Ride report, skriv om din leiebil her

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av tommy777, 05. nov 2013.

  1. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,255
    Likes mottatt:
    21,988
    Bonuspoeng:
    183
    Leieselskap: Ren plus
    Status: Ingen
    Stasjon: Praha lufthavn
    Bil bestilt: Ww Polo
    Bil mottatt: Kia Ceed.

    Bestilte gjennom Norwegian portalen for leiebil grunnet at jeg syntes Avis og Budget hadde litt stive priser. 1100 kroner for 5 dagers leie plus 4% cashpoints er et kupp. Var litt redd da jeg mottok en splitter ny bil med tanke på rift/skraper men unngikk heldigvis en skramme:)
    Kan anbefales på det sterkeste om man trenger bil i Tsjekkia, prisen var så lav at jeg var redd for rent a wreck, men endte opp med en splitter ny stasjonsvogn.
    20230410_104133.jpg
     
    Last edited: 11. april 2023
  2. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    Leieselskap: Hertz
    Status: President's Circle
    Stasjon: Oslo lufthavn (enveisleie til Oslo S)
    Bil bestilt: VW ID.3 (U1)
    Bil mottatt: Audi Q8 e-tron (89 kWh)

    Litt knotete uthenting. Ble først forsøkt gitt en ID.3, hvorpå jeg spurte om jeg da hadde blitt oppgradert. Fikk beskjed om at det var "ved tilgjengelighet", så jeg kontret med at når det er garantert oppgradering for PC så er det jo nettopp garantert... At det er jo akkurat det garantert betyr...

    Da var det plutselig ikke registrert noe PC-medlemsskap på leien, så de kunne ikke garantere noen oppgradering. Jeg sa at det var litt rart, for det står jo nettopp kundenummeret mitt i bekreftelsesmailen, og ga uttrykk for at når jeg har det i min bekreftelse at det er knyttet til min konto, er det i utgangspunktet ikke innenfor min kontrollsfære at hans system sier noe annet.

    Deretter forsøkte han å gi meg en Volvo XC40 (også elbil), men omtrent samtidig begynte en av kollegaene hans å utlevere den til en annen kunde, så han måtte gi slipp på den.

    Så fikk jeg (sannsynligvis ganske motvillig, mtp. kroppspråk) til slutt nøklene til en dårlig vasket, men fulladet Q8.

    For en døgnleie all-in på 640 kroner, fra flyplass til sentrum, så er jeg ganske happy. Burde bare vært unødvendig at det blir diskusjon ved uthenting.

    IMG_5177.jpeg
     
    jgroneng, Flymunda, RagWib and 9 others like this.
  3. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    978
    Likes mottatt:
    6,499
    Bonuspoeng:
    163
    Leieselskap: Avis
    Status: President
    Stasjon: KSU
    Bil bestilt: VW ID.3
    Bil mottatt: Volvo XC40 elektrisk

    Hyggelige folk hos Avis på KSU, som ga en fin oppgradering. Hertz på KSU har jeg ikke god erfaring med.
     
    Lillegutt liker dette
  4. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,145
    Likes mottatt:
    7,884
    Bonuspoeng:
    183
    Leieselskap: Sixt
    Status: Platinum (Amex)
    Stasjon: YVR
    Bil bestilt: Toyota RAV4 (SFAR)
    Bil mottatt: BMW 330 (LCAR)

    Etter de vanlige salgspushingene fra Sixt (de MÅÅÅ alltid gå igjennom vil du ditt, vil du datt-lista… Det misliker jeg) fikk jeg tilbud om en 330. Ja, takk! Det fikk så være at en av koffertene (vi var 3 voksne) måtte i baksetet.
    Meget behagelig bil å kjøre, jeg tenkte jeg kunne søke opp bilskiltet i etterkant (slik man kan i USA) for å finne ut motorstørrelse etc, men det kan man visst ikke i Canada. Det sparket bra allikevel, og jeg var først ut av alle (!) lyskryss :D
    Men dårlig bil i køståing, den hadde issues ved lavt turtall og det rykket og nappet i bilen når man bremset sakte ned mot et kryss, og stod og ventet. Mulig jeg trenger litt tilvenning til BMW automatkasse, men 9 dager var tydeligvis ikke nok.
    Minus for at leiestatsjonen lå 5 min med taxi (refundert av Sixt) fra terminalen, ellers hyggelig service.
     
    Kalsnes, Flymunda and holmen like this.
  5. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    918
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Leieselskap: Avis
    Status: President
    Stasjon: AGP
    Bil bestilt: Gruppe O, Mercedes V-klasse.2,2
    Bil mottatt: Gruppe O. 2,5

    Her finnes det ingen mulighet for oppgradering, det måtte evt ha vært til 9-seters Vito-Long som er alle spanske parkeringshus' mareritt. Fikk valget mellom en plettfri bil som hadde gått 15k eller en tilnærmet ny med 900km som hadde ripe i døren. Valgte sistnevnte som oppførte seg eksemplarisk. Slapp forøvrig unna den vanlige "forsikringsupsell"-runden. Null kø i Pri-desken ved ut- og innlevering.
     
  6. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,223
    Likes mottatt:
    5,071
    Bonuspoeng:
    183
    Leieselskap: Budget
    Status: Ingen
    Stasjon: PMI
    Bil bestilt: Opel Crossland
    Bil mottatt: Ford ecosport

    Hyggelig opplevelse hos Avis/Budget på PMI. Har Presidents club hos Avis, men siden det sjelden gir noen fordeler, hvertfall uoppfordret, og Budget var en del billigere, ble det det denne gangen. Grundigste sjekk etter innlevering av bil jeg har opplevd noen gang. Heldigvis ingen skader.
     
    Flymunda liker dette
  7. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,462
    Bonuspoeng:
    293
    Leieselskap: Hertz
    Status: President's Circle
    Stasjon: BOS
    Bil bestilt: Tesla Model Y
    Bil mottatt: Tesla Model Y

    Skulle ha bil for noen dager i New England, og på leietidspunktet var Tesla Model Y det billigste alternativet. Det passet meg fint, for den kunne jeg godt tenke meg å prøvekjøre. Betalte $99 per dag, så prisen kunne jeg ikke klage på. (Bare dollarkursen..) Ingen oppgradering å få på denne leien.

    Tok T-banen til flyplassen, og shuttlebuss til rental car center. Veldig enkelt, selv om vi ikke kom rett fra flyplassen. Sto ikke på skjermen, så måtte inn i buret og snakke med en ansatt. Han skjønte ikke hvorfor jeg ikke sto på skjermen, men sa at bilen står på plass 720 (eller noe sånt). Fant bilen, viste førerkort ved utkjøring, og så var vi i gang.

    Med litt planlegging av kjøringen var det null problem å kjøre elbil i New England. Iallfall Tesla. Ingen kø på noen av ladestasjonene vi besøkte, og alltid et kjøpesenter eller noe lignende i nærheten. Og alltid mat, så man kan kombinere ladestopp med lunsj.

    Tilbakelevering av bil gikk veldig kjapt, og vi var raskt ombord på shuttlebuss til terminalen.

    Lading ble trukket fra kortet etter at bilen var levert.
     
    Flymunda, Kalsnes and Spielhaug like this.
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,658
    Likes mottatt:
    32,507
    Bonuspoeng:
    293
    9F309740-AAAD-4A3D-A20A-01DA603E6487.jpeg Leieselskap: Sixt
    Status: Platinum
    Stasjon: EVE
    Bil bestilt: Toyota Yaris
    Bil mottatt: Volvo XC 60
    Må si det, leier ikke så ofte på Evenes, men her får jeg titt oppgradering som det lukter svidd av.
    Kan hende har det med at jeg kommer med siste fly?
    Der jeg leier mest, TRD, har jeg enda til gode å oppleve en skikkelig oppgradering.
     
  9. Thomas123

    Thomas123 Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    466
    Bonuspoeng:
    63
    Litt på siden, men prøver meg likevel: har noen leid bil på CTA med god erfaring?
     
  10. Kalsnes

    Kalsnes Medlem

    Innlegg:
    203
    Likes mottatt:
    667
    Bonuspoeng:
    93
    Leieselskap: Sixt
    Status: Platinum
    Stasjon: FCO
    Bil bestilt: Sixt Roulette (CCCC)
    Bil mottatt: VW Tiguan

    Gamblet og vant (?). Hadde jeg tatt ekstra forsikring kunne jeg fått en X3, men AMEX dekker jo alt så en Tiguaen klarte jeg meg fint med. Agent gjenkjente satus og var veldig servicevennlig. Smidig og rask innlevering også, men P-Huset i FCO er ikke for nybegynnere!
     
    Flymunda and Spielhaug like this.
  11. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    978
    Likes mottatt:
    2,894
    Bonuspoeng:
    93
    Leieselskap: Hertz
    Status: President Circle
    Stasjon: TRD
    Bil bestilt: Toyota Corolla
    Bil mottatt: Volvo XC 60 Hybrid

    Bestilte kvelden før leie så var spent på hvilken oppgradering jeg ville få.
     
    Maggie liker dette
  12. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Litt på siden av dette, men skal til MXP i august, og har booka leiebil hos Hertz.
    Veeeeldig høge priser, men no tikka det inn mange Mercedeser inn, og kan plukke opp ein GLC til under prisen av ein mocca og ein GLE til berre litt meir. Tipper det er ein feilprising:)
     
  13. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,940
    Likes mottatt:
    3,897
    Bonuspoeng:
    113
    Litt på siden dette også, men da hadde jeg glatt valgt en GLE - den er milevis bedre å kjøre komfortmessig enn en GLC:)
     
  14. sday

    sday EBS, Avis pres, Hertz pres,Sixt Plat

    Innlegg:
    203
    Likes mottatt:
    154
    Bonuspoeng:
    43
    Leieselskap: National
    Status: Executive Elite
    Stasjon: Dublin lufthavn
    Bil bestilt: Compact SUV (Seat Arona or similar)
    Bil mottatt: Cupra Formentor.

    Usikker på om dette var en oppgradering, eller om jeg fikk det jeg skulle ha. Bilen en OK coupe SUV kjørt 44k. God service med henting og innlevering av National på Dublin flyplass. Var en del småskader på bilen, men National mente dette ikke var noen som helst problem, da de er "customer friendly".

    Alt i alt en god opplevelse i 3 uker.

    EDIT 21.08.23:
    National tok 250 Euro i depositum, noe som er helt vanlig, men dette var ikke spesifisert på kvitteringen og nå får jeg ikke tilbake de 250 Euroene. Har ringt National 3 ganger med forskjellige tilbakemeldinger. Har nå sendt krav til mastercard for å se om de kan hjelpe.

    upload_2023-8-21_9-38-18.png
     
    Last edited: 21. aug 2023
    Flymunda and holmen like this.
  15. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,400
    Likes mottatt:
    21,142
    Bonuspoeng:
    183
    Leieselskap: Avis
    Status: president
    Stasjon: OSL
    Bil bestilt: Skoda Enyak eller tilsvarende
    Bil mottatt: BMW IX3

    Det var kun elbiler som var mulig å bestille, så da ble det elbil. Bilen var 100% ladet ved avhenting, som er bra. Rekkevidden var OK til formålet, men synes fremdeles det er plagsomt å måtte stoppe og lade flere ganger enn med bensinbil. Det som er mest irriterende er at man må legge inn en liten halvtime ekstra før retur for å unngå ekstrakostnader dersom batteriet ikke er ladet nok (Avis har en grense på 70%). Typisk er det siste man gjør å reise fra der man er til flyplassen, og med det tapper man jo batteriet. Det samme gjelder med fossilbiler, men de er man ferdig med på 5 minutter.

    Likte ikke at jeg måtte gå "helt bakerst" i parkeringsanlegget for å hente, gå forbi alle skilt med "avis preferred", der jeg mener bilen skulle ha vært siden jeg har god status hos avis. Det kan de gjerne skjerpe seg på.

    Bilen i seg selv var fin å kjøre, god plass og ren var den også. Aner ikke hvordan det ville ha vært med skodaen, men føler i alle fall at jeg har fått god verdi for pengene. (ca 3500kr for 3 dager)
     
    sday, Kalsnes, RoadKing and 3 others like this.
  16. Tonjemo

    Tonjemo Medlem

    Innlegg:
    122
    Likes mottatt:
    408
    Bonuspoeng:
    63
    Leieselskap: Sixt
    Status: Platinum
    Stasjon: MUC
    Bil bestilt: Audi a6
    Bil mottatt: BMW 740d xdrive

    De hadde selvfølgelig et knalltilbud på oppgradering.
    Ordinær pris 40 Euro pr dag, men vi skulle få det for 20€ pr dag.
    Takket pent nei, fyren forsvant - kom tilbake kry som en hane. Siden vi var platinum skulle vi få oppgradering gratis.

    Fin bil, men noe upraktisk i Italia der man helst burde ha bil str Fiat panda.;)
     
    Flymunda, Maggie, Kalsnes and 2 others like this.
  17. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    918
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Leieselskap: Hertz
    Status: President Circle
    Stasjon: Cherbourg sentrum (Normandie, Frankrike)
    Bil bestilt: Gruppe B (Renault Clio)
    Bil mottatt: Gruppe E; Toyota Corolla

    Dagstur ifm cruiseanløp langs/til D-Day sonen inkl. Utah Beach. Stasjonen nektet å oppfylle Amex'betingelsene med fri levering innne 15km fra stasjonen, så det ble litt trist regnværsgange. Måtte minne stasjonssjefen om oppgradering, og gikk da greitt å få en bedre bil med kort mileage. . Bilene sto (Selvfølgelig) på taket av parkeringshuset, og i piskende regnvær var ikke det noen positiv opplevelse verken på ut- eller innlevering.
     
    markus, Flymunda and holmen like this.
  18. Rolivar

    Rolivar Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    3
    Leieselskap: Dollar
    Status: Ingen
    Stasjon: Roma Fiumicino lufthavn
    Bil bestilt: Fiat 500L
    Bil mottatt: Renault Arkana

    Bestilt via portalen til Norwegian/CarTrawler. Bestilte først VW Polo 1. juni til en pris på kr 9000 for 11 dager. Sjekket prisene på nytt fire dager før henting 24.juli. Resultat: Pris var nå satt ned til kr 4000. Avbestilte og ny booking av Fiat 500L. Ved ankomst flyplass, beskjed om at de ikke har noen Fiat 500L tilgjengelig. Får tilbud om Fiat 500X, greit nok. Med 36 varme i ryggen, bærer det til avhenting. Der får vi beskjed om at bilen ikke er rengjort. Ny endring, denne gang oppgradering til en Renault Arkana med under 5000 km på telleren. I tillegg endring fra manuelt til automat. God start! Fin og praktisk bil var det også.

    Ellers ingen ubehagelige erfaringer, alt gikk greit, ikke noe mas om ekstra forsikringer, osv. Uthenting og levering gikk sømløst. Litt morsomt hvor manuelt det kan være i Italia, etter vi hadde gitt de bestillingsnr fikk vi beskjed om at vi måtte skrive ned navn, e-post og tlf.nr på en papirlapp, for deretter gi denne til de i skranken.

    20230725_152100.jpg
     

    Attached Files:

    Spielhaug, Kalsnes, Upsaker and 4 others like this.
  19. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    978
    Likes mottatt:
    6,499
    Bonuspoeng:
    163
    Utleieselskaper: Avis
    Status: President
    Stasjon: BOO
    Bil bestilt: Skoda Enyaq (J)
    Bil mottatt: BYD Tang (L)

    Bilen var ladet 100% ved utlevering, så med krav om min 70% med innlevering ble det ikke så mye drivstoffutgifter.

    Spent på første opplevelse med kinesisk når jeg fikk nøkkelen i hånden. De snakker om at kinesiske biler er på fremmarsj, og BYD er størst, men de er ikke nærheten. Kartet er brukelig, radioen bruker så lang tid at man tror den ikke virker, første bråe svingen var en skremmende opplevelse og interiøret er merkelig kvasipremium. Når jeg skulle hurtiglade ga jeg opp første ladestasjonen da den ikke kom over 5kw/t. På neste oppdaget jeg at det går lang tid fra man begynner å lade til den setter opp ladehastigheten. Hvis man skrur bilen på (for å følge med på ladingen), og så av igjen så kutter den ladningen. Så at Avis også hadde en Polestar 2, som vel er en mindre bil, men any day fremfor den store Tang SUV-en. De hadde også en mindre BYD. Hvis Avis går kinesisk, så blir det uten meg.
     
  20. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    978
    Likes mottatt:
    6,499
    Bonuspoeng:
    163
    Leiebilselskap: Sixt
    Status: Platinum (via SAS)
    Stasjon: ARN
    Bilklasse bestilt: PWAR (5-serie stasjonsvogn)
    Bil utlevert: 530d x-drive sedan

    Leiebilselskapene er pga ombygging midlertidig flyttet til en parkeringsplass hvor man må ta buss. Bussen går bare fra T4 og T2, så en liten tur fra T5 å gå. Vel fremme på riktig busstopp viste det seg at jeg hadde tatt bare nesten riktig buss, så ble dumpet på en parkeringsplass enda mer gokk. Ved hjelp ved en litt mer hyggelig bussjåfør kom jeg så nesten frem.

    Vel fremme var det en hyggelig i skranken, men en del tasting. Hun kom så med 4 nøkler og lurte på om jeg ville ha Mercedes, Volvo, Audi eller BMW. Etter å ha konstatert at min håndbagasje trillekoffert ikke trengte stasjonsvogn fikk jeg en 530d med masse utstyr herunder laserlys. Som var veldig bra på stille svenske landeveier i øsende høstmørkeregn.
     
    Spielhaug, Kalsnes, Upsaker and 2 others like this.

Del denne siden