Da blir det visst Sør-Amerika likevel, og dermed 6 av 6 kontinenter i år

Tråd i 'Reisebrev' startet av Rapolo, 10. sept 2026 kl 21:18.

1. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    10,239
    Bonuspoeng:
    183
    Tilbake i november booket jeg meg en tur til Sør-Amerika noen uker etter at jeg skulle være ferdig med oppholdet her i Abidjan. For min del har det også endt som det ofte gjør. Et opphold på 2 år, blir til mer enn 2 år. Ettersom jeg blir værende her nede et halvår til hadde jeg egentlig slått meg til ro med at denne turen måtte ofres for jobb.

Jeg hadde den lenge planlagte avslutningsturen (som ikke ble det likevel) til SEZ med madammen i månedsskiftet aug/sep og vi kom i snakk om denne turen, som hun så i SAS-appen sin. Hun spurte 'hvorfor kan du ikke reise', og jeg tenkte 'ja, hvorfor kan jeg ikke reise?'. Et par kjappe meldinger på WhatsApp, og vipps skulle jeg jo reise. Neste steg var å sy sammen turen som var booket SVG-AMS-FCO-EZE/SCL-CDG-AMS-OSL-SVG med reise her fra ABJ. Løsningen ble å booke om utreisen til å starte fra FCO, men da måtte jeg også endre returen for å unngå dobbel open-jaw. AT skal fly meg fra Afrika til Europa og tilbake, begge retninger innebærer noen ukristelige flytider, men sånn er det. I alt ser reiseruten slik ut.

En artig ting å ha i beltet å ha besøkt alle verdens kontinent på ett og samme år. Jada, jada, jeg vet at Antarktika eksisterer, men det er jo litt på siden (det er jo ingen land der).

Med reisen til og fra Sør-Amerika i boks har jeg landet et grovt utkast til opplegget de neste 10 dagene, men det er fortsatt noen hull som må fylles før det er en komplett plan. Kort oppsummert er planen foreløpig slik (med plass til mer);

11.9 Avgang ABJ
    12.9 Heldags i Roma - Lazio-AC Milan på kvelden
    13.9 Goood tid i Roma
    14.9 Ankomst EZE - drar rett videre til IGR
    15.9 Besøke Iguazu
    16.9 Prøve å besøke UNESCO-attraksjonene i Encarnacion, Paraguay
    17.9 Usikker - sightseeing i Buenos Aires?
    18.9 Colonia del Sacramento, Uruguay - mer UNESCO
    19.9 Fly til MDZ - middag på Centauro - unner meg en sjelden 8-retter med vinparing (jeg er jo mer en backpacker-type)
    20.09 Buss(!) over Andesfjellene til Santiago, Chile - har sikret med fremste singelsete oppe på en dobbeldekker - Det sies det er god utsikt på ferden
    21.09 Sightseeing i/rundt Santiago - her i det minste planer om å komme meg opp på Cerro San Cristobal
    22.09 Retur fra SCL
    23.09 Mer tid i fly

Om noen har innspill til hva jeg bør gjøre, ikke gjøre, settes det pris på. Gjerne spisesteder i BUE om noen har erfaringer derfra.

Flymessig blir det debut med AR, og jeg ser sånn middels frem til 14:30 i deres A332 med angeled lie-flat. Har fått brukt noen bortglemte FB-miles på innenriksflighter i Argentina som ga grei uttelling (eco). På returen er det KLM med 5th freedom på SCL-EZE. Denne bør gi 2x Delft-hus, så det er da noe å ta med seg. Har heller ikke flydd 777'en deres i biz enda.

upload_2026-9-10_19-9-54.png

Nå må jeg hjem og vaske klær. Temperaturmessig er det litt ugunstig å reise til dette området når det varmeste plagget jeg har i ABJ er langermet skjorte og langbukse. Får satse på at det er sol i det minste.

Del denne siden