forrige runde med Skoda Fabia, men kan understreke og bekrefte at dritten ikke blir det spor bedre av at den har fått noe svart plast-staffasje. Nitrist og bånn i bøtta fra en lokasjon jeg normalt sett scorer ok på oppgraderinger på. Tror jeg prøver Sixt neste gang.
    Lurer forresten litt på hvorfor Hertz kaller denne klassen "Peugeot 208 eller tilsvarende", jeg har aldri noengang sett en Pug 208 med Hertz-logo på seg, de burde kalt det "Garantert Skoda Fabia" - for det er i grunnen det man får hver gang. :rolleyes:
     
    TommyL and Roberto like this.
  11. EB

    EB Forum Kaptein

    Innlegg:
    752
    Likes mottatt:
    434
    Bonuspoeng:
    63
    I Italia fungerer nok sjarm og en mann (heldig som er en slik mann jeg) som snakker italiensk bedre enn noen status...
     
    Roberto liker dette
  12. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Vel.. Det å følge regler satt av selskapet du jobber for, bør vel helst komme før sjarm og språkkunnskaper, selv om jeg er passe stødig i italiensk

    Hertz leverte ihvertfall

    Leieselskap: Hertz
    Status: Presidents Circle
    Lokasjon: Pisa flyplass
    Bilklasse bestilt: A - søppelkasse med 1,0l dieselmotor
    Bil utlevert: Opel Mokka, som var en sjarmerende liten SUV jeg likte veldig godt.

    Lokasjonen var utsolgt og beklagde at de ikke kunne ordne noe bedre. Jeg var godt fornøyd med bilen
     
    Trety liker dette
  13. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Leiebilselskap: National
    Status: Executive Elite
    Stasjon: Denver airport
    Bilklasse bestilt: Mid size
    Bil "plukket": Dodge Ram Hemi 2500. Yeah baby! Måtte nesten ha hjelp for å komme meg inn i bilen. Ikke noe for pyser. Hadde fått plass til den Pandaen jeg fikk i Italia på lasteplanet uten problem

    [​IMG]
     
    Last edited: 08. jan 2015
    TommyL, Trety and SASlovah4evah like this.
  14. Finn Erik Edvardsen

    Finn Erik Edvardsen Medlem

    Innlegg:
    237
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Men du snakker ikke den viktigste Italienske Dialekten - Kroppspraaket :rolleyes: Broder EB er absolutt inne paa noe, og ta det fra en som er gift med fullblods Italienerinne (Fantastisk) - sjelden er hun mere fornoeyd enn naar hun kan lure "sistema" - aa bryte regler er en sport som utoeves daglig, aldri ondskapsfullt, men et lite stikk til "Corporate Office" perfecto perfecto - nesten like viktig som Espresso, saa skal du komme noen vei i Italia - saa er det sjarm, bruke oeynene (vi er alltid strategiske) og tro paa ingen maate at DU har kontroll over situasjonen.
     
    Roberto and EB like this.
  15. Trety

    Trety Aktivt Medlem

    Innlegg:
    287
    Likes mottatt:
    179
    Bonuspoeng:
    43
    Leieselskap: Sixt
    Lokasjon: Stavanger Lufthavn Sola
    Status: Platinum
    Bilklasse bestilt: Nissan Leaf eller tilsvarende
    Bil utlevert: Ingen...

    Booker bil på fredagen, og når jeg ankommer tirsdag kunngjør fyren bak disken til Sixt at denne leien har de kansellert. Tja, hva med å gi meg beskjed da...? Neida, biler hadde de ikke, og på det tidspunktet var det dessverre for sent med de andre utleierne også. Interessen fra fyren bak disken var totalt fraværende, og han stammet frem et "beklager det altså" etter at jeg presset ham på hvordan det er mulig i 2014 å IKKE greie å ha et system som for det første VET om det er biler tilgjengelig, og at de heller ikke evner å gi beskjed.
    Løsningen ble Sola Taxi, etter 20 minutter i milelang taxikø. Sixt dummer seg kraftig ut, og fremstår som rene amatører.
     
  16. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,393
    Likes mottatt:
    3,328
    Bonuspoeng:
    113
    Sixt som dekket taxi da eller?
     
  17. Trety

    Trety Aktivt Medlem

    Innlegg:
    287
    Likes mottatt:
    179
    Bonuspoeng:
    43
    Nope, det var veldig liten interesse i å løse saken, så den taxien ender på reiseregning... I det hele tatt veldig skuffende opptreden. Jeg fikk en mail der de beklaget, men ingenting annet enn det.
     
  18. Roberto

    Roberto co-founder

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    227
    Bonuspoeng:
    43
    For Guds skyld klag!!! Jeg er fullstendig klar over at skandinavere er konfliktsky, men dette duger ikke. Skrik som en italiener (siden vi er inne på tema).
     
  19. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,393
    Likes mottatt:
    3,328
    Bonuspoeng:
    113
    Soleklar klage. Send i vei, må bli en eller annen form for kompensasjon det der.
     
  20. EB

    EB Forum Kaptein

    Innlegg:
    752
    Likes mottatt:
    434
    Bonuspoeng:
    63
    Leiebilselskap: Hertz
    Status: Five Star
    Sted: Sørlandsparken, Kristiansand
    Bil bestilt: VW Golf
    Kjører: Mini Countryman 4x4, automat

    Hertz i Kristiansand har definitivt kuule biler i flåten. Mini'n er morsom og definitivt noe jeg selv ikke ville kjøpt - men som leiebil er den heftig.
     
    TommyL liker dette

Del denne siden