Ride report, skriv om din leiebil her

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av tommy777, 05. nov 2013.

  1. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,142
    Likes mottatt:
    7,882
    Bonuspoeng:
    183
    Får man beskjed om voucher, eller må man holde styr på det selv?
     
  2. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,253
    Likes mottatt:
    21,968
    Bonuspoeng:
    183
    De påstår at man mottar dette automatisk, men det skjedde ikke meg.
    Litt usikker på om 3 leier siste 12 mnd, eller 3 siste leier utløser en fri kupong.
    Jeg hadde tre siste leier des 21, feb 22 og apr 22 og purret opp manglende kupong som ble tilsendt på mail.
     
  3. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,142
    Likes mottatt:
    7,882
    Bonuspoeng:
    183
    Ok, takker. Da må jeg nok purre jeg også.
     
    Maggie liker dette
  4. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,868
    Likes mottatt:
    57,447
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg fikk plutselig en sånn på epost for en måneds tid siden. Har bare 2 leier, men de mener jeg har brukt 1500 euro på leiebil (noe jeg ikke har). Så jeg vet ikke helt hva som utløser at man får den voucheren.
     
  5. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,399
    Likes mottatt:
    21,125
    Bonuspoeng:
    183
    Leiebilselskap: Hertz
    Status: President Circle
    Stasjon: Gatwick south terminal
    Bilklasse bestilt: Vauxhall (Opel) Astra
    Bil utlevert: Tesla model 3
    Sto ikke på Gold skjermen, stilte meg i kø (en foran) likevel og så dukket det opp en ansatt til fra intet og vinket meg til en annen desk. Beklaget at de hadde lagt om systemet og at navn ikke dukker opp, men fant meg på et utskrift.
    Lurte på om det var OK med elbil og fortalte at mange er skeptisk. Har elbil hjemme, så det er greit, men jeg lurte på hvordan det funker med lading på supercharger. Var bare å koble seg på, gratis, påsto hun. Spurte om bilen var fulladet, noe den ikke var, 78%. Nok til å nå både Stonehenge og Bath, som var reisemålet påståes det.
    Greit, da får det bli Tesla.

    På leielappen står at model bestilt en kategori C, og at utlevert bil også er det. Men det føles nå i alle fall som oppgradering.

    Bilen er grei å kjøre, men lading ble et irritasjonsmoment. Måtte kjøre en omvei to ganger for å nå en supercharger. Selve ladeprosessen er smidig, bare å plugge inn. MEN, et tellerverk på skjermen i bilen viste antall pund som bare føk oppover. Tok en kopp kaffe på et nærliggende hotell (sto på skiltene at man får rabbatt på kaffe mens man lader). Etter kaffen var innabords var jeg overrasket at ladingen hadde stoppet på 70% og at taksten sto på ca 25 pund. Kunne gjerne tenkt meg de ekstra 30% i batteriet også.
    Senere, på hotellet, leste jeg litt mer og fant ut at man kan flytte en peker på batteriet og det angir hvor ladingen skal avsluttes. Når man vet om det er det i grunn intuitivt nok.
    Ved neste lading var det ingen problem.
    Jeg liker at det sto en beskjed på skjermen at det er ladet nok til å nå neste destinasjon, så da var det bare å koble fra.

    Ved levering var det 34% igjen, og var ved henting opplyst om at dersom bilen ikke er ladet til minst 78% vi måtte betale opptil 38 pund. Sluttregningen viste at de har tatt 12 pund for ladejobben. Helt innafor og sikker omtrent det samme som jeg ville måtte betale ved en supercharger, men da uten ventetid.

    Spurte ved nøkkllevering hva som skjer med de pengene som vistes på skjermen i Teslaen ved supercharging "jo, de blir belastet direkte på samme kredittkort som du brukte for å betale billeien med"... det er jo noe helt annet enn "gratis". Jeg har (nå er det ca en uke etter lading) ikke blitt trukket noe enda.
    Regnet litt på det i etterkant, og kostnaden for ca 640km ville blitt omtrentlig det samme med en bensinbil. Men, men en bensinbil slipper man unna med maks 5 minutter på en bensinstsjon.
    Jo, det er greit å være grønn, og det er greit å betale for forbruk, men jeg er faktisk usikker på om jeg har lyst å kaste bort tid til lading neste gang. Om jeg hadde vært klar over at jeg skulle få elbil, ville jeg antakelig valgt et hotell med destinasjonslading (som jeg gjør hjemme).
     
  6. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    929
    Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Leieselskap: Avis
    Status: Avis Presidents Club
    Stasjon: OSL
    Bil bestilt: ID 3 elbil eller lignende (mellomstor)
    Bil mottatt: Audi E-Tron 55 Adv Business kategori L

    Trengte en bil for en tur til andre sia av Oslo. Siden AVIS akkurat hadde en 4500 poeng kampanje ble det elbil hos dem. Litt med tanke på bomstasjoner.

    Når jeg kom til skranken satt det en person der og diskuterte med noen turister som ikke hadde bestilt bil men prøvde å finne ut hvor stor bil dem skulle ha. Sto litt diskret og ventet ved den ubetjente Preferred disken. Når der ikke skjedde noe etter et par minutter spurte jeg høyt om jeg bare kunne gå til bilen siden hadde fått kontrakten på mail allerede. "Oh, er du preferred kunde?" fikk jeg til svar. Hvorpå jeg etter en rask titt på førerkort fikk nøkkel og ønske om en god tur.

    Kvelden før jeg skulle returnere bilen satt jeg og regnet på det gebyret på 300 nok hvis bilen ikke har minst 70% lading. Kom frem til at det var mest hensiktsmessig å returnere bilen med nærmest tomt batteri. Syntes jeg klarte det godt, et par minutter før Gardermoen fikk jeg varsel om at nå var det bare 5 mil igjen på batteriet.

    Kastet nøkkel i nøkkelboks og reiste min vei. Fikk kvittering noen dager seinere. Så langt er jeg kun blitt belastet for leieprisen. Ingen gebyr for lading og ikke en eneste bompassering. Men de kanskje kommer seinere?

    Og så var det de poengene da, bare 1500, ikke 4500 i henhold til kampanjen, kom inn på EB konto. Har etterspurt dem på telefon...
     
    Last edited: 26. nov 2022
  7. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,868
    Likes mottatt:
    57,447
    Bonuspoeng:
    293
    Leieselskap: Sixt
    Status: Platinum
    Stasjon: LAX
    Bil bestilt: BMW X5 e.l.
    Bil mottatt: BMW X5 40i, nesten ny

    Booket først en Dodge Challenger hos Enterprise gjennom SAS leiebil-sidene, for noen måneder siden. Måtte bytte den til en Jeep Grand Cherokee fordi jeg hadde blingset på datoene, og det var ikke noe ledig lenger.

    For et par uker siden sjekket jeg alle utleiekanaler for å se om det hadde blitt noe billigere siden jeg først booket bil, og det hadde det.

    Fant en X5 e.l. (de mente en Audi Q8 eller Cadillac etellerannet var tilsvarende). Spurte om å få en Q8, men det fikk jeg ikke. (Så nesten ikke noe annet enn BMW da jeg hentet bilen heller)

    Det begynte dårlig etter landing på LAX, da shuttle gikk rett foran nesen på oss da vi ankom. Men, de skulle gå hvert 10-15 minutter, så det burde jo gå greit. Eller?
    30 minutter senere overhører vi paret ved siden av oss som ringer Sixt for å sjekke om de kommer snart. Og da kommer det to busser.

    Da vi kom frem til kontoret til Sixt ble alt glemt. Flotte lokaler, lite kø, og hyggelige ansatte. Utlevering av bil skjer innendørs, så man slipper å fryse eller å bli våt. (Eller kanskje heller å bli varm, siden det er i LA)

    Fikk nøklene til en nesten ny X5 40i, som viste seg å være en svært behagelig bil å kjøre rundt i storbyen i i et par dager. I tillegg kostet den $240 mindre enn Jeep'en jeg hadde booket først..

    Leier gjerne her igjen, da jeg allerede har glemt hvor dritt det var å stå ved Terminalen og vente på shuttle. (Fint med dårlig hukommelse noen ganger..)
     
    Upsaker, tobeornot999 and Flymunda like this.
  8. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    929
    Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Kan rapportere om at jeg aldri ble trekt for lading av bilen. Bomstasjonene ble jeg trekt for omtrent en uke etterpå.

    Fortsatt ikke hørt noe om eller sedd til de manglende poengene...
     
  9. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    982
    Likes mottatt:
    2,228
    Bonuspoeng:
    93
    Leieselskap: Hertz
    Status: President
    Stasjon: MIA
    Bil bestilt: GMC Yukon e.l (T)
    Bil mottatt: Ford Expedition MAX (T6 tror jeg)

    Dette var første gang jeg skulle kjøre i USA, så ville ha en stor bil. Bestilte en Large SUV (T). Hun i skranken sa jeg var oppgradert til en Extra Capacity Large SUV(T6). Dette kostet meg 325$ for 3 dager. Ved utkjøring fikk jeg spørsmål om jeg ville legge på noe toll saker slik at jeg ikke betalte noe for det utover den ene gangen. Dette kom på 42$, ser også nå at de har lagt på en personal insurance som jeg aldri ba om, så der kom det 20$ ekstra..
    Totalt endte det på 395$, noe som absolutt ikke er billig for 3 dager. Har ikke blitt helt klok på billeiepriser enda, så har litt å jobbe med her.

    Pickup gikk fort. Hertz sin skranke inne i leiesenteret var smekkfull med lang kø, men som President kan du bare spankulere ned i garasjen til Gold service eller hva det nå heter. Der sto det bare to stk foran meg, så det tok ikke lange tiden før jeg kom frem til skranken der beskjeden var "ja den står rett utfor her, bare sett deg inn å kjør".

    Ble fort vant til å kjøre i USA, så det var ingen problem.
    Jeg var sent ute på returen til flyplassen, så heldigvis gikk avlevering av bilen fort. Bare å kjøre inn, møte en kar med ipad som sjekket et par småting, så kunne jeg løpe til security.

    Jeg har på mine tidligere leier valgt å fått EB poeng i steder for poeng hos Hertz, nå tenker jeg at jeg skal begynne å samle poeng hos Hertz heller da jeg tror det har større verdi enn de få EB poengene man får

    [​IMG]
     
    tobeornot999, Maggie and holmen like this.
  10. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,940
    Likes mottatt:
    3,897
    Bonuspoeng:
    113
    Leieselskap: Sixt
    Status: Platinum
    Stasjon: LHR T2/T5
    Bil bestilt: MERCEDES E-Classe
    Bil mottatt: MERCEDES GLE 400d

    Flott oppgradering. En av de bedre biler jeg har kjørt! Utrolig komfortabel og lettkjørt med 700 nm og 330 hk. Ellers hadde bilen tre sommerdekk ala Continental og et helårsdekk ala scorpion. Ikke et stort problem på sommeren, men med mange blå på kveldene var det litt sketchy.

    Man kan enten ta Heathrow Express eller Elisabeth Line mellom T2 og T5 hvor leiebilstasjonen befinner seg. Vi prøvde tog og det var langt å gå til og fra stasjonene. Tilbake tok vi Sixt sin Shuttle. Funket veldig bra. Visstnok skal Sixt åpne kontor på T2 i år så da blir det enklere.
     
    tobeornot999 liker dette
  11. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,142
    Likes mottatt:
    7,882
    Bonuspoeng:
    183
    Leieselskap: Sixt
    Status: Platinum
    Stasjon: Vienna Central
    Bil bestilt: Opel Corsa (ECMR)
    Bil mottatt: Mini Cooper (CDMR)

    Fikk umiddelbart tilbud om oppgradering i skranken, Mini eller Kia Xceed. Enkelt.
    Artig bil å kjøre, selv om Cooper S hadde vært hakket kvassere. Noe omstendelig utlevering av bil, her skulle alt gjennomgås i detalj. Foretrekker Avis sitt system med å bare spasere inn og hente bilen
     
    Upsaker and Maggie like this.
  12. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,142
    Likes mottatt:
    7,882
    Bonuspoeng:
    183
    Leieselskap: Avis
    Status: Preferred Plus
    Stasjon: TRD
    Bil bestilt: Toyota Corolla Stasjonsvogn
    Bil mottatt: Suzuki Across 4x4 Hybrid

    Hadde slurvet med hente- og leveringstidene, men karen i skranken ordnet opp uten tilleggsgebyr. Og en bra oppgradering i tillegg. Myckat bra! Eneste minuset var at batteriet var helt tomt ved utlevering, men vi skulle allikevel kjøre 25 mil, så da hadde det ikke allverden å si. Dårlig kapasitet på batteriet, varte kanskje en 15 km i -5 grader. Ellers bra bil på vinterføre med plenty plass til 3 kids i baksetet, 1 med pute.
     
    watchaddicted, holmen and Maggie like this.
  13. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    982
    Likes mottatt:
    2,228
    Bonuspoeng:
    93
    Leieselskap: Hertz
    Status: President
    Stasjon: MIA
    Bil bestilt: Tesla Model 3 LR
    Bil mottatt: Tesla Model 3 LR (antar jeg)

    Bestilte den bilen jeg ønsket, og ettersom at det ikke finnes fornuftige oppgraderinger over denne var det jo en grei sak. Nå vet jeg ikke om jeg fikk en vanlig model3 eller LR versjonen. Syntes batteriprosenten gikk nedover litt vel fort, men det kan jo komme av at bilen er rævkjørt etter tidligere leieforhold. Når man leier elbil bryr man seg ikke akkurat om å "pleie" batteriet og lade/kjøre slik man bør for at det skal være mest effektivt.
    Veldig greit å lade på superchargers. Plug and play, så blir kostnaden belastet kredittkortet du betalte leieforholdet med. Ladenettet i Florida er også bygd ut nok til at det ikke var noe problem å finne en ladestasjon.

    Neste gang går jeg antakeligvis for en bensinbil med mindre prisforskjellen er stor. Det er til tider litt styr å måtte lade ofte og planlegge hele turen rundt egen rekkeviddeangst.

    Model 3 er en knall bil å kjøre, så kan absolutt anbefales (Og speisielt om man bor nær en superlader eller evt i en bolig/hotell som har lader). Autopilot er også en drøm å bruke på amerikanske veier. Kjøreturen til og fra Orlando gikk som en lek med autopilot.
     
    Spielhaug, Upsaker and Maggie like this.
  14. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,399
    Likes mottatt:
    21,125
    Bonuspoeng:
    183
    Muligens ikke helt riktig tråd å stille dette spørsmålet... de siste 2-3 ganger jeg har leid fra Hertz har det stått "gold service not confirmed" i bekreftelsen, jeg er president medlem. Navnet mitt var ikke på skjermen på de steder der de pleier å ha det, men alt sto riktig i systemet da jeg henvendte meg til skranken. Er det noe jeg kan gjøre slik at blir riktig med en gang? Jeg bestiller fra en pålogget profil der all info stemmer.
     
  15. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    918
    Likes mottatt:
    1,309
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis man på flyplasskontoerer ikke har oppgitt flightnummer kommer dette alltid opp.
     
  16. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,399
    Likes mottatt:
    21,125
    Bonuspoeng:
    183
    Mhh, ankommer med bil, på en flyplass. Vet du om noen triks for å unngå dette? Kan jo legge inn en flight som ankommer ca når jeg har tenkt å komme da.
     
  17. rookietrader

    rookietrader Aktivt Medlem

    Innlegg:
    406
    Likes mottatt:
    771
    Bonuspoeng:
    93
    Skal ha ei ukes leiebil i Portugal i sommer. Noe bedre option enn å bare bruke denne linken å booke direkte der?
     
  18. oleredv

    oleredv Senior Medlem

    Innlegg:
    815
    Likes mottatt:
    3,289
    Bonuspoeng:
    93
    Leieselskap: Avis
    Status: Avis Presidents Club
    Stasjon: Kjevik lufthavn
    Bil bestilt: Toyota Corolla eller lignende (bilgruppe C)
    Bil mottatt: Mitsubishi Outlander Hybrid (bilgruppe E)

    Heilt grei oppgradering, men ingen drømmebil for mitt vedkommande. Relativt billig i drift, men det var ikkje meir enn ca 15 mil den blei brukt.
     
    Flymunda and Maggie like this.
  19. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    Leieselskap: Hertz
    Status: PC
    Stasjon: Cape Town Loop St.
    Bil bestilt: (C/CDMR) Toyota Corolla Quest eller lignende
    Bil mottatt: (E/SFAR) Toyota Corolla Cross

    Har blinklys på feil side, så mye vindusviskere i lyskryss. Dårlig automatgir. Altfor mye pipelyder når du rygger. Ellers OK for en rate på sub-400 ZAR/døgn.

    65D7569C-3017-434E-81CD-3365D6150657.jpeg
    Edit: med video som viser hvordan det er å faktisk rygge med dritten

     
    Last edited: 05. april 2023
  20. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    Leieselskap: Hertz
    Status: PC
    Stasjon: Cape Town Loop St.
    Bil bestilt: (D/CCAR) Toyota Corolla Quest auto eller lignende
    Bil mottatt: (G/CMAR) VW T-Cross

    Konge liten bil. Bra seter, CarPlay, bra automatkasse, god å kjøre (hadde 600+ km gjennom helgen).

    Kan nevnes at Hertz på alle leiene denne turen har vært konsekvente med oppgraderinger.

    F89852E8-B806-4430-B337-152BF8E6C520.jpeg
     
    Last edited: 05. april 2023
    Kalsnes, Spielhaug, holmen and 2 others like this.

Del denne siden